Gå til innhold

Hjelp til jul

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er selv en av dem som aldri ber om hjelp og har tenkt at det er så flaut å legge ut sånne annonser på finn.

Men nå ligger jeg så langt etter på regninger og har så dårlig råd at jeg får helt vondt i magen. Vi har hus og mat (takket være matposer fra Frelsesarmeen) heldigvis, men nå er snart alle sparepengene brukt opp. 

Jeg har ikke sjans å kjøpe noe som helst til jul, og barna ønsker seg så innmari ett juletre. Er det greit å ønske seg på hjelp til jul tenker dere? Jeg vil ikke be om hjelp til mat og slike ting fordi jeg allerede får hjelp av Frelsesarmeen og vi heldigvis skal til familie i julen som har mat der. 

Jeg vet jo at det ikke er livsnødvendig, men blir trist av å fortelle barna at mor ikke har råd til ett tre en gang... 😔

Anonymkode: 9af4d...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja tenker det er greit å ønske seg😄

Men trenger dere juletre om dere skal være hos familie i julen? 

Anonymkode: d31dc...491

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ja tenker det er greit å ønske seg😄

Men trenger dere juletre om dere skal være hos familie i julen? 

Vi skal bare være hos familien på julaften! Vår tradisjon er å ha juletre fra 1 desember og pynter litt og litt opp mot jul! 

Jeg vet liksom ikke om jeg tør å be om det, synes det er så skamfullt men jeg vet barna blir helt sykt triste om de ikke får det :((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit å legge ut en slik annonse. Be om hjelp til et juletre💚 Kanskje en grunneier med skog ser annonsen og tilbyr deg å hugge et selv. Eller så er det helt sikkert noen som tilbyr seg å hjelpe. Det skader i alle fall ikke å prøve. Jeg personlig hadde nok kjørt av sted og hogd ned noe uten å spørre. Men så bor vi på "landet" og det er tær og skog i alle bauger og kanter. 

Anonymkode: 45387...454

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, da misforsto jeg da du skrev dere skulle være hos familie i julen. 

bare ønsk dere juletre, Det verste du kan få er ett nei:) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig mange kommer til å ikke like det jeg skriver, men helvette heller. Jeg har faktisk lest en god del av disse "Hjelp til jul" annonser på finn.no. Det eneste jeg kan konkludere med er at Jula har mistet sin betydning og blitt veldig komersiell. Det er kun fokus på gaver! GAVER GAVER GAVER! 

Altså ikke missforstå meg. Det er ingenting i veien med å gi gaver, men dette med at man skal være med familien, skape relasjoner, se familiemedlemmer som man kanskje ikke ser så ofte? Kanskje bare være hjemme med sine nærmeste og skape kos og minner... Nei det er en langt nedprioritet sak. Det er kun fokus på gaver!

Jeg skjønner at mange ikke har råd til veldig mye om dagen. Jeg skulle gjerne hjelpe hele verden om jeg kunne. Men en del av disse annonsene på Finn.no er veldig arrogante. Eks: En student spør om hjelp fordi han/hun ikke har råd til å kjøpe gaver til sine tantebarn og det er visst 4 barn til sammen... Dette blir man bare provosert av. Ingen bør forvente av en student å kjøpe noe som helst! Jeg, som de fleste andre har vært student, og du veit at økonomien er veldig stram og du bruker opp det du får i studielån hver eneste måned!  Det er bare ett eksempel..

hele Jule-greia har mistet sin betydning og blitt alt for komersiell og materialistisk... 

Anonymkode: 7e993...0c0

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plantasjen har vanlig gran til 279,- (160-190 høyt)mellom 110- 150 cm høyt til 149,-. Hjemlevert. Bor dere et sted uten plantasjen, hør med juletre-utsalgene om du kan få et ukurant ett gratis.

Anonymkode: fdced...cd7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes det er greit å legge ut en slik annonse. Be om hjelp til et juletre💚 Kanskje en grunneier med skog ser annonsen og tilbyr deg å hugge et selv. Eller så er det helt sikkert noen som tilbyr seg å hjelpe. Det skader i alle fall ikke å prøve. Jeg personlig hadde nok kjørt av sted og hogd ned noe uten å spørre. Men så bor vi på "landet" og det er tær og skog i alle bauger og kanter. 

