Gå til innhold

Er det helt sykt å bruke 26 000 kr på et kamera når man er hobbyfotograf? Eller kan det rettferdiggjøres? Hva tenker du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner flere hobbyfotografer, og mange av de med svært dyre kamera. De færreste tar gode bilder, men legger ut drøssevis av bilder typ 100 i slengen som ikke er spesielt bra. Så kjenner jeg de med mobilbilder og kamera til 5000k, og mange av de har et godt øye for bilder. Så nei, trenger ikke være kamera som gjør bildet. 

Anonymkode: 8e2cf...34a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 12.24):

Er det helt sykt å bruke 26 000 kr på et kamera når man er hobbyfotograf? Eller kan det rettferdiggjøres? Hva tenker du?

Jeg har sååå lyst på ett speilløst fullformatkamera og med ett objektiv til så koster det 26 000 kr. Det forrige speilreflekskameraet jeg kjøpte kostet vel 22 000 kr. Men det er 10 år nå og jeg skulle gjerne hatt noe nyere og bedre. Tror det ville gitt meg mye mer fotoglede, inspirasjon og motivasjon til å fotografere. Men er det med på å rettferdiggjøre å bruke så mye penger på ett kamera? Det jeg har nå fungerer jo ennå, det er bare litt utdatert, treg autofokus, osv. 

Anonymkode: a1024...6cb

Jeg tenker 3 ting:

1. Kan du tjene penger på bildene? Hvis ja, kjør på.

2. Har du ikke tenkt å tjene penger på bildene, men likevel har råd til det, kjør på.

3. Har du ikke tenkt å tjene penger på bildene og har ikke råd til det, la vær.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd, så kjør på. Manglende og dårlig utstyr går fort utover interessen.

Jeg mangler ordentlig tele iht mitt kamera. Men eg har ikke 20.000 til det. Hadde jeg dratt inn mer penger via hobbyen kunne jeg ha forsvart det. Så jeg kan jo ta de bildene jeg er ute etter. Men det krever så sykt mye mer uten riktig tele objektiv.  Så jeg har tatt lite de siste 3 årene.  Kamera mitt er jeg veldig fornøyd med.men litt lei landskap pga lite spennende her, og blir mye av det samme mitt er ikke fullformat,  men tilsvarer nesten.  Og fungerer helt fint. Brukte det til masse bilder til bok, som ble solgt mye av lokalt.  

Anonymkode: ff046...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M71 skrev (1 time siden):

Skal vi se, det som begynte med at det ble dårlige bilder i sportshaller av ungene har nå endt opp med:

1stk pro kamera, 3 zoom objektiver som dekker F2,8 fra 14-200mm, teleconverter, 50mm f1,4, macro/portrett objektiv, stativ litt diverse dilldall i forbindelse med lyssetting og noen minnekort.....

Er jeg hysterisk lykkelig, nei... er jeg godt fortnøyd og tar med kameraet på spaserturer og sportshaller, ja :) 

Nypris på dette hadde jeg ikke turt å tenke på en gang, men på bruktmarkedet på slr så gjør man veldig gode kjøp.

(Nikon D5 +14-24+24-70+70-200 kom meg på totalt 40k, men da hadde jeg allerede solgt utstyr(som også var kjøpt brukt over 10år) for 25k så oppgraderingen til drømmesettet var relativt rimelig)

TS, bare kjører på og ha det moro :) 

Jeg har tenkt på å kjøpe brukt, men er så redd for at det kanskje skulle være noe feil med kameraet? Sånn om man kjøper på finn. Jeg ser f.eks foto.no har bruktmarked, men der er ikke så mye utvalg i tillegg til at man ikke sparer så veldig mye på det heller. Hvor kjøpte du ditt utstyr?

Drizzt skrev (1 time siden):

Jeg tenker 3 ting:

1. Kan du tjene penger på bildene? Hvis ja, kjør på.

2. Har du ikke tenkt å tjene penger på bildene, men likevel har råd til det, kjør på.

3. Har du ikke tenkt å tjene penger på bildene og har ikke råd til det, la vær.

Gode poeng. Har ikke planer om å tjene penger, men har råd til det. Må ta fra sparepengene da men har en del av de så tenker det ikke vil gjøre så mye. Har jo hatt lyst på nytt kamera i mange år allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gode poeng. Har ikke planer om å tjene penger, men har råd til det. Må ta fra sparepengene da men har en del av de så tenker det ikke vil gjøre så mye. Har jo hatt lyst på nytt kamera i mange år allerede. 

Da går du for alternativ 2 :) Kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tenkt på å kjøpe brukt, men er så redd for at det kanskje skulle være noe feil med kameraet? Sånn om man kjøper på finn. Jeg ser f.eks foto.no har bruktmarked, men der er ikke så mye utvalg i tillegg til at man ikke sparer så veldig mye på det heller. Hvor kjøpte du ditt utstyr?

Hei, selve kameraet kjøpte jeg brukt fra Foto.no faktisk, 3 måneders garanti gjorde at jeg følte meg trygg.

Skal det kjøpes kamera på finn er det viktig (for meg ihvertfall) at selve huset er yngre enn 5 år og at kvittering som kjøp fra butikk hvor kjøper er privatperson er viktig. Da er man sikker på at man har reklamasjonsrettigheter.

Ellers er alt av objektiv kjøpt brukt med personlig oppmøte og overføring av penger på vipps.

Testet på stedet. 

DSLR utstyr er virkelig billig nå, mens det speilløse er vesentlig nærmere nypris er min oppfatning.

Jeg har vært en tur innom speilløst, men klarte ikke å bli venn med autofokusen til sportsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mye om du skal kjøpe det bare for å se om det er noe du vil fortsette med og om det gir deg mer glede og lyst til å ta mer bilder. 

Anonymkode: 7d38f...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det syns jeg er innafor hvis du har råd til det. Jeg har kjøpt meg designerveske til den prisen. 

Anonymkode: 1f87d...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først sykt om du ikke bruker utstyret. Kjøp om du har et målrettet ønske om å bruke OG utvikle måten du bruker kamera på. Det er ingen vits i å bruke så mye om du bare skal ta bilder uten å bli flinkere, da kan du like godt kjøpe et godt Sony A6100 feks. Og det sier seg selv at det ikke er noe vits i å bruke den summen på kamera om det ikke skal brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn varsel på prismatch og se om det blir billigere på black Friday evt etter jul

Anonymkode: 711ec...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M71 skrev (8 timer siden):

Hei, selve kameraet kjøpte jeg brukt fra Foto.no faktisk, 3 måneders garanti gjorde at jeg følte meg trygg.

Skal det kjøpes kamera på finn er det viktig (for meg ihvertfall) at selve huset er yngre enn 5 år og at kvittering som kjøp fra butikk hvor kjøper er privatperson er viktig. Da er man sikker på at man har reklamasjonsrettigheter.

Ellers er alt av objektiv kjøpt brukt med personlig oppmøte og overføring av penger på vipps.

Testet på stedet. 

DSLR utstyr er virkelig billig nå, mens det speilløse er vesentlig nærmere nypris er min oppfatning.

Jeg har vært en tur innom speilløst, men klarte ikke å bli venn med autofokusen til sportsbruk.

Bor på ett forholdsvis lite sted så blir vanskelig å møtes for å prøve, men ellers er det jo en super måte å gjøre det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TheHairyToothfairy skrev (8 timer siden):

Det er først sykt om du ikke bruker utstyret. Kjøp om du har et målrettet ønske om å bruke OG utvikle måten du bruker kamera på. Det er ingen vits i å bruke så mye om du bare skal ta bilder uten å bli flinkere, da kan du like godt kjøpe et godt Sony A6100 feks. Og det sier seg selv at det ikke er noe vits i å bruke den summen på kamera om det ikke skal brukes. 

Du har ett veldig godt poeng. Jeg har alltid ett ønske om å utvikle meg og bli bedre, så jeg håper på at ett nytt kamera kan bidra til det - selv om jeg jo klarer meg med det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller brukt pengene på et nytt objektiv og beholdt det gamle kamraet. 

Anonymkode: 8f74c...9a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke råd til det, men jeg bygde opp en fotokoffert med innhold som hadde nypris på over 200.000 kroner. Økonomisk sett burde jeg nok ikke gjort det, men det ga meg glede og økt livskvalitet, og jeg bruker fortsatt det samme utstyret, 15 år senere. 

Anonymkode: 209b2...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du har råd og om det virkelig er noe du kommer til å bruke, burde det vel være innafor. Det er ekstra viktig og sjekke hvilke garanti- eller forsikrings-muligheter det er på det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymousBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis du har råd og om det virkelig er noe du kommer til å bruke, burde det vel være innafor. Det er ekstra viktig og sjekke hvilke garanti- eller forsikrings-muligheter det er på det da.

Veldig godt poeng med forsikring. Tenkte ikke over det før nå i dag. Og der de hadde det på tilbud hadde de ikke forsikring til salgs (slik som japanphoto som har supersikring der de fikser det eller du får nytt kostnadsfritt). De sa at de fleste hadde det på innbo/reise forsikring. Men jeg vet ikke om det vil lønne seg? Forsikringen fra japanphoto kommer på ca 2000 kr for 4 år. Jeg vet ikke om det bare er japanphoto som tilbyr denne typen forsikring? (Og der var kameraet dessverre ikke på tilbud...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har råd, kjør på. At du kjøpte et dyrere (justert for inflasjon) sist, som du fortsatt bruker er enda mer kjør på. Billig hobby egentlig. 

Anonymkode: 00190...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så lenge du har råd, kjør på. At du kjøpte et dyrere (justert for inflasjon) sist, som du fortsatt bruker er enda mer kjør på. Billig hobby egentlig. 

Anonymkode: 00190...a13

Sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...