Gå til innhold

Bryllup i hui og hast!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har hatt en halvløs plan om giftemål engang i fremtiden, vinhar bare aldri fått ut fingern men nå har svigermor blitt alvorlig syk, vi kan ikke forvente å ha henne hos oss så veldig mye lengre, ihvertfall ikke i form til selskap.

Svigermor ville gleda seg stort over å kunne få deltatt i bryllupet til ihvertfall ett av barna sine og vi begge vil så gjerne ha henne med på dagen.

Vi har aldri planlagt eller drømt om et svært bryllup med mange inviterte og har hele veien snakka om rådhuset og middag med våre nærmeste på restaurant eller lignende etterpå. 

Det jeg lurer på er egentlig om det er mulig å gjennomføre et bryllup nå før jul? Da tenker jeg mest på praktiske detaljer som prøvingsattest og ting jeg ikke kan eller vet noe om, hva må ordnes for å få gjennomført en vielse😅

Rådhuset har flere tidspunkt som er ledige og aktuelle å booke, restaurant finner vi utav eller så ordner vi noe levert hjem, klær er null stress og vi tar gjerne enkle ringer som finnes i en butikk om det betyr at svigermor får blitt med. 

Er vi naive og helt blåst her eller er dette mulig å få til om vi starter i helgen?

Anonymkode: 5c038...6bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.skatteetaten.no/skjema/provingsattest/

Her står det at prøvingsattest nå er gyldig uten stempel og signatur, jeg blir litt forvirra av regelverket.

Jeg ser også på skatteetaten sine sider at man kan få søknaden godkjent umiddelbart om det er automatisk saksbehandling? Det er snakk om samme dokument?

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/saksbehandlingstider/#ekteskap

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tlf mandag og forklar- da bistår vi gjerne med å få fortgang på prøvingsattesten 

med løsningen du skisserer går dette fint før jul! 

lykke til💜

Anonymkode: 3dda3...542

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Dere finner mye info her: står at i Oslo tar det 5-6 uker å få prøveattest. Mulig andre kommuner har andre tidsestimat. 

https://www.oslo.kommune.no/radhuset/vielse-i-oslo-radhus/#toc-3

Anonymkode: d9656...4f7

Vi fikk prøvingsattest i Oslo i løpet av et par timer, siden ingen av oss hadde vært gift tidligere. Er jo bare å sende inn søknad nå i helgen og så eventuelt ringe til uka og forklare situasjonen.

Anonymkode: 7cfe3...72f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ingen av dere har vært gift før eller har barn fra tidligere forhold går det raskt å få prøvingsattest (jeg tror vår kom etter ca ei uke). Så sett i gang å planlegge bryllup.

Anonymkode: 399ff...f36

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!! Dette skal gå bra. Kast dere rundt, send søknad i kveld, ring mandag morgen og forklar situasjonen om dere ikke får godkjent med en gang. Det er mulig uansett for jul er mer enn 4 uker til.

Så finner dere en dato i dag som kan passe, sender en foreløpig hold av datoen, så dobbeltsjekker med lokale og vigsel på mandag. Og selvfølgelig me prøvingsattest. 

Så ringer dere rundt og ordner mat, er det vanskelig så hør om noen vil hjelpe me å lage en rett hver, eller lag mat som er enkelt feks sodd (eller noe der dere kommer fra).

Håper dette går bra! Ordne ringer i dag

Anonymkode: 68318...89d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen, dette skal vi få til, vi er i gang i dag med en liste over gjøremål vi fant på nett i går.

Mesteparten av punktene er slikt vi ikke trenger tenke på så halve lista er allerede kryssa ut😄

Vi skal sende inn prøvingsattest nå og har sjekka ut at det finnes enkle ringer i våre størrelser tilgjengelig i butikker rundt om i byen så vi tenker å ta en runde å se litt før vi bestemmer oss helt.

Jeg har faktisk to lyse kjoler i skapet som aldri har blitt brukt så det kan bli en av de, begge er enkle, litt mot sommerkjoler riktignok med det gjør ingenting, mulig jeg ser litt på andre ting også men da har jeg noe ihvertfall.

Vi har en blomsterbukett like ved som er veldig flinke, jeg tenker å høre om de kan ordne en enkel bukett i høstfarger.
Mannen har dress og alt i orden og skal få satt opp time hos barberer, jeg ordner nok hår og slikt selv. 
Broren min er halvproff fotograf, han har en hovedjobb men fotografere både portrett og stemning på oppdrag og har en stil vi liker så han får en telefon etterpå. Vi vil ikke at han skal bruke hele dagen på å løpe rundt å stresse med bilder så vi har tenkt å foreslå at vi setter av en time kanskje og at vi begrenser oss (mest han) til å vere fornøyde om vi får et godt bilde av oss. Tipper han da må ta noen hundre bilder totalt på 2-3 forskjellige steder i nærheten men det skal han få komme med input på som vet slikt best. Vi er nære nok til at han fint sier nei om han ikke er helt komfortabel med det.

Vi booker dato på rådhuset etter at prøvingsattesten er i orden, ingen av oss har vert gift før eller har barn så da satser vi på at det ordner seg der.

Så står det egentlig bare igjen å finne en restaurant og å faktisk invitere foreldre, søsken og de få andre menneskene vi håper har lyst å bli med oss på dagen.

Min side av familien skal feire jul med oss så de har allerede flybiletter og alt på plass. De er de eneste med reisevei så vi hadde litt flaks der.

Vi har helt sikkert glemt noe og tar gjerne imot råd om noen har☺️

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...