AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #1 Del Skrevet 21. november 2022 Har meldt meg inn fordi etter 20 år så er jeg lei og sitte og spise godteri og brus vær dag. Så hvordan skal jeg gå frem? Søskenbarnet mitt trener mye og sier at jeg burde gå på tredemølla i ca 1 time med 3-5% økning og det er greit. Men hva med andre apperater? Har også mye sosial angst så det er vanskelig for meg og dra når jeg vfet at det er folk, så går det greit å trene sent? da tenker jeg 11-12 på kvelden. sover ikke før 2 uansett. Anonymkode: 192aa...fc1 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #2 Del Skrevet 21. november 2022 Viktigste rådet er å starte forsiktig og bygge opp toleranse, tålmodighet og motivasjon. 1 time på tredemølle + andre aktiviteter er veldig lenge i begynnelsen, og du risikerer å kjede deg ihjel og dermed droppe treningen. Begynn med 30 minutt så øker du etterhvert. Trent sent på kvelden hvis du ønsker det, så kan du prøve ulike maskiner. Ville bestilt meg en PT time for vektløftingsteknikker når du føler deg klar for det, men prioriter maskiner først. Anonymkode: 221ef...827 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 21. november 2022 #3 Del Skrevet 21. november 2022 Gikk ned på måltider og gikk fra 110 kg tll 90 kg på en kort stund 🙂 skal prøve meg ned på 80 🙂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 21. november 2022 #4 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har meldt meg inn fordi etter 20 år så er jeg lei og sitte og spise godteri og brus vær dag. Så hvordan skal jeg gå frem? Søskenbarnet mitt trener mye og sier at jeg burde gå på tredemølla i ca 1 time med 3-5% økning og det er greit. Men hva med andre apperater? Har også mye sosial angst så det er vanskelig for meg og dra når jeg vfet at det er folk, så går det greit å trene sent? da tenker jeg 11-12 på kvelden. sover ikke før 2 uansett. Anonymkode: 192aa...fc1 Jeg er ikke ekspert og kan si hvilke apparater, men pass på at du du ikke trener for mye til å begynne med. Jeg mener å ha hørt et råd om å starte forsiktig og øke med 10% pr uke. Det du for all del må unngå i starten er skader og betennelse. Da blir du satt veldig tilbake. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #5 Del Skrevet 21. november 2022 Jeg anbefaler å prøve spinning. Du brenner mye kalorier, og får mye bedre utbytte av tiden. Det geniale med spinning er at du styrer tempo selv, da ingen merker om du ikke klarer å henge med. Du sliter heller ikke like mye på knær og rygg. Anonymkode: 28af9...bb7 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #6 Del Skrevet 21. november 2022 Begynn med et mål om 15min på mølla? Også justerer du opp til 30 ig senere 60min når det går greit. Ikke gå for hardt ut Anonymkode: 19913...9ac 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #7 Del Skrevet 21. november 2022 Å gå på tredemølle er fin trim, men pass på å ha noe fint å lytte til på ørene med mobilen. En lydbok eller sju mens du øker formen gradvis. Ev musikk på spilleliste om du liker musikk bedre enn bøker? Da får du underholdning og det er lettere å unngå og kjede seg og avbryte treningen for tidlig. Å begynne med en hel time på tredemøllen tror jeg ikke er lurt. Halvtime til å begynne med og så øke etter et par uker med ti minutter, så ti minutter til etter ytterligere et par uker osv. Etter hver som du føler du blir i bedre form, si et par måneder, kan du kanskje be om treningstips fra treningssenteret ang løfting av vekter og styrketrening for nybegynnere. Anonymkode: 1888e...854 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #8 Del Skrevet 21. november 2022 Har du noe problemer med knærne? I såfall ville jeg heller begynt med ellipsemaskin og spinningsykkel. Hvis du ikke har problemer med knærne er det fint med mølle, men ikke for lenge av gangen og alltid med stigning. Ville også hatt minst 1 døgn treningspause i starten, 2 døgn hvis du kjenner at kroppen trenger det. Anonymkode: e2c52...da3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 21. november 2022 #9 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg anbefaler å prøve spinning. Du brenner mye kalorier, og får mye bedre utbytte av tiden. Det geniale med spinning er at du styrer tempo selv, da ingen merker om du ikke klarer å henge med. Du sliter heller ikke like mye på knær og rygg. Anonymkode: 28af9...bb7 Spinning ville jeg ha gjort, men jeg hadde nok lagt til romaskin og noe annet for å få variasjon. F.eks. tredemøllle og noen apparater. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rampeguri Skrevet 21. november 2022 #10 Del Skrevet 21. november 2022 Vil anbefale en pt-time. Family sports club har 1 tine inkludert i medlemsskapet om du trener der, mulig andre også har det. Ville ikke begynt med 1 time, gå for en halvtime i begynnelsen så du ikke blir lei. Varier gjerne med ellipsrmaskin, romaskin, sykkel, stakemaskin. Vil anbefale å ta det på morgenen istedenfor så sent på kvelden. Om jeg trener sent på kvelden bruker iallefall litt tid å roe ned før jeg får sove. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #11 Del Skrevet 21. november 2022 Om du liker tredemølle virkelig godt, så er kanskje 1 time greit. Men de fleste kjeder vettet av seg. Om du nå er inaktiv så vol det oppleves veldig ubehagelig å bli såpass varm og sliten - litt av trikset for treningsglede er å finne sin terskel som gjør at du ikke slutter med treningen/får skader og større ubehag. Etterhvert tåler du mer, og kan justere belastning. Så jeg hadde heller for eksempel begynt første måneden med 20 min på tredemølla så du blir lett varm, og gjort noen baseøvelser styrke. Avslutt etter 60 min på senteret. Når du føler denne økten er litt for lett kan du ha en ren kondisøkt (kombinere mølle og spinning), og ha en ren styrkeøkt. Eller, dra opp intensitet og vekter. Noen, men ikke alle sliter med å sovne etter trening - så det justerer du selv. Ang sosial angst: bruk headset Anonymkode: 2da5f...758 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #12 Del Skrevet 21. november 2022 Imponert! Du knuser alle oss som ligger på sofaen. 💪🏻💪🏻💪🏻 Anonymkode: f732c...b85 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #13 Del Skrevet 21. november 2022 Book en pt time, de fleste steder har én time inkludert i medlemsskapet. Da får du både stilt masse spørsmål, skikkelig omvisning og veiledning til evt program. Så kan du se om du kjøper flere timer. Jeg syntes det var effektivt da jeg vettskremt startet med sentertrening og ikke visste noenting. Så ble det litt sosialt òg for pt'n var veldig hyggelig å skravle med imellom øktene. Anonymkode: 5fd29...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #14 Del Skrevet 21. november 2022 TS her Takk for alle svar. Ser mange har nevnt PT her, hvor mye koster dem? Anonymkode: 192aa...fc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 21. november 2022 #15 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har meldt meg inn fordi etter 20 år så er jeg lei og sitte og spise godteri og brus vær dag. Så hvordan skal jeg gå frem? Søskenbarnet mitt trener mye og sier at jeg burde gå på tredemølla i ca 1 time med 3-5% økning og det er greit. Men hva med andre apperater? Har også mye sosial angst så det er vanskelig for meg og dra når jeg vfet at det er folk, så går det greit å trene sent? da tenker jeg 11-12 på kvelden. sover ikke før 2 uansett. Anonymkode: 192aa...fc1 En time på tredemølle høres ut som noe som kan gi deg belastningsskader når du er såpass tung. Ville syklet heller nå i begynnelsen. Mtp andre apparater bør du egentlig ha en PT som kan setter opp program til deg. De fleste treningssentrene tilbyr dette. Trene sent går helt fint, men er vel ikke mange steder det er åpent fullt så sent. Treningssenteret der jeg trener er åpent fra 05-00 - det er mest folk der mellom 14-21. Masse lykke til, jeg heier på deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #16 Del Skrevet 21. november 2022 Hadde også anbefalt en PT. Som regel så tilbyr alle treningssentre en time gratis med PT når en melder seg inn. Hvis ikke så spør du dem. Veldig fint med litt veiledning i begynnelsen og de går over alle maskiner slik at du får en forståelse. Ellers synes jeg at du er råflink. Jeg synes ikke at du burde være flau så bare gå tidligere hvis du klarer det. Da har kroppen også mer energi. Pass også på kostholdet. Viktig at du spiser nok proteiner. Anonymkode: 1fc95...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 21. november 2022 #17 Del Skrevet 21. november 2022 Tredemølle er rimelig tungt for tunge kropper, jeg vil ikke anbefale det for annet enn oppvarming nå i starten. Heller gåturer utendørs, svømming, sykkel eller elipsemaskin om du skal trene mer utholdenhet. Øk hastighet og varighet etterhvert men ta det sakte og rolig. Styrketrening er veldig undervurdert når man skal gå ned i vekt, er man utrent får man veldig raskt resultat i form av økt styrke og muskelmasse. Man «tjener» også litt på at man løfter kroppsvekta i prosessen. Det er både motiverende, bra for selvtilitten og positivt for vekta med resultat og da gir det gjerne mer mersmak enn å kjede seg på mølla. Man brenner flere kalorier på kardio enn styrke i selve økta, men muskler brenner kalorier også etter at økta er over. Veltnedgang er 70% kosthold, 30% aktivitet så begynn heller med å øke mengden frukt og grønt samt redusere godteri og snacks enn å gjøre de ekstreme grepa i starten. PT, fastlege og ernæringsfysiolog kan vere gode resurser. Jeg veide 132 kg første gang jeg gikk inn på et treningssenter, jeg opplevde bare positive folk som gjerne heia, hjalp og ga meg støtte i styrkerommet☺️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #18 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): TS her Takk for alle svar. Ser mange har nevnt PT her, hvor mye koster dem? Anonymkode: 192aa...fc1 Hvis du har litt sosial angst, hva med å gå i skogen? I kupert terreng, da får du solid trim! Anonymkode: 7a718...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea Skrevet 22. november 2022 #19 Del Skrevet 22. november 2022 Jeg synes du er veldig tøff som prøver selv om du har sosial angst.❤️ Heier på deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppe Skrevet 22. november 2022 #20 Del Skrevet 22. november 2022 120kg? Da er det på tide å gjøre noe, men husk at trening kun hjelper noe på vektnedgang. Det viktigste er å legge om kostholdet, det er det som har mest effekt. Om du sliter med sosial angst hadde jeg droppet helsestudio og gått raske turer i marka. Mer skånsomt mot muskler og ledd. Har lest at det er noe av den beste treningen som finnes og du trenger ikke gå så langt pr. dag. Masse lykke til! Du klarer det! 🥰 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå