Gå til innhold

Hva er bra mål å ha i benkpress?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Hvis man akkurat har begynt å trene benkpress, Jeg lurer på hva som kan være bra mål å løfte f.eks. på et års tid? Jeg har hørt at å ta noen reps med kroppsvekt kan være et bra mål. Jeg har begynt å trene stronglift 5x5 modellen. Så hvis man veier f.eks. 65kg, så kan det være et bra mål å klare å ta 65kg x 5? Eller er det litt hårete?

Anonymkode: 59dce...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg ville lurt på er om du er mann eller dame, det er ganske relevant for en øvelse som benkpress. Siden du skriver 65 kg så vil jeg tippe kvinne, og hvis du klarer 65kg×5 så er det bra ja. 

Veier selv en del mer enn det, løfter nå 55kg×2 (som er det siste jeg testet) i benkpress, trent målrettet styrke siden juni, men av og på diverse siden 2017. Målet mitt er 60kg til jul, og kroppsvekt når den er redusert til målvekt.

Anonymkode: 444fc...808

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Et bra mål er å stadig ha fremgang.

Anonymkode: 05a5d...d6e

Jo, selvfølgelig, men det må da være lov å skape seg konkrete mål også ? 😄

Anonymkode: 59dce...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.11.2022 den 0.14):

Hva hvis man tar ca 35-40 kg?

Anonymkode: 959f6...c24

ja det kommer jo an på hvor stor du er da - om en mann på 80 kilo tar 40 i benk er det jo ganske stusselig, mens om en kvinne på 50 kilo tar det er det en god start, men ikke spesielt imponerende.

Anonymkode: a4991...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dårlig i benk, selv om jeg har trent det en stund, fremgang går sakte for meg. Jeg veier 58 kg og tar ca 50 kg i benk på en god dag, klarer 4-5 reps. Mitt mål er å komme opp i egen kroppsvekt.. men er som sagt dårlig i akkurat den øvelsen så vet ikke om det vil gå 🙈

Anonymkode: 087ca...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh. Å løfte så og så mye i forhold til egen kroppsvekt er et dårlig mål. Det er et ikke-lineært forhold mellom kroppsvekt og styrke... en topptrent utøver på 120 kg kan løfte mye tyngre vekter enn en tilsvarende topptrent utøver på 60 kg, men ikke så mye som dobbelt så tunge. (Relevante søkeord: "square-cube law", "wilks score".) 

(Dertil kommer at forskjellige personer vil ha ulike proporsjoner som kan gjøre bestemte øvelser lettere eller vanskeligere... har man lange armer og korte bein vil man ha en fordel i knebøy og en ulempe i benkpress, og omvendt.) 

Eneste fornuftige målsetning er på kort sikt å løfte mer enn man klarte før. På lengre sikt kan man sjekke ut hvor rekorder og vanlige konkurranseresultater i aktuell vektklasse ligger, og evt. sette seg mål basert på disse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...