Anonymkode: 45387...454

Jeg hadde faktisk likt å gå i skogen for å hogge mitt eget tre 😅 

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig mange kommer til å ikke like det jeg skriver, men helvette heller. Jeg har faktisk lest en god del av disse "Hjelp til jul" annonser på finn.no. Det eneste jeg kan konkludere med er at Jula har mistet sin betydning og blitt veldig komersiell. Det er kun fokus på gaver! GAVER GAVER GAVER! 

Altså ikke missforstå meg. Det er ingenting i veien med å gi gaver, men dette med at man skal være med familien, skape relasjoner, se familiemedlemmer som man kanskje ikke ser så ofte? Kanskje bare være hjemme med sine nærmeste og skape kos og minner... Nei det er en langt nedprioritet sak. Det er kun fokus på gaver!

Jeg skjønner at mange ikke har råd til veldig mye om dagen. Jeg skulle gjerne hjelpe hele verden om jeg kunne. Men en del av disse annonsene på Finn.no er veldig arrogante. Eks: En student spør om hjelp fordi han/hun ikke har råd til å kjøpe gaver til sine tantebarn og det er visst 4 barn til sammen... Dette blir man bare provosert av. Ingen bør forvente av en student å kjøpe noe som helst! Jeg, som de fleste andre har vært student, og du veit at økonomien er veldig stram og du bruker opp det du får i studielån hver eneste måned!  Det er bare ett eksempel..

hele Jule-greia har mistet sin betydning og blitt alt for komersiell og materialistisk... 

Me for å svare deg TS: I grunn synnes jeg det er helt ok å be om hjelp til juletre... Verste som kan skje er at du får ett nei til svar.. men jeg er rimelig sikker på at flere vil hjelpe dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at det er mye fokus på det. Vi får heldigvis hjelp av Frelsesarmeen til gaver til barna sånn at de iallefall sitter med noe! Å spørre om hjelp til julegaver til øvrig familie er kanskje litt spesielt ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde faktisk likt å gå i skogen for å hogge mitt eget tre 😅 

Ts

Bare ikke bli tatt. Du har ikke råd til bota...

Anonymkode: 17092...834

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke bli tatt. Du har ikke råd til bota...

Anonymkode: 17092...834

😬😬😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er selv en av dem som aldri ber om hjelp og har tenkt at det er så flaut å legge ut sånne annonser på finn.

Men nå ligger jeg så langt etter på regninger og har så dårlig råd at jeg får helt vondt i magen. Vi har hus og mat (takket være matposer fra Frelsesarmeen) heldigvis, men nå er snart alle sparepengene brukt opp. 

Jeg har ikke sjans å kjøpe noe som helst til jul, og barna ønsker seg så innmari ett juletre. Er det greit å ønske seg på hjelp til jul tenker dere? Jeg vil ikke be om hjelp til mat og slike ting fordi jeg allerede får hjelp av Frelsesarmeen og vi heldigvis skal til familie i julen som har mat der. 

Jeg vet jo at det ikke er livsnødvendig, men blir trist av å fortelle barna at mor ikke har råd til ett tre en gang... 😔

jeg har spurt, jeg bruker ikke sparepengene på jul, det er til krise

Anonymkode: 53cd8...e58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei, hvis du vil sende meg mobilnummeret ditt privat til meg, vippser jeg gjerne noen kroner. Forstår godt hvis du ikke vil, og ønsker være anonym, men jeg er 100% til å stole på. Det er et tilbud hvertfall, så bestemmer du selv hva du vil gjøre videre.

• Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

jeg har spurt, jeg bruker ikke sparepengene på jul, det er til krise

Anonymkode: 53cd8...e58

Du er jo en av de som ødelegger for de som trenger hjelp, man får da ikke andre til å kjøpe gaver til barna sine mens man har sparepenger....makan

TS derimot, kan trygt spørre, tenker mange vil velge din fordi behovet er litt mer reelt og beskjedent enn" jeg vil ha gratis spillkonsoll til ungen så jeg slipper å bruke sparepengene mine"...

