Bekkeblom Skrevet 7. desember 2005 #1 Skrevet 7. desember 2005 Er det sånn at sjølpålagt sjukdom/dårlig helse skal straffes i helsesystemet vårt, enten med dyrere egenandel eller flyttes ned i køen (me radikalt enn i dag)? Har du røyka og fått diabetes skal du betale mer? Eller har spilt fotball og fått dårlige knær? Bør det finnes a og b-lag i sjukehuskøen så folk med sjukdommer som skyldes uflaks/dårlige gener kommer fortere fram til reperasjonsstedet?
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. desember 2005 #2 Skrevet 7. desember 2005 Nei, det synes jeg ikke. For det første så burde vi har råd til å gi alle like muligheter i "verdens rikeste land" og for det andre ville ett slikt system medført for store problemer. I bunn og grunn er det nokså mange sykdommer og skader som kan regnes som selvforskyldt, alt fra bilulykker til hjerteinfarkt. Se på tannlegeordningen i dag, der er det jo slik at man ikke har en egenandelsordning på tannelgebehandling, fordi tannproblemer regnes som selvforskyldt pga dårlig tannpuss. Men man tar ikke hensyn til at vi faktisk har ulike gener der også, noen har bare skjørere tenner enn andre. Så har du også tilfeller hvor den manglende tannpussen skyldes dårlig oppdragelse, hva da? Er det selvforskyldt eller ikke? Og hvordan skal man eventuelt dokumentere at man aldri lærte å pusse tenner hjemme?
Arkana Skrevet 7. desember 2005 #3 Skrevet 7. desember 2005 (endret) Jeg synes ikke det er riktig (selv om mange selvpåførte sykdommer koster oss veldig mye). I praksis blir det jo slik at staten forteller oss hvordan vi skal leve, og det går bare ikke. Derimot synes jeg godt at alkohol, tobakk, søtsaker o.l. kan være litt dyrere (noe av dette er jo det allerede) både for om mulig forhindre at folk kjøper så mye av det og for å dekke litt av kostnadene på at mennesker som røyker/har alkoholproblemer/er kraftig overvektig eller hva det måtte være koster samfunnet mer penger. Og så kommer jo problemet med hvordan vi skal vite om noe er selvforskyldt. En røyker som får lungekreft har etter all sannsynlighet fått det pga tobakken. Og det er vel ikke noen tvil om årsaken når en fotballspiller skader seg på banen. Når det gjelder mat og generell livsstil derimot synes jeg saken blir annerledes og vanskeligere. Man kan ikke dokumentere hva folk har spist gjennom livet og man kan ikke dokumentere hvor fysisk aktiv man er (eller, man kan jo det, men det ville kreve store ressurser). Hvordan kan vi vite om en som får diabetes har fått det pga dårlig mat eller pga gener? Og som Varg-Menja også påpeker, hvordan kan vi vite om en med dårlige tenner har spist mye sukker og ikke pusset tennene eller om han bare har generelt dårlige tenner? Er det selvforskyldt når en person har en psykisk sykdom som gjør at hun spiser altfor mye, og får store problemer pga overvekten? Er anoreksi selvforskyldt? Endret 7. desember 2005 av Arkana
Bekkeblom Skrevet 7. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 7. desember 2005 Det kunne jo ha vært de opplagte feltene, da. Lungekreft/kols pga av røyking, diabetes pga overvekt, leddslitasje pga lang treningskarriere. Dette er jo områder folk kan gjøre noe med, velge.
Gjest Hippopotamus Skrevet 7. desember 2005 #5 Skrevet 7. desember 2005 Det kunne jo ha vært de opplagte feltene, da. Lungekreft/kols pga av røyking, diabetes pga overvekt, leddslitasje pga lang treningskarriere. Dette er jo områder folk kan gjøre noe med, velge. ← Tror du virkelig det er så enkelt som at diabetes alltid skyldes overvekt?
Bekkeblom Skrevet 7. desember 2005 Forfatter #6 Skrevet 7. desember 2005 Tror du virkelig det er så enkelt som at diabetes alltid skyldes overvekt? ← Hvis du er overvektig er sannsynligheten for at den diabetesen du har utviklet skyldes det, ja. Sitat fra artikkelen: - Vi vet at type 2-diabetes har nøye sammenheng med overvekt, arvelig disposisjon og fysisk inaktivitet. Tendensen er den samme over hele verden: Økende overvekt og lav fysisk aktivitet knyttet til mer urban livsstil, har gitt en sterk økning av type 2-diabetes.
Gjest gjest1 Skrevet 7. desember 2005 #7 Skrevet 7. desember 2005 Det kunne jo ha vært de opplagte feltene, da. Lungekreft/kols pga av røyking, diabetes pga overvekt, leddslitasje pga lang treningskarriere. Dette er jo områder folk kan gjøre noe med, velge. ← Man kan få lungekreft av andre ting enn røyking også. Samme med KOLS. Hvordan kan man helt sikkert vite at diabetesen skyldes overvekt da? Hvordan skal man finne ut nøyaktig hva som skyldes hva, når stort sett alt er en kombinasjon av arv, miljø, livstil, hormonell påvirkning, osv osv? Hva med psykisk syke da? Hvem skal du skylle på da? Foreldre, skolen, barndommsvenner som mobbet? Skal de betale da eller? Hva hvis de psykisk syke i tillegg ruser seg og trenger behandling for dette? Vil vi virkelig ha et samfunn og et helsevesen som selekterer pasientene utfra hva de har gjort tidligere i livet? Som skal få pasientene til å skamme seg over at de har gjort noe galt? Jeg kjenner at dette provoserer meg. Alle mennesker har rett til å få helsehjelp, uansett. Når man først har blitt syk, stiller alle likt, alle har det like ille.
Gjest Hippopotamus Skrevet 7. desember 2005 #8 Skrevet 7. desember 2005 Hvis du er overvektig er sannsynligheten for at den diabetesen du har utviklet skyldes det, ja. Sitat fra artikkelen: - Vi vet at type 2-diabetes har nøye sammenheng med overvekt, arvelig disposisjon og fysisk inaktivitet. Tendensen er den samme over hele verden: Økende overvekt og lav fysisk aktivitet knyttet til mer urban livsstil, har gitt en sterk økning av type 2-diabetes. ← Fikk du med deg det som sto om arvelig disposisjon i sitatet ditt?
Bekkeblom Skrevet 7. desember 2005 Forfatter #9 Skrevet 7. desember 2005 Forskning viser at 90 % av KOLS-tilfellene skyldes røyking, mens 80 % av lungekreft skyldes røyking. Dette er ikke noe jeg finner på, dette er statistikk. Hvis du altså har røykt og fått lungekreft er det overveiende sannsynlig at det skyldes røyking. Hvorfor skal de ha samme rettigheter som folk som legger seg i selene og gjør noe, slutter å røyke/aldri begynner å røyke? For eksempel.
Bekkeblom Skrevet 7. desember 2005 Forfatter #10 Skrevet 7. desember 2005 Fikk du med deg det som sto om arvelig disposisjon i sitatet ditt? ← Fikk du med deg det som sto om overvekt i utdraget jeg valgte ut?
Gjest gjest1 Skrevet 7. desember 2005 #11 Skrevet 7. desember 2005 Hvordan skal du si med sikkerhet hva som skyldes den aktuelle sykdommen hos hver enkelt? Det hjelper ikke å begrunne det med statistikk vet du... Da må alle som får lungekreft og røyker eller har røyket sees under ett, selv om det ut i fra statistikken din ikke kan garanteres at lungekreften skyldes dette. Ergo blir det urettferdig, vanskelig og fryktelig byråkratisk. Ingen kommer til å få hjelp noe fortere med alle klagesakene et slikt system ville ha ført med seg, og egenandelene måtte ha vært dyr for alle likevel fordi denne forskjellsbehandlingen hadde kostet mye i form av penger til lønn til de stakkars menneskene som skulle sittet og avgjort hvem som var verdig å komme foran en annen i en helsekø.
Gjest Hippopotamus Skrevet 8. desember 2005 #12 Skrevet 8. desember 2005 Fikk du med deg det som sto om overvekt i utdraget jeg valgte ut? ← Jeg har aldri nektet for at overvekt øker sjansen for diabetes 2 og at røyking øker sjansen for lungekreft. Men det betyr ikke at all diabetes 2 skyldes overvekt eller at all lungesykdom skyldes røyking. Når du attpåtil selv kommer med diverse forskningsresultater som klart og tydelig forteller at sammenhengen slett ikke alltid er så enkel eller absolutt som du vil ha det til, burde du forstå at et slikt system ikke ville bli rettferdig.
Bekkeblom Skrevet 8. desember 2005 Forfatter #13 Skrevet 8. desember 2005 Det tror jeg du har rett i, Rosin, at det ikke vil være praktisk gjennomførbart. Det vil si, ikke før den dagen da politikerne/helseforetakene får kniven på strupen og utvikler en metode - alt in the name of economy. Spørsmålet da, tror jeg, vil være om vi faktisk mener at noen sjukdommer er så klart sjølpålagte at vi mentalt allerede har delt de sjuke opp i a- og b-mennesker. Kanskje det fortsatt fins håp
Bekkeblom Skrevet 8. desember 2005 Forfatter #14 Skrevet 8. desember 2005 (endret) ... burde du forstå at et slikt system ikke ville bli rettferdig. ← Jeg gjør sjøl opp en mening om hva jeg burde forstå og ikke, men takk for omtanken Endret 8. desember 2005 av Bekkeblom
Gjest gjest1 Skrevet 8. desember 2005 #15 Skrevet 8. desember 2005 Finnes håp for hva da? Et mer diskriminerende helsevesen? Et mer kynisk helsevesen? Nei takk.
Gjest Hippopotamus Skrevet 8. desember 2005 #16 Skrevet 8. desember 2005 Jeg gjør sjøl opp en mening om hva jeg burde forstå og ikke, men takk for omtanken ← Den omtanken min var vel mere rettet mot alle de menneskene du dømmer nord og ned pga sykdom de uforskyldt har fått, men som du påstår de selv har valgt å få.
Bekkeblom Skrevet 8. desember 2005 Forfatter #17 Skrevet 8. desember 2005 Den omtanken min var vel mere rettet mot alle de menneskene du dømmer nord og ned pga sykdom de uforskyldt har fått, men som du påstår de selv har valgt å få. ← Dømmer jeg noen nord og ned i denne tråden, milla76? Kanskje du skal lese det jeg har skrevet en gang til. Eller to ...
Gjest Hippopotamus Skrevet 8. desember 2005 #18 Skrevet 8. desember 2005 Dømmer jeg noen nord og ned i denne tråden, milla76? Kanskje du skal lese det jeg har skrevet en gang til. Eller to ... ← Har lest denne tråden flere ganger nå, og greier ikke å forstå den på noen annen måte enn at du 1. Mener at en del spesifikke sykdommer (b.l.a. diabetes 2 og lungekreft) er selvforskyldte, og noe man kan velge bort dersom man vil. 2. At du ønsker et helsevesen hvor pasienter med såkalt selvforskyldte sykdommer skal rangeres som b-pasienter og derfor stille bakerst i helsekøene. Jeg vet naturligvis ikke hva du legger i begrepet å dømme noen "nord og ned". Kanskje har vi ulike måter å tolke det begrepet på. Likevel tør jeg påstå at en kreftpasient som dyttes bakerst i lange sykehuskøer på mange måter er blitt dømt "nord og ned". Men du er kanskje ikke enig?
Bekkeblom Skrevet 8. desember 2005 Forfatter #19 Skrevet 8. desember 2005 Hvis du leser enda en gang vil du se at jeg spør om hva vi mener om dette. Jeg spør på en indirekte måte der det ikke er gitt hva jeg mener, mest for å trekke fram også de som skulle mene noe jeg sjøl ikke står inne for. Du har lest de tilgjengelige forskningsresultatene som min mening, når det er det jeg spør om er det vi skal la oss overbevises av (i framtida): Er det dette vi vil? Er det hit vi går?
Gjest Hippopotamus Skrevet 8. desember 2005 #20 Skrevet 8. desember 2005 Hvis du leser enda en gang vil du se at jeg spør om hva vi mener om dette. Jeg spør på en indirekte måte der det ikke er gitt hva jeg mener, mest for å trekke fram også de som skulle mene noe jeg sjøl ikke står inne for. Du har lest de tilgjengelige forskningsresultatene som min mening, når det er det jeg spør om er det vi skal la oss overbevises av (i framtida): Er det dette vi vil? Er det hit vi går? ← Når man leser dine innlegg er det svært lett å trekke den konklusjonen at du er positiv til en deling i a- og b-pasienter. Dersom jeg har misforstått deg der, beklager jeg det. Det faktum at du påstår (og det er ikke formulert som et spørsmål i ditt innlegg) at de nevnte sykdommene er noe folk selv velger å få eller ikke få, sier likevel mye om din holdning til syke mennesker. Spesielt skremmende er det at du, dersom jeg har forstått deg riktig, jobber i helsevesenet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå