Gå til innhold

Skillsmisse store barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir skilsmisse. Barna på 16 og 19 år ønsker å bo hos meg fast og besøke far innimellom. Han har fått ny kjæreste hun har flyttet inn med han med sine store barn. Barna mine har ikke særlig forhold til henne og hennes barn ennå. Han vil de skal bo 50/50 hos han og kjæresten. Jeg forholder meg til det barna ønsker og har kjøpt nytt sted i samme by der han overtar huset vårt. Hvor stor medbestemmelse har barna våre? Kan han kreve at barna må bo hos de 50/50? De er jo egentlig voksne? Vil tro han ikke kan bestemme over 19åringen (skal bo hjemme ett år eller to for å ta opp fag),  men kan han kreve av 16 åringen at barnet må bo hos de 50/50?

Anonymkode: f33ed...dd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir skilsmisse. Barna på 16 og 19 år ønsker å bo hos meg fast og besøke far innimellom. Han har fått ny kjæreste hun har flyttet inn med han med sine store barn. Barna mine har ikke særlig forhold til henne og hennes barn ennå. Han vil de skal bo 50/50 hos han og kjæresten. Jeg forholder meg til det barna ønsker og har kjøpt nytt sted i samme by der han overtar huset vårt. Hvor stor medbestemmelse har barna våre? Kan han kreve at barna må bo hos de 50/50? De er jo egentlig voksne? Vil tro han ikke kan bestemme over 19åringen (skal bo hjemme ett år eller to for å ta opp fag),  men kan han kreve av 16 åringen at barnet må bo hos de 50/50?

De bestemmer selv

Anonymkode: 8a236...49c

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

16 åringen også?

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han kan ikke kreve noe.  Dette bestemmer barna selv.

Skrevet

Fra barna er 12 år skal hva de selv ønsker vektes tungt. Når yngste er 16 år bestemmer de selvfølgelig selv. 

Anonymkode: 0d10a...bc1

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

16 åringen også?

Man må til familievernkontoret for å mekle om hvor barna skal bo hvis de er under 16. Man må da kunne regne med at når man er 16 så kan barnet bestemme selv. Folk i den alderen drar jo for å bo alene på hybel...

Skrevet

Fra barna er 12 år skal hva de selv ønsker vektes tungt. Når yngste er 16 år bestemmer de selvfølgelig selv. 

Anonymkode: 0d10a...bc1

dreamstar skrev (1 minutt siden):

Man må til familievernkontoret for å mekle om hvor barna skal bo hvis de er under 16. Man må da kunne regne med at når man er 16 så kan barnet bestemme selv. Folk i den alderen drar jo for å bo alene på hybel...

Far er veldig tydelig på at barna bør bo hos de 50/50 og at 16 åringen (han snakker om 19åringen også) skal slippe å velge mellom foreldre og at vi som voksne er de som skal avgjøre hvor de skal bo. Det kjennes helt feil ut for meg når de ikke kjenner dama og ikke vil bo der og ønsker å møte pappaen innimellom og overnatte av og til. Vil barna bo der er det jo ok, men de sier de ikke er lysten på det, de kjenner lite til henne og hennes barn og føler det hele er rart og de har ikke lyst til å bo i bag og flytte stadig da de er opptatt med venner, skole, kjærester og jobb, samt tilpasse seg ny situasjon. Jeg vet ikke hvor mye jeg bør pushe på. Barna er lojale og skikkelige og jeg vet om jeg sa til de at de MÅ bo 50/50. Hadde de gjort det, men de har jo vært tydelig på at de helst vil slippe.

Skrevet

Det bestemmer ungdommene selv. Begge kan faktisk i teorien bestemme at de ikke vil bo med noen av dere. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Den diskusjonen hadde jeg ikke engang gått inn i. Han får bare fantasere i vei, du og barna flytter og barna drar på besøk etter avtale dem i mellom. Det eneste jeg hadde gjort var å være tydelig til barna på at de stod fritt til å velge.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Far er veldig tydelig på at barna bør bo hos de 50/50 og at 16 åringen (han snakker om 19åringen også) skal slippe å velge mellom foreldre og at vi som voksne er de som skal avgjøre hvor de skal bo. Det kjennes helt feil ut for meg når de ikke kjenner dama og ikke vil bo der og ønsker å møte pappaen innimellom og overnatte av og til. Vil barna bo der er det jo ok, men de sier de ikke er lysten på det, de kjenner lite til henne og hennes barn og føler det hele er rart og de har ikke lyst til å bo i bag og flytte stadig da de er opptatt med venner, skole, kjærester og jobb, samt tilpasse seg ny situasjon. Jeg vet ikke hvor mye jeg bør pushe på. Barna er lojale og skikkelige og jeg vet om jeg sa til de at de MÅ bo 50/50. Hadde de gjort det, men de har jo vært tydelig på at de helst vil slippe.

Virker som om du er litt bitter for at faren har ny dame. Du nevner den nye dama flere ganger og prøver å overbevise deg selv om at det er et godt argument at barna deres ikke kjenner henne. 

Anonymkode: 9eb39...1e6

• Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Den diskusjonen hadde jeg ikke engang gått inn i. Han får bare fantasere i vei, du og barna flytter og barna drar på besøk etter avtale dem i mellom. Det eneste jeg hadde gjort var å være tydelig til barna på at de stod fritt til å velge.

Det har jeg vært tydelig på til barna og vil akseptere alt de ønsker å være hos pappaen, men han mener vi voksne må lage føringer for de, så de slipper å velge.

Skrevet

Det har jeg vært tydelig på til barna og vil akseptere alt de ønsker å være hos pappaen, men han mener vi voksne må lage føringer for de, så de slipper å velge.

Han har glemt å følge med i svingene. Det ene barnet ER voksen og det andre så godt som. Send ballen tilbake til han å si at dette diskuterer du ikke. 

• Liker 6
Skrevet

Virker som om du er litt bitter for at faren har ny dame. Du nevner den nye dama flere ganger og prøver å overbevise deg selv om at det er et godt argument at barna deres ikke kjenner henne. 

Anonymkode: 9eb39...1e6

Nei, jeg godtar det barna ønsker, men det er jo en kjensgjerning at de ikke kjenner til henne, så forstår det kjennes rart ut å skulle plutselig bo med en ny kjæreste til far og hennes voksne barn som bor der, særlig når de er så store. Jeg vil jo støtte opp under barna da alt er nytt for alle, men om de ønsker å være der er det helt ok for meg, og det har jeg vært tydelig for barna med.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

19-åringen er jo myndig så ingen av dere bestemmer over ham eller henne. Har han flyttet sammen med den nye dama før dere ble skilt, siden du innleder med å skrive «blir skilsmisse»?

Anonymkode: 78f80...28d

• Liker 6
Skrevet

19-åringen er jo myndig så ingen av dere bestemmer over ham eller henne. Har han flyttet sammen med den nye dama før dere ble skilt, siden du innleder med å skrive «blir skilsmisse»?

Anonymkode: 78f80...28d

Ja. Han flyttet sammen med dama før vi ble skilt, jeg fant ut om de. Jeg har kjøpt ny leilighet og hun og hennes barn flyttet inn i huset jeg bodde med min mann. Vi tok ut skilsmisse nå når hun flyttet inn og jeg flyttet ut.

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Han flyttet sammen med dama før vi ble skilt, jeg fant ut om de. Jeg har kjøpt ny leilighet og hun og hennes barn flyttet inn i huset jeg bodde med min mann. Vi tok ut skilsmisse nå når hun flyttet inn og jeg flyttet ut.

Det er rimelig bråstopp i hodet på denne mannen når han mener at ungdommene både skal akseptere skilsmissen, samt en ny stemor og stesøsken som bor i deres gamle hjem uten å kny.

Støtt barna dine i deres beslutning og informer far om at det blir slik barna har bestemt.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

de har ikke lyst til å bo i bag og flytte stadig da de er opptatt med venner, skole, kjærester og jobb, samt tilpasse seg ny situasjon. Jeg vet ikke hvor mye jeg bør pushe på. Barna er lojale og skikkelige og jeg vet om jeg sa til de at de MÅ bo 50/50. Hadde de gjort det, men de har jo vært tydelig på at de helst vil slippe.

Ærlig talt. Dette handler ikke om fars behov, men om ungdommene. De bestemmer, og du skal slett ikke si at de må bo hos far. Det må de ikke, så hvorfor skal du tvinge ungdommer til å gjøre det?

Far kan mene hva han vil. Hvis det var så viktig for han å ha barna boende, så burde han vel ikke flyttet inn til ny dame med gang. Da er det vel ikke ungdommene han setter først. 

Endret av Mooza
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor snakker du med han hvis du har flyttet ut? Dette er det absolutt ingen grunn til med så store barn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En mann som tenker med pikken?

Skjønner at de vil bo hos deg når ny kjæreste og voksne barn har invadert huset deres. 

Ikke snakk mer med far om dette. La barna bestemme selv. 

Anonymkode: 10859...ea0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Han bestemmer i følge loven ikke hvor de skal bo. De vil ikke bo med faren. Dere er ikke gift lenger, og dermed så er ikke dette noe du trenger å forholde deg til. Hans ønsker. Du må sette barna dine først, og ikke eks-mannen sitt behov først. De må jo få sjans til å bli kjent med denne damen før de eventuelt og tvilsomt tilbringer mye tid der. 

Be han snakke med ungdommene om dette. Det er ikke ditt valg, det er deres. Sørg for at ungdommene vet at det er deres valg og at de er så store at de må bestemme dette selv, og velge det som er best for dem nå. Det kan jo endre seg, og da endrer de valgene sine. Du er glad i dem, og stiller opp for dem. 

Ikke la denne mannen hersje med deg. Ser ut som han bruker deg til å styre med ungdommene- på noe som slett ikke er til deres beste. 

Anonymkode: 06560...9da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...