Tista Skrevet 8. januar 2023 #41 Del Skrevet 8. januar 2023 every woman skrev (På 14.12.2022 den 20.37): Jeg tar ikke hormoner. Dessverre så reagerer jeg veldig på hormonbehandling, så jeg må bare stå i det. Våkner noen få ganger om natten av hetetokter, men da skyver jeg dyna bort til det har gått over. Jeg sovner stort sett fort etterpå. Jeg håper at jeg har nådd menopause nå, og at temperaturstyringen normaliserer seg om ikke altfor lenge. De siste par årene har jeg vekslet mellom en og annen syklus, og perioder med hetetokter. Nå er det noen måneder siden siste mens. Moren min har hetetokter ennå (hun er i starten av 70-årene), så hvis jeg har arvet det, da... Hei, vet dette er fra et gammelt innlegg. Lurer på hvilke hvordan du reagerer på hormonbehandling? Jeg er nettopp startet på det og er trøtt hele tiden, det er selvfølgelig godt å sove om natten, men ligger på sofaen hele dagen, såå trøtt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
every woman Skrevet 9. januar 2023 #42 Del Skrevet 9. januar 2023 Tista skrev (21 timer siden): Hei, vet dette er fra et gammelt innlegg. Lurer på hvilke hvordan du reagerer på hormonbehandling? Jeg er nettopp startet på det og er trøtt hele tiden, det er selvfølgelig godt å sove om natten, men ligger på sofaen hele dagen, såå trøtt.. Jeg har noen plager som blir verre av hormoner. Jeg produserer for mye melkesyrebakterier i underlivet, dette kalles cytolytisk vaginose. Det svir noe helt forferdelig, og er østrogenavhengig. Nå har jeg ikke hatt noe syklustegn på fem måneder, og da har jeg det ikke. Tar jeg østrogentilskudd er det godt mulig at det kommer tilbake. Så sliter jeg med syrerefluks i perioder. Gastroskopi viste at alt er normalt i magen, ingenting galt å finne, men det er nå sånn likevel. Progesteron/gestagen gir meg voldsom refluks. Dermed utgår hormonbehandling, da det jo innebærer både østrogen og progesteron. Jeg foretrekker faktisk hetetokter i dette tilfellet. At du er trøtt kan skyldes at du sover bedre nå. Snedig nok. Det er noe som heter "søvn avler søvn," og nå vil kroppen din sove masse fordi den plutselig kan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 9. januar 2023 #43 Del Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 11.39): Jeg syns forresten det er rart at enkelte kvinner er helt hysterisk redde for å ta hormoner mot overgangsplager, men brukte p-piller og eller hormonspiral som prevansjon.... (Jeg sier ikke at dette er tilfellet for trådstarter, det er bare noe jeg har merket meg når diskusjonen kommer opp enten IRL eller på sosiale media) Jeg kan tilføye at hormonene i p-piller og hormonspiral er syntetisk fremstilte, mens hormoner som brukes for overgangsalderplager er bioidentiske, altså helt like kroppens egne. Anonymkode: e614e...c32 Oj, dette var interessant! Dette må jeg vite mer om! Jeg vil i utgangspunktet absolutt ikke bruke hormoner, fordi kroppen min blir helt koko av det, men dette skal jeg undersøke. Er man desp nok, så gjør man gjerne ting som ikke var planen, men jeg har ikke kommet i overgangsalder enda. Er nok rett rundt hjørnet. Min foreløpige plan er akupunktur eller nevrorefleksologi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tista Skrevet 9. januar 2023 #44 Del Skrevet 9. januar 2023 every woman skrev (3 timer siden): Jeg har noen plager som blir verre av hormoner. Jeg produserer for mye melkesyrebakterier i underlivet, dette kalles cytolytisk vaginose. Det svir noe helt forferdelig, og er østrogenavhengig. Nå har jeg ikke hatt noe syklustegn på fem måneder, og da har jeg det ikke. Tar jeg østrogentilskudd er det godt mulig at det kommer tilbake. Så sliter jeg med syrerefluks i perioder. Gastroskopi viste at alt er normalt i magen, ingenting galt å finne, men det er nå sånn likevel. Progesteron/gestagen gir meg voldsom refluks. Dermed utgår hormonbehandling, da det jo innebærer både østrogen og progesteron. Jeg foretrekker faktisk hetetokter i dette tilfellet. At du er trøtt kan skyldes at du sover bedre nå. Snedig nok. Det er noe som heter "søvn avler søvn," og nå vil kroppen din sove masse fordi den plutselig kan. Takk for svar 🙂 Da skjønner jeg at du holder deg unna hormonbehandling 🙂 Hm.. ja kan være at søvn avler søvn, og kanskje også at jeg var i underskudd på søvn som gjør at jeg blir trøtt om dagen også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #45 Del Skrevet 9. januar 2023 Kan jo bare snakke for meg selv. Men jeg tar ingenting. Har en sjelden gang en liten hetetokt som raskt går over. Ingen plager med noe tørrhet i skjeden, manglende sexlyst, eller noe slikt. 3 år siden jeg mistet mensen. Moren min gikk på hormontabletter, hun ble helt gal av overgangsalderen, hissig troll og fikk den tidlig(slutten av 30 årene), jeg var 51 selv, så helt normal alder for det. Mor fikk dessverre brystkreft, noe som de mente kunne komme av hormontilskudd, så jeg bestemte meg tidlig for å ikke ta hormoner. Heldigvis slapp jeg unna billig med overgangssymptomer, kan fint leve med en hetetokt i ny og ne, de har allerede begynt å avta. Ingenting har skrumpet inn og jeg er frisk og i god form og nyter friheten til å slippe prevensjon og mensen Etter å ha lest her, forstår jeg at jeg har vært veldig heldig ❤️ Men følte for å dele min opplevelse også, slik at de som gruer seg veldig, vet at det ikke nødvendigvis må bli veldig ille. Anonymkode: f634e...c76 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #46 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 14.43): Det er veldig mange som ikke bruker hormoner i overgangsalderen altså. Hva med de som ikke tåler hormoner da pga faren for blodpropp eller andre bivirkninger? Har du link til forskning som viser at kvinner som ikke inntar hormoner får hjerteinfarkt, kreft, diabetes og hjerneslag? Anonymkode: 7dcb4...ffe Les en gang til.... Skal du ha legehjelp / medisiner ved hjerneslag / kreft / hjerteinfarkt....eller skal kroppen ordne opp selv? Anonymkode: b6e55...ba9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #47 Del Skrevet 10. januar 2023 Dere må lese dere opp på ny forskning, ikke den gamle det de på 70- 79 var med i resultatene. Østrogentilskudd gir ikke økt fare for å dø Østrogentilskudd etter overgangsalderen øker ikke risikoen for å dø, viser en ny studie som har fulgt opp flere tusen kvinner etter 20 år. – Studien kan dempe skremmebildet som er fremstilt, sier norsk professor. https://forskning.no/kreft-forebyggende-helse-hormoner/ostrogentilskudd-gir-ikke-okt-fare-for-a-do/323395 Anonymkode: b6e55...ba9 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #48 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere må lese dere opp på ny forskning, ikke den gamle det de på 70- 79 var med i resultatene. Østrogentilskudd gir ikke økt fare for å dø Østrogentilskudd etter overgangsalderen øker ikke risikoen for å dø, viser en ny studie som har fulgt opp flere tusen kvinner etter 20 år. – Studien kan dempe skremmebildet som er fremstilt, sier norsk professor. https://forskning.no/kreft-forebyggende-helse-hormoner/ostrogentilskudd-gir-ikke-okt-fare-for-a-do/323395 Anonymkode: b6e55...ba9 Man dør da heller ikke oftere av å la være heller. Hvorfor skulle jeg ta tilskudd, når kroppen fikser dette helt fint selv. Jeg har det supert, har heller ikke gått på p-piller eller lignende i yngre år. Kanskje det er derfor jeg slipper billig unna, ikke vet jeg. Men å putte i seg ting kroppen egentlig ikke skal ha, om man ikke virkelig plages og å komme med propaganda om hvor jævlig overgangsalderen er, når den ikke er det for alle og å påstå at man dør av ikke ta hormoner er jo helt på trynet. Anonymkode: f634e...c76 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #49 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man dør da heller ikke oftere av å la være heller. Hvorfor skulle jeg ta tilskudd, når kroppen fikser dette helt fint selv. Jeg har det supert, har heller ikke gått på p-piller eller lignende i yngre år. Kanskje det er derfor jeg slipper billig unna, ikke vet jeg. Men å putte i seg ting kroppen egentlig ikke skal ha, om man ikke virkelig plages og å komme med propaganda om hvor jævlig overgangsalderen er, når den ikke er det for alle og å påstå at man dør av ikke ta hormoner er jo helt på trynet. Anonymkode: f634e...c76 Sånn har jeg det også. Merker ikke noe, bortsett fra fravær av mensen. Nyter i tillegg en kropp som er helt fri for månedlige endringer/svingninger. Jeg tror også samfunnet vårt til en viss grad pusher ideen om at overgangsalderen er så skrekkelig og sykelig, eller så kan det være vestlig livsstil? Tålte heller ikke hormonprevensjon, så aldri bruk. Anonymkode: a80ad...7b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #50 Del Skrevet 10. januar 2023 Ikke begynt på overgangsalderen en gang og går allerede på hormoner pga pmad som ødelegger meg helt. Kunne aldri klart meg uten hormonene. Det er en myte at hormoner skal være så farlig. Anonymkode: 89156...