Gå til innhold

Dere som er kronisk syke

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva slags sykdom sliter dere med?

Personlig så sliter jeg med hjernetåke, og har gjort det i 4 år. Har gitt opp fastlegen min. Vil så gjerne forbli i jobb, men sliter veldig enkelte dager.

Føler at jeg ikke er meg selv lenger, glemmer ting, sliter med å ta til meg informasjon, klarer ikke å tenke abstrakt. Blir lett forstyrret i tankestrømmen.

Vil bare legge til at jeg har brukt tusenvis av kroner privat også, vil bare bli frisk og meg selv igjen.

Startet med at jeg jobbet meg i hjel og ble kraftig utbrent.

Endret av Belmont
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med kronisk diaré. Det er ikke en sykdom, men jeg føler meg periodevis ganske syk. Er heldigvis i full jobb og driver mye med sport

Anonymkode: e8fd0...0dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sliter med kronisk diaré. Det er ikke en sykdom, men jeg føler meg periodevis ganske syk. Er heldigvis i full jobb og driver mye med sport

Kan forstå at det gjør deg sliten og utmattet.

Skrevet

Bekhterevs, artrose, benmargsødem, alvorlig søvnapne. 

Går på biologisk medisin og vimovo. Men har fremdeles vondt hver dag. Men det var mye verre før biologiske medisinen. Før den fikk jeg ikke sove om natta, måtte opp flere ganger å strekke på meg, vandre rundt i huset, bøye og tøye. 

Anonymkode: 7fd8b...960

• Hjerte 3
Skrevet

Migrene, stoffskiftesykdom, ibs og en del muskel/skjelett/ryggplager som ingen finner ut av. Men jeg har for lengst lært meg at man ikke kan bli sykdommen sin, man må gjøre det beste ut av det man har og den man er. Jeg begynte for to år siden på lavkarbo, ingen ekstremvariant, men leste meg opp og fulgte prinsippene der. Det gjort meg utrolig mye bedre etter noen uker, mindre migreneanfall, mindre smerter i mage og ledd, sov bedre, var klarere i hodet og fikk mer energi. Jeg vet at mange tenker på lavkarbo som en faktisk diett med galne følgere, men det er faktisk et kosthold som har mye for seg. Så det anbefales. 

Anonymkode: d2cbc...99d

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har du sjekker ut diareen hos lege? Det kan være ulcerøs kolitt, eller crohns. Eller cøliaki, melkeallergi…. Irritabel tarm. Både datteren min og meg har fått diagnose ulcerøs kolitt, og blitt mye bedre med medisiner 

Jeg er, som jeg har vært åpen om i en tråd om uføretrygd, kronisk syk med uhelbredelig kreft. Får palliativ behandling 

• Hjerte 11
Skrevet

Flere nevrologiske diagnoser, inkludert kronisk migrene. (Har fått min kvote, men noen av dem er så spesielle at jeg ikke vil dele dem.)

Ellers psoriasis artritt (en form for leddgikt, jeg er ikke veldig hardt rammet, men bruker faste medisiner), alvorlig skjelettsykdom (igjen litt mer sjelden), alvorlig lungesyk, ibs.

Har også C-PTSD som preger meg, slit med spiseforstyrrelser over mange år nå, og litt diverse, samt er synshemmet. Ser ikke på det å være synshemmet som en kronisk sykdom, men hos meg er jeg både «vanlig» synshemmet, og noe av det nevrologiske påvirker både synet, og gir ting som spasmer. Må ha riktig medisinering for å holde dette under kontroll. 

Min mor hadde det virkelig festlig med meg når jeg vokste opp. Jeg har nok diagnoser til å dele med ti 🤣🥳

Anonymkode: 24521...817

• Hjerte 2
Skrevet

Kvalme, svimmelhet, hodepine, fatigue, tinnitus, døvhet. Alt pga. hjernesvulst. 

Anonymkode: cc2e6...abd

• Hjerte 6
Skrevet
Belmont skrev (1 time siden):

Hva slags sykdom sliter dere med?

Personlig så sliter jeg med hjernetåke, og har gjort det i 4 år. Har gitt opp fastlegen min. Vil så gjerne forbli i jobb, men sliter veldig enkelte dager.

Føler at jeg ikke er meg selv lenger, glemmer ting, sliter med å ta til meg informasjon, klarer ikke å tenke abstrakt. Blir lett forstyrret i tankestrømmen.

