Gå til innhold

Voldsoffererstatning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei har søkt voldsoffererstatning og lurer på om noen som har erfaring angående det? Har hele livet vært utsatt for fysisk og psykisk vold å aldri hatt en trygg havn😥 går til psykolog annen hver uke og det går opp å ned til tider,der jeg har tunge dager men er redd for at jeg skal få avslag på erstatningen. Ikke bare pengene jeg tenker på men også at jeg ikke skal bli trodd.

Anonymkode: a5e7f...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvor mye bevis du sendte inn. Er han dømt? 

Tar ca et år å få svar på søknaden 

Anonymkode: 22922...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kommer an på hvor mye bevis du sendte inn. Er han dømt? 

Tar ca et år å få svar på søknaden 

Anonymkode: 22922...551

Kommer an på om hva du ser på som bevis? Dokumenter som psykolog har gitt pluss barnevernets papirer? Nei han er ikke dømt da politiet henla saken fordi de mente at bevisene ikke var gode nok som folk rundt meg var gode nok dessverre. Psykologen tror på meg da og vil ikke avslutte med det første av grunner som jeg ikke vil gå inn i detaljer her.. er bare redd for at de i voldsoffererstatningen ikke tror på meg og at jeg må gå til advokat for å så starte prosessen på nytt igjen som sliter meg ut😥

Anonymkode: a5e7f...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kommer an på om hva du ser på som bevis? Dokumenter som psykolog har gitt pluss barnevernets papirer? Nei han er ikke dømt da politiet henla saken fordi de mente at bevisene ikke var gode nok som folk rundt meg var gode nok dessverre. Psykologen tror på meg da og vil ikke avslutte med det første av grunner som jeg ikke vil gå inn i detaljer her.. er bare redd for at de i voldsoffererstatningen ikke tror på meg og at jeg må gå til advokat for å så starte prosessen på nytt igjen som sliter meg ut😥

Anonymkode: a5e7f...19b

Ja det er vondt og vanskelig å gå å vente på svar. Bevisene må gi grunn til å bedømme at det er mer enn 50% sannsynlighet for at det har skjedd. Bildebevis er sterkest men vitneskriv fra barnevern og attest på traumediagnose fra psykolog veier også tungt. Lykke til ❤️

Anonymkode: 22922...551

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja det er vondt og vanskelig å gå å vente på svar. Bevisene må gi grunn til å bedømme at det er mer enn 50% sannsynlighet for at det har skjedd. Bildebevis er sterkest men vitneskriv fra barnevern og attest på traumediagnose fra psykolog veier også tungt. Lykke til ❤️

Anonymkode: 22922...551

Takk❤️ håper jo at de tror meg og får erstatning. Har ikke hatt det greit alle årene og har dager som ennå som er harde. Vanskeligste er jo at jeg har gått med grunnfølelsen at jeg er ødelagt av at de folkene har gjort imot meg pluss at jeg tørr ikke å være helt ærlig da jeg ikke stoler på psykologen å sjenerelt folk fordi jeg er redd for at de skal bruke det imot meg. 

Anonymkode: a5e7f...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt i samme kategori som din sak men jeg har noe erfaring ihvertfall:


Jeg fikk voldsoffererstatning etter blind vold, ikke voldsomme summen men etter at det ble henleggelse uten at politiet engang kontakta navngitte vitner eller Ruter for å få tilgang til overvåkning var det i det minste litt plaster på såret. 
Det tok litt over ett år fra søknad til den ble ferdig behandla, så tok det bare noen få dager før pengene var på konto. 
Veldig enkel søknadsprosess. Ingen spørsmål eller kontakt mellom meg og kontoret for voldsoffererstatning annet enn at jeg sjekka saken min på nettsidene noen ganger.

Jeg  burde egentlig søke voldsoffererstatning etter 22.juli også, jeg har til 2036 på meg men har aldri helt greid å ta steget. Mye tyngre søknadsprosess med dokumentasjon jeg ikke har tilgang på, firmaet jeg var ansatt i eksisterer ikke lengre så det er ikke så lett å dokumentere tapt arbeidsinntekt, at jeg var på jobb på tidspunktet og så videre. Dokumentasjon på senskadene har jeg.

Fristen for bistandsadvokat gikk ut i 2019 men frem til den fristen var jeg for syk til å greie prosessen.

Anonymkode: 7898e...f75

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette er ikke helt i samme kategori som din sak men jeg har noe erfaring ihvertfall:


Jeg fikk voldsoffererstatning etter blind vold, ikke voldsomme summen men etter at det ble henleggelse uten at politiet engang kontakta navngitte vitner eller Ruter for å få tilgang til overvåkning var det i det minste litt plaster på såret. 
Det tok litt over ett år fra søknad til den ble ferdig behandla, så tok det bare noen få dager før pengene var på konto. 
Veldig enkel søknadsprosess. Ingen spørsmål eller kontakt mellom meg og kontoret for voldsoffererstatning annet enn at jeg sjekka saken min på nettsidene noen ganger.

Jeg  burde egentlig søke voldsoffererstatning etter 22.juli også, jeg har til 2036 på meg men har aldri helt greid å ta steget. Mye tyngre søknadsprosess med dokumentasjon jeg ikke har tilgang på, firmaet jeg var ansatt i eksisterer ikke lengre så det er ikke så lett å dokumentere tapt arbeidsinntekt, at jeg var på jobb på tidspunktet og så videre. Dokumentasjon på senskadene har jeg.

Fristen for bistandsadvokat gikk ut i 2019 men frem til den fristen var jeg for syk til å greie prosessen.

Anonymkode: 7898e...f75

Skjønner deg! Det er en tung prosess å skal gå igjennom og man må ha folk rundt seg som er der for seg og uansett så kan den være ekstremt tungt. Det kommer nye regler hos voldsoffererstatningen 1 januar at alle gamle saker blir henlagt og at nye saker etter 1 januar har 1år på seg for å søke erstatning.

Anonymkode: a5e7f...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skjønner deg! Det er en tung prosess å skal gå igjennom og man må ha folk rundt seg som er der for seg og uansett så kan den være ekstremt tungt. Det kommer nye regler hos voldsoffererstatningen 1 januar at alle gamle saker blir henlagt og at nye saker etter 1 januar har 1år på seg for å søke erstatning.

Anonymkode: a5e7f...19b

Den regelen gjelder ikke 22. juli da det akkurat der er en særregel. Ihvertfall er det den informasjonen vi har fått i 22.juli gruppa.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skjønner deg! Det er en tung prosess å skal gå igjennom og man må ha folk rundt seg som er der for seg og uansett så kan den være ekstremt tungt. Det kommer nye regler hos voldsoffererstatningen 1 januar at alle gamle saker blir henlagt og at nye saker etter 1 januar har 1år på seg for å søke erstatning.

Anonymkode: a5e7f...19b

Kilde på at alle gamle saker skal bli henlagt 1 januar og tidsfrist på 1 år etter volden for å søke?

Det er jo helt idiotisk. Vold i nære relasjoner som er de ofrene som har mest behov for voldsoffererstatning av alle, bruker jo ofte år på å komme seg ut av forholdet og mange er for syke og nedbrutt til å i det hele tatt tenke på erstatning de første årene etter de ble fri

Anonymkode: 22922...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2022 den 14.16):

Kilde på at alle gamle saker skal bli henlagt 1 januar og tidsfrist på 1 år etter volden for å søke?

Det er jo helt idiotisk. Vold i nære relasjoner som er de ofrene som har mest behov for voldsoffererstatning av alle, bruker jo ofte år på å komme seg ut av forholdet og mange er for syke og nedbrutt til å i det hele tatt tenke på erstatning de første årene etter de ble fri

Anonymkode: 22922...551

De sakene som er søkt før 1 januar blir ikke henlagt men de som søker etter januar de blir henlagt av gamle saker og nye saker har 6mnd til 1år til å søke erstatning. Ja det er sykt da man er i en prosess hos en psykolog å det som kan skje når man blir presset er at personen blir enda mer syk. 

Anonymkode: a5e7f...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser at saksbehandlingstiden varierer mellom 5 og 20 måneder.

Anonymkode: f250b...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet når fysisk,psykisk og misbruk av barn foreldres? Er redd for at voldsoffererstatningen skal bli henlagt. Det har gitt meg kptsd og pnes,pluss at jeg aldri blir helt frisk og kvitt pnesen 

Anonymkode: a5e7f...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 8.44):

Ja det er vondt og vanskelig å gå å vente på svar. Bevisene må gi grunn til å bedømme at det er mer enn 50% sannsynlighet for at det har skjedd. Bildebevis er sterkest men vitneskriv fra barnevern og attest på traumediagnose fra psykolog veier også tungt. Lykke til ❤️

Anonymkode: 22922...551

Dette stemmer ikke. Kravet for å få erstatning er "klar sannsynlighetsovervekt". Det ligger et sted mellom alminnelig sannsynlighetsovervekt (som er 50%) og uten enhver rimelig tvil. Kan anslå at det ligger på mellom 70 og 80% sannsynlighet, det som kreves. 

Anonymkode: 75f2f...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hei. Ser dette er en gammel tråd, men jeg prøver allikevel. Jeg søkte om voldsoffererstatning etter en voldtekt som skjedde for 4 år siden. Søkte i mai i år. Jeg vant rettsaken som også var i år, men han ankte. Heldigvis avvist lagmannsretten anken i juni. Lurer på hvor lang tid det tok fra dere søkte til brevet om hvor lang behandlingstid kom? Og hvor lang tid det tok å få pengene? Lurere veldig på dette fordi jeg vil bli ferdig med alt som er relatert til saken så jeg kan begynne å jobbe med å komme med videre. Det er dom i saken og han er dømt til å betale erstatning.

Anonymkode: 7e217...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...