AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #121 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er så glad for at min datter ikke er bortskjemt og krever dyre merkeklær. Her handler vi fremdeles klær til henne på rimelige butikker. Hun er i slutten av tenårene. Anonymkode: b90fc...934 Barnet mitt (14) er ikke bortskjemt. Han får ikke dyre merkeklær, og har aldri spurt etter det. Vi handler på H&M og lignende butikker. Men det blir likevel mye dyrere enn å handle til et lite barn. Hvor i innlegget mitt sto det at barnet mitt var «bortskjemt» og krevde dyre merkeklær? Ingen steder. Det var dine fordommer som snakket. Når det er sagt, jeg husker godt hvordan det var å være 14 og at det var ekstremt viktig med en Levi’s-bukse for å passe inn (og mine foreldre hadde IKKE mye penger). Så noen merkeklær hadde jeg kjøpt hvis han hadde bedt om det. Han har det vanskelig nok sosialt som det er. Anonymkode: e5a57...7a0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #122 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 17.57): Sko i størrelse 43 holder vel forhåpentligvis et par år. Så langt i år har vi kjøpt sko for minst 6000. Greit nok at str 25 ikke koster mer enn 1000 kroner, men de varer jo bare noen uker/måneder. Og utedresser siden sommeren har kostet oss 5000. Men selvsagt, ser poenget, det kommer nok til å koste litt mer i klær. Fritidsaktiviteter bruker vi allerede mye penger på, det tror jeg heller vil være rimeligere med en ungdom. Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 Vel, da har du selv valgt å kjøpe mye dyrere enn det som er nødvendig. Og skal du holde samme standard når poden blir tenåring, så skal du få lov å betale😉 Anonymkode: 248f8...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #123 Del Skrevet 4. desember 2022 Har ei på 13, og pengene flyr. Det har rett og slett blitt kjempestore utgifter de siste årene. Ukelønn er én ting. Klær og ikke minst sko i voksenstørrelse. Matpakkene skal ikke lenger inneholde bare brødskive, det er ganske fjonge saker de har. I tillegg til at det er kantine på skolen der de kjøper ting. Har begynt å dra til byen med venninner oftere, spise sushi osv. Tannreguler8ngsavdrag på 3000 kr annenhver måned. Utgifter til fritidsaktiviteter som er høyere enn før, for nå skal laget/koret reise på utenlandsturer osv. holder på å spare til konfirmasjon og bunad. Har ikke hatt lønnsøkning på jobben i det siste, så det er trangere nå enn før. Anonymkode: 3de7f...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #124 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 19.01): Med det forbruket dere legger opp til for en fireåring så ser jeg for meg at dere kommer til å bruke enorme summer på en tenåring.. Vet ikke om dere har gutt eller jente da, men gutter spesielt spiser enorme mengder mat i tenårene. Jenter slutter gjerne å vokse i 15- årsalderen, men det gjør ikke guttene. Ungdom trener og det er variert hva det koster, men kontingent, utstyr, cuper og treningsleire blir en del tusen i året nesten uansett hva de driver med. Så vil de kanskje stå på slalom om vinteren (som koster flere tusen for en familie bare for en helg.) Ferier er MYE dyrere med ungdom enn med barn. Klær, sko, busskort, utstyr, el- sykkel og vanlig sykkel, bursdag- og julegaver til venner, kino, bowling, mobil, ukepenger osv osv. Jeg forstår ikke helt prioriteringen til regjeringen med at småbarn er så dyrt slik at de skal ha høyere barnetrygd. Ungdom koster langt mer. Anonymkode: 6da88...3ca Såå enig!! I tillegg så merker ungdommer mye mer til at familien har dårlig råd enn småbarn merker det! Mistenker at småbarn blir prioritert i budsjettet fordi politikerne som har gått i bresjen for dette selv har små barn - og aner ikke hvor mye dyrere det faktisk blir når barna blir ungdommer 😅 Anonymkode: 88e64...552 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 4. desember 2022 #125 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Såå enig!! I tillegg så merker ungdommer mye mer til at familien har dårlig råd enn småbarn merker det! Mistenker at småbarn blir prioritert i budsjettet fordi politikerne som har gått i bresjen for dette selv har små barn - og aner ikke hvor mye dyrere det faktisk blir når barna blir ungdommer 😅 Anonymkode: 88e64...552 Det er fordi utgiftene til småbarn er vanskelige å velge bort. De fleste går i barnehage(som er sterkt subsidiert) fordi foreldrene jobber, de små må ha mat og klær og bleier. For mange er det og slik at de må ha større bolig når de får barn. Utgiftene til tenåringer er større, helt klart. men det er og mulig å justere ambisjonsnivået. Tenåringen må ikke ha Iphone og merkeklær, mange kan og tjene litt penger på småjobber og de må ikke drive med hobbyer som koster titusener i året. det er faktisk og et valg foreldrene tar. Jeg hadde en venninne som hadde sommerjobb etter ungdomskolen. Alt hun tjente på den jobben brukte hun til å kjøpe skolebøkene hun skulle ha i første klasse på videregående, for de måtte vi kjøpe selv. Det er jo en tanke