AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #41 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å si til noen at en ikke skal stresse og at det er derfor det ikke går er noe av det verste du gjør til en som er ufrivillig barnløs! Anonymkode: 8b2ca...d09 Mye mulig. Anonymkode: 05ea7...8c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #42 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk blir gravide under krig, flukt og sultkatastrofer. Anonymkode: d1a86...846 Jepp. Veldig stor påkjenning og stress kan føre til at en mister eggløsning en periode, men ellers har stress null å si. Anonymkode: 8b2ca...d09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #43 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Angrer på innlegget mitt, ble dumt. Jeg føler meg verre nå iallfall. Skjønner ikke hvorfor mine reelle vonde følelse bagatelliseres slik. Det er vel like vondt å gjennomgå ufrivillig barnløshet om man er 25 eller 37. Anonymkode: d1a86...846 Eg kjenner 3 par (i fleire aldersgrupper) som streved INTENST med å få barn. Altså skikkeleg stressa, i den grad at det var det einaste dei tenkte på dei fleste våkne timar i døgnet. (Og for eitt av para så var det også det dei helst ville snakke om). Eit av para adopterte også eit barn. Alle 3 para har blitt gravide og fått barn. Som ho eine sa: " det var som om stresset satte seg i alle cellene i hele kroppen og jeg er sikker på at det er derfor jeg ikke ble gravid." Kanskje det hadde vore ein ide å få hjelp til å slappe av i kroppen, TS? Av lege eller terapeut eller liknande? Berre ein tanke ❤️ Anonymkode: 9b309...1c7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #44 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mye mulig. Anonymkode: 05ea7...8c2 Og det er dessuten feilinformasjon. Alle som er i en ivf prosess stresser og tenker. Ikke til å unngå. Anonymkode: 8b2ca...d09 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #45 Del Skrevet 29. november 2022 Forskning viser at våre tanker, følelser og stress faktisk kan påverke den fysiske kroppen. Den kan også endre vårt DNA! Så det er ikke tvil om at stress påvirker evnen til å bli gravid. Feks har Psychology Today en lettlest artikkel om dette: Five Thought Patterns That May Hurt Your DNA: Discover your stress age, recapture your youth, and live longer. AJK-klinikken har en liten artikkel også: Fertilitet- akupunktur for å bli gravid Anonymkode: 9b309...1c7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #46 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Angrer på innlegget mitt, ble dumt. Jeg føler meg verre nå iallfall. Skjønner ikke hvorfor mine reelle vonde følelse bagatelliseres slik. Det er vel like vondt å gjennomgå ufrivillig barnløshet om man er 25 eller 37. Anonymkode: d1a86...846 Nei, det er ikke helt det samme! Det er mye verre for en som vet en kun har et par sjanser igjen nettopp pga alder, mens du har "nesten et helt liv" på å få barn, selv om du ikke føler det slik nå. Forstår det ikke er greit for deg, men som flere her skriver, så tror jeg det er lurt å ikke stresse så mye med dette, og vie hele livet sitt å bli gravid. Anonymkode: c1b77...65f 9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonyme-meg Skrevet 29. november 2022 #47 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg er det meningen med livet. Er nå 25. Anonymkode: d1a86...846 Meningen med livet bør være mye mer, enn å bare få barn. Prøv å fokuser på noe annet, finn noe som interesserer deg om det er jobb, utdanning, reise eller en hobby. Stress kan føre til kluss i hormonene og menstruasjon kan utebli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #48 Del Skrevet 29. november 2022 Syns denne tråden er helt høl i huet!!!! Hun burde få hjelp etter regler som alle andre ufrivillig barnløse! Anonymkode: 8b2ca...d09 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #49 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det er ikke helt det samme! Det er mye verre for en som vet en kun har et par sjanser igjen nettopp pga alder, mens du har "nesten et helt liv" på å få barn, selv om du ikke føler det slik nå. Forstår det ikke er greit for deg, men som flere her skriver, så tror jeg det er lurt å ikke stresse så mye med dette, og vie hele livet sitt å bli gravid. Anonymkode: c1b77...65f Det er en sorg, en identitetskrise. Å si at noen har mer rett på å være lei seg enn andre er unødvendig og dårlig gjort. Folk som velger å prøve å få barn i sen alder, er selv ansvarlige for å ha valgt å gjøre dette sent og man er klar over at det kanskje ikke blir så enkelt. Det er en konsekvens av å vente lenge. Anonymkode: d1a86...846 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #50 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Syns denne tråden er helt høl i huet!!!! Hun burde få hjelp etter regler som alle andre ufrivillig barnløse! Anonymkode: 8b2ca...d09 Legane har jo sagt at dersom ho ikkje er gravid innan februar så skal ho få ivf-behandling då. Anonymkode: 9b309...1c7 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #51 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det er ikke helt det samme! Det er mye verre for en som vet en kun har et par sjanser igjen nettopp pga alder, mens du har "nesten et helt liv" på å få barn, selv om du ikke føler det slik nå. Forstår det ikke er greit for deg, men som flere her skriver, så tror jeg det er lurt å ikke stresse så mye med dette, og vie hele livet sitt å bli gravid. Anonymkode: c1b77...65f Barneønsket trenger ikke være mindre intenst bare fordi hun er ung, og i teorien har "nesten et helt liv" på å få barn. Når de har prøvd såpass lenge er det absolutt ok å bli fortvilet. Det å få barn er jo det naturligste i livet på mange måter, og det å ikke få det til, i ung alder må oppleves som utrolig sårt og frustrerende. Å slite når man er 37 og klar for å roe seg ned er jo ikke noe sjokk. TS er i den alderen hvor det biologisk sett er best å bli gravid. Til TS, jeg er frivillig barnløs (og over 40) så jeg har ingen gode råd. Men å gå privat er det mange som har gjort. Aner ikke om det er mulighet for en second opinion i det offentlige, men det kan du jo undersøke. Anonymkode: eda84...115 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #52 Del Skrevet 29. november 2022 Her var det mange uempatisk mennesker må jeg si!! Føler så med deg, ts! Er selv ung (24), og første barnet tok det noen mnd å få til. Var rene hjertesorgen hver mnd når mensen dukket opp, så kan nesten ikke forestille meg å ha det sånn i 2,5 år💔 uansett om man har god tid og er ung, gjør ikke det sorgen over å ikke få det til noe mindre. Syns du har blitt dårlig behandlet, spesielt av fastlegen. Ville byttet lege hvis jeg var deg. I tillegg ville jeg kanskje også vurdert å gå videre privat, går ofte raskere (men dyrt)… Anonymkode: 59bb0...857 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #53 Del Skrevet 29. november 2022 Dere som mener jeg burde vente; tenker dere at jeg er mer fertil om 10 år, altså når jeg er 35, enn når jeg er 25? For all forskning sier stikk imot. Anonymkode: d1a86...846 1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #54 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere som mener jeg burde vente; tenker dere at jeg er mer fertil om 10 år, altså når jeg er 35, enn når jeg er 25? For all forskning sier stikk imot. Anonymkode: d1a86...846 Legane har jo sagt at dersom du ikkje er gravid innan februar så skal du få ivf-behandling då. Anonymkode: 9b309...1c7 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #55 Del Skrevet 29. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Dere er jo virkelig unge. Litt fascinert over at du ikke ønsker å gjøre noe annet enn å få barn som 22-åring? Mener ikke å dømme, bare fascinert, altså. Hvis dere har råd så kan dere dra til privat behandling. Kanskje spørre om forskudd på arv eller noe? Anonymkode: ca1d2...8b9 Hva er så fascinerende ved at noen som er 22 år ønsker barn? Selv jeg som er 40 år og ikke ønsker barn eller noen gang har gjort det ser på det som naturlig og ikke fascinerende. Anonymkode: 6a7b1...6cd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #56 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legane har jo sagt at dersom du ikkje er gravid innan februar så skal du få ivf-behandling då. Anonymkode: 9b309...1c7 Ja, heldigvis❤️Poenget med innlegget mitt ble litt borte. Jeg får behandling fra februar, men det har vært en kamp for å få det, og med for mye «optimisme» blant helsevesen som har utsatt og utsatt fordi de tror jeg vil bli gravid på egenhånd. Det jeg egentlig ville med innlegget var å få ut litt frustrasjon.. Anonymkode: d1a86...846 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #57 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, heldigvis❤️Poenget med innlegget mitt ble litt borte. Jeg får behandling fra februar, men det har vært en kamp for å få det, og med for mye «optimisme» blant helsevesen som har utsatt og utsatt fordi de tror jeg vil bli gravid på egenhånd. Det jeg egentlig ville med innlegget var å få ut litt frustrasjon.. Anonymkode: d1a86...846 Frustrasjon? Du er jo SUPERheldig som får hjelp med å bli gravid. Hadde det vært meg hadde eg kasta meg ned på kne og takka Anonymkode: 9b309...1c7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 29. november 2022 #58 Del Skrevet 29. november 2022 TS, jeg skjønner at du veldig gjerne ønsker deg barn, men jeg tror faktisk at du kanskje stresser for mye med dette og at det derfor virker mot sin hensikt. Nå har du til og med blitt lovet at prosessen med prøvebehandling kan starte om 3 mnd om du ikke lykkes før, og i det store bildet så er det jo ikke lenge? Og likevel så føler du deg fortsatt veldig fortvilet og opprette en tråd, mener du at du skulle fått startet behandling i morgon helst? Jeg tror ikke folk bruker selve alderen mot deg, men hvor lenge du har prøvd. Hadde du begynt å prøve når du var 18 år og gått til legen som 23-åring så klart du burde blitt henvist med en gang da, men da hadde det jo gått 5 år. Når mener du egentlig at IVF burde startet? Møtet med fastlegen var ok de første gangene, de siste gangene kunne han ha vært litt mer forståelsesfull, men høres ut som du har blitt møtt på rett måte hos privat gynekolog og hos Ullevål. Om en 30-åring går til legen etter 1 år etter å ha sluttet på prevensjon, ville ikke den personen blitt anbefalt prøvebehandling bare etter 1 år. For det første så tar det tid før kroppen å få tilbake mensen, også blir man ikke gravide først gangen heller. Ja klart det skal være lettere jo yngre man er, men som sagt, jeg tror det at du stresser for mye gjør det vanskeligere for deg å bli gravid og at det er der hindringen ligger. Det virker som du sammenligner deg for mye med vennegjengen din, der det er vanlig å få barn tidlig. Det er sjeldent konstruktivt å sammenligne seg for mye med andre. Ville brukt de neste ukene frem til februar til å prøve å jobbe med å stresse ned og heller prøve å tenke på at du ikke skal tenke for mye på dette siden du nå har en dato der du vil få hjelp. Vurder å få hjelp til å stresse ned, gå til psykomotorisk fysioterapaut eller lignende i mellomtiden. Gjør yoga. Livet går sjeldent slik man planlegger, enten det gjelder graviditet eller ikke. 1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #59 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Frustrasjon? Du er jo SUPERheldig som får hjelp med å bli gravid. Hadde det vært meg hadde eg kasta meg ned på kne og takka Anonymkode: 9b309...1c7 Men det er jo det jeg opplever at jeg ikke har fått. Som skrevet; det har vært en kamp med argumenter hit og dit. Jeg må få lov å føle slik jeg gjør, for det er beintøft. Irriterer meg at «voksne» folk skal fortelle meg hva jeg får lov å føle og ikke. Anonymkode: d1a86...846 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #60 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Frustrasjon? Du er jo SUPERheldig som får hjelp med å bli gravid. Hadde det vært meg hadde eg kasta meg ned på kne og takka Anonymkode: 9b309...1c7 Altså!! Hva er det med folk??? Anonymkode: 8b2ca...d09 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå