Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 9. desember 2005 #1 Skrevet 9. desember 2005 Leste for noen uker siden en tråd om DivaCup/MoonCup/Kvinnebeger, og fant ut at det var verdt et forsøk. Jeg gikk for silikonvarianten DivaCup, og mottok den etter 3-4 dager. Må bare få fortelle at en helt ny verden har åpnet seg for meg! Det var ikke vanskelig i det hele tatt, den satt perfekt på første forsøk. Tømmer den bare morgen og kveld, og jeg kommer ikke engang på at jeg har mensen i løpet av dagen/kvelden! Og når den skal tømmes er den ikke halvfull, engang. Lekkasje er ikke et tema, har ikke sett en dråpe i trusa. Når jeg brukte tamponger hadde jeg ofte truseinnlegg på "i tilfelle", men det er unødvedig nå. Så, hvis du er en av dem som enda ikke har skaffet deg en, gjør det. Eneste ulempen med DivaCup er at mannen nattestid ikke lenger skjønner på bleiene (nattbindene) og de svære trusene at jeg har mensen. Ganske morsomt.. "Eh, det er litt opptatt der inne.." Nok snakk, bestill en!
Iceglow Skrevet 9. desember 2005 #3 Skrevet 9. desember 2005 Det går an å spare et par kroner og bestille Mooncup (ser siden er nede nå, men den kvikner nok til om ikke så lenge) men om jeg husker rett er den rundt 150 kr billigere enn DivaCup.
Mrs. K Skrevet 9. desember 2005 #4 Skrevet 9. desember 2005 Nok snakk, bestill en! ← Fullstendig enig!
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2005 #5 Skrevet 10. desember 2005 Synes den er så forferdelig vanskelig å sette inn, jeg... Også er jeg så redd for bakterier... Vasker dere den bare i varmt vann??
Mrs. K Skrevet 10. desember 2005 #6 Skrevet 10. desember 2005 (endret) Jeg klemmer den litt sammen når jeg setter den inn. Har du klippet av litt av tutten? Vasker den i varmt vann når jeg tømmer,og koker den når jeg er ferdig med mensen. Jeg vet ikke, men jeg forestiller meg, at det er større grobunn for bakterier ved bruk av tampong. Noen som vet? Endret 10. desember 2005 av Trille
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 10. desember 2005 #7 Skrevet 10. desember 2005 Jeg har jobbet på gynekologisk avd., og mitt inntrykk er at de fleste som kom inn med bakteriell vaginose, sopp og generelle betennelsestilstander var tampongbrukere. Dette er først og fremst fordi tamponger suger opp 2/3 blod og 1/3 av væsker som representerer skjedens naturlige forsvarssystem. Tørrhet i skjeden øker også faren for rifter og sår, som igjen kan gi infeksjoner. DivaCup og lignende produkter tar kun opp menstruasjonsblodet. Jeg vasker min i rennende varmt vann, og er overhodet ikke redd for bakterieframvekst. Skjeden består av slimhinner, og det er ingen grunn til å skulle tilstrebe en steril behandling. Så lenge en vasker den godt i varmt vann, og vasker hendene før en fører den inn og tar den ut, er det ingen fare for infeksjoner. Begeret skal jo plasseres helt nederst i skjeden, og er derfor i tillegg langt unna livmortappen, i motsetning til tamponger. Vil hevde at dette er et meget sikkert og hygienisk menstruasjonsprudukt, som jeg er glad for at jeg har fått! Må få sende en stor takk til Trille og dere andre, som har snakket varmt om det før, og fått meg til å bestille. Hva skulle jeg gjort uten?
Gjest allium Skrevet 10. desember 2005 #8 Skrevet 10. desember 2005 Det går an å spare et par kroner og bestille Mooncup (ser siden er nede nå, men den kvikner nok til om ikke så lenge) men om jeg husker rett er den rundt 150 kr billigere enn DivaCup. ← Tja... DivaCup koster ca. 200 kroner, så der tror jeg du tar feil, Mooncup koster vel neppe en femtilapp? Men jeg liker navnet bedre, det skal de ha.
Mrs. K Skrevet 10. desember 2005 #9 Skrevet 10. desember 2005 Det er ikke så stor forskjell på prisen. Jeg sjekket kursene den dagen jeg bestillte og tror at jeg sparte 20-30 kr. Den man kan kjøpe i Norge er jo svindyr og akkurat den samme som Mooncup/Divacup
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2005 #10 Skrevet 10. desember 2005 Jeg er kjempefornøyd med mitt "damebeger"(the keeper)! Lurer på om jeg skal kjøpe en divacup i tillegg, siden den er mer allergivennlig enn divacup. Ser det er noen som er redd for bakterier her, nå skal det sies at tamponger og bind ikke er sterilt.. Og den stanken av brukt bind / tampong slipper man helt med divacup
Gjest Hippopotamus Skrevet 10. desember 2005 #11 Skrevet 10. desember 2005 De er sikkert fine for de som blør lite, men de har jo faktisk plass til veldig lite blod, da...
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2005 #12 Skrevet 10. desember 2005 Jeg blør litt mer enn det som er vanlig og jeg har ennå ikke fyllt den helt opp, den blir sjelden mer enn halvfull, kanskje 3/4 de første dagene. Jeg husker ikke hvor mye den tar, men man blør faktisk mindre enn man tror. Klart ikke alle kan bruke den for noen blør veldig mye, men siden den ikke suger til seg fuktighet fra skjeden så blir det mindre enn ved bruk av tampong.
Mrs. K Skrevet 10. desember 2005 #13 Skrevet 10. desember 2005 De er sikkert fine for de som blør lite, men de har jo faktisk plass til veldig lite blod, da... ← Den har faktisk plass til mye blod.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2005 #14 Skrevet 10. desember 2005 Jeg har the keeper, men synes den er litt stiv og vanskelig å føre inn... Finnes det andre merker som er mykere?
Gjest Hippopotamus Skrevet 10. desember 2005 #15 Skrevet 10. desember 2005 Den har faktisk plass til mye blod. ← Den tar 35 ml, står det på nettsiden. Det er ikke så veldig mye...
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2005 #16 Skrevet 10. desember 2005 Den tar 35 ml, står det på nettsiden. Det er ikke så veldig mye... ← De fleste kvinner blør mindre enn 1 dl under HELE perioden. Hvis begeret tar en tredjedels desiliter og skal tømmes to ganger om dagen, så høres det da stort nok ut?
Mrs. K Skrevet 10. desember 2005 #17 Skrevet 10. desember 2005 Jeg har the keeper, men synes den er litt stiv og vanskelig å føre inn... Finnes det andre merker som er mykere? ← Hva er den laget av?
Gjest allium Skrevet 10. desember 2005 #18 Skrevet 10. desember 2005 Den tar 35 ml, står det på nettsiden. Det er ikke så veldig mye... ← Det er ihvertfall rikelig for meg. Da jeg ikke brukte Cerazette, måtte jeg tømme en gang midt på dagen den dagen jeg blødde mest, ellers holdt det i massevis med morgen og kveld.
Gjest Hippopotamus Skrevet 10. desember 2005 #19 Skrevet 10. desember 2005 De fleste kvinner blør mindre enn 1 dl under HELE perioden. Hvis begeret tar en tredjedels desiliter og skal tømmes to ganger om dagen, så høres det da stort nok ut? ← Som jeg sa, det er sikkert fint for de som blør lite. Men det er faktisk en del kvinner som blør en del mer enn det, og for en del blir det da for lite.
Mrs. K Skrevet 10. desember 2005 #20 Skrevet 10. desember 2005 Som jeg sa, det er sikkert fint for de som blør lite. Men det er faktisk en del kvinner som blør en del mer enn det, og for en del blir det da for lite. ← Vet du det eller tror du det bare? Har du prøvd den selv?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå