Gå til innhold

Vasker du nye klær før du begynner å bruke dem?

Hareena

Anbefalte innlegg

Blåttvann skrev (22 timer siden):

Det spørs. Mørke jeans vasker jeg ikke, synes de mister farge fort nok om jeg ikke skal vaske de overdrevent i tillegg (bruker bare Levis).

Vasker undertøy, pledd, laken, sengetøy, gardiner, gensere, håndklær og sånne ting.

Mørke jeans vasker jeg ALLTID før bruk, fordi de lukter rart og smitter av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/23/2022 at 9:13 PM, Blåttvann said:

Det spørs. Mørke jeans vasker jeg ikke, synes de mister farge fort nok om jeg ikke skal vaske de overdrevent i tillegg (bruker bare Levis).

Vasker undertøy, pledd, laken, sengetøy, gardiner, gensere, håndklær og sånne ting.

Samme her vasker aldri mørke jeans mer enn absolutt nødvendig

Anonymkode: 675e8...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spent på om folk vasker plagg til 5000 før bruk. Ullplagg som kanskje "aldri" trenger å vaskes i det hele tatt, for eksempel. Og om dere sender klær til rens om de kun kan renses. Galskap, i så fall.

Anonymkode: e171d...5da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig gjør jeg det.

Anonymkode: bf9b3...1fb

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker nye klær. Har hørt at det er mye gift i bomullsproduksjonen, og at man må fjerne dette, før man tar i bruk. Ullklær bruker vi direkte, men det kan jo tenkes at de inneholder overskudds farge f.eks, og også trenger en vask før bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Olaug Olsen said:

Jeg vasker nye klær. Har hørt at det er mye gift i bomullsproduksjonen, og at man må fjerne dette, før man tar i bruk. Ullklær bruker vi direkte, men det kan jo tenkes at de inneholder overskudds farge f.eks, og også trenger en vask før bruk.

Hvem har du hørt dette av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker

Nei - aldri. Da barna var små - typ under 2-3 år kjørte jeg en lett vask på det _ sengetøy og  undettøy- for å skylle ut evt kjemikalier. (Så en kommentar om virus, virus overlever ikke uten biologisk vert - tekstiler er ikke biologisk vert.) 

Anonymkode: d8953...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Barnet mitt fikk røde og kløende blemmer en gang han fikk på en uvasket skjorte. 

Anonymkode: 88ba8...18e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

selvfølgelig?! helt sykt å lese at folk ikke gjør det🤢

Anonymkode: 8165d...745

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Barnet mitt fikk røde og kløende blemmer en gang han fikk på en uvasket skjorte. 

Anonymkode: 88ba8...18e

Sånn er det når man handler på temu. Er jo å be om bråk 

Anonymkode: fac96...c50

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hareena skrev (På 23.11.2022 den 20.06):

Ble veldig overrasket da en venninne fortalte at hun alltid vasket nye klær før bruk. Er det vanlig? Jeg gjør aldri det. Jeg har klær i skapet som aldri har vært vasket/renset slik som f.eks penkjoler, jakker mm. Jeg forstår klærne kan være innsatt med kjemikaler, men neppe på et helseskadelig nivå, tenker jeg. Ikke synes jeg det er ekkelt om noen mennesker har prøvd plagget før meg heller. Hva gjør dere?

Jepp det gjør jeg. På samme måte som jeg alltid kjører ny vannkoker noen runder før jeg tar den i bruk.. 

Anonymkode: 5f1ef...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hareena skrev (På 23.11.2022 den 20.06):

Ble veldig overrasket da en venninne fortalte at hun alltid vasket nye klær før bruk. Er det vanlig? Jeg gjør aldri det. Jeg har klær i skapet som aldri har vært vasket/renset slik som f.eks penkjoler, jakker mm. Jeg forstår klærne kan være innsatt med kjemikaler, men neppe på et helseskadelig nivå, tenker jeg. Ikke synes jeg det er ekkelt om noen mennesker har prøvd plagget før meg heller. Hva gjør dere?

Truser ja, annet nei!

Anonymkode: f1298...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det beste med nye klær er utseende de har FØR vask.

Aldri om jeg vasker bort den luksusfølelsen.

Anonymkode: 8d30d...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg vasker alt av klær før jeg bruker det. 

Anonymkode: c6fad...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker det meste før bruk, bortsett fra yttertøy. Og så hender det jo at det blir "krise-kjøp" av sokker eller truser på ferie fordi jeg ikke har fått vaske klær. Jeg liker ikke å ta det på meg rett fra butikken, men alternativet er jo å gå i skitne/brukte klær. 

Anonymkode: f1918...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, har tiltro til at kroppen min tåler å ha på seg uvaskede klær. Vi hadde nok ikke overlevd så lenge hvis det var farlig. 

Anonymkode: bf441...462

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...