Vil bare legge til at jeg har brukt tusenvis av kroner privat også, vil bare bli frisk og meg selv igjen.

Startet med at jeg jobbet meg i hjel og ble kraftig utbrent.

Har du gått til akupunktør? Jeg hadde vannvtigg hjernetåke, gikk bare rundt meg selv i en evig sviv (hvis det er et ord!). Fikk veldig god hjelp av nåler! ❤️

Anonymkode: eeed6...61a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kom deg hit så raskt som mulig: https://moloklinikken.no/ansatt/dr-peder-olsen/

Anonymkode: ded4a...490

• Hjerte 1
Skrevet

Systemisk sklerose som har angrepet lungene mine veldig hardt. Står på transplantasjonslista, med blandede følelser. Syns det er hardt å ta innover seg at noen andre må dø for at jeg skal få nye lunger💔 Har faktisk vurdert å si at jeg ikke vil være på lista.

Anonymkode: 53825...9f7

• Hjerte 8
Skrevet

Hva gjør/sier (eller gjør ikke) fastlegen din da...? Har du tatt blodprøver og sjekket at det ikke er vitaminmangel, jernmangel/anemi, stoffskifte,  binyretretthet eller revmatisme? 

Hva har du gjort privat for alle pengene?

Jeg har fibromyalgi, ME og post commotio syndrom. ADHD oppå det hele hjelper heller ikke akkurat.

Anonymkode: a7c1f...10c

Skrevet

Uhelbredelig kreft, med medfølgende plager og senskader etter tøff behandling. 

Anonymkode: 4ccd1...1a6

• Hjerte 4
Skrevet

Har du andre symptomer utover «hjernetåke»? Jeg har ME og sliter veldig med det, men det følger jo med mye annet. Hjernetåke kan handle om at hjernen ikke får nok blodtilførsel, ved feks utbrenthet, stress, POTs, ortostatisk intoleranse, ME, MS osv som går utover nervesystemet så kan det forekomme og en hypotese er at blodårene ikke trekker seg sammen og transporterer blodet rundt normalt i kroppen. Det vil jo si at hjernen heller ikke får nødvendig «næring» til å fungere normalt. 

Anonymkode: c2325...b9f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Systemisk sklerose som har angrepet lungene mine veldig hardt. Står på transplantasjonslista, med blandede følelser. Syns det er hardt å ta innover seg at noen andre må dø for at jeg skal få nye lunger💔 Har faktisk vurdert å si at jeg ikke vil være på lista.

Åh! 😢 Husk at for de pårørende til donor er akkurat det at noen har nytte av organene en slags trøst. Og hvis du kommer øverst i køen er det fordi legene vurderer at det er du som har mest bruk for det.

Anonymkode: 7569d...365

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Har legen din sjekket stoffskiftet?

Anonymkode: 4ca19...899

Skrevet

Bytt fastlege om du ikke får skikkelig utredning!

jeg sliter med en nevromuskulær sykdom som rammer beina mine, smerter døgnet rundt men det finnes ingen medisiner som tar smertene🙈

Anonymkode: 2145c...b3a

• Hjerte 1
Skrevet

Har 3 kroniske sykdommer:

Hadde leddgikt som barn, men ble kvitt det :) 

1. Fikk svulst på skjoldbruskkjertelen som 18-19åring, opererte bort og fikk dermed lavt stoffskifte

2. Endometriose, grad 3 av 4

3. Krystallsyke uten symptomopphold (krystallene går ikke ut)+pppd og muligens flere feil. Teller dette som en, denne har enormt mange betydelige følgeplager utover ren svimmelhet. 

Anonymkode: 42d86...8ab

Skrevet

Attakvis MS  . Siden 2018.

Hjernetåke, fatuige, korttidshukommelse, spasmer, nervesmerter, dårlig dybdesyn, problemer  m vannlating  . Depersjon/ angst.

Jobber ennå 50% da.

Anonymkode: f6312...efc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åh! 😢 Husk at for de pårørende til donor er akkurat det at noen har nytte av organene en slags trøst. Og hvis du kommer øverst i køen er det fordi legene vurderer at det er du som har mest bruk for det.

Anonymkode: 7569d...365

Tusen takk, fine, fremmede menneske♥️ 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...