Gå til innhold

Hvilket ord får du fnatt av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 19.13):

Leskedrikk, raggsokk, dems, typ, ish, neger, "våre nye landsmenn", skj-lyd i stedet for -kj, "det er spådd dårlig vær" (spådd?! Hva faen)

Anonymkode: 19607...990

Hva er galt med at været er spådd? Det er et fullt gangbart ord i den sammenhengen. Jada, vet at man også melder været, men kan fint bruke ordet "å spå" uten at man må se inn i krystallkula.

Anonymkode: 276b8...8be

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva er galt med at været er spådd? Det er et fullt gangbart ord i den sammenhengen. Jada, vet at man også melder været, men kan fint bruke ordet "å spå" uten at man må se inn i krystallkula.

Anonymkode: 276b8...8be

Helt enig. Sier spå været selv, for det er akkurat det de gjør og de spår stadig feil. Yr spådde klarvær i hele dag, men det ble snø. Nrk burde heller bruke penga på nye krystallkuler til meteorologene enn på den hersens fotballen. 

Anonymkode: 887f2...97f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert sagt før, men sjokk. Det er sjelden noe sjokkerende å lese i alle sakene som merkes av avisene med sjokk. 

Anonymkode: 1099e...9f2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjuda på. Jeg får fnatt, skabb, pest, kolera og analkløe når det uttrykket brukes i norsk! 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 16.39):

Jeg har lagt "automagisk" for hat. Jobber delvis med IT, og folk bruker det hele tiden, spesielt de som er litt oppe i åra.

Har du noen ord eller begreper som irriterer deg?

Anonymkode: 16fd7...98f

Ordene "kun"/"bare". Må være det mest misbrukte ordet i markedsføring. Det finnes ingen grense for hvor mye "kun"/"bare" kan være i en reklame eller annonse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 19.03):

"Lagde"

Et ord som vi fikk streng beskjed om å IKKE PRØVE OSS PÅ Å BRUKE i barneskolen. "Han lagde boken" - nei! Det heter "han laget boken"

Nå bruker journalister og skribenter dette forbudte ordet som om det er i ordboka. Hvem vet kanskje det er det, har ikke sjekket. Vet bare at det irriterer meg sykt mye.

Anonymkode: b0f09...2e8

Jeg har òg lagt merke til dette. Først trodde jeg det var en skrivefeil, men så så jeg det igjen og igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffi

Jeg bor midt i "gubben/kjerringa"-land og synes det er like jævlig hver gang jeg hører det. Ville aldri brukt det selv. 

Anonymkode: 5472c...00c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 12.15):

Si.

Det var godt,si!

Anonymkode: 456ab...72f

Å, enig! Kjennes frekt. Jeg blir ikke akkurat mer veltalende av at noen hjelper på den måten. Som å avslutte ordet til noen som stammer. 

Anonymkode: 5b4dc...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/2/2022 at 5:03 PM, AnonymBruker said:

Må bare protestere på "soli"! Er nynorskbruker og sier og skriver "sola" ."Soli" er dialekt, brukt i indre Sogn. 

Anonymkode: 86b51...c25

Nja, endingen -i som bestemt form på nynorsk var normert fram til 2012.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2022 at 8:06 AM, MyCupOfTea said:

Jeg har òg lagt merke til dette. Først trodde jeg det var en skrivefeil, men så så jeg det igjen og igjen.

Er det noen motsetning her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere ord jeg får fnatt av, men kommer bare på at  FNATT er en av de akkurat nå. 

Anonymkode: 67c6b...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 3.55):

Bjuda på. Jeg får fnatt, skabb, pest, kolera og analkløe når det uttrykket brukes i norsk! 

Eller «nå er det dags» brukt på norsk. Vi har visst sluttet å si «ta alvorlig» også, nå er det «å ta på alvor». Hvorfor ape etter svensk?

Liker heller ikke «å adressere problemet», synes det er en dårlig direkteoversettelse fra engelsk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2022 den 17.59):

Juleaften...Det heter JULAFTEN!

Anonymkode: 86b51...c25

Nei, du kan bruke begge.

Anonymkode: 71ff3...383

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skjønner du hva jeg mener?" Ellers syns jeg det er ufattelig tragisk å høre på folk som kaller hverandre "bror" eller de som snakker kebabnorsk.

Og de som ikke klarer si kylling, men chylling osv. 

Anonymkode: ffb6e...310

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke ordet nesten når man må gjøre noe. Feks: Jeg må nesten gå nå. Akkurat som om de ikke forstår hva ordet betyr. 

Anonymkode: 50ccc...fa2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...