AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Synes det er veldig vanskelig å få til. Gjør dere alltid det? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 08ed0...c98
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Synes det er veldig vanskelig å få til. Gjør dere alltid det? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 08ed0...c98 Som veganer er det null stress,men noen enkle grep er: Frokost: 1 frukt/grønt på brødskiva/et glass juice Lunsj: 1 frukt/salat/grønt på brødskiva Middag: Her burde det ikke vært noe problem å få inn mer enn en Kvelds: Smoothie/Smoothiebowl/nicecream Om man ikke spiser faste måltider eller er mye på farten kan man legge til seg vane med å ha med seg frukt i sekk/veska,en boks med oppkuttet grønnsaker,kjøp en flaske med smoothie el. Anonymkode: de1a9...a66
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #3 Skrevet 2. desember 2022 Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan i alle dager det kan være vanskelig...? Spiser minst tre grønnsaker til middag, og et par frukt som mellommåltid/til frokost/lunsj/kvelds, så får i meg godt over fem om dagen som det er. For eksempel i går. Eple til lunsj. Torsk med bakte rotgrønnsaker til middag - da fikk jeg et lass med søtpotet, gulrot, pastinakk, sellerirot, og gul- og rødbeter. Pære til kvelds. Altså syv ulike grønnsaker den dagne. I dag blir det som alltid minst er par frukter ila dagen, og til middag blir det kyllingwok, hvor det er både løk, sopp, paprika, squash, brokkoli, bønner, og mais. I morgen er det pizza til middag og taco til kvelds, så da blir det tomater, gulrøtter, løk, og mais på pizzaen, og agurk, paprika, tomat og mais på tacoen. I tillegg til fruktene. Hva i alle dager er det du spiser til vanlig om du ikke klarer fem om dagen engang..? Anonymkode: ef30c...959 1
Frøkenfryden Skrevet 2. desember 2022 #4 Skrevet 2. desember 2022 Jeg får nok til det de fleste dager. Har en regel litt om at alle måltider må ha noe slikt. Noen småtomater ved siden av frokost f eks. Ofte har jeg med en boks oppkutta grønt på jobb. Alt fra gulrot og søtpaprika til hakka spisskål. Det hjelper også veldig på.
Embla Othea Skrevet 2. desember 2022 #5 Skrevet 2. desember 2022 Jeg har grønnsaker på pålegg, appelsinjuice til brødskivene og frukt som mellommåltid.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #6 Skrevet 2. desember 2022 Det varierer nok litt hos meg, men en frokost kan f.eks være müsli med bær, og et glass juice. Eple som mellommåltid, litt salat til lunsj, grønnsaker til middag og litt frukt til dessert. Anonymkode: 018bf...c80
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #7 Skrevet 2. desember 2022 Jeg er vegetarianer, men synes det er vanskelig å følge den anbefalingen fordi det er så mange forbehold og regler. Ikke telles belgvekster, sopp, poteter, spirer, nøtter eller mais, og man må minimum spise 300 gram per dag av andre grønnsaker enn dette. Man kan kun telle to frukt+bær per døgn. Man kan ikke telle den samme frukten/grønnsaken to ganger. En porsjon må minimum være 100 gram. Og du kan ikke spise det samme hver dag. Det er for mye regler å forholde seg til. Anonymkode: c3e39...460 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #8 Skrevet 2. desember 2022 Jeg tenker ikke over det, og teller ikke. Men spiser nok en god del mer enn fem om dagen likevel. Selv om jeg er altetende, kjøtt og alt. Selv i dag, fredag; tok en neve blåbær og to klementiner til frokost. Lagde en reste-fritatta til lunsj, med paprika, kål, løk, tomater, aubergine. Blir taco i kveld, med avokado, salat, tomater, mais, rødløk. Anonymkode: bd118...244
c_buk Skrevet 2. desember 2022 #9 Skrevet 2. desember 2022 De fleste dager passerer jeg nok 10 om dagen. Spiser mye frukt, mye grønnsaker, drikke mye smoothie og lager ofte smoothiebowl til frokost/lunsj. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #10 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker ikke over det, og teller ikke. Men spiser nok en god del mer enn fem om dagen likevel. Selv om jeg er altetende, kjøtt og alt. Selv i dag, fredag; tok en neve blåbær og to klementiner til frokost. Lagde en reste-fritatta til lunsj, med paprika, kål, løk, tomater, aubergine. Blir taco i kveld, med avokado, salat, tomater, mais, rødløk. Anonymkode: bd118...244 Nå vet ikke jeg hvilke mengder du har brukt, men hvis du ser på oppskriftene til frukt.no så mener helsemyndighetene at en porsjon fritata inneholder 0,5 av 5 om dagen, og at en tacosalat inneholder 1–1,5 av 5 om dagen. Så hvis man følger dette vil du ende opp på 2 frukt pluss 1,5–2 grønnsaker, og har ikke oppnådd fem om dagen. F.eks.: Frittata med rosettkål Anonymkode: c3e39...460 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #11 Skrevet 2. desember 2022 Jeg har en «regel» for meg selv om å spise noe grønt med alle måltider. Noen tomater, kålrot, sukkererter eller en gulrot feks ved siden av brød/havregrøt, salat til lunsjen på jobb og alltid grønnsaker i en eller annen form til middag. I tillegg spiser jeg masse frukt hver dag, men her teller maks to da. Tror jeg som oftest får det til. Anonymkode: aabf8...327 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #12 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå vet ikke jeg hvilke mengder du har brukt, men hvis du ser på oppskriftene til frukt.no så mener helsemyndighetene at en porsjon fritata inneholder 0,5 av 5 om dagen, og at en tacosalat inneholder 1–1,5 av 5 om dagen. Så hvis man følger dette vil du ende opp på 2 frukt pluss 1,5–2 grønnsaker, og har ikke oppnådd fem om dagen. F.eks.: Frittata med rosettkål Anonymkode: c3e39...460 Nå vet jeg ikke hvor mye du spiser. Eller hvordan de har regnet på dette. Uansett, fritattaen du linker er jo nesten uten grønnsaker. Fritatta; to egg, 1/2snackpaprika, 1/4 rødløk, 1/4 aubergine, en neve kål. En god neve cherrytomater på siden. Ikke noe smør, ost eller melk, som nevnt i den oppskriften. Taco; tre-fire ss kjøttdeig, to blader hjertesalat, 3-4ss med tomat-løk salat, 2-3 ss avokado, 2ss mais. (samt 2-3 ss refried beans). Er problemet ditt at du ser på grønnsaker som noe du topper andre retter med? Anonymkode: bd118...244
Nattens rytter Skrevet 2. desember 2022 #13 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en «regel» for meg selv om å spise noe grønt med alle måltider. Noen tomater, kålrot, sukkererter eller en gulrot feks ved siden av brød/havregrøt, salat til lunsjen på jobb og alltid grønnsaker i en eller annen form til middag. I tillegg spiser jeg masse frukt hver dag, men her teller maks to da. Tror jeg som oftest får det til. Anonymkode: aabf8...327 Leve kålrota!
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #14 Skrevet 2. desember 2022 Nei, spiser så og si aldri 5 om dagen med frukt. Anonymkode: d2e76...95d
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #15 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå vet jeg ikke hvor mye du spiser. Eller hvordan de har regnet på dette. Uansett, fritattaen du linker er jo nesten uten grønnsaker. Fritatta; to egg, 1/2snackpaprika, 1/4 rødløk, 1/4 aubergine, en neve kål. En god neve cherrytomater på siden. Ikke noe smør, ost eller melk, som nevnt i den oppskriften. Taco; tre-fire ss kjøttdeig, to blader hjertesalat, 3-4ss med tomat-løk salat, 2-3 ss avokado, 2ss mais. (samt 2-3 ss refried beans). Er problemet ditt at du ser på grønnsaker som noe du topper andre retter med? Anonymkode: bd118...244 Dette er altså helsemyndighetenes utregning, og ikke min. Som jeg tidligere har skrevet i tråden er jeg vegetarianer, så grønnsaker er en vesentlig del av mitt kosthold, og er ikke bare "pynt". Mitt poeng er at helsemyndighetenes anbefaling om fem om dagen har for mange forbehold og regler. Anonymkode: c3e39...460 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #16 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Synes det er veldig vanskelig å få til. Gjør dere alltid det? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 08ed0...c98 Jeg spiser ikke fem om dagen, men jeg spiser både frukt og grønt. "Fem om dagen" er en veldig god reklame for Bama, og det er ingen forskning som kan bevise at man blir sunnere, friskere av å spise fem om dagen. Du er klar over at bedrifter og selskaper som Bama, driver lobbyvirksomhet? Anonymkode: 6361f...b2e
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #17 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dette er altså helsemyndighetenes utregning, og ikke min. Som jeg tidligere har skrevet i tråden er jeg vegetarianer, så grønnsaker er en vesentlig del av mitt kosthold, og er ikke bare "pynt". Mitt poeng er at helsemyndighetenes anbefaling om fem om dagen har for mange forbehold og regler. Anonymkode: c3e39...460 Og derfor har jeg aldri satt meg inn i det, aldri telt, aldri lagt opp etter en slik "regel". Jeg spiser veldig mye frukt og grønt. Samt linser, bønner og korn. Samt fisk og kjøtt. Men det er vel typisk at vegetarianere kommer inn i denne typen tråder og skal belære, og ikke oppnå annet enn at man får dem og livsstilen enda mer opp i halsen. I stedet for å bidra med den kunnskapen man har, slik at alle spiser mer plantebasert (inkludert belgfrukter etc) enn de ellers ville gjort. Anonymkode: bd118...244
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #18 Skrevet 2. desember 2022 90% av dagene går det fint. Alltid en frukt til frokost, noe grønt oppe på pålegget til lunsjen, middagen inneholder alltid noe grønt noen ganger flere enn andre ganger, og frukt til kvelds. Anonymkode: 051fb...da1
Nattens rytter Skrevet 2. desember 2022 #19 Skrevet 2. desember 2022 800 g med kål om dagen er òg ein grei regel - det vere seg grønkål, rosenkål, blomkål, brokkoli, mangold osb.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #20 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og derfor har jeg aldri satt meg inn i det, aldri telt, aldri lagt opp etter en slik "regel". Jeg spiser veldig mye frukt og grønt. Samt linser, bønner og korn. Samt fisk og kjøtt. Men det er vel typisk at vegetarianere kommer inn i denne typen tråder og skal belære, og ikke oppnå annet enn at man får dem og livsstilen enda mer opp i halsen. I stedet for å bidra med den kunnskapen man har, slik at alle spiser mer plantebasert (inkludert belgfrukter etc) enn de ellers ville gjort. Anonymkode: bd118...244 Hæ? Ab460 har de mest nyttige innleggene i denne tråden, mens du bare synser i vei om ting du ikke kan noe om. Anonymkode: e6f84...6f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå