Gå til innhold

Hvilket ord får du fnatt av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grüner skrev (26 minutter siden):

Huh? Sola er jo den bøyningsformen de fleste i landet bruker! Soli er det vel nesten ingen som sier utenom Sogn.

Bor på Nordvestlandet. Her seier vi "ei sol,sola osv." Soli er det kun i Sogn dei seier. På Voss og der omkring seier dei sole.

Anonymkode: 86b51...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bor på Nordvestlandet. Her seier vi "ei sol,sola osv." Soli er det kun i Sogn dei seier. På Voss og der omkring seier dei sole.

Anonymkode: 86b51...c25

Ikke sant? Men denne personen får visst fnatt av folk som skriver sola og vil at de skal bruke solen eller soli🙄.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 timer siden):

Huh? Sola er jo den bøyningsformen de fleste i landet bruker! Soli er det vel nesten ingen som sier utenom Sogn.

Sola blir for muntlig synes jeg da. Det bør ikke være et mål å skrive slik man snakker, da kan man heller skrive dialekt.

Anonymkode: 3ea7f...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sola blir for muntlig synes jeg da. Det bør ikke være et mål å skrive slik man snakker, da kan man heller skrive dialekt.

Anonymkode: 3ea7f...943

Med mindre man skriver sakprosadialog, da går det an

Anonymkode: 3ea7f...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Med mindre man skriver sakprosadialog, da går det an

Anonymkode: 3ea7f...943

Skjønnlitteraturdialog mente jeg

Anonymkode: 3ea7f...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokstavene OMG. Spesielt av kvinner i slutten av 40 årene som sier OMG for å gjøre seg importen..

Anonymkode: 87412...57c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ymse 🤮 Kanskje fordi en kollega brukte ordet hele tiden, om alt.. "ymse rot på bakrommet", "ymse varer på tilbud"

Anonymkode: 0dc75...224

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sola blir for muntlig synes jeg da. Det bør ikke være et mål å skrive slik man snakker, da kan man heller skrive dialekt.

Anonymkode: 3ea7f...943

Det er lov å skrive sola på både bokmål og nynorsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sola blir for muntlig synes jeg da. Det bør ikke være et mål å skrive slik man snakker, da kan man heller skrive dialekt.

Anonymkode: 3ea7f...943

Sola er faktisk den vanligste bøyningsformen på både bokmål og nynorsk, så jeg skjønner ikke hvor du har de merkelige ideene dine fra. Soli derimot er kun klammeform!

30260962-BAF1-48E5-9C78-0CD8075C1377.jpeg.c550e2867a55b3ea46bf392da8be53f5.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (9 minutter siden):

Det er lov å skrive sola på både bokmål og nynorsk.

Jeg vet det er lov. Mange klager i denne tråden er ting man kan skrive (å bære klær f.eks.), men jeg synes det ser stygt og for muntlig ut. Jeg forbinder sola (og andre sterke hunkjønnsord i bestemt form: tida, skåla osv.) med talespråk, fordi det er noe jeg og alle rundt meg sier.

Anonymkode: 3ea7f...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluse.

Jeg aner ikke hvorfor, men ordet er ubehagelig.

Anonymkode: 1b5fe...05a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 23.07):

Bokstavene OMG. Spesielt av kvinner i slutten av 40 årene som sier OMG for å gjøre seg importen..

Anonymkode: 87412...57c

Importen.....? Bruker også omg. Det har jeg gjort i 25 år. Helt siden jeg begynte å spille online games.

Anonymkode: 57188...700

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg får litt fnatt når folk skal gjøre seg så "kule" at de bytter ut minst et norsk ord i hver setning med et engelsk ord! Altså skriftlig, her på forumet.

Nå nylig her på KG var det noen som byttet ut ordet husmor med "tradwife" i overskriften... 🙄 Hadde lyst til å bli tradwife.

 

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (18 timer siden):

Jeg kjenner jeg får litt fnatt når folk skal gjøre seg så "kule" at de bytter ut minst et norsk ord i hver setning med et engelsk ord! Altså skriftlig, her på forumet.

Nå nylig her på KG var det noen som byttet ut ordet husmor med "tradwife" i overskriften... 🙄 Hadde lyst til å bli tradwife.

 

Mange gjør det muntlig også. Helt vanlig det. Bare legg merke til hvordan folk snakker på TV. 

Anonymkode: 5c60f...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk som skriver

såm når de mener som
får når de mener for
dem når de mener de
ifjord når de mener i fjor
hær når de mener her
di når de mener de
dær når de mener der
å når de mener og
og når de mener å
ett når de mener et

 

Anonymkode: 35746...0d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Kroppskontakt» og «hudkontakt». Før helt creeps av de ordene etter at en «venn» sa til meg «åååå nå er det lenge siden jeg har hatt kroppskontakt, kan du ikke klø meg litt på ryggen»… 🙄🤢

Anonymkode: 3a0ee...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autoritativ. Aner ikke hvorfor det er et ord som irriterer meg, men det gjør det!

Anonymkode: af262...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et eller annet med ordet "kollokvie" som gjør at jeg får lyst til å drikke syre, men usikker på hva det er.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...