Gå til innhold

Hva funket for dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min er begge 30 år, og har startet prøvingen. Så langt er vi ikke kommet noe vei... jeg tror ganske sterkt at jeg har eggløsning, men det klaffer liksom ikke. Tenker å oppsøke hjelp om problemet vedvarer, men

Til dere som har vært prøvere en stund - hva funket for dere? Noe spesifikt? Feks vektnedgang, kutte snusen, ha sex rett før eller rett på eggløsning? Andre ting? 

Hvor mange prøveperioder måtte dere gjennom før spiren satt? 

Anonymkode: c36a3...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om du er klar over det, men det er altså helt normalt å bruke opp til et år? Siden du skriver at det ikke enda har klaffet og ønsker råd. Rådet er å ha samleie rundt eggløsning. Om du ikke tar eggløsningstest, start med det. Noe mer (kjerringråd som urter, ligge høyt med bena osv har null hensikt) vil bare skape stress som vertfall gjør at du ikke blir gravid. Kjøp eltest (maaaange, gjerne 30-40) fra billig tester (babyplan strips). De er billige og da kan du begynne å teste daglig tidlig slik at du er helt sikker. Men igjen, er kun 20% sjanse for å treffe dersom dere har sex når EL er. Så til tross for at alle forholdene er der, er sannsynligheten ikke skyhøy for å faktisk bli gravid. Håper selvsagt det klaffer for dere, men for din egen del; ikke gjør noe mer tiltak enn å kartlegge eggløsning. Det vil bare skape stress - som er påvist å vertfall gå utover at det skal klaffe.

Anonymkode: 6b5ba...19c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggløsningstester og masse sex rundt den tiden, samt vitamin B6-tilskudd.

Anonymkode: d2fe1...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2022 den 22.02):

Vet ikke om du er klar over det, men det er altså helt normalt å bruke opp til et år? Siden du skriver at det ikke enda har klaffet og ønsker råd. Rådet er å ha samleie rundt eggløsning. Om du ikke tar eggløsningstest, start med det. Noe mer (kjerringråd som urter, ligge høyt med bena osv har null hensikt) vil bare skape stress som vertfall gjør at du ikke blir gravid. Kjøp eltest (maaaange, gjerne 30-40) fra billig tester (babyplan strips). De er billige og da kan du begynne å teste daglig tidlig slik at du er helt sikker. Men igjen, er kun 20% sjanse for å treffe dersom dere har sex når EL er. Så til tross for at alle forholdene er der, er sannsynligheten ikke skyhøy for å faktisk bli gravid. Håper selvsagt det klaffer for dere, men for din egen del; ikke gjør noe mer tiltak enn å kartlegge eggløsning. Det vil bare skape stress - som er påvist å vertfall gå utover at det skal klaffe.

Anonymkode: 6b5ba...19c

Så vidt meg bekjent er det ikke påvist at stress gjør det vanskeligere å bli gravid. Har du noe forskning å vise til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://nhi.no/sykdommer/kvinne/diverse/stress-og-graviditet/

https://ajk.no/2017/10/sammenhengen-stress-fertilitet/

Finnes en del forskning på sammenhengen mellom stress og fertilitet.

Personlig brukte jeg ikke så lang tid på å bli gravid, men jeg var veldig bevisst på at vi ikke skulle stresse. Vi fokuserte på parforholdet, hadde regelmessig sex (med fokus på nytelse og kjærlighet), hadde date-nights, ga hverandre mye kjærlighet i hverdagen osv. Vi startet prøvingen i en periode hvor vi begge var avslappet, på sommeren med minst mulig bekymringer og tunge tanker. Jeg vet jo ikke om dette var avgjørende for oss, men vi ble gravide ganske kjapt… jeg vet om flere som har prøvd hardt over tid uten å bli gravide, og så fort de har «gitt litt opp» så har det klaffet 🫢

Anonymkode: e6a3e...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er tilfeldig, men vi har prøvd i 2,5 år nå og sitter nå med positiv test. Det jeg gjorde annerledes denne pp var at jeg tok høydose med d-vitamin og bidronninggele.

Anonymkode: c6b40...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

https://nhi.no/sykdommer/kvinne/diverse/stress-og-graviditet/

https://ajk.no/2017/10/sammenhengen-stress-fertilitet/

Finnes en del forskning på sammenhengen mellom stress og fertilitet.

Personlig brukte jeg ikke så lang tid på å bli gravid, men jeg var veldig bevisst på at vi ikke skulle stresse. Vi fokuserte på parforholdet, hadde regelmessig sex (med fokus på nytelse og kjærlighet), hadde date-nights, ga hverandre mye kjærlighet i hverdagen osv. Vi startet prøvingen i en periode hvor vi begge var avslappet, på sommeren med minst mulig bekymringer og tunge tanker. Jeg vet jo ikke om dette var avgjørende for oss, men vi ble gravide ganske kjapt… jeg vet om flere som har prøvd hardt over tid uten å bli gravide, og så fort de har «gitt litt opp» så har det klaffet 🫢

Anonymkode: e6a3e...384

Det siste der er selvfølgelig comfirmation bias. Du hører bare ikke om alle de parene hvor det fortsatt skjer null og niks.

Det sagt, stress kan påvirke. Men det handler jo om stress generelt og summen av det, ikke om man stresser spesifikt med prøving.

Anonymkode: d6fab...192

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er annet når man er i 30 årene, men jeg er i 20 årene og legen min mente at det ikke var vanlig at det tok 1 år med prøving om man er «ung og frisk».

Jeg fikk derfor utredning for pcos etter 7 mnd prøving, men det klaffet før vi kom noe videre med det. Hørte ikke noe om prøvene så vil tro de var normale.

Jeg ville bare fokusert på å spise sunt, være i normal aktivitet og prøve å la det skje. Noe drastisk skal ikke være nødvendig om man er veldig over eller undervektig.

Anonymkode: 2c8d9...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha en sammenheng med type prevensjonsmiddel du har gått på tidligere? Selv fikk jeg beskjed om at de første 6mnd etter at p-staven var tatt ut kunne regnes som «ufruktbare» pga resthormoner.. 

Anonymkode: ad90b...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er samme alder som dere. Jeg ble overrasket over hvor utrolig vanlig det var å bruke "lang tid", og for oss tok det 8 mnd. For noen få heldige kan det klaffe tidlig, men veldig mange er godt over på siden mot et år, og det er helt normalt, og egentlig ikke lang tid i det hele tatt.

I starten var jeg veldig opptatt av eggløsning og disse tingene. Hadde veldig regelmessig syklus, og fikk igjen mensen raskt etter p-pilleslutt. Vi begynte ikke prøvingen før jeg hadde hatt mens ca 3 mnd. Jeg ble skuffet da det ikke klaffet første, annen og tredje måned. Begynte å stresse med å time eggløsning veldig. I løpet av prøvetiden hadde vi tre kjemiske graviditeter, og den satt måneden etter siste kjemiske. Det eneste jeg gjorde annerledes var å lese meg ordentlig opp på hvordan mens, kropp og syklus egentlig fungerer (likte godt boken Period Power) og måneden med siste kjemiske og da det klaffet hadde jeg bare begynt å slappe helt av. Ikke tenke noe over eggløsning annet enn at jeg visste ca, også hadde vi bare sex rundt den tiden. Jeg tenkte bare at skjer det så skjer det. Måneden det klaffet var vi på reise og jeg droppet å ta med meg strimmeltester med vilje, for å bare kunne nyte ferien. Dagen vi skulle reise hjem var jeg ca 10dpo, og fikk en plutselig følelse av at det hadde klaffet, og det føltes veldig rart. Vi kom hjem midt på natten, og jeg tok en test. Positiv 🙂 

Jeg tror det er viktig å leve sunt, men ikke bli for opphengt i prøvingen, selv om det er lettere sagt enn gjort. Etter de kjemiske "trøstet" jeg meg med at jeg kunne bli gravid, og jeg og mannen snakket mye og luftet følelser så det ikke skulle bli så tungt med skuffelsene. Jeg drakk lite alkohol under prøvetiden, men tror ikke nødvendigvis det er så viktig, annet enn å ha et sunt forhold til alkohol. Jeg ville derimot kuttet røyk og snus om jeg hadde gjørt noen av disse delene. Ha fokus på egen helse, fysisk og mental. Stress ned, nyt tiden. Masse lykke til! 

Anonymkode: e8851...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å svare på "Hva virket for deg"; da det å bli gravid akkurat DEN måneden gjerne kan være en ren tilfeldighet, og ikke ha noe med at du tilfeldigvis sto på hodet i en halvtime etter sex samtidig som du suttet på en yams-rot dyppet i bringebærte. 

Følg rådene på helsenorge, det er bedre enn å høre på kjerringråd. 

Anonymkode: 036ae...310

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funket da vi sluttet å «prøve». Hadde sex når vi hadde lyst og sluttet å teste etter eggløsning😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40, snart 41. Prøvde med temping, eltester, sikret med sex hele uka før el og to dager etter. Masse undersøkelser hos både privat og offentlig gynekolog. Etter 1,5 år ga jeg opp og forholdet til kjæresten havarerte. Neste syklus ble jeg gravid på et onenightstand 😅 Helt uten eltester og temping. Trodde jeg var steril pga «eggstokksvikt på begge sider» i følge gynekologene. Var ingenting feil med eksens svømmere. Mitt råd er derfor å «gi opp»! 

Anonymkode: 270e8...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hostesaft har fungert her 😂 Ble gravid begge gangene jeg prøvde det. Første gangen var for 5 år siden (pp 6), og andre gangen denne måneden (pp 5). Jeg skulle egentlig bare prøve det på gøy nå fordi det funka sist, så ble ganske overraska da det fungerte denne gangen også 😂 Kan selvfølgelig være helt tilfeldig da 🙃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliee skrev (3 timer siden):

Hostesaft har fungert her 😂 Ble gravid begge gangene jeg prøvde det. Første gangen var for 5 år siden (pp 6), og andre gangen denne måneden (pp 5). Jeg skulle egentlig bare prøve det på gøy nå fordi det funka sist, så ble ganske overraska da det fungerte denne gangen også 😂 Kan selvfølgelig være helt tilfeldig da 🙃 

Hvor mye hostesaft? 🤗 Hvilken type og hvilken styrke? 

Anonymkode: 85634...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor mye hostesaft? 🤗 Hvilken type og hvilken styrke? 

Anonymkode: 85634...ace

Jeg tok solvipect 2-3 ganger om dagen (1 skje). Startet 1 uke før EL og frem til etter EL hadde vært ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...