AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #1 Del Skrevet 18. november 2022 Er det helt sykt å bruke 26 000 kr på et kamera når man er hobbyfotograf? Eller kan det rettferdiggjøres? Hva tenker du? Jeg har sååå lyst på ett speilløst fullformatkamera og med ett objektiv til så koster det 26 000 kr. Det forrige speilreflekskameraet jeg kjøpte kostet vel 22 000 kr. Men det er 10 år nå og jeg skulle gjerne hatt noe nyere og bedre. Tror det ville gitt meg mye mer fotoglede, inspirasjon og motivasjon til å fotografere. Men er det med på å rettferdiggjøre å bruke så mye penger på ett kamera? Det jeg har nå fungerer jo ennå, det er bare litt utdatert, treg autofokus, osv. Anonymkode: a1024...6cb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #2 Del Skrevet 18. november 2022 Kjør på!😀👍 Anonymkode: ea6f1...bf6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #3 Del Skrevet 18. november 2022 Hvorfor skulle det være sykt? Det er det det koster med et godt speilreflekskamera. og det er det da helt vanlig at hobby-fotografer har. Proffene har enda dyrere utstyr, om det er det du tenker på. Jeg er hobby-pianist, og spiller bare en time eller to i uken. Jeg har likevel kjøpt meg el-piano til over 20 000. Så lenge du har pengene til det, og det gir deg glede, ser jeg ikke problemet. Å ta opp forbrukslån for å kjøpe det, derimot, DET hadde jeg syntes var ufornuftig og dumt. Men ellers..? Ser ikke problemet. Anonymkode: 0092c...fc9 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Del Skrevet 18. november 2022 Det kan rettferdiggjøres det Jeg hadde sagt kjøå det For min personlige del ville jeg tenkt på hvor mye jeg ønsker meg det, hvor mye jeg faktisk kommert il å bruke det, og om jeg egentlig må prioritere noe annet akkurat nå. Anonymkode: 21624...7cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #5 Del Skrevet 18. november 2022 Ikke sykt.. Anonymkode: 9ca71...302 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gudrund Skrevet 18. november 2022 #6 Del Skrevet 18. november 2022 Hei! Det er jo gøy med fotografering, og et flott kamera å ta bildene med gir jo definitivt enda et «pluss» til opplevelsen. Jeg tenker jo at det største spørsmålet her er økonomien, men siden du hadde råd til et for 22k for ti år siden går jeg ut i fra at det går bra for deg å kjøpe et til 26 i dag. Og om du har råd til å bruke så mye penger på en hobby, er det jo bare til å kjøre på! Det sagt, så ... Jeg har selv erfart at når jeg får meg noe nytt som er «bedre», men ikke «annerledes», så er det veldig spennende å holde på med i starten, men at det dabber av til samme nivå som det var før ganske raskt ... Du kan jo tenke på om du er sånn selv, eller? Uansett hva du ender opp med å velge; håper du får massevis av fotoglede frem over, nå som vinteren kommer snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 18. november 2022 #7 Del Skrevet 18. november 2022 De aller fleste hobbyer koster penger og 26.000 er ikke dyrt for et fullformat speilreflekskamera. Jeg er hobbyfotograf selv og kjenner ganske mange som har doblet og triplet det beløpet. Har du kameraet i to år koster hobbyen din deg en drøy 1.000-lapp i måneden og det er ikke all verden. (Tenk på de som strikker og kjøper haugevis av garn! ) Det har skjedd ganske mye teknisk på ti år så at du gjerne vil ha ett nytt nå forstår jeg godt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Del Skrevet 18. november 2022 Overhodet ikke. Jeg har Pc til 40000. Har lyst på teleskop til 40000 også. Folk kjøper telefon til 15000 for å ta selfies og sende meldinger. Anonymkode: af035...103 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #9 Del Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Er det helt sykt å bruke 26 000 kr på et kamera når man er hobbyfotograf? Eller kan det rettferdiggjøres? Hva tenker du? Jeg har sååå lyst på ett speilløst fullformatkamera og med ett objektiv til så koster det 26 000 kr. Det forrige speilreflekskameraet jeg kjøpte kostet vel 22 000 kr. Men det er 10 år nå og jeg skulle gjerne hatt noe nyere og bedre. Tror det ville gitt meg mye mer fotoglede, inspirasjon og motivasjon til å fotografere. Men er det med på å rettferdiggjøre å bruke så mye penger på ett kamera? Det jeg har nå fungerer jo ennå, det er bare litt utdatert, treg autofokus, osv. Anonymkode: a1024...6cb Det er det jo umulig for oss å svare på. Om kona/mannen og ungene går sultne til sengs og du lever på stadig høyere lån så er et kanskje ikke topp prioritering. Har du alt på stell så er det noe helt annet. Men dette som er skrevet her er interessant og ofte helt riktig: Gudrund skrev (31 minutter siden): Jeg har selv erfart at når jeg får meg noe nytt som er «bedre», men ikke «annerledes», så er det veldig spennende å holde på med i starten, men at det dabber av til samme nivå som det var før ganske raskt ... Du kan jo tenke på om du er sånn selv, eller? Fascinasjonen over det som et nytt og kult kan være stor, men etter hvert flater det ut. Anonymkode: 36c3c...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #10 Del Skrevet 18. november 2022 Ikke sykt så lenge du har råd til det😊 Kanskje du kan selge det gamle også? Anonymkode: 0a25e...0b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 18. november 2022 #11 Del Skrevet 18. november 2022 (endret) Du trenger ikke rettferdiggjøre en dritt. Så lenge du kan betale regningene dine etterpå, ser jeg null problemer med det. Det er dine penger, og ingen har noe med det. kjøpte noe dyrt selv i dag, som jeg ikke gidder å vise de nærmeste, fordi det bare kommer masse kommentarer da. Det gidder jeg ikke. Kan ikke si hva, av fare for å bli gjenkjent, men har ikke dårlig samvittighet for det, og det trenger ikke du ha heller ts Endret 18. november 2022 av Villfisker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #12 Del Skrevet 18. november 2022 For meg hadde det vært helt sykt, fordi jeg antagelig har en helt annen økonomi enn deg. Har du råd til det så ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 2c6c0...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 18. november 2022 #13 Del Skrevet 18. november 2022 Har du råd er det bare å kjøre på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omnitron Skrevet 18. november 2022 #14 Del Skrevet 18. november 2022 Det avgjørende er om økonomien tillater slike dyre hobbyer. Summen i seg selv er ikke avskrekkende. Om du benytter det nye kamera i 5 år, og det forrige kamera har vart i 10 år vil årlig kostnad være ca 3200,- og månedspris ca 270,- Det er langt mindre enn hva mange bruker til hobby. Heller faktisk mot å bli billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. november 2022 #15 Del Skrevet 18. november 2022 Så lenge du har penger til å betale mat og regninger, ser jeg ikke noe problem i det. Det er jo mange som har telefon til 20 000. Mange bruker mye penger på hobby. Det er jo greit så lenge det ikke går utover viktigere ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #16 Del Skrevet 18. november 2022 Det er innafor Anonymkode: 6e281...a4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 18. november 2022 #17 Del Skrevet 18. november 2022 Synes i utgangspunktet 26 000 høres mye ut. Men, hvis du KAN bruke utstyret, vet hvordan du kan utnytte utstyret best mulig og ellers har stor interesse og lyst til å faktisk holde på med det, så kan det lett forsvares. Folk kaster penger rundt på alt mulig annet, så å bruke det på noe som gir deg noe er bra. Men hvis du ikke kan bruke utstyret, ikke vet hvordan du kan utnytte utstyret og har bare middels interesse og lyst til å holde på med det, eventuelt at du er rookie, så synes jeg du bør gå for noe enklere og mindre. Det er likevel min mening. Hva du vil og ikke vil er helt opp til deg. Og hvis magefølelsen din sier JA, så gjør du det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #18 Del Skrevet 18. november 2022 Som noen over her sier, hvis man faktisk kan bruke det så kan det være fint. Om du ikke er en avansert hobbyfotograf er det egentlig ikke noen vits i å ha så dyrt kamera, da de fleste amatører likevel ikke greier å få ut den ekstra kvaliteten likevel. Anonymkode: 965dd...eb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 18. november 2022 #19 Del Skrevet 18. november 2022 Kommer veldig an på hva du ofrer for det da, om ungene må slutte på fotballen er det passe sykt, men om du har pengene til overs er det vel bare fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #20 Del Skrevet 18. november 2022 Jeg kjøpte speilløst kamera fra samme merke som mitt tidligere kamera og kan bruke de samme objektivene som før når jeg har en adapter-ring. Anonymkode: 49630...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå