Gå til innhold

Hvor mye/ofte/langt løper du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som løper av og til eller jevnlig:

Hvor langt løper du som regel på en tur?

Hvor mange løpeturer har du i gjennomsnitt på en uke eller måned?

(Spør fordi jeg er litt uenig med noen om hva det vil si å «løpe mye», og lurer da på hva dine vaner er. Om du vil si noe om hva du legger i å løpe «mye» - ikke ekstremt mye - så gjør gjerne det også)

Selv løper jeg vanligvis 3 ganger i uka, til sammen blir det i gjennomsnitt 30 km (men mellom 20 og 40, det varierer jo litt).

Anonymkode: 77c11...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg løper enten 3 eller 4 ganger per uke, mellom 6 og 9 km (håper å øke til 20 til våren). Det blir vanligvis rundt 30km på en uke.

Anonymkode: 0b1ee...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper ca 10 km 5-6 ganger i uka. Trappet ned fra 7 ganger i uken i år. Fortsatt litt mye, synes jeg, men elsker det

Anonymkode: 90b4c...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 dager i uken, 200 kilometer i måneden +/- før sykdom gjorde at jeg falt fra. Jobber med å komme tilbake der jeg var.

Tre lette turer (5-12k), en treningsøkt og en langtur (15-21k) var hva jeg tok sikte på. Ikke så flink til faktisk å gjøre den harde treningsøkta, langturen derimot var hellig.

Hva som er mye tror jeg blir veldig relativt.

Endret av TheAtl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Års gjennomsnittet er 71 km/6 timer/5 turer i uka. 😊

Løper hele året, men går jo selvfølgelig litt opp/ned på mengde fra uke til uke ettersom det skal passe inn i resten av livet også. 

Anonymkode: 274cf...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper ca 3 turer i uken. De fleste er på 5-8 km, og prøver få en "langtur" på 12-13 km i uken. 

Før jeg fikk barn løp jeg lengre de fleste øktene. 

3 ganger i uken er ganske normalt, vil jeg si, vil ikke kalle det mye. 

Anonymkode: dc4e7...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har løpt mye i mange år, eller "mye" avhenger jo av hva man sammenligner med. Løpt ofte, men ikke superlangt. 5-10km 1-4 ganger i uka. Enten ute eller på egen mølle. Løper KUN på egen motivasjon, hører podcast, passer på å flyte på overskudd. Har ingen interesse av å presse meg (som før) men kun glede. 

Så fikk jeg lyst å prøve noe nytt, så nå er jeg medlem på sats og digger Indoor Running. Får ikke til mer enn max 1 gang i uka pga ny jobb, men har planer om å endre litt opplegg, er i midten av 40åra og trenger mer styrke. Er bare så kjedelig.. elsker løpeøkter.. 

Endret av klarinetta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er "mye" for meg, er hvor mye/ofte jeg kan løpe uten å få problemer med akillessenen, plantar fascitt eller beinhinnebetennelse. Løp ca 50 km i uka i sommer, og det var MYE! Og helt fantastisk!! Nå blir det ca 30 km/u, og det er helt greit. Når løpingen skal kombineres med styrke, dans, sykling osv. begrenser det seg litt selv. Trener gjerne to ganger om dagen, men prøver å passe på at de fleste øktene er rolige om det totale treningsvolumet blir stort.

Men på generelt grunnlag vil jeg si at de som løper 70-150 km/u løper mye. 

Anonymkode: d45d7...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca samme som deg Ts. Eller mellom 100-200 km i mnd (kommer an på hvilken challenge jeg går for på strava). Litt årstidsavhengig, løper mindre nå før jul, så isete. 

Jeg synes nødvendigvis ikke det er så mye, men andre synes det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er «mye» eller «lite» avhenger hva målet ditt er.

Hvis du ønsker å vinne løpekonkurransene, bør man løpe minst 7 timer i uken. Helst mer. 

Ønsker du å holde deg i form, holder det med å løpe 2-3 ganger i uken - dvs 2-3 timer.

Jeg løper cirka 5 timer i uken. Vinner ikke medaljer, men jeg trener mer enn 99% av nordmenn (ifølge av Garmin). Det er godt nok for min del 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper aldri. Trur ikke jeg hadde løpt om noen var etter meg engang. Har aldri likt løping etter jeg ble ferdig med å løpe etter barna som små.

Når jeg ser folk løper så stusser jeg alltid på hvorfor de gidder det. 

Anonymkode: 9194e...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 21.16):

Du som løper av og til eller jevnlig:

Hvor langt løper du som regel på en tur?

Hvor mange løpeturer har du i gjennomsnitt på en uke eller måned?

(Spør fordi jeg er litt uenig med noen om hva det vil si å «løpe mye», og lurer da på hva dine vaner er. Om du vil si noe om hva du legger i å løpe «mye» - ikke ekstremt mye - så gjør gjerne det også)

Selv løper jeg vanligvis 3 ganger i uka, til sammen blir det i gjennomsnitt 30 km (men mellom 20 og 40, det varierer jo litt).

