AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #101 Del Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 22.31): Jeg har barnehage- og barneskolebarn. Barneskolebarnet har jeg utgifter på rundt 500 kr måneden i fritidsaktiviteter, 100 kr mobilabonnement, og litt kjøring til og fra venner/aktiviteter. Men klærne og skoene er like dyre for begge barna, og de varer lenger på det eldste barnet. De bruker like mye strøm. Forskjellene i matbudsjettet er heller ikke så store, siden barnehagebarnet "smaker på" (og så ikke spiser opp) ting stadig vekk. At eldste barnet er dyrest hvis vi ser bort i fra barnehage, ja absolutt. Men jeg tror barnehagebarnet lett "vinner" dersom vi tar med barnehagen. For eldstebarnet koster ikke over 3000 kr mer enn barnehagebarnet i måneden. Anonymkode: ee3bf...22f Vi kan snakkes igjen etter at det eldste barnet ditt har nådd vekstspurten som kommer før puberteten. For ikke å snakke om når det begynner på ungdomsskolen. Anonymkode: e5a57...7a0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #102 Del Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 23.02): Vårt eldste barn er snart 17, og det har vært veldig dyrt siden han var 13-14 år. Følte at det tok av utgiftsmessig da. Dyre klær/sko, deo/parfyme/hårstyling/hudpleie, ofte frisør, busskort, kantinepenger, kino, Spotify, mobilabonnement, aktiviteter, tannregulering, konfirmasjon, briller får vi ikke støtte til lenger, bensin og forsikring til egen båt (båten betalte han selv) sertifikat på lett motorsykkel, bensin og forsikring på lett MC (kjøpte den selv), utstyr til vgs (måtte ut med ca 10000 mer enn det utstyrsstipendet kom på), legetimer er ikke gratis lengre, teller som voksen på hotell og mange attraksjoner… Har helt sikkert glemt noe her. Men ja, dyrt! Anonymkode: c0aba...162 Her er det ikke aktuelt med verken mc eller båt til en 17-åring. Hva er det som koster så mye på vgs? Min tenåring går på idrettsfag og der får de ca 4300 i stipend i året som skal dekke pc og utstyr. Anonymkode: e48ba...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #103 Del Skrevet 4. desember 2022 Irja skrev (På 3.12.2022 den 0.00): Wow. Klart det blir dyrt når 16/17 åringer får alt de peker på. Er det en selvfølge at mor og far skal betale lappen til moped, forsikring og bensin? Da jeg var 16/17 år fikk jeg hverken busskort, mobilabonnement, parfyme eller hudpleie. Fikk 500 kr i måneden av mamma, og hadde stipend på 1200 kr måneden. Det skulle holde til.. alt. Busskort, sminke, klær, aktiviteter, frisør, mobilabonnement. Å ha barn kan gjøres veldig dyrt om man vil. Hvis de får alt de peker på året rundt. Å gi busskort sp de kommer seg på skolen er ikke å gjøre de bortskjemt 🙄heller ikke å betale forsikring Anonymkode: 84a65...dc4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #104 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er det ikke aktuelt med verken mc eller båt til en 17-åring. Hva er det som koster så mye på vgs? Min tenåring går på idrettsfag og der får de ca 4300 i stipend i året som skal dekke pc og utstyr. Anonymkode: e48ba...b28 Min får 1100 i året, det dekker ikke pc engang Anonymkode: 84a65...dc4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #105 Del Skrevet 4. desember 2022 Moped er bare piss, farlig og bortkastet for tenåring. Få seg sommerjobb og spare til lappen selv. Anonymkode: fc894...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 4. desember 2022 #106 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Å gi busskort sp de kommer seg på skolen er ikke å gjøre de bortskjemt 🙄heller ikke å betale forsikring Anonymkode: 84a65...dc4 Skoleskyss betales av fylket for de som bor såpass langt fra skolen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #107 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 17.32): Har aldri brukt mer enn barnetrygda på barna trur eg. Var ca 1000 kr mnd for 30 år siden .var også hjemmeværende med mann på sjøen. Barna mangler aldri noe ,men har ikke vært storforlangende. De gikk på håndball,fotball,kor . De har blitt voksne ,og fornuftige ang økonomi, og kjøpt seg egne hus og leilighet. minner om at slike up and Go bleier kostet 99 kr for 45 år siden. Jeg kjøpte ikke det da. Og klær og sko er like billige i dag som for 35-40 år siden. Vil si dere er heldige. Anonymkode: d078f...7fe Aldri brukt mer enn barnetrygda og barna har aldri mangla noe. Største selvbedraget jeg har lest idag Anonymkode: 462aa...e1f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #108 Del Skrevet 4. desember 2022 PetterKanin skrev (40 minutter siden): Skoleskyss betales av fylket for de som bor såpass langt fra skolen. Nei ikke på videregående! Anonymkode: 84a65...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 4. desember 2022 #109 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei ikke på videregående! Anonymkode: 84a65...dc4 https://www.vilbli.no/nb/nb/no/skoleskyss/a/034884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #110 Del Skrevet 4. desember 2022 PetterKanin skrev (Akkurat nå): https://www.vilbli.no/nb/nb/no/skoleskyss/a/034884 Du kan ja, det står ikke du får, i denne kommunen får de ikke Anonymkode: 84a65...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 4. desember 2022 #111 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan ja, det står ikke du får, i denne kommunen får de ikke Anonymkode: 84a65...dc4 Det er hvilken fylkeskommune som avgjør om du har rett på dette eller ikke, ikke kommune. Har man rett på noe så har man rett på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #112 Del Skrevet 4. desember 2022 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Det er hvilken fylkeskommune som avgjør om du har rett på dette eller ikke, ikke kommune. Har man rett på noe så har man rett på noe. Du må lese igjen, det står kan få ! å nei , fortsatt her får man ikke , så enkelt og greit . Gidder ikke bli med på den kverruleringen mer, du skal ha rett uansett du. Anonymkode: 84a65...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 4. desember 2022 #113 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må lese igjen, det står kan få ! å nei , fortsatt her får man ikke , så enkelt og greit . Gidder ikke bli med på den kverruleringen mer, du skal ha rett uansett du. Anonymkode: 84a65...dc4 Ja, forsi du må ta deg bryet med å søke, så står det kan få. Om du søker og har rett på dette så vil du få. Akkurat som med stipend og lån. Har du rett på det, så kan du få det om du søker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #114 Del Skrevet 4. desember 2022 PetterKanin skrev (9 minutter siden): Ja, forsi du må ta deg bryet med å søke, så står det kan få. Om du søker og har rett på dette så vil du få. Akkurat som med stipend og lån. Har du rett på det, så kan du få det om du søker. Fylkeskommunen har lov å velge å ha unntak, så nei vi får fortsatt ikke ! Etter loven har du krav på gratis skoleskyss hvis skoleveien er over 6 kilometer. Fylkeskommunen kan likevel søke om dispensasjon, altså unntak fra regelen om gratis skoleskyss, dersom kollektivtilbudet er godt utviklet i et område. Årsaken til at det ikke er gratis skoleskyss i området du bor i, er at det er utviklet et godt kollektivtilbud med jevnlige avganger både på dagtid, kveldstid og i helgene. Anonymkode: 84a65...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 4. desember 2022 #115 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fylkeskommunen har lov å velge å ha unntak, så nei vi får fortsatt ikke ! Etter loven har du krav på gratis skoleskyss hvis skoleveien er over 6 kilometer. Fylkeskommunen kan likevel søke om dispensasjon, altså unntak fra regelen om gratis skoleskyss, dersom kollektivtilbudet er godt utviklet i et område. Årsaken til at det ikke er gratis skoleskyss i området du bor i, er at det er utviklet et godt kollektivtilbud med jevnlige avganger både på dagtid, kveldstid og i helgene. Anonymkode: 84a65...dc4 Akkurat som det sto i linken jeg la ved, altså. Og da har man jo ikke rett til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #116 Del Skrevet 4. desember 2022 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Akkurat som det sto i linken jeg la ved, altså. Og da har man jo ikke rett til det. 🤦🏻♀️ Anonymkode: 84a65...dc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 4. desember 2022 #117 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 🤦🏻♀️ Anonymkode: 84a65...dc4 Leste du ikke det som sto i linken før du begynte å kverulere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #118 Del Skrevet 4. desember 2022 Jeg forstår ikke hvorfor du tror dere skal ha lavere utgifter bare fordi barnet blir eldre. Hvorfor tror du at dere ikke skal gjøre gøye ting lenger fordi det slutter i barnehagen? Siden dere har så store utgifter til en fireåring vil jeg tro dere kommer til å fortsette videre. Leos lekeland blir byttet med trampolineparken, eller hva med klatrepark? Inngang i fornøyelsesparker blir dyrere og dyrere. Du slutter ikke plutselig å kjøpe det dyreste yttertøyet fordi barnet ditt blir større. Hvis barnet ditt er vant med å få det «beste» nå, kommer det til å forvente å få det som større også. Jeg synes barna har blitt gradvis dyrere og dyrere. Første året var dyrt, men så har det økt i utgifter. Det virker som dere øser på barnet masse penger nå, og tror dere skal slutte med det. Da vil dere selvsagt oppleve at barnet koster mindre. Mak kan jo gjøre det å ha barn billigst mulig, men det gjør ikke dere nå, så jeg skjønner ikke hvorfor dere plutselig skal gjøre det? Anonymkode: c44ff...5be 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #119 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De blir det. Har barn i barnehage, barneskole og ungdomsskole. Tenåringer vokser veldig raskt, krever dyrere klær, arveklær er ofte ikke bra nok. Sko og yttertøy blir mye dyrere så fort de må over på voksenstørrelser (men de vokser likevel ut av dem på null komma niks). Min tenåring spiser et helt brød hver dag. Aktiviteter blir dyrere, de må ha mer utstyr (telefon, sportsutstyr etc). Sykkel til en tenåring koster fort 3x mer enn til et lite barn. Tannregulering koster skjorta. Vi har bare vært på én vurderingstime så langt, det kostet 1200kr for 10 minutter, og da betalte vi bare 60% (mange betaler mer). Jeg vasker enormt mye mer klær nå som de er større, og det selv om jeg har hatt tøybleier på ungene (hvert plagg er mye større, og de skifter klær ofte). Til våren skal vi ha konfirmasjon, heldigvis ingen bunad (ville kostet 30-40 k+), men regner med vi bruker minst 35-40k på gave, dress og selskap. Snart kommer også kjøretimene. Anonymkode: e5a57...7a0 Jeg er så glad for at min datter ikke er bortskjemt og krever dyre merkeklær. Her handler vi fremdeles klær til henne på rimelige butikker. Hun er i slutten av tenårene. Anonymkode: b90fc...934 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #120 Del Skrevet 4. desember 2022 En del ungdommer har vel også en deltidsjobb ved siden av skolen. Iallefall når de kommer over i videregående skole. Og sommerjobb er vel også ganske vanlig. Anonymkode: b90fc...934 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå