Gå til innhold

Hvilket ord får du fnatt av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 16.39):

Jeg har lagt "automagisk" for hat. Jobber delvis med IT, og folk bruker det hele tiden, spesielt de som er litt oppe i åra.

Har du noen ord eller begreper som irriterer deg?

Anonymkode: 16fd7...98f

"ama" HATER DET ORDET! helt grusomt. Hadde en type som sa det etter hver eneste setning, ble til slutt uvel av å høre det ordet 🤢 blir litt vel oppbrukt når man absolutt skal bruke det i hver setning man sier.

Anonymkode: 6c70f...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Ti T Usen said:

Gønne på.

En sjef ville ofte at vi skulle "gønne på" i fjor. Da arbeidsdagen var slutt en dag sa jeg "nå gønner jeg av for i dag". Etter det sluttet han med gønningen 🙂

 

Anonymkode: 40f81...b19

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hen, gubben, guttungen og jentungen. Hater de 3 siste. Så sykt harry ord..

Anonymkode: a0abf...619

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som sier "Nei," før de skal forklare ting, som i intervjuer og debatter. Blir gal av det!

"Nei, det som er greia er at.."

Anonymkode: fd219...038

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En idrettsutøver presterte «det var helt sykt hvor fort jeg ble frisk» (om en medisin) Har inntrykk av at de er blant de verste. Det er ikke måte på hvor sykt, sinnssykt og rått alt er i idrettsverdenen.

Anonymkode: 40f81...b19

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/29/2022 at 7:56 PM, AnonymBruker said:

Absolutt. Men like ille:

 "Ressisjør" når man mener "regissør"

Anonymkode: 581b6...415

Mange ord har blitt fornorsket før så «ressisjør» blir kanskje det neste? Wire skrev vi på 80-tallet, nå er det vanligst å skrive vaier. Før min tid skrev nordmenn citron, cigar, chaffeur, certificat, concentrere, cølibat og mye annet som senere ble fornorsket. 

Anonymkode: 40f81...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring

Komponert

Eventuelt

Kjære alle sammen..

Anonymkode: fd219...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av at alt er krevende. Det er ingenting som er vanskelig, tøft, utfordrende eller trist lenger, alt er krevende. "Vi står foran en krevende tid", "det var en krevende periode", "det var krevende å komme tilbake igjen", det var krevende å komme over sorgen". 

Samme med sykt, alt er visst sykt. Og jeg kan ikke noe for det, men når jeg hører voksne mennesker snakke om at de hadde det "sykt koselig", eller at de skal reise "sykt langt", da lurer jeg litt på hvordan det egentlig står til med både modenhet og ordforråd. 

Anonymkode: ff2b6...def

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemaskina og gjor. Det heter vaskemaskinen og gjorde! 
 

og ordet FYI i feks videresending av mailkorrespondanse. 

Endret av Tudaisies
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen ord. Men det når folk endrer talemåte og ta etter andre , sånn helt plutselig, irriterer meg noe forferdelig. 

Ta tenåringsforeldre  som leģger seg til tenåringene talemåte, sykt problematisk altså .

Eller kusina mi som plutselig endret dialekt til kjærestens . 

Folk som er alt for påvirkelige.

Anonymkode: 33d0e...f6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uforventet..!
Noe er enten forventet eller uventet, ikke uforventet.

(og så kan det hende dette er blitt godkjent som talemåte senere år, men mitt hode eksploderer når jeg hører det)

Anonymkode: 6251b...68d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mange ord har blitt fornorsket før så «ressisjør» blir kanskje det neste? Wire skrev vi på 80-tallet, nå er det vanligst å skrive vaier. Før min tid skrev nordmenn citron, cigar, chaffeur, certificat, concentrere, cølibat og mye annet som senere ble fornorsket. 

Anonymkode: 40f81...b19

Ressisjør er å snu om  på ordet. Det er lett gjort med akkurat det ordet, jeg må selv gjerne konsentrere meg for å få det riktig. Det heter jo "reshisør." Sh-lyden kommer i første stavelse, ikke andre. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

R.i.p. er jo egentlig tullete på norsk. Tror de som skriver r.i.p. gjør det mest for å vise at de kan litt engelsk (som om det er viktigere å vise enn å vise sorg eller medfølelse, m.a.o. oppfatter jeg "r.i.p." som ganske kjølig, med vilje) eller så bare kopierer de r.i.p. tankeløst fra andre.

Hvil i fred på norsk er akkurat det samme så hvorfor ikke bare bruke det.

Anonymkode: 40f81...b19

R.I.P. står heller ikke for "rest in peace", men for "requiescat in pace" (latin). https://snl.no/R.I.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (6 minutter siden):

Ressisjør er å snu om  på ordet. Det er lett gjort med akkurat det ordet, jeg må selv gjerne konsentrere meg for å få det riktig. Det heter jo "reshisør." Sh-lyden kommer i første stavelse, ikke andre. :) 

Apropos ting som irriterer... 

det heter sj-lyden på norsk, ikke sh-lyden. (Selv om mange dialekter uttaler sj som s og j etter hverandre)

Anonymkode: 3ea7f...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (9 timer siden):

Å sexe, sexer. Som i å ha sex. Når ble det egentlig et ord?

Populært ord hos min 8 åring og klassevennene. Etterfulgt av fnising… 

Anonymkode: c5c23...94d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...