Gå til innhold

Hvordan opprettholde motivasjon til å fortsette når man begynner å trene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan opprettholder man motivasjon til å fortsette når man begynner å trene? Hva er ditt beste råd?

Jeg har forsøkt begynne å trene utrolig mange ganger, men faller alltid av etter ganske kort tid. Er rett og slett ikke motivert nok. Jeg ønsker å trene for å komme i bedre form og for å se bedre ut (overfladisk nok), og jeg tror det ville vært motiverende for meg når jeg ser forskjell på kroppen, men jeg kommer meg jo aldri så langt...

Anonymkode: 7d496...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å begynne forsiktig og gradvis? Ikke kjør rett på med timevis med trening hver uke, men gjør litt her og der etter som det passer seg.

Eller finn noe du liker å gjøre. For eksempel gå/jogge/sykle en tur med en spennende podcast på øret.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, men sliter med det samme selv! Får liksom aldri kommet over kneika der trening er moro og man ser resultater. 

Anonymkode: c1445...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en ide å gå inn for et opplegg av en konkret varighet? Altså ikke tenke at du nå skal trene «for alltid», men forplikte deg for en periode?

Det funket for meg iallfall, på en ting. Jeg hadde lyst til å vite hvordan det føltes å kunne jogge 5 km i ett strekk uten at jeg følte jeg omtrent døde etter 10 meter. I tillegg til at jeg lurte på om jeg som alltid hadde hata jogging kunne lære å like det. Så jeg kjørte opplegget C25K, fast innstilt på å fullføre - men helt åpent om joggekarrieren stoppet der etter 12 uker 😅 Det var en frihet i det at jeg kunne kaste inn håndkleet etterpå, samtidig som jeg «måtte» bygge en vane i mange uker. Noe jeg har holdt på i over halvannet år nå.

Vurdert å prøve noe lignende for styrke, for det har jeg aldri lykkes i å komme i gang med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å se at jeg blir sterkere og løfter tyngre, får mer muskler og får en finere kropp pleier å være gode motivasjonsfaktorer for meg 😄

Anonymkode: facc9...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvordan opprettholder man motivasjon til å fortsette når man begynner å trene? Hva er ditt beste råd?

Jeg har forsøkt begynne å trene utrolig mange ganger, men faller alltid av etter ganske kort tid. Er rett og slett ikke motivert nok. Jeg ønsker å trene for å komme i bedre form og for å se bedre ut (overfladisk nok), og jeg tror det ville vært motiverende for meg når jeg ser forskjell på kroppen, men jeg kommer meg jo aldri så langt...

Hvis jeg hadde slitt som deg, ville jeg hatt et par faste dager i uka hvor jeg trente. Mandag, onsdag og fredag kanskje? Og i helgen hvis jeg følte for det. Så er det mulig å trene mer når du føler motivasjonen kommer. 

Tenker jo også at man helt sikkert kommer til å forbli umotivert hvis det overfladiske er eneste grunnen til at man gidder. 

Anonymkode: 7e8ca...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handler mye om viljestyrke i starten. For i starten har det ikke blitt en vane og resultatene merkes ikke helt ennå.
Ikke sett deg større mål enn det du synes er ok å gjennomføre. Sett deg et mål du vet du kan gjennomføre , så kan du øke når det har blitt en vane.
I gjennomsnitt tar det mer enn 2 måneder før en ny atferd blir automatisk, så du må holde ut.
Derfor, sett deg et "lett" mål, og gjenta over to-tre måneder. Da vil det begynne å bli lettere, og kanskje vanskelig å la være. 

Anonymkode: bbca9...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast tid til trening så det ikke er noe å vurdere om man skal gjennomføre eller ikke. Jeg går mye på gruppetimer fordi da slipper jeg å tenke så mye, jeg bare møter opp gjennomfører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har du forsøkt? Greit å vite, for om du allerede har forsøk på ulike vis og det ikke har fungert, kan det å angripe situasjonen på en annen måte være nyttig. 🙂 

* hva har du forsøkt å trene? Altså type trening

* trener du alene eller med andre?

* når på dagen?

* hvordan ser hverdagen ut ellers mtp jobb og ansvar, ledig tid

* hvor ofte har du trent, og hvor lange økter?

* hvilke type aktiviteter liker du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er feilen.

Det skal være gøy, motiverende, man skal ha lyst...

TULL!

Ingen som trener hver dag har alltid lyst. 

Det er en nødvendighet. 

Slik som å dra på jobb, lage middag, vaske huset. Man bare må gjøre det.

Disiplin, ikke motivasjon. 

Anonymkode: 87ee0...8f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon? Som den over sier; har man motivasjon til å dra på jobb hver dag? Jeg har i hvert fall ikke det, men jeg gjør det likevel fordi konsekvensene er større enn å sparke seg bak og gjøre noe man ikke bobler innvendig etter å gjøre. 

Lag en realistisk plan, sett det på kalenderen og bare gjennomfør. Du trenger egentlig ikke å tenke så mye på det før etter økten. 

Når treningen har blitt en fast rutine så kan du begynne å spisse, og fokusere på resultater. Men det som i hvert fall er sikkert er at det å gjennomføre 3 uinspirerte økter per uke i i lang tid er bedre enn å gå "all in" med masse forventninger om finere kropp og resultater og så brenne seg ut noen uker. 

Anonymkode: 3a3ec...eab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...