Gå til innhold

Skal ikke muslimske jenter bruke hijab i alle situasjoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordommer? Hvordan blir man kvitt fordommer tro? Det gjør man gjennom kjennskap. Hvordan får man kjennskap? Det får man gjennom å stille spørsmål. 

Anonymkode: 8cf3f...288

Fordem nr 1. Muslimske jenter skal bruke hijab for å skjule håret for menn. Her trenger du virkelig mer kunnskap. Men når man søker kunnskap er det en kunst å ikke spre sine egne fordommer på veien. Barn må ingenting, muslimske jenter må ingenting. En hver oppegående idiot vet såpass. Hvor mange ganger har du lest koranen siden du henviser til denne?

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes dette var rart, da jeg vet at grunnen til at muslimske jenter/ damer skal bruke hijab er fordi de skal skjule håret sitt for andre menn/gutter.

Det er iallfall det som står i Koranen.

Anonymkode: 3b884...f91

Fordom 2. Du synes det er flott at de får lov i svømmehallen. Atte hva?!??

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bare tenkte at det er flott at de fikl lov til å gå i svømmehallen og at de i det hele tatt kan man svømme, for det er det mange muslimske jenter som ikke får lære seg.

Ts

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

En irakisk nabo jeg hadde engang, fortalte meg at arabiske kvinner må dekke håret sitt med hijab fordi de har så vakkert hår, og det kan sette lyster i fremmede menn.

Dessuten stod det i Koranen fortalte hun.

Ts

Skjønner jo det. Som mann får jeg jo øyeblikkelig ereksjon når jeg ser et kvinnelig hårstrå. Regner med andre menn har det på samme måte.

Anonymkode: 13751...aa1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men kvinner med hijab kan gå uten hijab, så sant det ikke er menn i rommet :) 

Går på ashtanga yoga med to muslimer, og de tar alltid av seg hijaben når det ikke er menn med i gruppa. Virker ganske befriende for dem, man blir helvettes svett på ashtanga. 

Anonymkode: 2aa2d...08c

Helt ubegripelig at de selvpålegger seg selv slike begrensninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (30 minutter siden):

Fordem nr 1. Muslimske jenter skal bruke hijab for å skjule håret for menn. Her trenger du virkelig mer kunnskap. Men når man søker kunnskap er det en kunst å ikke spre sine egne fordommer på veien. Barn må ingenting, muslimske jenter må ingenting. En hver oppegående idiot vet såpass. Hvor mange ganger har du lest koranen siden du henviser til denne?

Jeg synes du responderer overdrevent nedlatende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (2 timer siden):

Ts her.

Jeg har ikke skrevet alle innleggene du siterer, utenom det som gikk på at jeg syntes det var flott at de fikk lov å gå i svømmehallen.

Jeg kjenner til mange muslimske jenter som ikke får gå i svømmehallen eller lære seg å svømme, fordi foreldrene mener at det ikke passer seg for jenter.

Om det står i Koranen vet jeg ikke...

Min sønn hadde en venninne da han var mindre/barneskole alder, og hun fikk ikke hverken lære seg å svømme eller å sykle.

Hennes brødre gikk i svømmehallen med faren og de fikk sykler, men hun fikk ikke denne goden.

Hun lærte seg å sykle på egen hånd og lånte brødrenes sykler når de ikke så det.

På skolen deltok hun ikke i svømming og kunne ikke svømme, og hun fortalte at det var flere muslimske jenter i klassen som satt på tribunen og så på de andre.

Derfor synes jeg det var fint å se disse jentene i går som lekte seg i vannet.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (4 timer siden):

Hvis du har lest det jeg har skrevet er det ikke jeg som mener at muslimske kvinner dekker håret pga fremmede menn, men en muslimsk nabo jeg hadde en gang som fortalte meg at de bruker hijab fordi håret ikke skal vekke seksuelle tanker hos menn.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i en del muslimske land får vel ikke jenter / kvinner gå til svømmehallen uansett. Heller ikke gå på kino, eller cafe / restaurant, og så videre. 

