Gå til innhold

Årlig sjekk av kroppen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns stadig jeg leser om folk som får kreft både her og der uten noen særlige symptomer, nå nettopp leste jeg om en som hadde fått uhelbredelig tarmkreft uten symptomer. Søsteren min fikk også leukemi og følte seg bare litt trøtt.
 

Jeg tar allerede celleprøve en gang i året men tenker å utvide dette til flere ting for å være på den sikre siden. Hva er det som er greit å sjekke årlig bare for å være på den sikre siden? 

Anonymkode: 9b709...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det er forresten snakk om privat, ønsker ikke å belaste helsevesenet med min over middels sykdomsbekymring 🫣

Anonymkode: 9b709...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har lest at det ikke er anbefalt. Men vil du kan du selvsagt gjøre det.

Anonymkode: 78fb6...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg å sjekke deg selv, og ta heller tegn på at noe er unormalt på alvor. Å lete etter noe hos legen et som regel ganske bortkastet tid og penger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://forskning.no/aldring-fastlegen-kreft/du-trenger-ikke-a-ga-til-legen-om-du-er-frisk/1576196

Det er ikke første gang Cochrane undersøker dette med helsesjekker. Den første store studien på dette området kom i 2012. Denne har de oppdatert nå i 2019.

 

Konklusjonen i begge studiene er akkurat den samme: Det er rett og slett ikke noe særlig vits i å gå regelmessig å sjekke seg for alle mulige sykdommer.

 

Det har liten eller ingen effekt på dødelighet generelt. Det har liten eller ingen effekt på å dø av en kreftsykdom, hjerte- og karsykdommer eller hjerneslag.

Anonymkode: bc720...887

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pga en hjertestans litt utenom det vanlige for 10 år siden, så tar jeg EU kontroll hvert år og PSA prøve, dvs Prostata prøve, da dette er viktig for menn i min alder (59). Ellers de vanlige prøvene som blodtrykk, kolesterol og andre ting. For ca 3 år siden, fikk jeg vondt i maven nede på V side. En CT ble tatt som påviste irritasjon/lett betennelse i tykktarmen. Men samtidig ble det påvist utposing på Hovedpulsåren, denne viste ca 4 cm diameter. Vanlig str er fra 2,5 til 3,5 cm i diameter. Her for litt siden viste ny CT at den hadde vokst til litt over 6 cm i diameter. Noe som gjør at jeg nå nært forestående skal til en forutredning med tanke på operasjon i nær fremtid håper jeg.

Men dette med hovedpulsåren ble oppdaget ved en tilfeldighet.  Og det er det som er så farlig. Til tross for EU kontrollen som jeg kaller det, så ble ikke dette oppdaget via vanlig undersøkelse. Vet ikke om det er forskjell på kvinner og menn i denne saken. Sitat fra Helse Norge.

Risikofaktorar og førebygging

Vi veit ikkje nøyaktig kva som gjer at aortaveggen blir svekt, men risikoen er høgare for:

  • Menn: Dei har fire til seks gonger høgare risiko for å få abdominalt aortaaneurisme enn kvinner.
  • Eldre: Aneurisme er uvanleg før du er 55 år. Risikoen aukar med alderen. Opptil 10 av 100 menn i alderen 65 til 79 har abdominalt aortaaneurisme.
  • Røykarar: Risikoen for å få abdominalt aortaaneurisme aukar dess lenger du har røykt.
  • Personar som har éin eller fleire nære familiemedlemer med aortaaneurisme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bekymrer at utfordringen som ligger til grunn, ikke problematiseres : at vi mangler funksjonelle og korrekte diagnose verktøy: testene som gjøres er ikke gode nok til å avdekke risikoer, og de har falske positive. 

Grunnen til at dette bør problematiseres, er fordi siden man ikke fokuserer på at det er metodikken og teknologien som feiler, samler vi ikke nok testdata for å kunne finne bedre diagnose verktøy.

Vi har mengder av spesifikke data på livmorhalskreft, men ikke nok av tilhørende data til at vi får gode nok diagnoseforståelse til å forbedre teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...