Gå til innhold

Det blir bagatellisert at jeg er ufrivillig barnløs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest vilkåret
1 minutt siden, Vera said:

Fordi kvinner er kvinner verst. Dessverre.

Om du ser på de negative svarene du har fått her - sammenligner de fleste din situasjon med sin egen - og som flere påpeker, de fleste startet ikke egen utredning før de var godt i tredveårene. Da mener de at slik må det være for alle kvinner.

Det er veldig åpenbart på hvordan ts ressonnerer og hva hun skriver at hun er umoden. Det finnes nok 25-åringer som har litt mer nyansert syn på barn enn at de skal være meningen med livet og at man er veldig sur på helsevesenet fordi de står i veien for den ene drømmen man har i livet. Det er selvsentrerte og naive holdninger hun har

Jeg har ikke hatt noe graviditetsutredning, så det er ikke en faktor for meg. Jeg bare misliker at barn skal være et verktøy for en persons tilfredstillelse, koste hva det koste vil. Det er ikke hensynsfult ovenfor individene barna kommer til å være. Det gir ikke inntrykk av at personen forstår at det er snakk om mennesker sine liv opp i det hele. De blir redusert til en ting man ha for å bli glad og for å ha mening med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers må jeg si meg enig med andre her, dere har ikke blitt bagatellisert, med mulig unntak av fastlegen. Og dere kan jo få IVF neste år. Det er ikke lenge til. IVF kan være en tung prosess både fysisk og psykisk, og jeg skjønner godt at legen ønsker å unngå det hvis det faktisk ikke er nødvendig. I tillegg er det også reelt at det ER noe annet å være ufrivillig barnløs som 40-åring enn som 25-åring: Du har god tid, kvinnen på 40 har ikke det. Så hvis noen skal hastes gjennom IVF-køen, er det hun på 40. Ikke deg. Jeg forstår dette er vanskelig for deg, men du vil høyst sannsynlig oppleve å få egne barn - mer sannsynlig snart enn om flere år. Jeg regner med ting som hormonstatus hos deg og sædkvaliteten til partner ble sjekket da dere var inne for vurdering for IVF? Hvis ikke er det jo ting som kan sjekkes ganske enkelt og ikke altfor dyrt i det private. 

Anonymkode: 6247c...fd1

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg er fascinert fordi du er veldig annerledes enn meg, ikke for å rakke ned på deg.  Ta opp lån, spør foreldrene dine om forskudd på arv og dra til Danmark el.lign. Overse de som syns du er rar som syns meninga med livet er barn. Vi et by-mennesker: det et veldig uvanlig her å ønske barn så tidlig. 

Anonymkode: ca1d2...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts, jeg er fascinert fordi du er veldig annerledes enn meg, ikke for å rakke ned på deg.  Ta opp lån, spør foreldrene dine om forskudd på arv og dra til Danmark el.lign. Overse de som syns du er rar som syns meninga med livet er barn. Vi et by-mennesker: det et veldig uvanlig her å ønske barn så tidlig. 

Hvorfor i all verden skal TS gjøre dette når hun kan få startet IVF-behandling i Norge om 3 mnd? Synest du det er en god idé å ta på seg masse lån bare pga. 3 mnd? 

Jeg er frå bygd, godt over 30 år og har aldri stresset med å få barn. Dette er nok veldig individuelt. Mine venner fra bygda har først nå begynt å få barn i 30-årene, unntaket er en venninne som ble alenemor da hun var 25 år. Men hun var unntaket. 

Endret av missmcbeal
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ung så blir alder ofte brukt mot en. Noe som ikke er greit. Om man i 20 årene ikke har klart å bli gravid på 2,5 år, så er sjansene svært små for at hun blir det spontant. Det blir feil å be henne prøve i årevis bare fordi hun er ung.

Jeg var 23 år da vi hadde vårt første IVF forsøk. Jeg ble heldigvis tatt alvorlig. Jeg ble ikke gravid før på tredje forsøket. Har aldri brukt prevensjon og er nå 40 år, aldri blitt spontant gravid. 

Du må kreve å bli tatt inn når de tre månedene har gått. Nå har du gått lenge nok. 

Anonymkode: 48eaa...d33

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du råden faktisk noen til å ta opp lån for å bli gravid. Da skal du være ganske sikker på at det er noe dem klarer å håndtere økonomisk.

Nå får Ts hjelp i februar, hvis det ikke har skjedd noe før det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere er jo virkelig unge. Litt fascinert over at du ikke ønsker å gjøre noe annet enn å få barn som 22-åring? Mener ikke å dømme, bare fascinert, altså. Hvis dere har råd så kan dere dra til privat behandling.  Kanskje spørre om forskudd på arv eller noe?

Synes dette var litt dømmende å si. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trasig. Rett og slett. De bør virkelig prioritere unge som virkelig ønsker barn enn folk på 35+.

Når det er sagt så er det vel vanlig at det kan ta opp til 3 år før mensen kommer tilbake, ihvertfall etter spiral.

Anonymkode: 8615c...5a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trasig. Rett og slett. De bør virkelig prioritere unge som virkelig ønsker barn enn folk på 35+.

Når det er sagt så er det vel vanlig at det kan ta opp til 3 år før mensen kommer tilbake, ihvertfall etter spiral.

Anonymkode: 8615c...5a2

Hvorfor? 

Anonymkode: 6247c...fd1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Mener ikke bagatellisere,  men noen ganger funker det mye bedre å glemme fokusere på tankene "MÅ bli gravid" og stresset rundt det... Du ER faktisk ganske ung enda!:)  Et lite tips er å bare glemme det for en god stund, glem prevensjon, - bare nyte livet ilag med kjæresten...Finn på noe gøy, eller fint sammen...Ha sex ...  igjen og igjen...Bare nyt livet rett og slett!  Så kan dere heller starte tenke litt på det etter et par år....sant du ikke allerede har blitt gravid;p 

( når en stresser med ting kan det nemlig iblandt ha litt motsatt virkning har jeg erfart..) 

Anonymkode: 04b18...94d

Mener du også man kan tenke seg fri fra kreft, kanskje 😜

Eller er du samboeren, som liker prøvingen bedre enn målet 🤣

Anonymkode: 256ed...167

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (54 minutter siden):

Fordi kvinner er kvinner verst. Dessverre.

Om du ser på de negative svarene du har fått her - sammenligner de fleste din situasjon med sin egen - og som flere påpeker, de fleste startet ikke egen utredning før de var godt i tredveårene. Da mener de at slik må det være for alle kvinner. 

De tar selvsagt feil..og jeg personlig mener unge barnløse må tas seriøst helt i starten når man begynner å bli bekymret. Det er som du sier - noe som ikke fungerer som det skal når det er vanskelig å bli gravid tidlig i 20-årene, som teknisk sett er de mest fruktbare årene. 

Jeg tipper mange angrer på at de startet sent med prøvingen - og det vises i svarene du får her.
Jeg syns du er fornuftig som ønsker barn i 20-årene. Man har større kapasitet, en friskere og mer mottagelig kropp ifht svangerskap, fødsel, spedbarnsperiode og småbarnsliv. 
Kroppens forfall starter i 30-årene. 

Men, det er ikke til å stikke under en stol at norsk helsevesen er trege på avtrekkeren..ikke bare når det gjelder barnløshet, men ved alt som gjelder helse. Vi har ekstreme behandlingskøer dessverre - og man må ty til private helsetjenester om man vil ha fortgang. Så Amerikanisert har Norge blitt. 

Nei. Vi skriver at det tar like lang tid for oss, som for henne. At vi har vært gjennom det samme. At det offentlige somler noe forferdelig. Feilbeahandler, trenerer. Og vi anbefaler å gå privat. 

Nei. Jeg ville ikke prøvd før. Jeg var ung, nyforelsket, reiste verden rundt, var ny boligeier med alle bekymringer det medfører, bygde en karriere som krevde kvelder og helger. 

Ne. Det hadde ikke hjulpet å prøve før. Det var ikke eggkvalitet eller eggreserve som var problemet. 

Anonymkode: 256ed...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom enkelte andre er svært umodne når man er 25, betyr ikke det at jeg er det. Å si at jeg er umoden fordi jeg synes dette er vanskelig, det er umodent. 

Jeg er godt utdannet (mastergrad), har en god stabil jobb og økonomi, og eier eget hus. Har bodd for meg selv og jobbet samt gått på skole siden jeg var 16 år. 

Veldig synd at denne diskusjonen ble slik. Synes det direkte er dårlig gjort å kalle meg umoden uten å kjenne meg. Det som er umodent er å bagatellisere andres følelser og få de til å føle seg dårlig. Denne prosessen er vanskelig, uavhengig av alder. Jeg har hatt ønske om egne barn siden jeg var et barn selv, så dette er viktig for meg. Fra jeg var 16 og fram til 22 gjorde jeg ting som for meg da var meningen med livet. Nå er jeg forbi det stadiet og ønsker barn. 

Jeg er ikke en dårligere mor fordi jeg vil ha barn som 25-åring. I min familie er tidlig overgangsalder også et faktum, hvor både bestemor og mamma kom i overgangsalderen i slutten av 30-åra. 

Beklager at det er så provoserende at jeg er klar for barn, men det er mitt liv og det er slik jeg vil ha det. 

Anonymkode: d1a86...846

• Liker 4
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow så mange uempatiske kommentarer det var i denne tråden… Veldig dårlig gjort av flere her som virkelig generaliserer TS fordi hun har et stort ønske om å få barn i en ung alder - som det forøvrig ikke er noe galt med, det er en flott ting å få barn i sine beste år om man ønsker det, selvfølgelig er det da frustrerende å dra fra legen uten å føle seg sett og hørt, og selvfølgelig er det frustrerende når det samme skjer i tråden her. Man kan godt si at TS er ung, hun har da all tid i verden - men hva vet vi om det? Vi vet ikke noe om familiehistorie og sykdommer +++ fertilitet her, så hvorfor dømme så hardt? 

Jeg er selv 25 år, og har prøvd å bli gravid i ca 2,5 år jeg også, startet å prøve når jeg var 22 år. Opplevde også at legene jeg kom i kontakt med ikke tok meg på alvor. Fikk også denne «Dere har god tid på dere, hvorfor har dere det så travelt?» Javel. Jeg og samboeren har vært sammen i 10 år nå, og vi føler oss like klar for dette som par som er eldre. Dermed er det ekstremt frusterende å ikke bli tatt på alvor med det man anser som meningen med livet. 

Helt utrolig at man ikke skal få kjenne på sorgen og skuffelsen bare fordi man er ung «og har god tid». Håper det ordner seg for dere snart TS ❤️ 

Anonymkode: a6255...fd3

• Liker 4
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Wow så mange uempatiske kommentarer det var i denne tråden… Veldig dårlig gjort av flere her som virkelig generaliserer TS fordi hun har et stort ønske om å få barn i en ung alder - som det forøvrig ikke er noe galt med, det er en flott ting å få barn i sine beste år om man ønsker det, selvfølgelig er det da frustrerende å dra fra legen uten å føle seg sett og hørt, og selvfølgelig er det frustrerende når det samme skjer i tråden her. Man kan godt si at TS er ung, hun har da all tid i verden - men hva vet vi om det? Vi vet ikke noe om familiehistorie og sykdommer +++ fertilitet her, så hvorfor dømme så hardt? 

Jeg er selv 25 år, og har prøvd å bli gravid i ca 2,5 år jeg også, startet å prøve når jeg var 22 år. Opplevde også at legene jeg kom i kontakt med ikke tok meg på alvor. Fikk også denne «Dere har god tid på dere, hvorfor har dere det så travelt?» Javel. Jeg og samboeren har vært sammen i 10 år nå, og vi føler oss like klar for dette som par som er eldre. Dermed er det ekstremt frusterende å ikke bli tatt på alvor med det man anser som meningen med livet. 

Helt utrolig at man ikke skal få kjenne på sorgen og skuffelsen bare fordi man er ung «og har god tid». Håper det ordner seg for dere snart TS ❤️ 

Tusen takk for fin kommentar ❤️ Håper det har ordnet seg/ordner seg snart for dere også!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer på innlegget mitt, ble dumt. Jeg føler meg verre nå iallfall. Skjønner ikke hvorfor mine reelle vonde følelse bagatelliseres slik. Det er vel like vondt å gjennomgå ufrivillig barnløshet om man er 25 eller 37. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har folk så stort behov for å fortelle meg at jeg er for ung, ikke prøvd lenge osv?

Dette er hva som skjer i mitt liv, som jeg synes er vanskelig. Når man først bestemmer seg for å få barn skulle det helst skjedd i går. Jeg synes 2,5 år er lenge og det er det også. Det er ikke normalen. Iallfall ikke når man er så ung.

Jeg trodde jeg kunne få litt støtte fra likesinnede, men har aldri følt meg så liten og dum. 

Det er så vondt at du blir møtt på denne måten ❤️ Det er dessverre mange "funksjoner" i logikken vår som gjør at noen bagatelliserer barneønsket ditt pga alder. På samme måte som man gjerne bagatelliserer aborter i første trimester fremfor senere, og at dødfødsel er bedre enn død etter fødsel. Her på kvinneguiden vil jeg tro du finner flest kvinner som er (mye) eldre enn deg, dermed så vil flesteparten her kjenne på at du er så ung enda. Kanskje opplever de misunnelse fordi de også står i IVF-løp og har hastverk pga alder. Det er vel slik at det er aldersgrenser på hvor sent man kan få IVF før man ikke får noe støtte av det offentlige, og sånn sett har du god tid i forhold til andre. Dessverre vil ikke hva andre sliter med gjøre at du føler deg bedre med din sorg. Alle kan alltids komme opp med noe verre, eller til og med trå til med barn som sulter i Afrika. 

Du søkte støtte, og opplever at alle bortforklarer det enda mer fordi de ønsker å få deg til å tenke rasjonelt for å fjerne den vonde følelsen. Men logikk hjelper ikke når man er lei seg. Støtte, trøst og forståelse hjelper da. Så dette blir en helt omvendt hjelp fra de fleste her, og det er synd de ikke ser det selv. Du fortjener også støtte, trøst og forståelse, på samme måte som andre som sliter med å få barn. Jeg bare tror at KG ikke blir der du bør søke støtte, nettopp fordi her treffer du på de som er så mye eldre enn deg og har en aldersfrist å forholde seg til, som du ikke trenger å tenke på ennå. 

Søk støtte hos venneparene dine som har barn ❤️ De vil også antakelig forstå hvor mye dere ønsker dere det, siden de har barn og er i samme aldersgruppe som du og mannen din. Vær åpen om at dere sliter, slå hull på bobla. Snakk om det ❤️ Og velg nøye hvem du deler til utenfor de som er glade i dere allerede (dvs venner og familie), så du slipper sånne vonde tilbakemeldinger som her. Som du sier selv føler du deg verre, og det er så trist og ufortjent. Å ikke få til det "grunnleggende" biologiske folk flest ønsker seg er selvsagt helt utrolig sårt og fortvilende! Det er kun de siste 25-35 årene det har vært vanlig å vente så lenge med barn, og nå er det jo helt ekstremt vanlig å sitte som 40-åring i IVF-kø. For bare 30 år siden ville det vært mye vanligere at man fikk hjelp ved din alder, for da er jo også sannsynligheten for vellykkede forsøk enda større. 

Vet ikke hva jeg skal si annet enn at du fortjener andre tilbakemeldinger enn dette på vonde ting ❤️ Og at jeg forstår så godt hvor vondt du har det. Samtidig så vil du skjønne hvorfor folk svarer sånn når du selv nærmer deg 35-40, og innser at du fortsatt er på normal førstegangsalder. Ikke fordi det er mindre vondt NÅ, for det blir det ikke, men om 10-15 år vil du DA kanskje skjønne hvorfor folk reagerer sånn. Mange klemmer sendes ❤️ 

Anonymkode: 85778...29a

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er for ung. Desverre for din del. men ALLE må prøve selv over 1 år før man får hjelp.
Bare fortsett å ha sex og kjøp eggløsningstester. men tydeligvis, vnt å mensen først

Anonymkode: e33bc...c6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, du er for ung. Desverre for din del. men ALLE må prøve selv over 1 år før man får hjelp.
Bare fortsett å ha sex og kjøp eggløsningstester. men tydeligvis, vnt å mensen først

Anonymkode: e33bc...c6b

TS har da prøvd over 1 år? Leser du ikke før du kommenterer? Og hva mener du med at hun er for ung? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en sorg, en identitetskrise. Å si at noen har mer rett på å være lei seg enn andre er unødvendig og dårlig gjort. Folk som velger å prøve å få barn i sen alder, er selv ansvarlige for å ha valgt å gjøre dette sent og man er klar over at det kanskje ikke blir så enkelt. Det er en konsekvens av å vente lenge. 

Det er mange som prøver å bli gravid i sen alder, men mange av disse har kanskje prøvd i maaange år allerede.... ;) Det er ikke alle som bevisst har ventet lenge for så å satse på "at det sikkert går greit".... 

Anonymkode: c1b77...65f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mange som prøver å bli gravid i sen alder, men mange av disse har kanskje prøvd i maaange år allerede.... ;) Det er ikke alle som bevisst har ventet lenge for så å satse på "at det sikkert går greit".... 

Anonymkode: c1b77...65f

Og tenk hvis disse hadde fått full utredning og hjelp fra begynnelsen av? :) 

Poenget er at ingen bør tenke «det går sikkert greit» uavhengig av alder for det vet man ikke uten skikkelig utredning av paret. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det misunnelse på en yngre kropp som får dere til å svare ts på den måten? Er det virkelig så provoserende at andre er klar for barn tidligere enn i 30 åra? 

Ts er ikke noen tenåring, og har livet på stell virker det som. Så hva er problemet?

Det kan ta årevis å bli gravid selv ved hjelp. Ønsker man seg barn, spesielt flere barn, så er det lurt å starte tidlig. Mange blir ikke gravide selv med årevis med hjelp. Kanskje de hadde blitt det om de hadde startet i 20 årene, og ikke midten av 30 årene?

Hvorfor skal ts vente enda lenger? Sjansen for å bli gravid øker ikke akkurat med alder. Det trodde jeg spesielt folk her på kvinneguiden var klar over. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...