Gå til innhold

Flatt batteri på fossilbil…

Ingebjørg

Anbefalte innlegg

Smartingen her gikk fra kupelyset i bilen på. Det er en gammel bensindrevet Toyota. Må jeg ha startkabler for å starte, eller holder det om jeg låner en lader og lar den stå på. Hvor lenge, evt??
Står med fronten inn mot veggen i parkeringshuset, så vanskelig å komme til med kabler uten å finne eier av bilen ved siden av… 

Endret av Ingebjørg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingebjørg skrev (3 minutter siden):

Smartingen her gikk på kupelyset i bilen på. Det er en gammel bensindrevet Toyota. Må jeg ha startkabler for å starte, eller holder det om jeg låner en lader og lar den stå på. Hvor lenge, evt??
Står med fronten inn mot veggen i parkeringshuset, så vanskelig å komme til med kabler uten å finne eier av bilen ved siden av… 

Lader går fint, men den må nok stå litt avhengig av hvor mye effekt den gir. Om du har manuelt gir så kan bilen også rulles i gang om den står slik til. Da må du i tilfelle passe på å ikke stoppe motoren før du har kjørt en stund. Jeg ville også fått en vurdering av batteriet. Mener de skal klare å holde et kupelys gående en stund uten å tømme seg helt. Uansett; kjedelig situasjon. Lykke til. :)

Anonymkode: 43116...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lader går fint, men den må nok stå litt avhengig av hvor mye effekt den gir. Om du har manuelt gir så kan bilen også rulles i gang om den står slik til. Da må du i tilfelle passe på å ikke stoppe motoren før du har kjørt en stund. Jeg ville også fått en vurdering av batteriet. Mener de skal klare å holde et kupelys gående en stund uten å tømme seg helt. Uansett; kjedelig situasjon. Lykke til. :)

Anonymkode: 43116...a95

Tusen takk for gode råd!

Litt vanskelig å rulle igang i et trangt p-hus. Og kjipt om den blir stående 😅 

Men godt å vite det holder å bruke lader. Det kan jeg låne av ei venninne.
Den har stått siden lørdag, så kanskje ikke overraskende, men den er gammel så kjører den bare til neste EU kontroll, tror jeg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta et helt døgn å lade opp batteriet med lader, men husk at hvis det er helt utladet og minusgrader så kan det være skadet innvending.

Anonymkode: c550a...3df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om batteriet er helt utladet vil det muligens ikke ta lading med en "smartlader", da må man bruke en gammeldags og mer hardhendt lader. En lader på 5A vil lade ca 40-50Ah på 10 timer, så det tar litt tid.

Det er mulig du får start med startbooster/"starthjelp". Hva med å trille bilen slik at snuten står ut, gjerne på kvelden når det er mindre trafikk der, og så bruke startkabler? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen til en kollega har en lader jeg får låne i morgen.
Var ikke helt dødt, hadde lys i tak, i display og den ga en liten lyd da jeg prøvde å starte. 

Så da krysser jeg fingrene for at lader funker og jeg kan kjøre igjen på torsdag :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør deg en god tur da, en 45 -50 min uten stopp for å være sikker på at det er bra lading før kulda kommer

Anonymkode: 4fd48...95f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...