Gå til innhold

Blir barn dyrere for hvert år som går?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det virker for meg veldig merkelig å ha fått for seg at tenåringer er billige i drift fordi de plutselig slutter på fritidsaktiviteter.. 😅 Min erfaring et helt motsatt, jeg vet ikke av mange tenåringer som ikke har en fritidsaktivitet i et eller annet format.

Anonymkode: 3f5e6...f7b

Jeg vet om mange tidlig i tenårene som har fritidsaktiviteter, men etter 15-16 er det ikke så mange. 

Anonymkode: bcc66...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arkana skrev (1 time siden):

Det blir jo ikke et sjokk, for utgiftene økes gradvis. Litt etter litt spiser de mer, bruker dyrere klær, trenger dyrere utstyr osv. Jeg synes jo dere har et unormalt høyt forbruk til å ha en fireåring (jeg har aldri kjøpte utedresser for 5000 kr for én sesong, selv ikke for tre barn til sammen), så det kan selvsagt tenkes at dere senker kravene litt ettersom barnet blir eldre og dyrere i drift, men som noen andre påpekte lenger opp har jeg også vanskelig for å tro at dere plutselig kommer til å ville slutte med å kjøpe (unødvendig) dyre ting. Men som sagt, dette er jo noe du vil erfare selv og dere har mye å gå på økonomisk når dere allerede bruker så vanvittig mye. 

Jeg er helt enig. Det er direkte latterlig at man får høyere barnetrygd for de aller billigste barna. Nesten så man lurer på om politikerne som fant på dette enda er bare i småbarnsfasen. 

Som oftest har foreldrene dårligst råd når barna er små. Ser man på statistikk, tjener tenåringsforeldre flere hundre tusen mer (som par) enn det småbarnsforeldre gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet om mange tidlig i tenårene som har fritidsaktiviteter, men etter 15-16 er det ikke så mange. 

Etter 15-16 år går de ofte på treningsenter. Det koster her vi bor 499 i mnd pr stk. Blir noen tusen i året det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Av faste utgifter kan nevnes:

Årsort akvariet 1945,-

Årskort Leos lekeland 2700,-

Årskort Svømming 12 600,- 

Nå har jeg tatt med prisen på oss foreldre, for vi fortsetter neppe på badeland og akvariet alene når vår sønn blir eldre.

Ts.

Anonymkode: a1a6c...c95

Dette er peanuts i forhold til hva fritidsaktiviteter koster når de blir eldre. Bare å nyte når de er små og billige i drift;) 

Anonymkode: 52fa5...aea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke vanlig her vi bor, det eskalerer stort sett i den alderen fordi de begynner å spille i andre ligaer og må reise mer osv 😊 men klart, det er sikkert noen som faller fra andre plasser, skal ikke krangle på det. Kan aldri se for meg at kostnadene går under en 4-åring uansett, da 😊 Føler vi slipper billig unna nå med bare barnehage og litt ekstra mat 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fikk 11-åringen nettopp regulering. 34 000 kr i egenandel 💸💸

Anonymkode: c7276...709

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Så dere mener at fritidsaktiviteter og deltakelse idrett er unødvendige luksusgoder? 😊

Nei, men enkelte foreldre driver prisene opp her også. Selv i fotball som i sin natur burde vært en billig idrett drives prisene opp av overivrige foreldre som kanskje har god råd selv, men skylappene på for andres økonomi. Det er dyre fotballreiser hit og dit. Dyre drakter og tøy til 8-10-åringer som de vokser ut av årlig - hva er galt med t-skjorter med ca samme farge på små barn? Det er jo bare lek! Dyre fotballsko. Noen vil også ha dyre trenere. Dyrt alt. For ikke å snakke om andre idretter der utstyrshysteriet har gått amok siden jeg var barn på 80-tallet.

Anonymkode: 431bc...19d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her fikk 11-åringen nettopp regulering. 34 000 kr i egenandel 💸💸

Anonymkode: c7276...709

Noen må ha, andre bare "må" av kosmetiske årsaker. Sånt er vel billigere i Polen eller Ungarn men kanskje ikke uten risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men enkelte foreldre driver prisene opp her også. Selv i fotball som i sin natur burde vært en billig idrett drives prisene opp av overivrige foreldre som kanskje har god råd selv, men skylappene på for andres økonomi. Det er dyre fotballreiser hit og dit. Dyre drakter og tøy til 8-10-åringer som de vokser ut av årlig - hva er galt med t-skjorter med ca samme farge på små barn? Det er jo bare lek! Dyre fotballsko. Noen vil også ha dyre trenere. Dyrt alt. For ikke å snakke om andre idretter der utstyrshysteriet har gått amok siden jeg var barn på 80-tallet.

Fotballsko er dyrt, enig i det, men sko må de likevel ha. For oss handler det mer om at de vokser ut av skoene veldig raskt. I 8-10-årsalderen sponses draktene av klubben her vi holder til ihvertfall, så det er ikke et tema så tidlig 😊 Det er først på ungdomsskolen det begynner å koste, treningsavgiften firedobles fra barneskole til ungdomsskole.

Det kan godt hende at mange synes lag-drakter er unødvendig. Jeg tenker det er en del av det å være et lag jeg da, men det kan godt hende at antall og fokus blir for mye i enkelte klubber. Har ikke erfaring med det i vår klubb, enda.

Men det er jo uansett viktige poeng du har. Realiteten er jo likevel dessverre den at man bare må hive seg med på lagdrakter og cuper osv og ikke nødvendigvis står i posisjon til å protestere mot utgiftene fordi det da går ut over ungdommen som gjerne vil være med.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen må ha, andre bare "må" av kosmetiske årsaker. Sånt er vel billigere i Polen eller Ungarn men kanskje ikke uten risiko.

Vet ikke hvor mye dyrere det hadde blitt, 34 000 kr er kun egenandel og somregel dekkes 70% ish av staten. Og de reguleringene må strammes ganske ofte, tror billetter og tid tur retur Ungarn hadde blitt ganske dyrt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvsagt litt hva du gjør det til, men;

Vi har nok betalt over 100 000 i tannreguleringer. 4 jenter med konfirmasjon og bunader. Det er dyrt med bunad. Skolepc, aktiviteter, tur med de der bussene til Polen- der jeg ikke hadde tid til å kjøre rundt med dopapir. Kulturskole. Mat. Vi hadde et rimelig heftig matbudsjett. Bare bensin og bompenger blir nok en god del tusen i måneden. Så skulle alle ha førerkort, og noen hadde brukt opp mye av konfirmasjonspengene. Det var vel fort 100 000 minst i støtte der. Så er det lommepenger, bind, deodorant, dusjing i disse tider :), alle skal ha egne rom, sydentur med 4 store er rimelig dyrt. Da har jeg ikke nevnt sminke, klær!!! Tenk dere selv 4 jenter som skal finne seg selv med nye stiler, i tillegg til det nødvendige de må ha ettersom de vokser. 

Men man trenger jo ikke betale alt det. Det ligger bare en slags forventning der....Små barn er veldig billig i forhold. Så tjente jeg jo betydelig bedre da de var eldre, heldigvis. 

Anonymkode: 9cbd6...868

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man drar da ikke ungdommen med til Polen eller Ungarn for tannregulering? Først så skal man ha time for stramming og sjekke at alt går riktig for seg ca hver 6 uke, de går tross alt på skolen. Tviler på at det blir så veldig mye billigere med reise så ofte. Og tenk på resistente bakterier og andre feil som har blitt gjort. Nei takk. 

Anonymkode: b2508...e00

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Betaler man 34000 i egenandel er det vel sjeldent et medisinsk behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fotballsko er dyrt, enig i det, men sko må de likevel ha. For oss handler det mer om at de vokser ut av skoene veldig raskt. I 8-10-årsalderen sponses draktene av klubben her vi holder til ihvertfall, så det er ikke et tema så tidlig 😊 Det er først på ungdomsskolen det begynner å koste, treningsavgiften firedobles fra barneskole til ungdomsskole.

Det kan godt hende at mange synes lag-drakter er unødvendig. Jeg tenker det er en del av det å være et lag jeg da, men det kan godt hende at antall og fokus blir for mye i enkelte klubber. Har ikke erfaring med det i vår klubb, enda.

Men det er jo uansett viktige poeng du har. Realiteten er jo likevel dessverre den at man bare må hive seg med på lagdrakter og cuper osv og ikke nødvendigvis står i posisjon til å protestere mot utgiftene fordi det da går ut over ungdommen som gjerne vil være med.

Vet ikke hvor mye dyrere det hadde blitt, 34 000 kr er kun egenandel og somregel dekkes 70% ish av staten. Og de reguleringene må strammes ganske ofte, tror billetter og tid tur retur Ungarn hadde blitt ganske dyrt 😅

Billigere*** skulle det stå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Betaler man 34000 i egenandel er det vel sjeldent et medisinsk behov.

Jeg hadde ikke medisinske behov da jeg fikk regulering, men der var ikke plass til tennene mine så jeg hadde stort overbitt. Fordi hjørnetennene mine ikke klarte å komme ut så la de seg over tennene under, og jeg måtte derfor trekke 2x tenner på hver side. Hadde derfor 4 tenner foran med overbitt og ingen tenner på sidene før jekslene ish. Ellers ingen stillingsproblemer eller tyggeproblemer mtp kjeven. 

Er veldig, veldig glad for at jeg fikk fikset det selv om det "bare" var kosmetisk. Jeg så ut som en blanding mellom hest og kanin, men det medisinske løste de da de trakk tennene så sånn sett så hadde jeg ikke trengt reguleringen og kravet kun skulle være medisinsk. Hadde vært utrolig trist å gå slik igjennom voksenlivet, og jeg hadde jo ikke fått det dekket som voksen eller hatt råd til å fikse det før jeg tippet 30 kunne prioritere det økonomisk.

Så jeg kan godt skjønne at man føler seg nødt til å betale for regulering til tross for at det medisinske kan fikses med trekking.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men er det virkelig forventa at man berre skal gi barna sine masse eigenkapital til bolig? Det er heilt sykt. Skal ikkje unga våre spare og spikre som oss? Vi sparte konfirmasjonspenga, delte ut aviser, satt barnevakt. Beinhard jobbing over fleire år med sparing, droppa fleire ferier for å spare. Så kjøpte vi hus! Men nå skal ungdommen berre få?? Fysj! Våre barn kan heller få førerkortet som fint kan kosta 50-70.000 idag.

Kva med dei som har tre barn! Har søren ikkje ein million til kvar.

Anonymkode: e3498...835

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange av de går på treningssenter men det trenger ikke være så dyrt. 

Anonymkode: e48ba...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg hadde ikke medisinske behov da jeg fikk regulering, men der var ikke plass til tennene mine så jeg hadde stort overbitt. 

Jeg fikk ikke mitt behov for regulering regnet som medisinsk behov enda jeg manglet to jeksler ved siden av hverandre, så noen ganger skal det mye til…..

Anonymkode: b2742...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barnehage- og barneskolebarn. Barneskolebarnet har jeg utgifter på rundt 500 kr måneden i fritidsaktiviteter, 100 kr mobilabonnement, og litt kjøring til og fra venner/aktiviteter. Men klærne og skoene er like dyre for begge barna, og de varer lenger på det eldste barnet. De bruker like mye strøm. Forskjellene i matbudsjettet er heller ikke så store, siden barnehagebarnet "smaker på" (og så ikke spiser opp) ting stadig vekk. 

At eldste barnet er dyrest hvis vi ser bort i fra barnehage, ja absolutt. Men jeg tror barnehagebarnet lett "vinner" dersom vi tar med barnehagen. For eldstebarnet koster ikke over 3000 kr mer enn barnehagebarnet i måneden. 

Anonymkode: ee3bf...22f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har barnehage- og barneskolebarn. Barneskolebarnet har jeg utgifter på rundt 500 kr måneden i fritidsaktiviteter, 100 kr mobilabonnement, og litt kjøring til og fra venner/aktiviteter. Men klærne og skoene er like dyre for begge barna, og de varer lenger på det eldste barnet. De bruker like mye strøm. Forskjellene i matbudsjettet er heller ikke så store, siden barnehagebarnet "smaker på" (og så ikke spiser opp) ting stadig vekk. 

At eldste barnet er dyrest hvis vi ser bort i fra barnehage, ja absolutt. Men jeg tror barnehagebarnet lett "vinner" dersom vi tar med barnehagen. For eldstebarnet koster ikke over 3000 kr mer enn barnehagebarnet i måneden. 

Anonymkode: ee3bf...22f

Barneskolebarn koster ikke så mye, det 8-11/12 år er helt nydelige år hvor barna desidert er billigst 😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...