Gå til innhold

Vil ikke ha Mariusgenser!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg forstår faktisk en del av frustrasjonen. Når en har ørten plagg og de ikke blir brukt så er det ikke så gøy lengre. For meg er det også hvor mye arbeid som har blitt lagt i det, også bruker jeg det som skapfyll, med få unntak. Jeg føler det er litt respektløst når jeg vet hvor mye tid det går, og ikke er det billig heller. Jeg har brukt akkurat dette. Forklart familiemedlemmet at jeg ikke trenger mer, og at hun heller kan strikke til noen som trenger det, og det er trist når noe hun har lagt så mye arbeid i ikke blir brukt. Min erfaring er at den vinklingen blir mer forstått enn en del annet.

Fikk en helt basic hverdagsgenser tidligere i år som var hjemmestrikket og den har blitt masse brukt, men det er heller unntaket. Jeg er ikke glad i strikkegensere rett og slett. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daisy-love skrev (1 minutt siden):

Når en har ørten plagg og de ikke blir brukt så er det ikke så gøy lengre

Det tenker jeg også.

Og hvor mye strikkeklær skal ungen være nødt til å bruke hele vinterhalvåret for å gjøre bestemor fornøyd da, liksom?

En annen ting er jo også at jo mer bestemor ser at klærne blir brukt, jo mer takknemlighet hun får, jo mer tror jeg at det vil både vedlikeholde og styrke iveren hennes etter å forsyne barnebarnet med klær.

Anonymkode: 7b2ec...a5a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Fordi hun gir flere gensere i året. Det er flere som vil strikke til min sønn, men svigermor tar null hensyn. Når jeg tydelig har sagt nei, så bør det respekteres. 

Anonymkode: ca092...c94

Det er ikke  bare svigermor som strikker til din sønn, det er en bestemor som strikker til sitt barnebarn. Nå vet ikke jeg hvem de andre som strikker til barnet ditt er, men dersom det ikke er familie så kan du vel heller takke nei til de enn til en bestemor som mener bare vel? Blod er tykkere enn vann vet du, selv om jeg mistenker at du har en holdning om at din familie er viktigere enn svigerfamilien. 

Anonymkode: b7d6d...314

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Velg dine kamper. Dette er IKKE en av dem. 

Og jobb litt med din egen respekt for andre mennesker, for her singler det i glass. 

Anonymkode: cb2fb...f4b

Enig.

Og jeg vil gjerne kjøpe hvis du selger😅

Anonymkode: d8c5b...448

Skrevet

Enn å bli så provosert og sint over at noen strikker en ullgenser til sønnen din 😂😂

Anonymkode: 0aed4...fd5

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enn å bli så provosert og sint over at noen strikker en ullgenser til sønnen din 😂😂

Anonymkode: 0aed4...fd5

Det toppet seg bare litt i kveld 🤣 Det handler ikke nødvendigvis om genseren i seg selv. Føler vi blir overkjørt på veldig mye. Ville f. eks ikke ha sjokoladekalender til gutten vår, men det overhørte de og kjøpte til han. Slike småting er det hele tiden 😞

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen. Selv har jeg en svigermor som gir ting hun kommer over på reise fordi hun føler med dem som sitter der og selger. Det blir virkelig aldri brukt av verken ungene eller de voksne. Jeg hadde nok prøvd å finne noe annet strikket jeg kunne ønsket i stedet (bukse, teppe, hals...), men grensen går jo et sted.

Anonymkode: 7aac4...b2c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er en typisk sak som du bare må lære deg å ikke ergre deg over. La farmor få strikke til barnebarnet sitt. Det er et uttrykk for kjærlighet og sikkert noe hun finner stor glede og mening i. Unn henne det. Lær deg takknemlighet for at du har familie som vil dere vel. En dag vil kanskje barnet finne genseren som farmor strikket og føle seg elsket. Ser du ikke den? 

Anonymkode: c82c6...7d6

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Føler vi blir overkjørt på veldig mye. Ville f. eks ikke ha sjokoladekalender til gutten vår, men det overhørte de og kjøpte til han. Slike småting er det hele tiden 😞

Jeg fikk følelsen av det da jeg leste det med hvor vanskelig det er å respektere et annet menneske, ja.

Jeg skjønner frustrasjonen når det er gjentagende at dere ikke blir hørt. Da er det vanskelig å se på hver av småtingene som omsorg og snillhet, fordi det skinner gjennom at det handler mer om giverens behov enn mottakerens ønsker eller behov.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig tillater jeg ikke at de overkjører oss. Besteforeldre må de gjerne være, hvis de klarer å følge våre regler. Mine foreldre har ikke noe problem med å høre etter.

Og hva sier mannen din?

Anonymkode: 1577a...e1e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi hun gir flere gensere i året. Det er flere som vil strikke til min sønn, men svigermor tar null hensyn. Når jeg tydelig har sagt nei, så bør det respekteres. 

Kan barnet bare ha (feks) 3 ullgensere?🤔 Min svigermor kjøper haugevis med klær til våre barn. De klærne som andre gir dem blir naturligvis brukt de også. Det er 365 dager i året, og småbarn har en tendens til å søle, ha uhell, bli skitne og våte. Å ha mange ullgensere høres veldig praktisk ut.

Anonymkode: c94ac...e53

• Liker 4
Skrevet

Mariusgenser ja 🙂 skjønner at svigermora de er litt oppi åra veldig populære i 1960-1970 årene 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hva sier mannen din?

Anonymkode: 1577a...e1e

Han er oppgitt og frustrert og vil ha minst mulig med dem å gjøre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En dag vil kanskje barnet finne genseren som farmor strikket og føle seg elsket. Ser du ikke den? 

Det er vel litt av greia her. Genseren. En genser, i entall.

Noe av greia er også at denne familien er velsignet med flere strikkere. Det vil si flere gensere. Hva hvis det er mormor, oldemor og ufrivillig barnløs tante også inne i bildet her? I tillegg til farmor og ts selv, altså mor? En ting er at mor da kan strikke noe annet som barnet trenger mer enn en femte ullgenser. Men de andre da?

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår deg. 
Men jeg forstår ikke svigermor. Garn er dyrt, strikking er tidkrevende, og så insisterer hun på å strikke til noen som allerede svømmer i gensere og absolutt ikke trenger flere. 
Hva om du tipser henne om hjelpeorganisasjoner som faktisk trenger strikkeplagg? 
Link til inspirasjon.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/PXeVe/holder-paa-saa-lenge-jeg-kan

Anonymkode: cba91...452

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Merkelig ting å irritere seg over. Jeg hadde gladelig tatt i mot og tatt på ungen noen ganger, om det så bare var for å glede bestemor litt. Må barnet ditt bare gå med klær du liker selv? Det blir vanskelig når barnet blir litt større. Hun vil da bare gjøre noe hyggelig for barnebarnet sitt, og det er ikke lov fordi du ikke liker mønsteret? 

Husk at svigermor ikke bare er svigermor, men også bestemor til barnet ditt og mor til partneren din. 

Anonymkode: cc908...245

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi bestemmer ikke hva andre gir oss i gave. Si takk og legg den i skapet. Rydd vekk den mest slitte genseren hvis det ikke er plass til den. Kanskje ungen liker den. Ikke alle har samme smak. I stedet for å tenke på "produktet" som ligger inni gavepapiret. Tenk heller på intensjonene hennes. Det er ikke å overstyre deg, men å strikke med kjærlighet for å glede barnebarnet sitt. Da setter man pris på kjærligheten hennes i stedet for å være opprørt over at hun ikke gikk i butikken og kjøpte noe fra ønskelisten din.

Anonymkode: f6d1b...4ae

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår deg. 
Men jeg forstår ikke svigermor. Garn er dyrt, strikking er tidkrevende, og så insisterer hun på å strikke til noen som allerede svømmer i gensere og absolutt ikke trenger flere. 
Hva om du tipser henne om hjelpeorganisasjoner som faktisk trenger strikkeplagg? 
Link til inspirasjon.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/PXeVe/holder-paa-saa-lenge-jeg-kan

Anonymkode: cba91...452

Det er jo bare å ta i mot genseren strikket med kjærlighet og omtanke, så gi den videre etter et år.

Anonymkode: 6923b...f24

• Liker 1
Skrevet

Velg dine kamper! I rest my case😏🤯

Anonymkode: d5b17...a4a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det toppet seg bare litt i kveld 🤣 Det handler ikke nødvendigvis om genseren i seg selv. Føler vi blir overkjørt på veldig mye. Ville f. eks ikke ha sjokoladekalender til gutten vår, men det overhørte de og kjøpte til han. Slike småting er det hele tiden 😞

Ok, skjønner litt mer da. Men her må du velge dine kamper, og tenke på hva som er viktig og ikke.

Sjokoladekalender når vi har sagt nei, det er grunn til å bli sint. Der ville jeg gitt veldig klar beskjed.

En Marius-genser, når bestemor alt har strikket en til alle de andre barnebarna - det er derimot en kamel du bør svelge. For det handler om en større greie for svigermor, ut over din sønn og dine preferanser. 

Ville nok løst det med å be om å få en som passer fra høsten av, om han alt har flere gensere denne vinteren.

Anonymkode: d209a...bdc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...