Gå til innhold

Er 4-åringen min dum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 4 år gamle gutt har akkurat vært på kontroll hos helsestasjonen. Jeg er bekymret for at han er på det lavere sjiktet. Han er typisk gutt. Mye energi, mye gaping og roping, vil lekesloss med faren, herjer og tuter høyt når han leker med bil. Ingenting av dette syns jeg var negativt. Slitsomt til tider, ja. Men ikke slik at jeg trodde noe var galt. Helt til det ble poengtert av helsesøster at han kanskje var i det lavere sjiktet sammenlignet med andre 4-åringer.

Vi har hatt utfordringer med språk. Snakker fortsatt urent, og når han blir ivrig kan det bli uforståelig. Ellers prater han bra, kan forklare alt generelt sett. Vi slet med pottetrening. Ble ikke "tørr" før sensommeren. Helsesøster reagerte på at han ikke svarte på spørsmål hun stilte. Hun spurte om han kunne forklare følelser til barnet i boken. Han begynte å gjøre andre ting, klarte ikke å sitte stille. Svarte ikke på noen spørsmål hun stilte.

Vil poengtere at han sa i bilen på vei hjem at jenta i boka var lei seg. Han pleier også å være urolig i nye settinger, blir ofte høymeldt og ganske hyper når han treffer nye folk. Det roer seg ned. Han klarer å sitte stille ved bordet og i sofaen når vi ser på film. Er ikke bekymret for ADHD. Helsesøster nevnte heller ikke diagnoser. Hun sa rett og slett at han må følges opp i løpet av året for å se om han blir "bedre".

Han er flink til å tegne. Farger alltid innenfor linjer og klarer å herme etter figurer jeg tegner. Han er helt tørr nå. Får beskjed i bhg at han er omsorgsfull og leker bra med andre. Vil sjeldent tegne, bare leke med bil. Blir sjeldent med på andre ting, og bhg er usikker på om det er fordi han ikke vil eller ikke kan.

Er det normalt for gutter på den alderen å være litt høyt og lavt, kanskje ikke være interessert i småting som tegne og male? Føler meg litt fortvilet. Ser andre barn er mer rolige og prater bedre. Bør jeg være bekymret? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han?

Anonymkode: 6378d...469

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er to år og snart 6 mnd. Føler han og din sønn er på likt «nivå» 

Anonymkode: 42ab6...5bb

• Liker 5
Skrevet

Alle barn og voksene er jo forskjellige. Kan være en forelder snakker urent, at han ble lite pratet med som baby , litt sein i utviklingen eller foreldre som er sine med og lære han. Det er nokk det de vill bruke tid på å finne ut. Er ikke sikkert det er noe diagnose. Vist foreldrene er rolige tar barna etter ofte og er foreldrene veldig høyt tar barna etter der også 😊 ikke at jeg tenker det er noe galt med deg jeg kjenner deg ikke en gang. Tenker bare det er mestsansynelig i forhold til det du skriver 

Anonymkode: f705b...619

• Liker 2
Skrevet

Høres helt normalt ut, alle er forskjellige i utviklingen og så lenge helsesøster ikke så noe alarmerende så høres det ut som en typisk gutt. Også vanlig at gutter henger seg opp i biler, traktoren, gravemaskiner osv. i en periode. Tror på ingen måte han er dum men jeg ville vært bestemt/streng og lært han å følge med når han må. 

Anonymkode: 3d17e...e7d

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet

Sjekk syn og hørsel før noe annet. Så vurder hyperaktivitet/oppmerksomhet, muligens mild autisme?

Anonymkode: d37e8...a0e

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke bekymret meg. Helsesykepleiere kjenner ikke barnet slik dere og de i barnehagen gjør og er ikke barnehagen bekymret så er det neppe noe. De ser han jo hver dag. Min eldste var null interessert på 4 års kontrollen, svarte ikke på ting han ble spurt om, ville ikke tegne osv. Min yngste svarte også "feil" på følelsesutrykkene de blir spurt om, selv om hun ikke har noen utfordringer med å tolke eller forstå følelser. 

Anonymkode: 1b846...616

• Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

At en 4åring blir lett aktivert i nye situasjoner, mister fokus og ikke klarer å sitte i ro er helt normalt. Mulig at han bør øves i verbalt språk, men ingenting av det andre du beskriver høres bekymringsfullt ut. 
Jeg er også mamma og jeg jobber i barneverntjenesten. Har møtt utrolig mange barn og at 4/5/6-åringer ikke alltid vil sitte i ro og svare på spørsmål er ikke noe jeg reagerer på 

Anonymkode: d5cbc...6bf

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hørsel ble sjekker under kontrollen. Den var helt fin. Samme med syn. Hun nevnte som sagt ingen diagnoser. Kjenner til et barn som har mild autisme, og det er fortsatt annerledes enn det gutten min er. Min virker rett og slett diskré innimellom.

- TS

Skrevet

Vår datter snakket ikke ordentlig før hun var 4-5. De trodde at hun lå litt bak, men jeg var aldri redd for det. Jeg så det i humoren og blikket hennes at hun var smart. Hun lærte merkelig nok å lese omtrent samtidig som hun kunne snakke. Vi skulle hjem fra barnehagen, og måtte ta buss. Da vi kom på busstoppet, så stavet hun seg gjennom et ord. Jeg holdt på å dette i bakken av sjokk. 

Jeg var også uoppmerksom og litt fjern, og snakket sent- Det har aldri vært noe feil med intelligensen min. Det kan jo være at helsesøster virket totalt uinteressant, og at hun derfor ble oversett. 

Han høres jo bare ut som en typisk gutt som er litt opptatt av andre ting enn å snakke med helsesøster.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hørsel ble sjekker under kontrollen. Den var helt fin. Samme med syn. Hun nevnte som sagt ingen diagnoser. Kjenner til et barn som har mild autisme, og det er fortsatt annerledes enn det gutten min er. Min virker rett og slett diskré innimellom.

- TS

Distre, skulle det stå. Blir lett distrahert. Takk for svar!

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

- TS

Utfra din beskrivelse høres gutten din ordinær ut, med alt det innebærer av variasjoner i aldersgruppen. Han er bare 4år. Et lite barn. 
Forhold deg mest til det dere får av tilbakemeldinger fra barnehagen, det er de som ser gutten hver dag, og det dere opplever hjemme. 

Anonymkode: d5cbc...6bf

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres normalt ut

Anonymkode: 99532...fa8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en gutt på 5 som er helt lik. Han er «all over the place» svarer ofte ikke på spørsmål fra fremmede. Med mindre de har noe spennende å komme med. Han skifter fort aktivitet, er distré og superaktiv. PPT har vært inne i bildet, ingen diagnoser men de brukte setningen «litt umoden for alderen» noe jeg er enig i.

Samtidig ser jeg at flere av guttene som er skolestartere på avdelingen hans er veldig like. Tenk om de bare kunne ha fått gått et år til i barnehagen…

Ville ha tatt dette helt med ro. Alle er forskjellige. Det er ikke negativt å være aktiv.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han er flink til å tegne. Farger alltid innenfor linjer og klarer å herme etter figurer jeg tegner.

Nei han er ikke dum..de fleste 4åringer sliter med å fargelegge nøyaktig innenfor linjer..Det krever en godt utviklet 4år gammel hjerne å klare å fokusere og utøve en sånn finmotorisk øvelse over litt tid..

Skrevet

Klart han ikke er dum, men det er jo greit å bli fulgt opp litt ekstra fremover i tilfelle det er noe her. 

Skjønner at det er fortvilende for deg som mamma å høre, men dette er jo kun for å eventuelt kunne sette inn riktig hjelp og støtte til han på et tidlig tidspunkt om det viser seg å være behov for det. 

Anonymkode: e64c7...f25

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som en helt normal 4/5 åring! Hva føler du selv da hvis du sammenligner med andre barn i barnehagen? Jeg har også en som er seint ute med språk, men det jeg legger merke til i barnehagen er at det er vanvittig forskjell på hvor rent jentene snakker i forhold til de fleste guttene.

Og å forvente at en 4 åring svarer på (utinteressante) spørsmål fra en fremmed… da mister jeg litt troen på hvor erfaren helsesykepleier er. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kjenner til et barn som har mild autisme, og det er fortsatt annerledes enn det gutten min er.

Jeg har 2 gutter med autisme. De er kjempeforskjellige, så man kan ikke sammenligne. Det blir å si at jeg ikke er normal fordi jeg er helt ulik tannlegen min som ER normal.

Angående ADHD, så pleier man ikke å ha utredning før skolealder. Når barnet er så lite som ditt, så utvikler de seg i rykk og napp. Plutselig har han vokst fra seg umodenheten. Eller kanskje ikke. Uansett bra de følger med, så kan de evt hjelpe litt ekstra om han skulle trenge det for å bli klar for skolestart.

Anonymkode: e1e2f...fb2

• Liker 4
Skrevet

Min 4 åring snakker ikke rent. Han er sjenert og rolig rundt folk han ikke er trygg på og svarer derfor ofte ikke på spørsmål. Han tegner aldri, liker ikke «pirkeaktiviteter», sitter ikke i ro og perler osv. Men han er smart, langt i fra dum. Tenker ikke at det har noen sammenheng med interessene hans. Han viser meg gjennom samtaler og med sine betraktninger, at han ikke er dum. 4 åringer er jo veldig forskjellige og ting skjer i rykk og napp.. En stund er det baare hulken som er kult, så er det baare pirater, så er det baaare biler. Syns ikke din 4 åring hørtes så veldig unormal ut, men det er vanskelig p tolke ut fra et innlegg. Og om han ikke ville tegne eller svare på spørsmål osv hos hs så får jo selvfølgelig ikke hun det beste(mest riktige) inntrykket av hvordan han ligger an. 

Anonymkode: 4d337...31d

• Liker 3
Skrevet
Automagisk skrev (1 time siden):

Nei han er ikke dum..de fleste 4åringer sliter med å fargelegge nøyaktig innenfor linjer..Det krever en godt utviklet 4år gammel hjerne å klare å fokusere og utøve en sånn finmotorisk øvelse over litt tid..

Takk! Det var utrolig godt å høre. Har tenkt selv at det er godt gjort for en 4-åring, men det hjelper å få det bekreftet av noen andre ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

4-åringer pleier å være dumme.

Anonymkode: 03ca7...e43

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...