Nå i ræva "løpe form"; løper 3 ganger i uken, rundt 4-6 km pr tur. 

Den gang da i langt bedre "løpe form"; løp 4-5 ganger i uka 2/3 "små turer" på mellom 5-10 km og 1/2 lang på mellom 15-25 km. 

Hoved syslet har alltid vært styrketrening, så jeg definerer begge variantene som mye løping FOR MEG. Og at definisjonen er individuell. 

Anonymkode: 37887...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte igjen nå i høst etter pause pga kneoperasjon, graviditet og flytting. 
Starter opp rolig og løper nå 3 ganger i uken ca 30 min (må passe på kneet) noen bare rolig jobb, og noe intervaller/motbakkeintervaller. Blir da rundt 3-5 km hver gang. Tenker å øke lengden på øktene fra etter jul før jeg øker antall dager. Vil ikke si jeg løper mye. For meg ville mye vært 4+ dager i uken og lengre økter.

Men for en som aldri løper vil jo 3 ganger i uken være mye. For en som er vant til å løpe så vil jo ikke det være noe å snakke om. Så definisjonen på det vil jo være forskjellig fra hvem du spør.

Hva mener din venninne og hva mener du?😁

Anonymkode: 4588a...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener din venninne og hva mener du?😁

Anonymkode: 4588a...5ed

Interresant å lese alle svarene altså!

Nei..nå det vel ikke akkurat en venninne da, men en lege. Hun spurte om jeg løp mye, og jeg sa nei - ikke så veldig. Men når hun da spurte etter litt mer detaljert, så sa hun «jo, det vil jeg definere som mye». 🤷‍♀️

Iom at jeg ikke har hatt løping, eller trening generelt, som en del av livet mitt før (og dermed heller ikke deltatt i diskusjoner om det) så mangler jeg sammenligningsgrunnlag. Det vet ikke legen altså, så hun kan ikke ha ment at det var mye «for meg» tror jeg. Men det fikk meg bare til å lure på hva andre tenkte og hvor mye andre løper 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper rundt 50 km i uka fordelt på fire økter. Løper stort sett mellom 10 og 15 km. En typisk uke ser slik ut:

Mandag: Motbakkeløp, 11km

Onsdag: Lange intervaller, 12 km

Fredag: Korte intervaller, 12 km

Lørdag: Rolig langtur, 15km

Anonymkode: f0886...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mye" eller "lite" er særdeles relativt. Akkurat nå løper jeg lite i forhold til meg selv for tre år siden da jeg trente til maraton. Da løp jeg i snitt 60 km per uke. I år har snittet vært 30 km. Litt fordi jeg kombinerer det med andre treningsformer, og ikke planlegger så lange løp i nærmeste framtid. 

Har 3 eller 4 økter per uke. En langtur på søndagen som er rundt 15 km (før var langturen lenger, men nå holder det for meg), som regel en tur på 1 mil, og en eller to intervall eller tempoøkter. 

Anonymkode: 168a5...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2-3 ganger i uka. Oftest 5 km, noen ganger 7. Aleneforelder, så rekker ikke mer. Det er heller ikke noe mål, da jeg kun ønsker å holde meg i normalt god form. Sliter nå på høsten pga. nye forkjølelser i snitt oftere enn annenhver uke.

Anonymkode: c7a0c...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Løper aldri. Trur ikke jeg hadde løpt om noen var etter meg engang. Har aldri likt løping etter jeg ble ferdig med å løpe etter barna som små.

Når jeg ser folk løper så stusser jeg alltid på hvorfor de gidder det. 

Anonymkode: 9194e...d53

De har nok opplevd Runner's high :) Pluss for min del fungerer kroppen så mye bedre både fysisk og psykisk om jeg løper litt innimellom. Er en form for meditasjon når det flyter - tankene stilner og får sånn deilig ro i mange timer etterpå. Demper sultfølelse gjør det også, for min del.

Godt å føle seg i form, og å kunne spurte til bussen når det trengs 😁 

Endret av klarinetta
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, klarinetta said:

De har nok opplevd Runner's high :) Pluss for min del fungerer kroppen så mye bedre både fysisk og psykisk om jeg løper litt innimellom. Er en form for meditasjon når det flyter - tankene stilner og får sånn deilig ro i mange timer etterpå. Demper sultfølelse gjør det også, for min del.

Alt dette stemmer for meg også 🙂 

Anonymkode: 90b4c...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (2 timer siden):

Ja ❤️ Løping gjør fantastiske ting for min psykiske helse (og fysiske selvfølgelig, men det vet alle). Det er rett og slett meditasjon i bevegelse. Men for å komme dit så krever det selvfølgelig litt innsats i starten.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...