Anonymkode: dff55...bec

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jula i år blir ekstremt vanskelig for mange. Men jeg må si at jeg syns mange av disse annonsene på Finn tar litt av. En ting er å ikke ha råd til mat, juletre, og gaver til egne barn, dersom man har liten familie rundt.  Gaver til øvrig familie, kan ikke prioriteres, når man selv har lite. En annen ting, er hva man ønsker seg. Hva er galt med moderate gaver. De fleste av oss opplever svingninger i økonomien og må justere oss der etter. De første årene jeg hadde barn, var jeg student. Gutten fikk ingen julegave av meg disse årene og jeg har heller ikke følt at det var feil. Jeg investerte i vår felles fremtid. Gaver fikk han jo av resten av familien. Nå har det blitt skam, at man ikke får gaver, gjerne dyre gaver av sine foreldre. 

Men når det er sagt så har jeg for første gang vurdert å legge inn en annonse selv. Ikke på egne vegne, men på sønnens. Jeg ser hvilken fortvilet situasjon han er i som uføretrygdet og vi hjelper så godt vi kan, men nå har ikke vi mer å gi vi heller. Han har opparbeidet seg gjeld, som han egentlig er litt uforskyldt i. Han har hatt økonomisk verge, som ikke har betalt regningene hans, så de har gått til inkasso. Dette er gjeld som ligger flere år tilbake i tid, som jeg har blitt gjort oppmerksom på først nå. Jeg har tatt over som verge for han. Jeg har betalt ut gjelden som ikke har gått til namsmannen. Men det som har gått til trekk, får jeg ikke gjort noe med. Resultatet er at han har 4000 kr i måneden å leve for, etter faste utgifter er betalt. Det er ikke spesielt romslig. En liten økning i strømregningen vil velte lasset totalt.  Vi har harde diskusjoner om dagen, at i år kan ikke han kjøpe julegaver. Jeg forstår at det er vondt for han, men sånn er det. Men så er det nå en gang sånn, at det å være ung, ikke ha råd til noe som helst. Er ganske psykisk belastende. Allikevel, er han jo heldig, siden han har familie rundt seg. Men så var det med selvstendighet, egenverdi, mestring og selvfølelse. 

Han faller mellom to stoler i de fleste sammenheng og det er det mange som gjør om dagen. Brutto inntekt er for høy til bostøtte, ergo fikk han heller ingen strømstøtte. Vi har søkt nødpenger hos nav, men han har fått beskjed om å finne seg en rimeligere leilighet. Vi brukte ganske lang tid på å finne den han har. Da en ung og uføretrygdet gutt, ikke står så høyt på ønskelisten hos flere utleiere. 

Vi har vurdert matkasser. Men det er ingen som leverer ut i vår kommune og nabokommunen har som krav, at man må være bosatt. Vi har snakket litt rundt Finn og "julehjelp" Men terskelen er høy og ingen av oss føler egentlig at han er trengende nok. 

Anonymkode: c936a...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BuffyTheVampire skrev (29 minutter siden):

Hei, hvis du vil sende meg mobilnummeret ditt privat til meg, vippser jeg gjerne noen kroner. Forstår godt hvis du ikke vil, og ønsker være anonym, men jeg er 100% til å stole på. Det er et tilbud hvertfall, så bestemmer du selv hva du vil gjøre videre.

Jeg takker ja til det og har sendt deg melding 💚 da trenger jeg jo ikke legge ut annonse på finn heller. Håper alle som trenger hjelp i julen får det 🙏🏻 også håper jeg på enklere og bedre tider i Norge fremover...

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er innafor og egentlig er ydmykt ønske. Hadde lett kjøpt et tre til dere fremfor å sponse flertallet av de andre annonsene. Flesteparten fremstår å være skrevet av tiggende lykkejegere eller mennesker uten fornuft som selv har satt seg i knipe.

Anonymkode: cdd17...543

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vedde på at du får tilbud om minst 20 juletrær hvis du spør om et. Både ekte trær og pent brukte plasttrær. Så bare spør. Du får nok mer respons enn de som ønsker splitter ny iPad, slalomutstyr, pc o.l.

Anonymkode: a26f9...e18

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...