Gå til innhold

Når man er for svak til oppsatt styrkeøvelse 😬

Bithiah

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått noen styrkeøvelser jeg skal prøve å få gjort. Alle gode ting er…30? 😂🙈 Friskt mot! Denne gangen kan det jo være jeg klarer å stå i det en stund 💪

Men poenget er..jeg har så dårlig styrke at jeg sliter skikkelig med å gjøre noen av øvelsene slik de blir presentert (video). Feks bulgarsk utfall, som blir vist på videoen at går ganske mye lengre ned enn jeg har sjans til å klare. Og jeg klarer ikke så mange som det står jeg skal ta heller. Da har jeg to alternativer (som jeg ser, finnes sikkert flere 😅):

- Ta omtrent så mange som står, men de blir ikke noe dype i det hele tatt. Og så vil jeg sikkert forhåpentligvis gradvis klare dypere? 

- Ta så dype jeg klarer, slik at jeg faktisk kommer meg kontrollert opp igjen - men bare ta noen veldig få (2-3?).

Har testet begge, og blir like sliten til slutt 😂 (3 sett, er andre øvelser også). Men hva er lurest? Eller har det ikke noe å si?

Er tilsvarende på noen mageøvelser..det går bare ikke 😳

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prøvd å rigge meg opp inntil noe som jeg kunne holdt tak i for å få assistert bevegelsen på vei opp. Da kan du senke deg rolig ned uten hjelp og hjelpe litt til på vei opp. Det er nok den raskeste veien til å få det til uten assistanse, siden du får hele bevegelsesbanen pluss tung eksentrisk fase 😊👍

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg syns også akkurat den øvelsen var tung i begynnelsen - eller, den er fortsatt helt jævlig men på en annen måte 😂 Elsk/hat nå. 

Jeg hadde dårlig balanse i begynnelsen, og klarte heller ikke mange reps. Assistanse på vei opp er jo et godt forslag som Sandum over her kommer med. Jeg ville bare si stå på, du vil bli sterkere så lenge du fortsetter. Jeg trener med rundt 20-24 kg per bein nå. Kanskje ikke verdens sterkeste, men når jeg vet hvor jeg kom fra så er jeg fornøyd med framgangen 😊

Anonymkode: ca8a9...e72

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Jeg ville prøvd å rigge meg opp inntil noe som jeg kunne holdt tak i for å få assistert bevegelsen på vei opp. Da kan du senke deg rolig ned uten hjelp og hjelpe litt til på vei opp. Det er nok den raskeste veien til å få det til uten assistanse, siden du får hele bevegelsesbanen pluss tung eksentrisk fase 😊👍

Ah, ja det var jo et tredje alternativ 😅 prøve med en stol foran meg kanskje da 🤔 men om jeg skal så langt ned som videoen viser, så vil jeg nok likevel ikke klare så mange som det står (6-8 pr ben). Selv med hjelp vil jeg kanskje ikke klare mer enn 3-4 tror jeg 😬 det er likevel bedre enn 6-8 stk som ikke helt «skikkelige»?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville bare si at jeg syns også akkurat den øvelsen var tung i begynnelsen - eller, den er fortsatt helt jævlig men på en annen måte 😂 Elsk/hat nå. 

Jeg hadde dårlig balanse i begynnelsen, og klarte heller ikke mange reps. Assistanse på vei opp er jo et godt forslag som Sandum over her kommer med. Jeg ville bare si stå på, du vil bli sterkere så lenge du fortsetter. Jeg trener med rundt 20-24 kg per bein nå. Kanskje ikke verdens sterkeste, men når jeg vet hvor jeg kom fra så er jeg fornøyd med framgangen 😊

Takk! Tja, jeg er nå imponert - har bare min egen vekt jeg. Og det er tungt nok. Eller, for tungt. 🙄 Sist gang hadde jeg gangsperr i 3 døgn. Håper det gir seg etterhvert om jeg klarer å fortsette en stund.

Men det er vanskelig altså..løping har jeg lært meg å like, og om jeg ikke har så veldig lyst så er det ok uansett. Men dette her? Det et tungt, vondt og kjedelig. Så faktisk er den aller største utfordringen ikke min manglende styrke, men at jeg har lyst å gi opp hvert eneste minutt 🙈

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart høres det ut som du har valgt et øvelsesprogram som er litt for utfordrende og ikke helt rett for deg, hvis du bare opplever det som tungt, vondt og kjedelig. Kanskje du skal teste flere programmer før du velger å følge ett bestemt? 

Anonymkode: 0b7cd...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort det viktigste skrittet, nemlig kommet deg opp av sofa’n og i gang! 😊

jeg ville hatt fokus på å gjøre øvelsene riktig i første omgang, og ta så mange rep du klarer.

om det er 2 stk nå, så øker dette relativt raskt til både 5 og 10 om du er flink og holder kontinuitet på treninga.

Men det viktige er å skynde seg langsomt, så de første måneden ville jeg kjørt dette programmet hver 3 dag slik at kroppen får tid til å hente seg inn igjen mellom øktene.

Stå på, og du vil merke stor fremgang de neste 6 - 8 ukene!

Anonymkode: d2977...1af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bithiah skrev (8 timer siden):

Ah, ja det var jo et tredje alternativ 😅 prøve med en stol foran meg kanskje da 🤔 men om jeg skal så langt ned som videoen viser, så vil jeg nok likevel ikke klare så mange som det står (6-8 pr ben). Selv med hjelp vil jeg kanskje ikke klare mer enn 3-4 tror jeg 😬 det er likevel bedre enn 6-8 stk som ikke helt «skikkelige»?

Takk! Tja, jeg er nå imponert - har bare min egen vekt jeg. Og det er tungt nok. Eller, for tungt. 🙄 Sist gang hadde jeg gangsperr i 3 døgn. Håper det gir seg etterhvert om jeg klarer å fortsette en stund.

Men det er vanskelig altså..løping har jeg lært meg å like, og om jeg ikke har så veldig lyst så er det ok uansett. Men dette her? Det et tungt, vondt og kjedelig. Så faktisk er den aller største utfordringen ikke min manglende styrke, men at jeg har lyst å gi opp hvert eneste minutt 🙈

3 dype og kontrollerte er bedre enn 6 halve om målet er å få til dype og kontrollerte. Det tar ikke mange uker før du er oppe i det antallet du "skal" ta 😊👍

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Umiddelbart høres det ut som du har valgt et øvelsesprogram som er litt for utfordrende og ikke helt rett for deg, hvis du bare opplever det som tungt, vondt og kjedelig. Kanskje du skal teste flere programmer før du velger å følge ett bestemt? 

Dette er et veldig godt poeng. Siden dette er 30. gangen, prøv å reflektere litt over hva det er som gjør at du faller av lasset. Om du synes treningsformen er veldig kjedelig så kan det finnes justeringer å gjøre som gjør det bedre for deg 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du har gjort det viktigste skrittet, nemlig kommet deg opp av sofa’n og i gang! 😊

jeg ville hatt fokus på å gjøre øvelsene riktig i første omgang, og ta så mange rep du klarer.

om det er 2 stk nå, så øker dette relativt raskt til både 5 og 10 om du er flink og holder kontinuitet på treninga.

Men det viktige er å skynde seg langsomt, så de første måneden ville jeg kjørt dette programmet hver 3 dag slik at kroppen får tid til å hente seg inn igjen mellom øktene.

Stå på, og du vil merke stor fremgang de neste 6 - 8 ukene!

Anonymkode: d2977...1af

Ja, har mål om 2 ganger i uka, 3 om det passer seg slik. Men det er veldig varierte økter da, så er ikke likt fra dag til dag (selv om de samme øktene går igjen fra tid til annen selvsagt, er vel 8 forskjellige). Fremgang ja, satser på det 😅 så langt har jeg vel aldri kommet.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Dette er et veldig godt poeng. Siden dette er 30. gangen, prøv å reflektere litt over hva det er som gjør at du faller av lasset. Om du synes treningsformen er veldig kjedelig så kan det finnes justeringer å gjøre som gjør det bedre for deg 😊

Tror ikke egentlig at det burde være for gale, det er kun noen få jeg ikke får til. De aller aller fleste øvelsene er lagt inn med både 2, 3 eller 4 varianter ift vanskelighetsgrad.. Jeg vet jo hvorfor jeg gir opp (ok, 30 var en overdrivelse for å understreke et poeng 🤪), og jeg har virkelig null tro på at det er noen som helst justeringer som kunne fått meg til å synes dette er kjekt, eller «ok». Jeg tror jeg bare må holde ut lenge nok til at jeg ser i praksis at det blir lettere og kjenner en form for mestring. 

Så min plan er å gjør det jeg kan for å følge denne i et visst antall uker, og så kan jeg slutte om det fortsatt er dritt. Håpet er at det skal funke som med løpingen 🤞 snart to år etterpå løper jeg jo 3-4 mil i uka, og har ingen ønske om å slutte. Men utgangspunktet var å fullføre C25K på de 10 ukene (?) det varte og så kunne jeg gi meg om jeg ville. 😅 Det var enormt kjekt å se at jeg faktisk fikk det til, merke hvor godt det gjorde å faktisk ha ganske god kondis og da ble det en positiv ting jeg nå plotter inn med glede. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Altså, det heter "bulgarsk" utfall men jeg er relativt sikker på at den øvelsen egentlig er oppfunnet i Helvete. 

(Samme opphav som burpees, for eksempel.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tusen takk for svar alle!

Drister meg på to spørsmål til ang det samme:

1) Bulgarsk utfall ja, det er sinnsykt tungt 😳 klarer ikke mer enn et par før låra skjelver 🤪 dersom jeg bytter ut resten (altså de jeg ikke klarer) med vanlige utfall - vil jeg da klare flere etterhvert? Altså går det på samme muskler? 🤔

2) På videoen av sit ups, så viser de at man skal gå helt opp. Det har jeg ikke sjans til. Korsryggen min er planta i gulvet 😂 så jeg tar «vanlige» slik jeg lærte i gymmen på ungdomsskolen. Går det på det samme? 

(Men altså, dette vil si at jeg ikke enda har falt av lasset! 💪 3 uker nå 🥳)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo sette opp et treningsprogram etter øvelser du faktisk behersker/klarer. At en eller annen PT eller venn kommer med en eller annen merkelig øvelse og mener du MÅ gjøre skal du bare drite i. 
Så forresten ut som en skikkelig knemorder den øvelsen der.

Endret av K.B.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (På 9.12.2022 den 13.13):

Tusen takk for svar alle!

Drister meg på to spørsmål til ang det samme:

1) Bulgarsk utfall ja, det er sinnsykt tungt 😳 klarer ikke mer enn et par før låra skjelver 🤪 dersom jeg bytter ut resten (altså de jeg ikke klarer) med vanlige utfall - vil jeg da klare flere etterhvert? Altså går det på samme muskler? 🤔

2) På videoen av sit ups, så viser de at man skal gå helt opp. Det har jeg ikke sjans til. Korsryggen min er planta i gulvet 😂 så jeg tar «vanlige» slik jeg lærte i gymmen på ungdomsskolen. Går det på det samme? 

(Men altså, dette vil si at jeg ikke enda har falt av lasset! 💪 3 uker nå 🥳)

Gratulerer med forstatt trening 😃

Svaret er ja på begge. Det eneste du mister på å ikke gå helt opp i situps er hofteleddsbøyer. Gjør det du kan og utvikle over tid 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (På 9.12.2022 den 13.25):

Du må jo sette opp et treningsprogram etter øvelser du faktisk behersker/klarer. At en eller annen PT eller venn kommer med en eller annen merkelig øvelse og mener du MÅ gjøre skal du bare drite i. 
Så forresten ut som en skikkelig knemorder den øvelsen der.

Jeg skal på ingen måte sette opp et treningsprogram, det har jeg virkelig ikke peiling på. 😂 Men tror det jeg har funnet skal være ganske greit altså. Det er ganske «generelt», for hele kroppen med utgangspunkt i hjemmetrening der en kun trenger matte og en strikk egentlig. Videoer til alle øvelser, og vanligvis flere nivå av hver. Jeg tar det likevel ikke som noe jeg «må», tilpasser slik at jeg får til. Derav spørsmålene mine, det var for å få innspill til hva jeg gjør på de få øvelsene som ikke går for meg og som det ikke var satt opp alternativer til 😊

Sandum.PT skrev (3 timer siden):

Gratulerer med forstatt trening 😃

Svaret er ja på begge. Det eneste du mister på å ikke gå helt opp i situps er hofteleddsbøyer. Gjør det du kan og utvikle over tid 😊👍

Takk 😅 Kjenner jeg er ganske motivert for å fullføre dette. Finner en løsning på de fleste øktene, og tenker at uansett er det bedre enn ingenting.

Men du.. Er det vanlig å ikke klare å reise seg helt opp? Altså..for en som er helt utrent mtp styrke, eller er en da i aller nederste enden av skalaen liksom? (Det gjør meg i tilfelle ingenting, jeg er bare nysgjerrig). Prøvde å sette føttene under noe tungt, men det hjalp ikke. Har ikke sjans til å løfte meg høyere enn at ryggbladet såvidt er over bakken 😬 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bithiah skrev (7 timer siden):

Jeg skal på ingen måte sette opp et treningsprogram, det har jeg virkelig ikke peiling på. 😂 Men tror det jeg har funnet skal være ganske greit altså. Det er ganske «generelt», for hele kroppen med utgangspunkt i hjemmetrening der en kun trenger matte og en strikk egentlig. Videoer til alle øvelser, og vanligvis flere nivå av hver. Jeg tar det likevel ikke som noe jeg «må», tilpasser slik at jeg får til. Derav spørsmålene mine, det var for å få innspill til hva jeg gjør på de få øvelsene som ikke går for meg og som det ikke var satt opp alternativer til 😊

Takk 😅 Kjenner jeg er ganske motivert for å fullføre dette. Finner en løsning på de fleste øktene, og tenker at uansett er det bedre enn ingenting.

Men du.. Er det vanlig å ikke klare å reise seg helt opp? Altså..for en som er helt utrent mtp styrke, eller er en da i aller nederste enden av skalaen liksom? (Det gjør meg i tilfelle ingenting, jeg er bare nysgjerrig). Prøvde å sette føttene under noe tungt, men det hjalp ikke. Har ikke sjans til å løfte meg høyere enn at ryggbladet såvidt er over bakken 😬 🤔

Nei det er ikke så uvanlig det. Mange har det sånn helt i starten. Det kommer gjerne når man øker styrken og får koblet på de riktige nervebanene for bevegelsen. Plutselig "klikker" det et sted og så får man det til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...