AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #81 Del Skrevet 2. desember 2022 Arkana skrev (2 timer siden): Det blir jo ikke et sjokk, for utgiftene økes gradvis. Litt etter litt spiser de mer, bruker dyrere klær, trenger dyrere utstyr osv. Jeg synes jo dere har et unormalt høyt forbruk til å ha en fireåring (jeg har aldri kjøpte utedresser for 5000 kr for én sesong, selv ikke for tre barn til sammen), så det kan selvsagt tenkes at dere senker kravene litt ettersom barnet blir eldre og dyrere i drift, men som noen andre påpekte lenger opp har jeg også vanskelig for å tro at dere plutselig kommer til å ville slutte med å kjøpe (unødvendig) dyre ting. Men som sagt, dette er jo noe du vil erfare selv og dere har mye å gå på økonomisk når dere allerede bruker så vanvittig mye. Jeg er helt enig. Det er direkte latterlig at man får høyere barnetrygd for de aller billigste barna. Nesten så man lurer på om politikerne som fant på dette enda er bare i småbarnsfasen. Det var jo Ropstad som startet denne differensieringen. Han var jo beleilig nok småbarnsfar til to.. Anonymkode: 6da88...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #82 Del Skrevet 2. desember 2022 Jeg synes det er dyrere når de kommer i tenårene / voksne. Regulering . Briller, lommepenger , klær sko , kino , badelandosv……………… Anonymkode: 7e4f0...57a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #83 Del Skrevet 2. desember 2022 Konkurranseidrett 💸💸 Ikke bare koster aktiv idrett skjorta i fht oppdatert utstyr, drakter, sko og beskyttelse, men også treningsavgift, startavgift, medlemsskap osv. Vi har 3 barn og bruker hvert fall 30 000 i året på idrettene deres. Anonymkode: c7276...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #84 Del Skrevet 2. desember 2022 Vårt eldste barn er snart 17, og det har vært veldig dyrt siden han var 13-14 år. Følte at det tok av utgiftsmessig da. Dyre klær/sko, deo/parfyme/hårstyling/hudpleie, ofte frisør, busskort, kantinepenger, kino, Spotify, mobilabonnement, aktiviteter, tannregulering, konfirmasjon, briller får vi ikke støtte til lenger, bensin og forsikring til egen båt (båten betalte han selv) sertifikat på lett motorsykkel, bensin og forsikring på lett MC (kjøpte den selv), utstyr til vgs (måtte ut med ca 10000 mer enn det utstyrsstipendet kom på), legetimer er ikke gratis lengre, teller som voksen på hotell og mange attraksjoner… Har helt sikkert glemt noe her. Men ja, dyrt! Anonymkode: c0aba...162 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #85 Del Skrevet 2. desember 2022 Arkana skrev (3 timer siden): Det blir jo ikke et sjokk, for utgiftene økes gradvis. Litt etter litt spiser de mer, bruker dyrere klær, trenger dyrere utstyr osv. Jeg synes jo dere har et unormalt høyt forbruk til å ha en fireåring (jeg har aldri kjøpte utedresser for 5000 kr for én sesong, selv ikke for tre barn til sammen), så det kan selvsagt tenkes at dere senker kravene litt ettersom barnet blir eldre og dyrere i drift, men som noen andre påpekte lenger opp har jeg også vanskelig for å tro at dere plutselig kommer til å ville slutte med å kjøpe (unødvendig) dyre ting. Men som sagt, dette er jo noe du vil erfare selv og dere har mye å gå på økonomisk når dere allerede bruker så vanvittig mye. Jeg er helt enig. Det er direkte latterlig at man får høyere barnetrygd for de aller billigste barna. Nesten så man lurer på om politikerne som fant på dette enda er bare i småbarnsfasen. Regner med at barnetrygden er høyest for de minste pga utgifter man ikke kan velge bort som barnehage. Det meste til ungdom MÅ man ikke ha. Anonymkode: 9c828...93d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #86 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Regner med at barnetrygden er høyest for de minste pga utgifter man ikke kan velge bort som barnehage. Det meste til ungdom MÅ man ikke ha. Anonymkode: 9c828...93d Barnehage er billig. Man får også skattefradrag for barnepass. Hva tenker du man kan kutte til ungdommer? Busskort? Telefon? Klær og sko tilpasset årstiden? Idrett? Mat? "Unødvendige" utgifter som lommepenger til kino, bowling, småpenger når man henger med venner? Nei, man kan faktisk ikke kutte i det. Ikke kutte det helt ut i hvert fall. De trenger å komme seg ut. De trenger å være med venner, løsrive seg fra foreldre og være selvstendige. Anonymkode: 4ebc9...3be 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #87 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sko i størrelse 43 holder vel forhåpentligvis et par år. Så langt i år har vi kjøpt sko for minst 6000. Greit nok at str 25 ikke koster mer enn 1000 kroner, men de varer jo bare noen uker/måneder. Og utedresser siden sommeren har kostet oss 5000. Men selvsagt, ser poenget, det kommer nok til å koste litt mer i klær. Fritidsaktiviteter bruker vi allerede mye penger på, det tror jeg heller vil være rimeligere med en ungdom. Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 Sko til 13-åringen i størrelse 43 varte 5 uker.. Alt er dyrere. Mine er nå 10, 12 og 14, og de koster mye mer nå enn dag alle tre gikk i barnehagen samtidig.. Anonymkode: c4baf...3d5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 2. desember 2022 #88 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vårt eldste barn er snart 17, og det har vært veldig dyrt siden han var 13-14 år. Følte at det tok av utgiftsmessig da. Dyre klær/sko, deo/parfyme/hårstyling/hudpleie, ofte frisør, busskort, kantinepenger, kino, Spotify, mobilabonnement, aktiviteter, tannregulering, konfirmasjon, briller får vi ikke støtte til lenger, bensin og forsikring til egen båt (båten betalte han selv) sertifikat på lett motorsykkel, bensin og forsikring på lett MC (kjøpte den selv), utstyr til vgs (måtte ut med ca 10000 mer enn det utstyrsstipendet kom på), legetimer er ikke gratis lengre, teller som voksen på hotell og mange attraksjoner… Har helt sikkert glemt noe her. Men ja, dyrt! Anonymkode: c0aba...162 Wow. Klart det blir dyrt når 16/17 åringer får alt de peker på. Er det en selvfølge at mor og far skal betale lappen til moped, forsikring og bensin? Da jeg var 16/17 år fikk jeg hverken busskort, mobilabonnement, parfyme eller hudpleie. Fikk 500 kr i måneden av mamma, og hadde stipend på 1200 kr måneden. Det skulle holde til.. alt. Busskort, sminke, klær, aktiviteter, frisør, mobilabonnement. Å ha barn kan gjøres veldig dyrt om man vil. Hvis de får alt de peker på året rundt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 3. desember 2022 #89 Del Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lurt å se etter i halvprisdisken, der får man slike som går ut på dato billig. Anonymkode: 4c470...d75 ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 3. desember 2022 #90 Del Skrevet 3. desember 2022 Når barnet er 4, vil jeg tro at det er i den alderen hvor det er billigst i drift. Babyer vokser fort og må stadig ha nye klær og så er det jo mye babyutstyr som koster penger (vogn, bilstol, bleier etc). Når barna kommer i skolealder begynner de fleste med fritidsaktiviteter, og hvis de har mange ulike fritidsaktiviteter, kan det bli ganske dyrt; særlig er enkelte idretter dyre. Jo eldre barna blir, desto mer kresne blir de på hva de vil gå med av klær også og vil gjerne ha merkeklær. En fireåring derimot er billigere i drift enn et spedbarn, for bleier og vogn er det som regel slutt med, og selv om en fireåring fortsatt er i vekst, vokser hen ikke like fort som en baby og kan derfor gå med samme str mye lenger. En fireåring er som regel ikke så klesbevisst ennå som større barn og tenåringer og kan derfor godta å gå i arvet tøy eller tøy kjøpt i billige butikker. De fleste fireåringer har heller ikke begynt med organiserte fritidsaktiviteter ennå slik som eldre barn, så den kostnaden sparer dere også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #91 Del Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Unnskyld meg men er det virkelig forventa at man berre skal gi barna sine masse eigenkapital til bolig? Det er heilt sykt. Skal ikkje unga våre spare og spikre som oss? Vi sparte konfirmasjonspenga, delte ut aviser, satt barnevakt. Beinhard jobbing over fleire år med sparing, droppa fleire ferier for å spare. Så kjøpte vi hus! Men nå skal ungdommen berre få?? Fysj! Våre barn kan heller få førerkortet som fint kan kosta 50-70.000 idag. Kva med dei som har tre barn! Har søren ikkje ein million til kvar. Anonymkode: e3498...835 Barn/unge i dag må jo gjøre alt det og i tillegg trenger hjelp av foreldrene. Prisene i de store byene er noe helt annet. Anonymkode: bcc66...b68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #92 Del Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mange av de går på treningssenter men det trenger ikke være så dyrt. Anonymkode: e48ba...b28 Ja, det er jeg enig i. Anonymkode: bcc66...b68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #93 Del Skrevet 3. desember 2022 Ja, ungdommer er mye dyrere enn barnehagebarn. Det sier seg vel selv? De spiser mer, er med på mer, bruker sminke, hårprodukter, er med venner, får ikke barnebillett overalt lenger, klær til ungdommer og voksne er dyrere, de trenger gjerne buss-/togbillett osv. Anonymkode: da7fd...36c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #94 Del Skrevet 3. desember 2022 Barnehagebarn er nær gratis sammenlignet med tenåringer. Anonymkode: da7fd...36c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #95 Del Skrevet 3. desember 2022 Oh yes, mye dyrere! Jeg har en på barneskolen og en på ungdomsskolen, så her er det løpende sammenligning 😉 De går på samme idrett; 2.200kr dyrere aktivitetsavgift på eldste pluss at ham må ha lisens. Utstyret er mye dyrere, både mht at han behøver voksenstørrelse og krav til kvalitet. Klær; yngste fikk vinterbukse og -jakke til totalt 650kr nå, eldste kun jakke til 1.600kr (og det var halv pris). Sko; jeg er heldig om jeg finner vintersko til 1500kr til eldste, til yngste har jeg vel aldri brukt mer enn 1000kr. Samme med andre sko; herrestørrelser er mye dyrere enn barnestørrelser. Joggesko; eldste behøver skikkelige joggesko pga trening flere ganger i uka pluss gym to ganger i uka, igjen; herrestørrelse. Yngste kan jeg fortsatt kjøpe Asics til på Obs for 399/499kr. Ski-/slalåmutstyr; nesten umulig å finne brukt (igjen; voksenstørrelse, og det man finner brukt i voksenstørrelse er gjerne ganske fancy og dermed dyrere enn OK utstyr nytt). Yngste fikk ski og støvler brukt til 600kr. Bare slalomstøvlene til eldste kostet 1200kr på tilbud. And the list goes on and on… Og da skal det sies at ingen av mine er opptatt av merker, Cubus og HM er der vi kjøper mest klær 🙂 Anonymkode: 2c98a...620 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #96 Del Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 17.15): Leser her inne og får høre av bekjente "bare vent til han blir eldre, det er da det koster å ha barn". Jo eldre de blir, jo verre skal det visstnok bli. Vi har en gutt på 4 år og vi bruker ganske store summer på han, helt frivillig selvsagt. Kan virkelig ikke se for meg at det skal bli dyrere med årene for oss, snarere tvert imot. Kjenner jeg er litt lei av å høre slike kommentarer fra familie og venner. Så opplys meg, hva er det som koster? Anonymkode: a1a6c...c95 jeg er mamma til 5, og synes det som er dyrest er og ha tenåringer, de andre kan jeg kjøpe brukt til ennå, tvillingene mine på 15 vil ikke bruke brukt mer Anonymkode: 87b93...800 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #97 Del Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 17.15): Leser her inne og får høre av bekjente "bare vent til han blir eldre, det er da det koster å ha barn". Jo eldre de blir, jo verre skal det visstnok bli. Vi har en gutt på 4 år og vi bruker ganske store summer på han, helt frivillig selvsagt. Kan virkelig ikke se for meg at det skal bli dyrere med årene for oss, snarere tvert imot. Kjenner jeg er litt lei av å høre slike kommentarer fra familie og venner. Så opplys meg, hva er det som koster? Anonymkode: a1a6c...c95 Klærne blir dyrere, de spiser mer, lommepenger, fritidsaktiviteter med venner, mobilabonnementet, osv, osv, osv... Anonymkode: 07811...71c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #98 Del Skrevet 3. desember 2022 De blir det. Har barn i barnehage, barneskole og ungdomsskole. Tenåringer vokser veldig raskt, krever dyrere klær, arveklær er ofte ikke bra nok. Sko og yttertøy blir mye dyrere så fort de må over på voksenstørrelser (men de vokser likevel ut av dem på null komma niks). Min tenåring spiser et helt brød hver dag. Aktiviteter blir dyrere, de må ha mer utstyr (telefon, sportsutstyr etc). Sykkel til en tenåring koster fort 3x mer enn til et lite barn. Tannregulering koster skjorta. Vi har bare vært på én vurderingstime så langt, det kostet 1200kr for 10 minutter, og da betalte vi bare 60% (mange betaler mer). Jeg vasker enormt mye mer klær nå som de er større, og det selv om jeg har hatt tøybleier på ungene (hvert plagg er mye større, og de skifter klær ofte). Til våren skal vi ha konfirmasjon, heldigvis ingen bunad (ville kostet 30-40 k+), men regner med vi bruker minst 35-40k på gave, dress og selskap. Snart kommer også kjøretimene. Anonymkode: e5a57...7a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #99 Del Skrevet 3. desember 2022 Grüner skrev (21 timer siden): Når barnet er 4, vil jeg tro at det er i den alderen hvor det er billigst i drift. Babyer vokser fort og må stadig ha nye klær og så er det jo mye babyutstyr som koster penger (vogn, bilstol, bleier etc). Når barna kommer i skolealder begynner de fleste med fritidsaktiviteter, og hvis de har mange ulike fritidsaktiviteter, kan det bli ganske dyrt; særlig er enkelte idretter dyre. Jo eldre barna blir, desto mer kresne blir de på hva de vil gå med av klær også og vil gjerne ha merkeklær. En fireåring derimot er billigere i drift enn et spedbarn, for bleier og vogn er det som regel slutt med, og selv om en fireåring fortsatt er i vekst, vokser hen ikke like fort som en baby og kan derfor gå med samme str mye lenger. En fireåring er som regel ikke så klesbevisst ennå som større barn og tenåringer og kan derfor godta å gå i arvet tøy eller tøy kjøpt i billige butikker. De fleste fireåringer har heller ikke begynt med organiserte fritidsaktiviteter ennå slik som eldre barn, så den kostnaden sparer dere også. Enig, 4-5 år er den perioden da det er billigst. Anonymkode: e5a57...7a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #100 Del Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Regner med at barnetrygden er høyest for de minste pga utgifter man ikke kan velge bort som barnehage. Det meste til ungdom MÅ man ikke ha. Anonymkode: 9c828...93d Nei, man kan jo la dem gå i for små klær og sko, uten vinterjakke. De trenger jo ikke konfirmeres hvis de ønsker det, mamma kan jo bare si nei. Sykkel trenger de ikke, de kan løpe etter klassen når skolen drar på sykkeltur. Tannregulering er ikke så farlig, tenner kan jo se ut som om de er kastet inn i kjeften uten at de dør av det, liksom. Anonymkode: e5a57...7a0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå