Gå til innhold

Hvilket ord får du fnatt av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen bryr seg om østlandet. Alle vet at dere er dansk-etterapere. Det er mange plasser i norge man bruker a-endinger der danskwannabeene på østlandet bruker en.

Anonymkode: 15fe7...58b

Danskwannabeene 🤣🤣🤣 den var bra! 
Hilsen østlending 

Anonymkode: 5c60f...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gir jeg beng i

 

 

 

 

de som sier det kan hvertfall ikke snakke

 

 

Anonymkode: 33d0e...f6d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gir jeg beng i

 

 

 

 

de som sier det kan hvertfall ikke snakke

 

 

Anonymkode: 33d0e...f6d

Jeg synes at dette uttrykket er morsomt 😁 

Anonymkode: 5c60f...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt. Som i sykt mye, sykt god, sykt fine osv osv… Høres bare dumt ut.

Anonymkode: 7577b...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (På 20.4.2023 den 20.49):

Vel, de flest på OsloJodel skriver ikke same som på nynorsk. De skriver det som på engelsk. Kanskje jeg skal påpeke det <_<

Jeg skjønner ingenting av hva du prøver å si her.

Anonymkode: 15fe7...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ingenting av hva du prøver å si her.

Anonymkode: 15fe7...58b

Folk på OsloJodel skriver ikke nynorsk. De liker å skrive ord på engelsk som betyr det same på nynorsk, eller det samme på bokmål. 
Engelsk same= same (nynorsk), samme (bokmål). 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen bryr seg om østlandet. Alle vet at dere er dansk-etterapere. Det er mange plasser i norge man bruker a-endinger der danskwannabeene på østlandet bruker en.

Anonymkode: 15fe7...58b

"Ingen"?

La meg se...over halve Norges befolkning bor her.

Østlandet/Folketall
Hvor mange bor på Østlandet 2023?
 
 
 
Bilderesultat for hvor mange bor på østlandet
 
Østlandet har til sammen 2 797 146 innbyggere (tredje kvartal 2022) og 94 584 kvadratkilometer, hvilket utgjør 51 % av Norges befolkning (tredje kvartal 2022) og 29,2 % av arealet i Fastlands-Norge.
Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det går mot 17. mai kom jeg på noe som irriterer meg. Nemlig bæring av klær og smykker. Veldig aktuelt nå er jo å "bære sin bunad med stolthet". Ok, bunad er jo et stasplagg, så uttrykket kan vel til nød aksepteres, men jeg liker det ikke. Jeg synes det høres pompøst og oppblåst ut.  

Jeg lukker øyne og ører, det er tross alt ikke så ofte det er snakk om bunad.

Men når folk også skriver om å bære helt vanlige plagg og smykker så gremmes jeg. "Jeg bærer kjolen min med stolthet, selv om andre måtte mene den er for kort/trang/utringet!". "Jeg bærer gifteringen på venstre ringfinger." Kan vi ikke bare gå med eller ha på oss ting?

Anonymkode: 07e71...35d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå som det går mot 17. mai kom jeg på noe som irriterer meg. Nemlig bæring av klær og smykker. Veldig aktuelt nå er jo å "bære sin bunad med stolthet". Ok, bunad er jo et stasplagg, så uttrykket kan vel til nød aksepteres, men jeg liker det ikke. Jeg synes det høres pompøst og oppblåst ut.  

Jeg lukker øyne og ører, det er tross alt ikke så ofte det er snakk om bunad.

Men når folk også skriver om å bære helt vanlige plagg og smykker så gremmes jeg. "Jeg bærer kjolen min med stolthet, selv om andre måtte mene den er for kort/trang/utringet!". "Jeg bærer gifteringen på venstre ringfinger." Kan vi ikke bare gå med eller ha på oss ting?

Anonymkode: 07e71...35d

Eller hun bærer alderen sin godt. Minner om noe Toppen Beck kunne sagt i "Herskapelig"

Å giiid av meg liksom

Anonymkode: 33d0e...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller hun bærer alderen sin godt. Minner om noe Toppen Beck kunne sagt i "Herskapelig"

Å giiid av meg liksom

Anonymkode: 33d0e...f6d

Jeg synes det er stusselig (men interessant) at disse måtene å uttrykke seg på, som definitivt er gammeldagse, liksom skal gi assosiasjoner til snobberi og oppblåsthet.

Er det ikke bare litt morsomt at noen tar fram gammelmodig språk en gang i blant når de synes noe er litt høytidelig? Hva er vitsen med å skulle uttrykke seg på samme dagligdagse måte hele tiden? Alt blir jo likt – og kjedelig.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

språkpurk skrev (56 minutter siden):

Jeg synes det er stusselig (men interessant) at disse måtene å uttrykke seg på, som definitivt er gammeldagse, liksom skal gi assosiasjoner til snobberi og oppblåsthet.

Er det ikke bare litt morsomt at noen tar fram gammelmodig språk en gang i blant når de synes noe er litt høytidelig? Hva er vitsen med å skulle uttrykke seg på samme dagligdagse måte hele tiden? Alt blir jo likt – og kjedelig.

Skjønner hva du mener. Jeg liker jo egentlig å børste støv av gode ord og uttrykk fra fortiden Det er bare det at (og nå er det jeg som er snobbete) mange av de som bruker uttrykkene å "bære klær og smykker" fletter det inn i et språk som ellers er ganske enkelt og flatt.

Det er gøy når det brukes med sjarm og språklig bevissthet, men ikke fullt så artig når alle i et kommentarfelt, en etter en, skriver om hvilken bunad de gleder seg til å bære med stolthet på den store dagen .. 

Anonymkode: 07e71...35d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Skjønner hva du mener. Jeg liker jo egentlig å børste støv av gode ord og uttrykk fra fortiden Det er bare det at (og nå er det jeg som er snobbete) mange av de som bruker uttrykkene å "bære klær og smykker" fletter det inn i et språk som ellers er ganske enkelt og flatt.

Det er gøy når det brukes med sjarm og språklig bevissthet, men ikke fullt så artig når alle i et kommentarfelt, en etter en, skriver om hvilken bunad de gleder seg til å bære med stolthet på den store dagen .. 

Anonymkode: 07e71...35d

Enig! På samme måte synes jeg det er liten vits i å bruke høytidelige uttrykk i en tekst dersom den ellers er full av skrivefeil, orddelingsfeil og plattheter. 

Anonymkode: ecd38...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ingen bryr seg om østlandet. Alle vet at dere er dansk-etterapere. Det er mange plasser i norge man bruker a-endinger der danskwannabeene på østlandet bruker en.

Anonymkode: 15fe7...58b

 

Million skrev (3 timer siden):

"Ingen"?

La meg se...over halve Norges befolkning bor her.

Østlandet/Folketall
Hvor mange bor på Østlandet 2023?
 
 
 
Bilderesultat for hvor mange bor på østlandet
 
Østlandet har til sammen 2 797 146 innbyggere (tredje kvartal 2022) og 94 584 kvadratkilometer, hvilket utgjør 51 % av Norges befolkning (tredje kvartal 2022) og 29,2 % av arealet i Fastlands-Norge.

Jeg stusser alltid når «Østlandet» benyttes i sammenhenger som dette. Som om Østlandet ikke består av haugevis med ulike dialekter det også. Vi bruker a-endinger på Toten der jeg er fra også, som ligger på Østlandet, bare sånn til info AB.

Anonymkode: 26299...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hårete mål" hørte jeg i dag. Får grøsninger..

Anonymkode: 86b51...c25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Hårete mål" hørte jeg i dag. Får grøsninger..

Anonymkode: 86b51...c25

Og hva betyr det? Hvor langt hår man ønsker å ha? 

Anonymkode: 5c60f...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Promp». Mye mer ordentlig å si flatus eller luft 😅 Og jeg jobber på gastro avd. på sykehus 🙈

Anonymkode: 8ebde...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Promp». Mye mer ordentlig å si flatus eller luft 😅 Og jeg jobber på gastro avd. på sykehus 🙈

Anonymkode: 8ebde...c0a

Eller vind. Heller vind enn luft

Anonymkode: 3ea7f...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 16.51):

Ord som sola, skrevet slik. Jeg sier sola selv, men jeg synes ikke det hører hjemme i skrift. Solen på bokmål og soli på nynorsk.

Anonymkode: 3ea7f...943

Huh? Sola er jo den bøyningsformen de fleste i landet bruker! Soli er det vel nesten ingen som sier utenom Sogn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...