Gå til innhold

Noen her som trener for å forebygge nedstemthet/mild depresjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder dere psyken i sjakk gjennom treningen?

Hva trener dere og hvor ofte?

Anonymkode: 9ac67...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk det bedre når jeg trente 3 ganger i uken, holdt det oppe ganske greit frem til pandemien.

Nå har jeg knapt ikke energi p.g.a jobb, og det er bare en bi-jobb (har uføretrygd). I tillegg har jeg blitt mer deprimert de siste månedene. Så ja jeg vil si det hjalp endel for meg.

Anonymkode: e0389...57d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det fungerer som bare det. Trener tung styrke 4 ganger i uka, og det hjelper veldig på psyken. Med en gang jeg blir forhindret merker jeg at det sklir ut igjen. Er helt avhengig av endorfinkicket.

Anonymkode: b30a2...bc6

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i frisk luft er avgjørende for meg. Orker ikke treningsstudio, for da blir det bare enda en ting jeg «burde», også må jeg komme meg dit, føler jeg bør se litt fresh ut osv. Skogen bryr seg ikke om sminke og er for meg mye med lav-terskel. Har noen faste runder jeg går på ca 20-60 min. Alt etter ork og hvor mye tid jeg har. Uansett hvilken runde jeg tar føler jeg meg alltid 1000 ganger bedre etterpå!!!!

Anonymkode: 68864...4bf

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Merker stor forskjell. 

All trening hjelper. Jeg har trent kampsport og styrke i mange år, men i småbarnstiden har jeg måttet bytte ut kampsporten med løping (organisert trening = vanskelig å passe inn). 

Fjellturer hjelper aller mest, da får jeg dobbel effekt: både trening og natur. 

Anonymkode: 6532c...0ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fordi jeg liker det, og for alle fordelene. Helst i naturen. 

Uten at jeg er en nedstemt person merker jeg at jeg blir mindre lykkelig/sprudlende i perioder jeg ikke trener. Jeg får også mer energi og overksudd, og sover bedre, så om man først ikke "orker" blir det bare en vond spiral. 

Anonymkode: 8707a...e04

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Jeg løper i skogen. Forøker å få til 5 km hver dag, gjør underverk for kropp og psyke. Å være i skogen er terapi i seg selv. I tillegg tar jeg johannesurt og mediterer daglig. Føler det også har god effekt. 

Anonymkode: 6c89d...58d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fysisk trening hjelper veldig på mental helse. Jeg trener intensivt 3-4 ganger styrke og kondisjon. 

Anonymkode: a3a9d...8dc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel turer i naturen som er mest evidensbasert når det kommer til behandling av nedstemthet og depresjon. Det er ikke uten grunn at leger over hele verden skriver ut dette "på resept". Det forandrer bokstavelig talt hjernen vår til det bedre. Du må gjerne trene styrke innendørs som supplering, men om du ønsker best resultater, så hadde jeg kommet meg ut i skogen, eller en plass med mye trær om du bor midt i en storby:

https://forskning.no/depresjon-hjernen-naturvitenskap/eksperter-anbefaler-tur-i-skogen-for-a-forebygge-vinterdepresjon/1575294

https://ung.forskning.no/psykiske-lidelser-skog/du-kan-sitte-stille-i-skogen-og-bli-stadig-sunnere/1778787

https://www.nrk.no/trondelag/kun-en-time-ute-i-naturen-skal-pavirke-hjernen-din-positivt_-viser-en-ny-studie-1.16115304

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/3JB1dA/ny-forskning-selv-korte-turer-i-naturen-forandrer-hjernen

https://sol.no/helse/slik-forandres-hjernen-nar-du-gar-tur-i-naturen/69942410

Anonymkode: 956f9...7e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at om treningen gjør at jeg ikke får tid til andre ting som er viktig for meg, som å slappe av med en bok, sove, være med samboeren, så har den motsatt effekt. Da blir jeg bare sur og lei og nedstemt og fortvilet. 

Så nå i småbarnsmor-tilværelsen sliter jeg med å finne balansen. Få trent nok til at det hjelper meg, men ikke bruke så mye tid at det går ut over det andre jeg er avhengig av for å være nogenlunde ok psykisk. 

Selv om fjellturer er gull for psyken til vanlig, tar det alt for mye tid, så mye at det da bare blir det jeg får gjort den dagen, og null tid til å lese eller prate med samboeren i mer enn ti sekunder mens jeg samtidig lager matpakke.. 

Anonymkode: 6532c...0ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet trening, og nektet tro på at noe jeg hatet skulle bedre humør/psyke. Jeg var jo deprimert fordi jeg hatet livet, og hvordan kan det å tilføre noe jeg hater enda mer hjelpe? 
Så begynte jeg få vondt i ryggen av å ligge mye på sofaen når jeg var sykemeldt, så jeg kapitulerte og begynte trene. 
De første gangene var ikke noe særlig, men det tok ikke så lang tid før jeg begynte merke at det hjalp. 
Spesielt tredemølle hjelper meg, for da "løper jeg igjennom tankene". 

Anonymkode: 33e7c...df5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trener ekstra når jeg har det sånn. Da har jeg verken tid eller fokus til å være i mitt eget hode. Noen ganger så føler jeg meg bedre når jeg økta er over. Andre ganger lander jeg i samme driten igjen.

Anonymkode: 98700...8fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke avverget nedturen jeg er i akkurat nå, men det er en av få områder i livet jeg føler jeg mestrer for tiden så det hadde sikkert vært enda verre hvis jeg ikke trente. Gleder meg til å trene i kveld, føles bra etterpå.

Anonymkode: 2ec0a...e69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, trening er svært viktig for min psyke. Det som fungerer best på meg er å gå opp fjell, helst med litt bratte bakker. Jeg sleit mye med angst fram til midten av 20-årene, men etter at jeg begynte å løpe og gå i fjellet har jeg hatt få problemer med angst siden. Jeg sliter derimot med perioder med moderat depresjon. Disse periodene forverres dersom jeg ikke er fysisk aktiv. 

Jeg trener også styrke, og syns det hjelper også. Men det er hard kondisjon i fjell og natur som virkelig hjelper meg. For meg fungerer det rett og slett som en slags antidepressiva. 

Anonymkode: 41295...a68

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening ble min vei ut av tung depresjon og angst, jeg begynte å jogge, det hjelper enormt på psyken min, jeg blir i veldig godt humør av det, og får mindre tankekjør. Jogger 3 - 4 ganger i uken, jogger helst ute, trives ikke så godt på mølla, 

Anonymkode: 41556...e71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å høre deres erfaringer, og ikke minst veldig motiverende!👏🏼 

Trening er en skikkelig fin ting, tenk hvor stor påvirkning det har på hjernen og kroppen. 🙌🏼

Anonymkode: 9ac67...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oisann, 16 innlegg og alle opplever at trening gir psykisk god effekt. Dette begynner å nærme seg såpass mange vitnemål at vi kan snakke om vitenskapelig statistisk bevis :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jogga jevnlig i noen år, men har utviklet en moderat depresjon siste 6 mnd. På den måten kan jeg ikke akkurat si at jeg merker en positiv effekt - men jeg er helt overbevist om at det hadde vært verre uten.

Det jeg derimot merker er en kortvarig midlertidig effekt, der alt blir litt lettere mot slutten av turen og kanskje en eller to timer etterpå. Så det blir en god motivasjon for å komme seg ut. Jeg vet jeg får en pause liksom..

Anonymkode: 8f314...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedgrunnen til at jeg klarer å trene regelmessig. Fordi det hjelper så mye på psyken. Alle andre incentiver som det å ha en fin kropp, kalorier forbrent, at det forebygger fysiske plager kommer i andre rekke. Den umiddelbare og vedvarende effekten trening har for nedstemthet og angstfølelse gjør at jeg holder det i gang. 

Har trent regelmessig i 5 år, og noen ganger har jeg tatt pauser av ulike årsaker. Da begynner jeg alltid å føle meg mer nedfor igjen, før jeg plutselig kommer på at grunnen er at jeg er inaktiv. 

Løper 4 ganger i uken ute, og trener litt styrke i treningsrommet på jobb. 

Anonymkode: 90fe2...d8c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper og går tur ute hver dag så langt det lar seg gjøre. Selv om det er mørkt nå må jeg ut etter jobb fordi det er så viktig for helse og psyke. Noen ganger har jeg avtale med venninne og ellers trener jeg alene. I januar skal jeg begynne på gruppetimer i studio for å variere litt. 

Anonymkode: 40792...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...