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #51 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 18.12.2022 den 10.18): Nesten ferdig med overgangsalderen, og har ikke brukt hormoner, annet enn reseptfri krem en kort periode mot tørrhet i skjelden. Tror ikke den var nødvendig heller, så det ble med to tuber. Ikke opplevd noe ubehag annet enn tendens til bart og litt viltvoksende kroppshår, og synes både humør og kropp funker bedre uten hormonelle svingninger i forbindelse med mensen. Tror i grunnen diett og livsstil har masse med saken å gjøre. Anonymkode: a80ad...7b2 Åja, det har du vel lyst til å tro så du kan godte deg over hvor flink du er Jeg har hart veldig lite plager, bittelitt hetetokter en kort periode, og nå sover jeg dårligere enn før med våkenperioder på natta. Det er alt, og jeg er snart 60 nå. Kjenner folk som har slitt med hetetokter i årevis. Virker helt tilfeldig og ikke relatert til hvor «flink» man er med mat og aktivitet i min omgangskrets hvertfall. Anonymkode: 611ed...b19 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #52 Del Skrevet 10. januar 2023 Er det noen av dere som har erfaring med lokal bruk av østrogen i skjeden? Jeg er så utrolig plaget med UVI, og håper at kanskje lokalbehandling kan hjelpe🤞🏻🤞🏻 Anonymkode: 1770e...3ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #53 Del Skrevet 10. januar 2023 Det sitter langt inne for meg å bruke noe som helst mot overgangsalder når det måtte komme. Min mor fjernet livmor og eggstokker før overgangsalder, og gikk i flere år på hormoner (Trisekvens). Hun har nå fått brystkreft og har fjernet det ene brystet. Beskjeden fra flere uavhengige leger er at, på grunn av typen kreft hun fikk, går de ut fra at det er pga denne hormonbehandlingen. Jeg skal være rimelig plaget før jeg utsetter meg for en sånn risiko så lenge jeg vet dette. Anonymkode: e6716...234 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #54 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det sitter langt inne for meg å bruke noe som helst mot overgangsalder når det måtte komme. Min mor fjernet livmor og eggstokker før overgangsalder, og gikk i flere år på hormoner (Trisekvens). Hun har nå fått brystkreft og har fjernet det ene brystet. Beskjeden fra flere uavhengige leger er at, på grunn av typen kreft hun fikk, går de ut fra at det er pga denne hormonbehandlingen. Jeg skal være rimelig plaget før jeg utsetter meg for en sånn risiko så lenge jeg vet dette. Anonymkode: e6716...234 Link lagt ut av annen bruker lenger opp. NY forskning: Østrogentilskudd gir ikke økt fare for å dø Anonymkode: d77e8...ce2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #55 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Man dør da heller ikke oftere av å la være heller. Hvorfor skulle jeg ta tilskudd, når kroppen fikser dette helt fint selv. Jeg har det supert, har heller ikke gått på p-piller eller lignende i yngre år. Kanskje det er derfor jeg slipper billig unna, ikke vet jeg. Men å putte i seg ting kroppen egentlig ikke skal ha, om man ikke virkelig plages og å komme med propaganda om hvor jævlig overgangsalderen er, når den ikke er det for alle og å påstå at man dør av ikke ta hormoner er jo helt på trynet. Anonymkode: f634e...c76 Det er selvfølgelig ingen grunn til å ta tilskudd om du har det supert, men for mange av oss andre så er det til veldig god hjelp. Og det er mye feilinformasjon ute og går om hormontilskudd, selv blant leger. Kronikk i Aftenposten skrevet av fem gynekologer og en lege: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/15qr6J/boer-kvinner-bruke-hormoner-i-overgangsalderen Anonymkode: c17af...d53 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 10. januar 2023 #56 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kan jo bare snakke for meg selv. Men jeg tar ingenting. Har en sjelden gang en liten hetetokt som raskt går over. Ingen plager med noe tørrhet i skjeden, manglende sexlyst, eller noe slikt. 3 år siden jeg mistet mensen. Moren min gikk på hormontabletter, hun ble helt gal av overgangsalderen, hissig troll og fikk den tidlig(slutten av 30 årene), jeg var 51 selv, så helt normal alder for det. Mor fikk dessverre brystkreft, noe som de mente kunne komme av hormontilskudd, så jeg bestemte meg tidlig for å ikke ta hormoner. Heldigvis slapp jeg unna billig med overgangssymptomer, kan fint leve med en hetetokt i ny og ne, de har allerede begynt å avta. Ingenting har skrumpet inn og jeg er frisk og i god form og nyter friheten til å slippe prevensjon og mensen Etter å ha lest her, forstår jeg at jeg har vært veldig heldig ❤️ Men følte for å dele min opplevelse også, slik at de som gruer seg veldig, vet at det ikke nødvendigvis må bli veldig ille. Anonymkode: f634e...c76 Takk!!😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 10. januar 2023 #57 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er selvfølgelig ingen grunn til å ta tilskudd om du har det supert, men for mange av oss andre så er det til veldig god hjelp. Og det er mye feilinformasjon ute og går om hormontilskudd, selv blant leger. Kronikk i Aftenposten skrevet av fem gynekologer og en lege: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/15qr6J/boer-kvinner-bruke-hormoner-i-overgangsalderen Anonymkode: c17af...d53 Det er så mye feilinformasjon generelt. Leger og «eksperter» blir aldri enige om noe som helst, og selv har jeg fått min dose av påståelige leger som har tatt feil, så jeg er veldig skeptisk til alt jeg putter i kroppen. Derfor kan man komme drassende med så mye forskning som bare det, jeg håper jeg klarer å styre unna. Men jeg VET jo ikke, hvis min overgang blir helt jævlig, så kanskje jeg tar sjansen. Men da skal jeg ha prøvd mye annet først. Det er vel også forsket på at livsstil gjør endel, hovedsakelig at vi trener og ikke er stressa. Jeg prøver å roe stresset, men det er mye vanskeligere enn både trening og kosthold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #58 Del Skrevet 12. januar 2023 Tar Novofem. (Tror disse tablettene har halvparten så mye østrogen som Trisekvens.) Er snart 49, begynte for ca. 6 mnd. siden. Merket veldig raskt bedring med mindre varmeanfall, hjernetåke, slutt på nattesvette. Har også inne en gammel hormonspiral, og har ikke hatt blødninger på mange år. Hvorfor ikke prøve hormonbehandling? De fleste kvinnelige leger i overgangsalderen bruker det - ergo har vel de vurdert at fordelene oppveier risikoen. Jeg vurderer nå å prøve hormonplaster. Noen som har erfaring - er det bedre enn tabletter? Anonymkode: 1421c...50e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammams Skrevet 12. januar 2023 #59 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tar Novofem. (Tror disse tablettene har halvparten så mye østrogen som Trisekvens.) Er snart 49, begynte for ca. 6 mnd. siden. Merket veldig raskt bedring med mindre varmeanfall, hjernetåke, slutt på nattesvette. Har også inne en gammel hormonspiral, og har ikke hatt blødninger på mange år. Hvorfor ikke prøve hormonbehandling? De fleste kvinnelige leger i overgangsalderen bruker det - ergo har vel de vurdert at fordelene oppveier risikoen. Jeg vurderer nå å prøve hormonplaster. Noen som har erfaring - er det bedre enn tabletter? Anonymkode: 1421c...50e Jeg er 48 år og har også hormonspiral, satt inn for 10 år siden og byttet til ny for 4 år siden. Har ikke hatt blødninger, men de siste 8 ukene har jeg hatt lette blødninger ca hver annen uke. Antar det er menstruasjon, men ikke sikker. Blir litt urolig av det, men mistenker det er et tegn på begynnende overgangsalderen. Andre tegn er varme, vet ikke om det føles som tokter, men periodevis føles det som jeg koker. Kort lunte, særlig overfor døtre i tweensalder… Og føler meg annerledes, litt hjernetåke og mindre energi. Har bestilt time hos fastlegen om 2 uker, vet ikke helt hva jeg skal finne ut av/ si, men. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #60 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 11.41): Hvis overgangsalderen påvirker livskvaliteten - hvorfor gå å ha det jævlig i mange år? Når det finnes trygge alternativer? Anonymkode: e614e...c32 Hormoner er trygt? Anonymkode: 58038...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå