Gå til innhold

Alle disse flate takene....

Fremhevede innlegg

Skrevet
Rosa Dartle skrev (25 minutter siden):

Her jeg bor er det ikke det at kunden bestiller et slikt hus som er mest utbredt. Det er at store utbyggere kjøper tomter og setter opp slikt. Så kommer det familier som trenger et sted å bo, og da har de disse å velge i.

For øvrig enig i at det er mange kjedelige hus med saltak også. Det er vel generelt måten det bygges boliger på i Norge som er et problem. Heldigvis finnes det noen mer visjonære som også klarer å bygge kule boliger med uteområder med kvalitet til en grei pris, men det virker som det er altfor få av dem.

Slik er det jo fordi folk synes disse boligene er helt greie og egentlig ikke bryr seg så mye. Om ingen kjøpte slike ferdig oppsatte boliger men heller insisterte på å få velge boligtype selv og gjerne også bruke arkitekt så ville det heller ikke blitt bygges så mange slike boliger. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-jk- skrev (4 timer siden):

Slik er det jo fordi folk synes disse boligene er helt greie og egentlig ikke bryr seg så mye. Om ingen kjøpte slike ferdig oppsatte boliger men heller insisterte på å få velge boligtype selv og gjerne også bruke arkitekt så ville det heller ikke blitt bygges så mange slike boliger. 

Nja, de ferdige boligene er jo mye billigere enn arkitekttegnede hus. I tillegg finnes jo svært mange av ferdighusene med flate tak i store utbyggerområder. OBOS osv. kjøper opp store områder og bygger ut med tjuetalls like boliger med flate tak. Det er ikke fordi folk ikke ønsker å ha fine hus, men fordi det ikke er tilgjengelig eller folk har ikke råd. 

Anonymkode: 0af56...0ef

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 13.27):

Så mye mer praktisk inne, ingen skråtak å ta hensyn til. 

Anonymkode: ef35d...347

AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 14.55):

Skråtak er noe drit. Ødelegger hele øverste etasje når det kommer til skap, innredning, oppbevaring og romfølelse. Det finnes ikke praktisk.

Hvordan huset ser ut utenfra bryr jeg meg særdeles lite om. Da skal man være i overkant opptatt av design. Jeg bor jo tross alt inne, ikke i nabohuset eller i hagen. 

Anonymkode: ddcc9...1fc

Men er dere født gamle!?

Barne- og tenåringsdrømmen var jo et rom med skråtak der man kunne henge opp plakater osv! 

Anonymkode: 74c13...00d

Skrevet
On 11/23/2022 at 2:56 PM, AnonymBruker said:

Flatt tak er jo kjekt, men ikke akkurat pent i mine øyne.

Fra tb.no:

IMG_2325.jpg?chk=2927C9

Anonymkode: 0d26e...836

Skråtak hadde ikke reddet denne kjedelige rekken med hus.

Anonymkode: 63700...947

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men er dere født gamle!?

Barne- og tenåringsdrømmen var jo et rom med skråtak der man kunne henge opp plakater osv! 

Anonymkode: 74c13...00d

Noen av oss har vokst opp med skråtak. Det er noe dritt.

• Liker 1
Skrevet

Det er altfor mye nedbør i Norge til at det noensinne blir smart med flatt tak. 

Anonymkode: eefef...9d4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skråtak hadde ikke reddet denne kjedelige rekken med hus.

Helt sant.  Dette er ghettoer.  Husene ligger så tett fordi det selger og noen tjener penger på det.  Vakkert er det definitivt ikke!  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er altfor mye nedbør i Norge til at det noensinne blir smart med flatt tak. 

Anonymkode: eefef...9d4

Flate tak er som sagt ikke flate. De har typisk en helling på 4 grader, slik at vann renner av. Det skal ikke bli basseng oppå der.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
kar90 skrev (På 23.11.2022 den 15.57):

Det går jenter rundt med rosa hår og tattoveringer i trynet og sier det samme om seg selv. Det bærer ikke mye vekt.

🤣 Vokst opp i by, bor innenfor ring 3 i Oslo. Høyt utdanna og opptatt av arkitektur.

Jeg synes vel ikke eksempelhusene dine er så lekre, men etter å ha bodd i litt diverse og nå i det jeg før syntes var støgge nybygg så har det sneket seg sakte men sikkert på meg.

Det er mer praktisk og behagelig 🤷‍♀️

Jeg foretrekker nok saltak, og ifølge byggforsk (om det var de) så er det langt mer skader på NOEN av de nye byggene fordi skjulte løsninger og flatt tak i områder med mye snø osv. 

Men de siste årene har iallefall jeg sett mest synlige takrenner for eksempel på nybygg, så noe har de vel lært. 

Men tja. Nyfunkis er vel like lite kvalitet som fake sveitser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...