i dagens Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 4. desember 2022 #126 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Å gi busskort sp de kommer seg på skolen er ikke å gjøre de bortskjemt 🙄heller ikke å betale forsikring Anonymkode: 84a65...dc4 Var vel summen av alt som jeg mener er å være bortskjemt. Betaler foreldre forsikringen for mopeden til barna sine? Hvis du skal skaffe deg en moped, så bør du vel ha en jobb så du kan betale for driften selv.. Sånn var det for 20 år siden hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #127 Del Skrevet 7. desember 2022 On 12/2/2022 at 9:44 PM, AnonymBruker said: Fotballsko er dyrt, enig i det, men sko må de likevel ha. For oss handler det mer om at de vokser ut av skoene veldig raskt. Anonymkode: 3f5e6...f7b Mange sko vokses ut av før de er oppbrukt. Så hvis skoene var innkjøpt av klubbene, da ville klubbene både kunne forhandle bedre priser på sko som var gode nok, men ikke blant de dyreste, og kreve at sko ble levert tilbake når de ble for små men likevel ikke var oppbrukt og kunne overtas av andre. Ser det er flere som har hevet seg på her: https://www.nrk.no/ytring/stopp-utstyrspresset_-1.16189698 Anonymkode: 431bc...19d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #128 Del Skrevet 7. desember 2022 Irja skrev (På 4.12.2022 den 23.32): Var vel summen av alt som jeg mener er å være bortskjemt. Betaler foreldre forsikringen for mopeden til barna sine? Hvis du skal skaffe deg en moped, så bør du vel ha en jobb så du kan betale for driften selv.. Sånn var det for 20 år siden hvertfall. Urelevant hvordan det var for 20 år siden, da var. Det vel også manfe uten forsikring Anonymkode: 84a65...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 7. desember 2022 #129 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Urelevant hvordan det var for 20 år siden, da var. Det vel også manfe uten forsikring Anonymkode: 84a65...dc4 Er det urelevant? Det synes jeg ikke. Kanskje ungdommen i dag får for mye? Sponset moped, lappen, bensin og forsikring er ingen menneskerett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 7. desember 2022 #130 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 17.15): Leser her inne og får høre av bekjente "bare vent til han blir eldre, det er da det koster å ha barn". Jo eldre de blir, jo verre skal det visstnok bli. Vi har en gutt på 4 år og vi bruker ganske store summer på han, helt frivillig selvsagt. Kan virkelig ikke se for meg at det skal bli dyrere med årene for oss, snarere tvert imot. Kjenner jeg er litt lei av å høre slike kommentarer fra familie og venner. Så opplys meg, hva er det som koster? Anonymkode: a1a6c...c95 Utstyr til hobby, kontigenter, transport hit og dit og kosthold, da f.eks tenåringsgutter spiser noe helt infernalsk. Klær og sko til en tenåring er generelt dyrere. Har du et barn som har et talent innen musikk eller idrett, kan du regne med at det går med en del kroner til reising og overnatting ( iblant for hele familien) på ymse steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #131 Del Skrevet 7. desember 2022 Vil si både ja og nei. Det kommer an på hobbyer (fritidsaktiviteter) de har, klær de bruker etc. Da barna var små så gikk det fast en sum til barnehage/sfo, også kom klær og alt det andre i tillegg. Nå går det i rykk og napp. Klær kjøper vi myyye mindre mengder av, men vi kjøper kvalitet og merkeklær. Tror likevel ikke vi er i nærheten av å bruke det vi brukte da de var små. Nå brukes både klær og sko lenge. Det går ca 1000kr i mnd til fritidsaktiviteter/trening og utstyr til dette. Ja, de spiser mer, men ingen voldsomme mengder. Så alt i alt så synes jeg ikke vi alltid bruker summen vi pleide å bruke på barnehagen. Nå er vår eldste 16 og har fått seg en jobb, så nå blir det enda mindre vi skal ut med. Det vi merker mest er når vi skal på ferie. Vi trenger to rom og det kan fort bli ganske dyrt. Anonymkode: 09767...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #132 Del Skrevet 7. desember 2022 Det er definitivt dyrere nå som mine er tenåringer! De vokser ifra alt av sko, klær og utstyr i rasende tempo. Eldstemann har nå 47 i sko, så jeg håper han har sluttet å vokse. Klær og sko til tenåringer koster mye mer enn til barn. Tenker det blir billigere når de er ferdig å vokse, men vi er ikke der ennå. Alle har mobiler, iPad, ørepropper, skole-pc (de billigste er dårlig, så det går en del tusen på en god pc), busskort, Spotify-abo osv. Det dyreste er fritidsaktiviteter. Det blir mer seriøst etterhvert som de blir eldre og da tar kostnadene seg opp også. Det er selvfølgelig noe vi kunne ga latt være, men vi ønsker at de skal ha aktiviteter. De har ikke de dyreste aktivitetene, men tenker vi bruker rundt 100.000,- i året på dette. I tillegg så vil de jo gjerne gjøre ting med venner og dette koster også en del. Feriebudsjettet har blitt ekstremt mye dyrere, siden de regnes som voksne når det gjelder fly og hotell. Anonymkode: d8066...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå