AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #21 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mobil er et godt poeng. Sykler og ski er nok dyrere, men varer forhåpentligvis litt lenger. Gaming er dyrt ja, er gift med en 😅 Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 Hvorfor tror du det varer lenger? Anonymkode: 4ebc9...3be 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #22 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sko i størrelse 43 holder vel forhåpentligvis et par år. Så langt i år har vi kjøpt sko for minst 6000. Greit nok at str 25 ikke koster mer enn 1000 kroner, men de varer jo bare noen uker/måneder. Og utedresser siden sommeren har kostet oss 5000. Men selvsagt, ser poenget, det kommer nok til å koste litt mer i klær. Fritidsaktiviteter bruker vi allerede mye penger på, det tror jeg heller vil være rimeligere med en ungdom. Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 Sko i størrelse 43 holdt i tre måneder her. Anonymkode: 2b304...6fb 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #23 Del Skrevet 2. desember 2022 Som foreldre så styrer man økonomien dit man vil. Av luksusting og duppedingser trenger ingen barn å ha alt. Anonymkode: 4c470...d75 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #24 Del Skrevet 2. desember 2022 Arkana skrev (2 minutter siden): Ut fra innleggene dine virker det som du ikke tror det vi sier er sant, og du er selvsagt velkommen til å betvile oss så mye du vil. Du vil selv oppdage hvordan det er om noen år. Helt riktig. Tror absolutt på at det er slik for enkelte, men klarer ikke å se at det skal bli særlig dyrere for oss. Kan selvsagt få et sjokk, men setter derfor pris på innspillene deres. Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #25 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor tror du det varer lenger? Anonymkode: 4ebc9...3be Aner egentlig ikke, bare så for meg at man ikke bytter sykkel særlig ofte når de kommer opp i ungdomsårene. Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #26 Del Skrevet 2. desember 2022 jeg lurere litt på hvor dyrt fritidsaktiviteter for en 4-åring kan bli? Anonymkode: cfc47...420 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #27 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aner egentlig ikke, bare så for meg at man ikke bytter sykkel særlig ofte når de kommer opp i ungdomsårene. Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 Opp til de kan ha den største størrelsen så bytter man jo ofte. I tillegg så kommer gjerne ønsket om elsparkesykkel el. etter hvert. Det kommer da i tillegg. Ang klær og sko, som du også trodde varte lenger, så vokser de jo kontinuerlig. Så ingenting passer særlig lenge, før de da slutter å vokse. Selv da slites jo skoene relativt raskt. Anonymkode: 4ebc9...3be 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #28 Del Skrevet 2. desember 2022 Sfo/barnehage kostnader tilsvarer mine tenåringers trening. Så fritidsaktiviteter koster Alt av klær er mye dyrere når det ikke lenger er barn/jr størrelser. Barn/unge vokser fort og trenger å bytte ut klær/utstyr ofte Anonymkode: b2742...7f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #29 Del Skrevet 2. desember 2022 I tillegg til alt det andre som skrives her,skjer det også mye når barnet bikker 12 år. Da får de nemlig ikke barnebillett lenger på fly,hotell,osv. De kan ikke bestille barnemeny lenger,og det merkes godt når familien med tre barn over 12 skal ut å spise,for å si det sånn... Og som sagt før her: herresko er MYE dyrere enn barnesko! Anonymkode: cb017...ec6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #30 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): jeg lurere litt på hvor dyrt fritidsaktiviteter for en 4-åring kan bli? Anonymkode: cfc47...420 Av faste utgifter kan nevnes: Årsort akvariet 1945,- Årskort Leos lekeland 2700,- Årskort Svømming 12 600,- Nå har jeg tatt med prisen på oss foreldre, for vi fortsetter neppe på badeland og akvariet alene når vår sønn blir eldre. Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #31 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I tillegg til alt det andre som skrives her,skjer det også mye når barnet bikker 12 år. Da får de nemlig ikke barnebillett lenger på fly,hotell,osv. De kan ikke bestille barnemeny lenger,og det merkes godt når familien med tre barn over 12 skal ut å spise,for å si det sånn... Og som sagt før her: herresko er MYE dyrere enn barnesko! Anonymkode: cb017...ec6 Nå er vi på restaurant ca en dag i uken. Etter fylte 12 år er det neppe like gøy å gå ut og spise med foreldrene hele tiden, så mulig det egentlig blir mindre penger på restaurant 🤷 Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. desember 2022 #32 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Sko i størrelse 43 holder vel forhåpentligvis et par år. Så langt i år har vi kjøpt sko for minst 6000. Greit nok at str 25 ikke koster mer enn 1000 kroner, men de varer jo bare noen uker/måneder. Og utedresser siden sommeren har kostet oss 5000. Men selvsagt, ser poenget, det kommer nok til å koste litt mer i klær. Fritidsaktiviteter bruker vi allerede mye penger på, det tror jeg heller vil være rimeligere med en ungdom. Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 Nå er ikke 43 en vanlig størrelse hos gutter lenger. Det er en kort stopp på veien til 45-46. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. desember 2022 #33 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er vi på restaurant ca en dag i uken. Etter fylte 12 år er det neppe like gøy å gå ut og spise med foreldrene hele tiden, så mulig det egentlig blir mindre penger på restaurant 🤷 Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 Det høres kanskje ut som om dere har et unormalt høyt forbruk. Da kan det kanskje gå nedover. Men tror du at du vil slutte å kjøpe det dyreste til barnet ditt når det blir eldre? Husk også at det er skattefradrag på utgifter til barnehage /sfo. Netto blir altså kostnaden en del lavere. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #34 Del Skrevet 2. desember 2022 Brunello skrev (3 minutter siden): Men tror du at du vil slutte å kjøpe det dyreste til barnet ditt når det blir eldre? Der tror jeg du er innpå noe. Har på en måte sett for meg at det ikke er nødvendig med slike "dyre ting" etterhvert som ungen vokser til, men vi har jo lagt til oss en livsstil vi er komfortabel med. Meget mulig at utgiftene da bare vil øke og øke for oss 🤔 Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #35 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Av faste utgifter kan nevnes: Årsort akvariet 1945,- Årskort Leos lekeland 2700,- Årskort Svømming 12 600,- Nå har jeg tatt med prisen på oss foreldre, for vi fortsetter neppe på badeland og akvariet alene når vår sønn blir eldre. Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 Eksempel hos oss. Treningsavgift 10 000. Utstyr til idrett 10 000. En enkelt cup eller bortekamp med overnatting 4000 kr for bare barnet. Skal jeg og søsken være med kan man legge på enda mer til mat, transport og hotell(siden du tok med for dere fireldre også). Det er 3-4 slike bortekamper i løpet av en sesong og 2-3 slike cuper. Det var 3-gangen av deres budsjett bare der. Anonymkode: 4ebc9...3be 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #36 Del Skrevet 2. desember 2022 Med det forbruket dere legger opp til for en fireåring så ser jeg for meg at dere kommer til å bruke enorme summer på en tenåring.. Vet ikke om dere har gutt eller jente da, men gutter spesielt spiser enorme mengder mat i tenårene. Jenter slutter gjerne å vokse i 15- årsalderen, men det gjør ikke guttene. Ungdom trener og det er variert hva det koster, men kontingent, utstyr, cuper og treningsleire blir en del tusen i året nesten uansett hva de driver med. Så vil de kanskje stå på slalom om vinteren (som koster flere tusen for en familie bare for en helg.) Ferier er MYE dyrere med ungdom enn med barn. Klær, sko, busskort, utstyr, el- sykkel og vanlig sykkel, bursdag- og julegaver til venner, kino, bowling, mobil, ukepenger osv osv. Jeg forstår ikke helt prioriteringen til regjeringen med at småbarn er så dyrt slik at de skal ha høyere barnetrygd. Ungdom koster langt mer. Anonymkode: 6da88...3ca 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #37 Del Skrevet 2. desember 2022 Har tenåringer. Utgifter du ikke har til 4-åringen er: telefoner og telefonabonnement, Månedskort på t-bane for videregående-eleven. Lommepenger til begge to. Våre driver med langrenn og fotball. Det kreves mye utstyr til tusenvis, og de vokser ut av mye etter hver sesong. Bare fotballsko koster nesten 2.000 kr. Og medlemskap og treningsavgift på fotball koster gjerne 6.000 kr mange steder, men ikke overalt. Deltakelse på cuper, treningsleire etc. Klær er generelt dyrere for ungdom. De vil heller ikke ta til takke med hva som helst. På ferie må vi ha to hotellrom. På restaurant er det ikke barnemeny. Og maten i hverdagen koster selvsagt mye mer når vi i praksis er fire voksne. Tenåringsgutter spiser mye. Og se for deg hva en tenåringsjente vil ha av sminke og hårprodukter. Det er godt mulig du allerede bruker like mye, men poenget er at det jo ikke er nødvendig. Med eldre barn må man bruke høyere sommer. Anonymkode: 553c2...817 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. desember 2022 #38 Del Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt riktig. Tror absolutt på at det er slik for enkelte, men klarer ikke å se at det skal bli særlig dyrere for oss. Kan selvsagt få et sjokk, men setter derfor pris på innspillene deres. Ts. Anonymkode: a1a6c...c95 Det blir jo ikke et sjokk, for utgiftene økes gradvis. Litt etter litt spiser de mer, bruker dyrere klær, trenger dyrere utstyr osv. Jeg synes jo dere har et unormalt høyt forbruk til å ha en fireåring (jeg har aldri kjøpte utedresser for 5000 kr for én sesong, selv ikke for tre barn til sammen), så det kan selvsagt tenkes at dere senker kravene litt ettersom barnet blir eldre og dyrere i drift, men som noen andre påpekte lenger opp har jeg også vanskelig for å tro at dere plutselig kommer til å ville slutte med å kjøpe (unødvendig) dyre ting. Men som sagt, dette er jo noe du vil erfare selv og dere har mye å gå på økonomisk når dere allerede bruker så vanvittig mye. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg forstår ikke helt prioriteringen til regjeringen med at småbarn er så dyrt slik at de skal ha høyere barnetrygd. Ungdom koster langt mer. Anonymkode: 6da88...3ca Jeg er helt enig. Det er direkte latterlig at man får høyere barnetrygd for de aller billigste barna. Nesten så man lurer på om politikerne som fant på dette enda er bare i småbarnsfasen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #39 Del Skrevet 2. desember 2022 Brunello skrev (1 time siden): Nå er ikke 43 en vanlig størrelse hos gutter lenger. Det er en kort stopp på veien til 45-46. Er det sant? Eller bare tuller du. Anonymkode: 69dad...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. desember 2022 #40 Del Skrevet 2. desember 2022 Det er helt sant. Min sylferske 14-åring bruker 45 og denne størrelsen har han faktisk hatt siden tidlig sommer. Så lenge har ikke en skostørrelse vart siden han brukte 38-39. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå