Gå til innhold

Ikke nok melk i brystene til baby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag opplever jeg at jeg har lite melk i brystene.

Barnet er 8 uker gammelt og jeg har hatt mer enn nok melk i brystene fra dag 1. I dag føler jeg brystene har vært myke. Spesielt i ettermiddag/kveld (har altså vært fulle på dagtid).

Den siste spiseøkten har hun spist litt men sluppet tak mange ganger og grått. Puppene virker helt tomme. 

Hva gjør jeg? Jeg kan ikke la henne gå sulten i natt. Hjelp!

Anonymkode: 8488c...895

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt sikkert nok. Følelsen i puppene kan endre seg over tid. Om kvelden er det ofte litt mindre melk, men den er fetere. Kanskje det er et økedøgn. Les litt på ammehjelpen.no

Uansett, bare la henne ligge med puppen hvis hun vil. Bytt innimellom. Du kan aldri gå tom for melk.  

Anonymkode: acde8...bad

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om baby spiser mye en natt feks kan det påvirke mengden neste dag. Så vil produksjonen øke igjen om babyen fortsatt har økt behov. 

Anonymkode: ae5f6...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du googlet ammehjelpen? De vet alt! 

Dette skjedde meg jevnlig også når jeg ammet. Har babyen spist oftere i dag? Det kan være økedøgn. Fortsett å legge babyen til, pass på at du får i deg rikelig med mat og drikke. I løpet av kort tid vil melkeproduksjonen din øke også😊Og det at brystene dine ikke lenger er harde og «fullstappede» er helt vanlig! Tror det kommer av at brystvevet hovner opp den første tiden når melkeproduksjonen kommer i gang, før det normaliserer seg. Det betyr ikke at produksjonen din går nedover! 

Dersom du bestemmer deg for å supplere med erstatning, pass på at du ammer først og øker hyppigheten på ammingen slik at ikke melkeproduksjonen din går ned.

Lykke til!❤️

Anonymkode: 8f6c0...25e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har helt sikkert nok. Følelsen i puppene kan endre seg over tid. Om kvelden er det ofte litt mindre melk, men den er fetere. Kanskje det er et økedøgn. Les litt på ammehjelpen.no

Uansett, bare la henne ligge med puppen hvis hun vil. Bytt innimellom. Du kan aldri gå tom for melk.  

Du kan aldri gå tom for melk? Men du kan faktisk ha for lite melk. 

Jeg var selv nødt til å begynne med erstatning rundt uke 7/8 med begge mine barn. De spiste og spiste og var misfornøyde, og bleiene ble tørrere og tørrere. Til slutt stagnerte også vekten. Så vi hadde ingen utvei en erstatning til slutt. 

Er så lei dette halleluja opplegget av morsmelk som får mødre til å slite seg helt ut med dårlig samvittighet. Det er ikke ALLTID slik at alle har melk eller at alle klarer å amme. 

Sorry ts. Blir litt irritert av slike bedrevitere. Håper det ordner seg. Ikke noe fare så lenge vekta går opp og barnet har gode våte bleier. Og om barnet er sulten en natt, så merker du det nok godt, og det er heller ikke farlig. 

Anonymkode: 7e2b2...f36

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de er helt tomme? De er like slappe som når brystet har vært tomt. Og så har hun jo spist til sammen bare 5 min... pleier å spise 25 min ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan aldri gå tom for melk? Men du kan faktisk ha for lite melk. 

Jeg var selv nødt til å begynne med erstatning rundt uke 7/8 med begge mine barn. De spiste og spiste og var misfornøyde, og bleiene ble tørrere og tørrere. Til slutt stagnerte også vekten. Så vi hadde ingen utvei en erstatning til slutt. 

Er så lei dette halleluja opplegget av morsmelk som får mødre til å slite seg helt ut med dårlig samvittighet. Det er ikke ALLTID slik at alle har melk eller at alle klarer å amme. 

Sorry ts. Blir litt irritert av slike bedrevitere. Håper det ordner seg. Ikke noe fare så lenge vekta går opp og barnet har gode våte bleier. Og om barnet er sulten en natt, så merker du det nok godt, og det er heller ikke farlig. 

Anonymkode: 7e2b2...f36

Men det er svært sjelden, og ikke det mest sannsynlige når det er første gang ts opplever det. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men de er helt tomme? De er like slappe som når brystet har vært tomt. Og så har hun jo spist til sammen bare 5 min... pleier å spise 25 min ca.

Bytt side hver gang baby virker misfornøyd, dette er typisk for økedøgn. Melken produseres hele tiden så det er umulig å gå tom. Og melken øker med jo hyppigere amming og ikke lengden på ammingen. 

Anonymkode: 6ebe3...1ec

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke baby som har lite melk i brystene sine, men du som har det, ikke sant?

Litt misvisende overskrift bare😁

Anonymkode: 500f6...013

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ha sex for å øke oxytocin nivåene. Puppene er fortsatt like tomme/slappe og snuppa er sulten igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter de første ukene så kjenner man ikke like godt at puppene er "fulle" som man gjør i starten. De er ikke nødvendigvis tomme selv om de kjennes slappere ut :)

Anonymkode: acc48...0eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis babyen ikke blir fornøyd med morsmelk så kan du gi erstatning i tillegg… her ammet jeg i 20 minutter, hvis barnet ikke var fornøyd da så ga vi MME :) Lar ikke baby være sulten, herregud så fanatiske folk er på den ammingen…

Anonymkode: 5cc93...59a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nærmer deg tiden hvor det går over fra hormonstyrt. Så bare legg til mye. 

Anonymkode: d022d...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke baby som har lite melk i brystene sine, men du som har det, ikke sant?

Litt misvisende overskrift bare😁

Anonymkode: 500f6...013

Tips: Prøv å bytte ut noen ord. Går fint an å skrive "Ikke nok mat i kjøleskapet til gjestene". Selv om det ikke er gjestenes kjøleskap. 

Anonymkode: 46683...ec0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen kan gå tom. Er ikke slik alle har nok. Ofte klarer ikke baby å suge ordentlig, eller baby klarer ikke vente på neste utdrivning og blir da frustrert, gråter, vil ikke ha bryst. Da er det vanskelig å legge baby til brystet om det gjør hen mer urolig.

Anonymkode: cc6de...d62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen kan gå tom. Er ikke slik alle har nok. Ofte klarer ikke baby å suge ordentlig, eller baby klarer ikke vente på neste utdrivning og blir da frustrert, gråter, vil ikke ha bryst. Da er det vanskelig å legge baby til brystet om det gjør hen mer urolig.

Anonymkode: cc6de...d62

Nei, man går ikke plutselig tom. Ikke alle har nok produksjon nei, men det blir ikke plutselig tomt når man har hatt melk tidligere. Å ha for lite melk er også sjelden, og mange tolker normal kveldsuro og økedøgn som at «de ikke har nok». Selv om det er helt normale prosesser. Amming er vanskelig, tungt og frustrerende, det er ikke slik at hvert skjær i sjøen betyr at noe er galt. At baby ikke klarer vente på neste utdrivning er sånt som skjer, det betyr ikke at man ikke har nok melk. Med mindre barnet er prematurt eller sykt, klarer det fint å vente og regulere produksjonen selv. 

TS: kontakt ammehjelpen.no. De er eksperter. På forum som dette er det vanvittig mye uvitenhet og gamle myter ute og går :) 

Anonymkode: 25d70...6e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...