Kanskje foreldrene til disse jentene er såpass opplyste og utdannede at dem ikke ønsker å tvinge sånne klesplagg på deres egne døtre? 

Anonymkode: dd1f5...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (På 28.11.2022 den 13.11):

Jeg synes du responderer overdrevent nedlatende.

Og jeg synes TS er nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (41 minutter siden):

Jeg kan ikke se at du har noe særlig grunnlag for å mene det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (8 timer siden):

Ts her.

Jeg er overhodet ikke nedlatende, men spørrende for å få mer kunnskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/28/2022 at 11:57 AM, AnonymBruker said:

En irakisk nabo jeg hadde engang, fortalte meg at arabiske kvinner må dekke håret sitt med hijab fordi de har så vakkert hår, og det kan sette lyster i fremmede menn.

Dessuten stod det i Koranen fortalte hun.

Ts

Står ikke i koranen. Det står derimot veldig tydelig i bibelen. Dette er en kristen tradisjon som er blitt adoptert av Islam.

Paulus’ første brev til korinterne (11,2–14,40):

2     Dere skal ha ros for at dere husker på meg i alt og holder fast på de overleveringene jeg har gitt videre til dere.  3 Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud.  4 En mann som ber eller taler profetisk med noe på hodet, fører skam over sitt hode.  5 Men en kvinne som ber eller taler profetisk med utildekket hode, fører skam over sitt hode. Det er jo akkurat det samme som å være snauklipt.  6 Hvis en kvinne ikke vil ha noe på hodet, kan hun like godt klippe av seg håret! Men når det nå er en skam for en kvinne å klippe eller barbere av seg håret, da må hun ha noe på hodet.  7 Mannen skal ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære.  8 For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen.  9 Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens. 10 Derfor skal kvinnen for englenes skyld ha noe på hodet, som et myndighetstegn. 11 Men i Herren er ikke kvinnen uavhengig av mannen, og mannen er ikke uavhengig av kvinnen. 12 For som kvinnen ble til av mannen, blir mannen født av kvinnen, men alt er fra Gud. 13 Bedøm selv! Sømmer det seg for en kvinne å be til Gud uten noe på hodet? 14 Lærer ikke selve naturen dere at det er en skam for mannen å ha langt hår, 15 mens det for kvinnen er en ære? For håret er gitt henne som slør. 16 Hvis noen vil lage strid om dette, så husk at en slik skikk har ikke vi, og heller ikke Guds menigheter.

Dette er grunnen til at kvinner opp til 80 tallet brukte skaut her i Norge. I England pleide de (og noen gjør det enda) å bruke pyntede hatter.

mormor2.jpg?resize=1150,646&ssl=1

Bildet er tatt fra filmen Mormor og de åtte ungene der handlingen foregikk på 70-tallet.

Endret av Lunda
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunda skrev (5 timer siden):

Står ikke i koranen. Det står derimot veldig tydelig i bibelen. Dette er en kristen tradisjon som er blitt adoptert av Islam.

Dette er grunnen til at kvinner opp til 80 tallet brukte skaut her i Norge. I England pleide de (og noen gjør det enda) å bruke pyntede hatter.

mormor2.jpg?resize=1150,646&ssl=1

Bildet er tatt fra filmen Mormor og de åtte ungene der handlingen foregikk på 70-tallet.

Slik jeg leser bibelsitatet ditt, handler det om menn og kvinners bekledning mens man ber og «taler profetisk». Det instrueres om at menn da ikke har lov til å dekke til hodet, mens kvinner da skal dekke til hodet. I praksis handler dette om bekledning i kirken, slik jeg leser det. Hvis det skulle gjelde også utenfor, ville ikke menn hatt lov til å ha på seg verken hatt eller lue ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunda skrev (5 timer siden):

Det finnes tekster i koranen som instruerer om sømmelig bekledning. Hvorvidt den bekledningen omfatter tildekkingen av hår eller ei er det mye uenighet om. Uenigheten ser først og fremst ut til å handle om bruken av klesplagget khimar som er omtalt i koranen.

Tildekking av hodet er ikke en spesifikk kristen tradisjon. Det er et kulturelt trekk i Midtøsten og tilstøtende områder (som Hellas og Romerriket) fra førkristen tid. I den delen av verden var det et kulturelt trekk uavhengig av kristendommen, og kan føres hele veien tilbake til oldtidens Mesopotamia.

https://edizionicafoscari.unive.it/media/pdf/books/978-88-6969-522-3/978-88-6969-522-3-ch-06_VAm4jsO.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 0.54):

Jeg var i svømmehallen i dag og i bassenget var det to afrikanske jenter på ca 10-12 år som ikke hadde hijab eller badehette på seg.

Jeg var tilfeldigvis i garderoben samtidig med de da badingen var over, og da tok de på seg hijaben før de gikk ut av svømmehallen.

Jeg synes dette var rart, da jeg vet at grunnen til at muslimske jenter/ damer skal bruke hijab er fordi de skal skjule håret sitt for andre menn/gutter.

Det er iallfall det som står i Koranen.

Noen synspunkter?

Ikke bland deg inn i andre sitt liv

Endret av Sommer2464
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 12.43):

Skjønner jo det. Som mann får jeg jo øyeblikkelig ereksjon når jeg ser et kvinnelig hårstrå. Regner med andre menn har det på samme måte.

Anonymkode: 13751...aa1

Gris.

Anonymkode: 2bdb2...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 0.54):

Det er like mange måter å praktisere islam på som det er muslimer, akkurat som kristendom og kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gris.

Anonymkode: 2bdb2...f5f

Jeg tror at den du svarer kom med en sarkastisk kommentar til den han besvarte. Altså at han synes det er idioti å tro menn reagerer på hår. Men sarkasme fungerer ikke alltid så bra i forum. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (17 minutter siden):

Ikke bland deg inn i andre sitt liv

TS gjorde jo ikke det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 15.02):

i en del muslimske land får vel ikke jenter / kvinner gå til svømmehallen uansett. Heller ikke gå på kino, eller cafe / restaurant, og så videre. 

Anonymkode: dd1f5...eac

Med en sånn påstand kan du kanskje komme med noen eksempler på land hvor kvinner ikke får lov til å gå på kino eller cafe?

Anonymkode: 1bcb2...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Klossmajor said:

Slik jeg leser bibelsitatet ditt, handler det om menn og kvinners bekledning mens man ber og «taler profetisk». Det instrueres om at menn da ikke har lov til å dekke til hodet, mens kvinner da skal dekke til hodet. I praksis handler dette om bekledning i kirken, slik jeg leser det. Hvis det skulle gjelde også utenfor, ville ikke menn hatt lov til å ha på seg verken hatt eller lue ute.

I offentligheten, noe kirken var en del av.

Spoiler

Tildekking av hodet er ikke en spesifikk kristen tradisjon. Det er et kulturelt trekk i Midtøsten og tilstøtende områder (som Hellas og Romerriket) fra førkristen tid. I den delen av verden var det et kulturelt trekk uavhengig av kristendommen, og kan føres hele veien tilbake til oldtidens Mesopotamia.

Og hvor tror du kristendommen stammer fra?

Men du har rett  i at det stammer fra en mye eldre tradisjon. I Romerriket? Ja, det var et ganske stort rike (og inkluderte Midtøsten), men ikke antikkens Roma som by eller Hellas. Så vidt jeg husker var det derimot en en Judeisk tradisjon som de igjen sannsynligvis fikk fra Babylon.

Jeg vil nøle med å gå så langt som Mesopotamia, vi har noen ideer om klesstilen deres, vi vet at både menn og kvinner brukte hodeplagg, men ikke nok til å trekke  noen konklusjoner på det feltet.

Endret av Lunda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...