Gå til innhold

Oioioi! Hvilken elbil foretrekker du?


Hvilken bil ville du valgt?  

33 stemmer

  1. 1. Hvilken foretrekker du?

    • Wolksvagen elektrisk (ombygget veteranbil eller nye ID. Buzz)
      12
    • Tesla model Y
      21


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av disse så er Volkswagen T1 favoritten, de er lette å konvertere til EL uten at det blir vanskelig å gjøre de originale igjen.

Den nye utgaven liker jeg ikke p.g.a. A og B stolpene rundt frontruten, har en bil fra før som har lignende løsning og sikten er elendig på svingete veier og i bytrafikk.

Tesla er like lite spennende som en gammel Ford Mondeo. 

Anonymkode: 6eb84...2d9

Skrevet

Rolls Royce Spectre. Nydelig elbil 

Skrevet

Vi har Tesla og er superfornøyde. 

Anonymkode: fc317...1ac

Skrevet

Oioioi.

Anonymkode: ee476...73d

  • Liker 1
Gjest vilkåret
Skrevet (endret)

Kommer helt an på hva du skal bruke de til. 1 virker bedre for road trip og camping. Så skal det sies at avsmak mot Elon Musk gjør meg meget resistant mot å kjøpe tesla. Nå er nok ikke lederne av andre bilbedrifter mye bedre, men det er verre sluke når man er så i front av å være usmakelig som Musk er

Endret av vilkåret
Skrevet

Rekkevidden på de VW-bilene der er vel elendig?

Skrevet

Ingen foretrekker Dieselbil 😉

Skrevet
Maskinfører skrev (8 timer siden):

Ingen foretrekker Dieselbil 😉

Joda, om spørsmålet er "hvilken bil foretrekker du" er det fremdeles noen som velger diesel. Men når spørsmålet er "hvilken elbil foretrekker du" stiller dieselbiler naturlig nok litt dårlig. ;) 

Anonymkode: c19fc...e41

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

 

Den nye utgaven liker jeg ikke p.g.a. A og B stolpene rundt frontruten, har en bil fra før som har lignende løsning og sikten er elendig på svingete veier og i bytrafikk.

 

Anonymkode: 6eb84...2d9

Dette er jeg 100% enig med deg i. Det samme gjelder VW id3, og dels også id4. Jeg er ganske kort og må sitte med setet langt fram. Det medfører at dødvinkelen/blindsona bak A-stolpen blir enorm. Jo nærmere stolpen, jo større dødvinkel. 

Men jeg ville ikke hatt Tesla model Y, heller. Mye pga den automatiske regenereringen som er standardinnstilling på denne bilen, og som har fått en del kritikk. Jeg har hatt elbil siden 2018, men bruker sjelden eller aldri regenerering selv, bortsett fra når jeg kjører i stupbratte nedoverbakker. I øvrige tilfeller foretrekker jeg å regulere med bremsepedalen. 

Anonymkode: d8ad7...4d7

  • Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

, men bruker sjelden eller aldri regenerering selv, bortsett fra når jeg kjører i stupbratte nedoverbakker.

Går det an å slå av regenerering på noen elbiler? De fleste kan slå av eller justere OnePedalDrive, men regenerering er jo en av de viktigste kildene til rekkevidde på en moderne elbil.. 

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Går det an å slå av regenerering på noen elbiler? De fleste kan slå av eller justere OnePedalDrive, men regenerering er jo en av de viktigste kildene til rekkevidde på en moderne elbil.. 

De lærde strides litt om det der, regenerering kan ha litt å si, kan føre til noe tap (særlig på eldre elbiler), eller være helt hipp som happ. Dette er ikke helt rett frem.

Anonymkode: e42e8...c4e

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

De lærde strides litt om det der, regenerering kan ha litt å si, kan føre til noe tap (særlig på eldre elbiler), eller være helt hipp som happ. Dette er ikke helt rett frem.

Anonymkode: e42e8...c4e

Hæ? Regenerering betyr at bilen henter energi fra nedbremsing og sender det tilbake til batteriet. Det har ingenting med bremsepedalen å gjøre. Om man kjører med klassisk gass og brems eller bare med en aggressiv gasspedal som bremser når man slipper er totalt uvesentlig. Det er en datamaskin som styrer det der. 

Meg bekjent er det veldig få nyere elbiler hvor man kan slå av regenerering (uavhengig om du bruker bremsepedalen eller ikke). 

Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Hæ? Regenerering betyr at bilen henter energi fra nedbremsing og sender det tilbake til batteriet. Det har ingenting med bremsepedalen å gjøre. Om man kjører med klassisk gass og brems eller bare med en aggressiv gasspedal som bremser når man slipper er totalt uvesentlig. Det er en datamaskin som styrer det der. 

Meg bekjent er det veldig få nyere elbiler hvor man kan slå av regenerering (uavhengig om du bruker bremsepedalen eller ikke). 

Sa jeg noe om bremsepedalen? Når du leser elbilforum eller andre tilsvarende plasser, så er det omstridt hvor mye regenerering egentlig bidrar til forlengelse av rekkevidden. Volkswageningeniørene er de best kjente eksemplene for at de er skeptiske til prinsippet. Ved overgangen mellom energiformene er det alltid tap. På relativt flatt vei kan regenerering som slår inn for hardt eller på feil tidspunkt bare føre til et totalt økt energiforbruk. Det er derfor det er anbefalt å kjøre så mye som mulig med cruise control i elbil.

Anonymkode: e42e8...c4e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sa jeg noe om bremsepedalen? Når du leser elbilforum eller andre tilsvarende plasser, så er det omstridt hvor mye regenerering egentlig bidrar til forlengelse av rekkevidden. Volkswageningeniørene er de best kjente eksemplene for at de er skeptiske til prinsippet. Ved overgangen mellom energiformene er det alltid tap. På relativt flatt vei kan regenerering som slår inn for hardt eller på feil tidspunkt bare føre til et totalt økt energiforbruk. Det er derfor det er anbefalt å kjøre så mye som mulig med cruise control i elbil.

Anonymkode: e42e8...c4e

Skal du senke farten (eller holde den i nedoverbakker) har du to muligheter. Regenerering eller bremser. Bremsene har 100% tap så regenerering kan på ingen måte være dårligere enn det. På flat vei er det selvsagt ingen grunn til verken å bremse eller regenerere om du kun skal holde hastigheten, da kjører vel de fleste uansett med ACC aktivert?

I bykjøring og på svingete vei der hastigheten må endres hypping er regenerering på gasspedalen skikkelig digg. Enkel kjøring med én pedal.

Om man bryr seg så mye om energieffektiviteten at mindre forskjeller i regenerering mellom bilmerker har stor betydning må man jo velge den mest energieffektive elbilen i utgangspunktet. Det er pt. gamle Hyundai Ioniq eller Tesla Model 3. Evt. Model Y om man ønsker en SUV/crossover. Ingen av VWs modeller når opp i den konkurransen, og på bunnen finner vi Toyota.

Endret av -jk-
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Joda, om spørsmålet er "hvilken bil foretrekker du" er det fremdeles noen som velger diesel. Men når spørsmålet er "hvilken elbil foretrekker du" stiller dieselbiler naturlig nok litt dårlig. ;) 

Anonymkode: c19fc...e41

Nei gjør ikke det fornuftig med Dieselbil hva gjør du når strømmen går ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sa jeg noe om bremsepedalen? Når du leser elbilforum eller andre tilsvarende plasser, så er det omstridt hvor mye regenerering egentlig bidrar til forlengelse av rekkevidden. Volkswageningeniørene er de best kjente eksemplene for at de er skeptiske til prinsippet. Ved overgangen mellom energiformene er det alltid tap. På relativt flatt vei kan regenerering som slår inn for hardt eller på feil tidspunkt bare føre til et totalt økt energiforbruk. Det er derfor det er anbefalt å kjøre så mye som mulig med cruise control i elbil.

Anonymkode: e42e8...c4e

Å kjøre med cruisekontroll sparer energi, ikke tvil om noe annet. Den dagen det står en elbil i garasjen, vil cruise bli brukt like mye som på bensinbilen jeg har nå. Og det er litt rart at ikke bremseenergien fra bremsene, ikke generer strøm til batteriet. Det gjordet det på en Audi etron hybrid jeg lånte for noen år siden.

Anonymkode: 0b8a6...bc7

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Sa jeg noe om bremsepedalen? Når du leser elbilforum eller andre tilsvarende plasser, så er det omstridt hvor mye regenerering egentlig bidrar til forlengelse av rekkevidden. Volkswageningeniørene er de best kjente eksemplene for at de er skeptiske til prinsippet. Ved overgangen mellom energiformene er det alltid tap. På relativt flatt vei kan regenerering som slår inn for hardt eller på feil tidspunkt bare føre til et totalt økt energiforbruk. Det er derfor det er anbefalt å kjøre så mye som mulig med cruise control i elbil.

Anonymkode: e42e8...c4e

Men hvorfor blandes "regenerering" og oppsett av gasspedal? Elbiler regenererer energi uavhengig av om man bruker gass/brems som på en vanlig bensinbil, eller kun gasspedal (som kalles OnePedalDrive). 

Jeg kan slå av OPD i bilen, men den regenererer energien når jeg bremser. Kun når man bråbremser brukes bremseskiver for å stoppe 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...