TheHairyToothfairy Skrevet 6. januar 2023 #61 Del Skrevet 6. januar 2023 (endret) Vi kan begynne prate om å være lei av det når vi begynner få mindre av det. Hver eneste uke, uansett hvor i Norge, opplever mine kollegaer rasistiske ytringer og angrep fra kunder. Det er det simple angrepet de kan ta fordi de vet de har feil. Og da er det jævlig lite relevant at noen feite, mette og fornøyde nordmenn uten store vansker i livet fra Livets Harde Skole ikke opplever det som et problem. Endret 6. januar 2023 av TheHairyToothfairy 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 6. januar 2023 #62 Del Skrevet 6. januar 2023 Jeg har vært lei fra jeg gikk på barneskolen. Problemet er at folk er tjukke i huet og har blitt programmert til å tro at rasisme er unaturlig og tillært, og at det da går an å ha et samfunn med "null rasisme" eller at det noensinne har eksistert et slik samfunn. Hvis definisjonen på rasisme er å lynsje noen, så stemmer det forsåvidt, men hvis definisjonen er å tenke at folk som ser ulike ut er forskjellige, så er det dypt inprentet i vår biologi til det punktet hvor babyer er "rasistiske". "Rasisme" er like naturlig som det å drikke vann, og like god mat, det er en naturlig overlevelses fordel. Jo mer folk ligner på oss selv, jo nærere knyttet til dem føler vi oss, og denne impulsen har alle mennesker enten de er hvite, svarte, gule eller blå. Bør vi tåle lynsjinger? Nei selvsagt ikke, men hvis terskelen skal være at ingen skal noensinne føle at noen har tenkt noe om dem som de ikke likte basert på hudfarge, da kan vi like godt gjøre det ulovlig å puste luft, for det er like realistisk å få folk til å slutte med det som å få folk til å ikke være "rasistiske" med den definisjonen. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morpheus Skrevet 6. januar 2023 #63 Del Skrevet 6. januar 2023 Det er vel ingen som er rasister lengre? Det var slik man drev med i andre verdenskrig. Nå er det ingen jeg møter som er rasister. De bryr seg ikke om hvilken rase du er. Mitt inntrykk er at folk heller ser mennesket, og ikke hvilken rase man er. Rasisme bør ikke blandes med at folk ikke er overbegeistret over noen former religion, livssyn, menneskesyn og holdninger. Det blir for lett å dra rasismekortet når det er noen helt andre ting det dreier seg om. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefarian Skrevet 16. februar 2023 #64 Del Skrevet 16. februar 2023 Morpheus skrev (På 6.1.2023 den 18.52): Det er vel ingen som er rasister lengre? Det var slik man drev med i andre verdenskrig. Nå er det ingen jeg møter som er rasister. De bryr seg ikke om hvilken rase du er. Mitt inntrykk er at folk heller ser mennesket, og ikke hvilken rase man er. Rasisme bør ikke blandes med at folk ikke er overbegeistret over noen former religion, livssyn, menneskesyn og holdninger. Det blir for lett å dra rasismekortet når det er noen helt andre ting det dreier seg om. Nå motsier du deg selv.. Rasisme er nettopp det at folk, ut i fra f.eks hudfargen til vedkommende, tilegner personen egenskaper (ofte negative) på en generaliserende og fordomsfull måte. Dette er noe folk fra andre kulturer, de med et annerledes utseende, med funksjons nedsettelse, ikke-heterofile eller ikke-cis personer, dessverre kan opplever daglig. Ikke alt dette defineres som rasisme. Kanskje er det diskriminering og fordomsfulle ytringer og adferd. Men det er noe man uansett må ta på alvor å ikke avfeies som ubetydelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #65 Del Skrevet 16. februar 2023 Unnskyld meg.. men for noen dager siden var det en brun dame som seriøst sneik helt bevisst i køen jeg stod i, og da tenkte jeg at kanskje hun ikke burde gjort det, for hun gir brune folk dårlig rykte. Anonymkode: 1054b...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 16. februar 2023 #66 Del Skrevet 16. februar 2023 Nei, heldigvis kan vi ikke slutte å mase før det er slutt på det. Helt slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #67 Del Skrevet 17. februar 2023 Vi må holde på til det er borte. Og vi har en ekstremt lang vei å gå. Anonymkode: e74f6...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #68 Del Skrevet 20. februar 2023 Om man så er gift med en svart mann, og har svarte barn, så fritar ikke det fra rasisme stempelet. Mindre verdt pga hudfargen? Liksom? Anonymkode: bb103...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beelzebub Skrevet 20. februar 2023 #69 Del Skrevet 20. februar 2023 Ja, det er lenge siden "anti-rasisme" tippet over til å bli "de lave forventningers rasisme". Full sirkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 20. februar 2023 #70 Del Skrevet 20. februar 2023 SOS Mods, dere må skynde dere med å slette tråden, noen mener noe uttafor pk-malen! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CatPerson123 Skrevet 20. februar 2023 #71 Del Skrevet 20. februar 2023 (endret) Selvfølgelig skal alle være imot rasisme. Men nå on dagen er alt og alle (bare hvite) rasistiske, og det liker jeg ikke. At en hvit person har boxbraids er rasistisk, å ikke ha en mørkhudet person som vinner en pris er rasistisk, alt er det. Talent og personlighet betyr ingenting lenger, nå er det bare hudfarge. Det finnes rasister, og det skal man jo absolutt være imot! Men nå om dagen er det å være hvit nok til å bli kalt rasistisk, hvertfall i USA osv. Og er man mørkhudet kan man tydeligvis ikke være rasistisk Så jo, er lei av maset. Og det idiotiske overdrevne maset gir ikke lyst til å forebygge det, man ignorerer det fordi man er lei, istedet Endret 20. februar 2023 av CatPerson123 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 24. februar 2023 #72 Del Skrevet 24. februar 2023 Det hetses over alt uansett hudfarge, men tynne, tykke, korte og lange, kvinner, stemødre, bestemødre, enslige mødre, fattige eller uføre, men vi som er hvite eller gråbleike har ingen beskyttelse mot den urett som foregår mot oss. Gamle, skremte folk på sykehjem kalles for rasister når de ikke vil ha hjelp av en pleier med hijab. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #73 Del Skrevet 24. februar 2023 Slik jeg ser det, er det ekstremt viktig å bekjempe rasismen; ikke minst den usynlige og strukturelle rasismen, som systematisk diskriminerer uten at vi er klar over det. Det som imidlertid bekymrer meg, som har stått på barikadene mot rasisme i en halv menneskealder, er den økende tendensen til å oppkonstruere situasjoner som rasediskriminering når det ikke er saklig grunnlag for det. Det skaper et inntrykk av at antirasisme er en overfladisk motebølge snarere enn et alvorlig etisk engasjement, og skader den virkelige kampen for sosial rettferdighet. Anonymkode: b499e...913 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 27. februar 2023 #74 Del Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 20.34): Blir litt mye av det i avisene. Skulle tro halve Norges befolkning var med i KKK, så mye oppmerksomhet dette får. Anonymkode: c2e89...23f Forakten mot etniske nordmenn og andre hvite fortsetter med uforminsket styrke, så denne debatten dør aldri. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 27. februar 2023 #75 Del Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 16.02): Slik jeg ser det, er det ekstremt viktig å bekjempe rasismen; ikke minst den usynlige og strukturelle rasismen, som systematisk diskriminerer uten at vi er klar over det. Det som imidlertid bekymrer meg, som har stått på barikadene mot rasisme i en halv menneskealder, er den økende tendensen til å oppkonstruere situasjoner som rasediskriminering når det ikke er saklig grunnlag for det. Det skaper et inntrykk av at antirasisme er en overfladisk motebølge snarere enn et alvorlig etisk engasjement, og skader den virkelige kampen for sosial rettferdighet. Anonymkode: b499e...913 Rettferdighet er et meningsløst ord, så lenge ulike grupper ikke får lov til å stå opp for egne interesser og egen identitet. Etnisk norske fra middelklassen er et godt eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymousBruker Skrevet 27. februar 2023 #76 Del Skrevet 27. februar 2023 Det kommer jo an på hvor mye oppmerksomhet man "gidder" å gi det, men så lenge man har et ganske åpent og likeverdig menneskesyn, så burde det jo være lov til å ikke være topp-tilhenger av alle sånne saker ja. Jeg er selv asiater og kan møte mye hets i hverdagen så jeg er så absolutt imot rasisme, men samtidig gidder jeg ikke å henge meg opp i alle andres saker (fordi jeg støtter dem selvfølgelig, men på mitt vis). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 27. februar 2023 #77 Del Skrevet 27. februar 2023 Kipling skrev (På 6.1.2023 den 18.45): Jeg har vært lei fra jeg gikk på barneskolen. Problemet er at folk er tjukke i huet og har blitt programmert til å tro at rasisme er unaturlig og tillært, og at det da går an å ha et samfunn med "null rasisme" eller at det noensinne har eksistert et slik samfunn. Hvis definisjonen på rasisme er å lynsje noen, så stemmer det forsåvidt, men hvis definisjonen er å tenke at folk som ser ulike ut er forskjellige, så er det dypt inprentet i vår biologi til det punktet hvor babyer er "rasistiske". "Rasisme" er like naturlig som det å drikke vann, og like god mat, det er en naturlig overlevelses fordel. Jo mer folk ligner på oss selv, jo nærere knyttet til dem føler vi oss, og denne impulsen har alle mennesker enten de er hvite, svarte, gule eller blå. Bør vi tåle lynsjinger? Nei selvsagt ikke, men hvis terskelen skal være at ingen skal noensinne føle at noen har tenkt noe om dem som de ikke likte basert på hudfarge, da kan vi like godt gjøre det ulovlig å puste luft, for det er like realistisk å få folk til å slutte med det som å få folk til å ikke være "rasistiske" med den definisjonen. Enig med deg. Mennesket er tribalistisk av natur. Vil aldri forsvinne. Vi må lære å leve med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #78 Del Skrevet 27. februar 2023 Jeg trur mange har for lite å drive med i fritiden. Derfor leter de etter å finne en eller annen ting de kan kalle rasisme eller annen krenkelse. Jeg har en jobb hvor jeg møter mange forskjellige mennesker. Jeg har kommet ut sv telling for hvor mange ganger jeg blir kalt rasist, eller at jeg diskriminerer og krenker folk. Jeg gjør ikke det, men jeg følger lover og regler bestemt av departement. Disse reglene er det ikke så mange utenom som kan og jeg forklarer i sju lange uten at de vil forstå. Har også fått høre at de skal anmelde meg og at vi sees i retten. Jeg er så drittlei sånne folk at jeg bare svarer at jeg gleder meg til vi sees igjen. Har aldri fått noen anmeldelser i posten, men at noen har prøvd å fått avslag betviles ikke ett sekund. Jeg er drittlei de som lar seg krenke uten at det egentlig var noen krenkelse. Anonymkode: 81657...789 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #79 Del Skrevet 27. februar 2023 Jeg er dritt lei og er utlending selv. Anonymkode: c71d6...360 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 27. februar 2023 #80 Del Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 12.35): Vi må holde på til det er borte. Og vi har en ekstremt lang vei å gå. Anonymkode: e74f6...a24 Det er hvite folk som blir borte, ikke rasismen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå