Gjest care Skrevet 25. oktober 2002 #1 Del Skrevet 25. oktober 2002 http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/10/25/352144.html Det Kristin Klemet og høyre gjør er å ignorer den offentlige skolen vår. Kampsaken dere under valget var å satse på skolen og nå ser vi reslutatet. Hun bevilger lite penger til enhetsskolen, men godkjenner et titalls privatskoler. Som det fremgår i artikkelen er dette er revolusjon. Men hvorfor går den så stille for seg? Er det ingen som bryr seg lenger i dag. Skolen er tross at et viktig redskap for fremme likhetstanken og demokratiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 26. oktober 2002 #2 Del Skrevet 26. oktober 2002 Det er viktig og ta vare på den offentlige skolen også, ellers vil det bli sånn at de rikeste for tilgang på bedre skoler og det er feil. at det finnes private skoler og at det blir mer og velge mellom der er helt greit, men det er viktig og gjøre noe med de offentlige også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 26. oktober 2002 #3 Del Skrevet 26. oktober 2002 Dette er da en typisk høyre-frp-greie. Privatisering for at de flinke og de med mye penger skal gjøre det bra. Staten skal spare penger... da blir selvfølgelig de offentlige skolene nedprioritert. Ser dere ikke? Ved privatisering vil det bli større forskjell på "fattig" og rik i samfunnet vårt. Bør ikke alle barn få samme muligheter mht opplæring? Kanskje man burde heve lærerlønnen? Kanskje man bør slutte med dette prosjektorienterte tullet, og heller få inn gode arbeidsvaner og disiplin? Broren min på elleve leker universitet. De har forelesninger og lesesal. Selvfølgelig fungerer det ikke. Barn må først lære seg å ta ansvar for sin egen læring, de må lære studieteknikk og respekt før noe sånt innføres. Barn har ikke egenskapene innebygd... Kristin Clemet lever på en illusjon. Hvorfor ikke høre på det lærerne har sagt hele tiden? "Dette prøvde vi på syttitallet, det fungerte ikke... hvorfor prøve akkurat det samme omigjen?" Jeg går på skole selv, og ser hvor dårlig systemet fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 26. oktober 2002 #4 Del Skrevet 26. oktober 2002 Jeg er opptatt av skolen, bl.a fordi det er jobben min å være opptatt av den. Og jeg er skremt nå. Den offentlige skolen taper. Bare se på hvordan en del skolebygg ser ut. Den taper også fordi det ikke er penger til å gjøre undervisningen aktuell. Det er jo litt sprøtt at skoler ikke har det mest moderne innen teknologi, IKT osv - når skolen utdanner mennesker for framtiden. (snakk om å gå baklengs inn i den) Og det er klart at skolen kan bli mye, mye bedre, men jeg tror ikke konkurranseutsetting f.eks. er tingen. Mener man at konkurranse er det som skal til for å få en positiv endring, sier man samtidig at mennesker ikke gjør en god jobb før de får et sterkt press på seg, og jobben er usikker. Det er litt av et menneskesyn, det. Nå har man prøvd komkurranseutsetting av skoler i føere land, og resultatene er ikke udelt positive. Den offentlige skolen vil få et B-stempel- rett og slett fordi det er skoleplikt og - rett i Norge. Det betyr at ALLE barn og unge har rett og plkt til skolegang. jeg vil se den privatskolen som tar imot en funksjonshemmet elev med atferdsproblemer - og hvor havner den eleven da? Og jeg har regnet litt på det som ser ut til å bli statsbudsjettet nå. I min kommune ville det lønne seg økonomisk for en middels stor skole å bli privat, ikke offentlig. Skolen ville tildels få mye bedre økonomi. Så kanskje det er løsningen for fattige kommuner - at alle skoler ble private, for da blir statstilskuddet større, og dermed økonoomien bedre. Jeg tror dette er en bakevje hvis målet er å få en bedre skole. Hvorfor ikke spørre elvene om hva de vil? tror de har mange fornuftige svar, jeg, om hva som skal til for å få en bedre skole. Og jeg har en bønn til politikkere: "Vær så snill å IKKE satse på skolen de nærmeste årene. Skolen har ikke råd til det, for med hver satsing, blir forholdene på skolen bare dårliger." Og selv om det kronemessig har kommet mer til skolene hjelper ikke det, for lønna til lærerne er blitt betydelig økt, prisene på lærebøker, blyanter, kladdebøker etc. har økt. Og alt det har økt mer enn kronebeløpet skolene får. Det er ikke mye igjen til elevene når 98% av en skoles budsjett går til lønn...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå