Gå til innhold

Har simpel musikk for blitt ødelagt etter at du lærte avansert musikkteori?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså skikkelig avansert musikkteori. Slik at dere finner Mozart simpel og forutsigbar.

Kan dere fortsatt nyte ekstremt simpel musikk? Type popmusikk o.l.?

Anonymkode: 73683...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I starten kunne jeg ikke det, det tok faktisk en god stund før jeg kunne lytte til musikk uten å analysere den…. 🙈

Anonymkode: 1dffc...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke ødelagt, jeg klarer fremdeles høre på enkel musikk og ha det moro med det. prinsippet sier jo at det ikke er noe som egentlig heter enkel musikk, ergo...
men klisjefylt musikk med overbrukte effekter, der tryner jeg i større grad enn før. popmusikk er ikke synonymt med enkel muskk, det finnes eksempler på dette i alle sjangere - og også det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever ingen sammenheng mellom kompleksitet og "likbarhet". Kan høre meg ihjel på enkle togreps-låter hvis totaliteten i melodien fenger meg, selv om jeg også kan nyte et mer avansert stykke klassisk i neste øyeblikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk er lyder satt sammen i en rekkefølge slik at vi synes det høres fint ut. Musikk er ikke noe dypere enn som så, det gir ikke en kobling til universet etc

Anonymkode: a49b9...53e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Altså skikkelig avansert musikkteori. Slik at dere finner Mozart simpel og forutsigbar.

Kan dere fortsatt nyte ekstremt simpel musikk? Type popmusikk o.l.?

Anonymkode: 73683...740

Bra spørsmål, men nei. Tvert imot har høyere musikkutdannelse hjulpet meg til å åpne ørene for også mer "simpel" musikk, og forstå at den bak en tilsynelatende enkel "fasade" slett ikke er så simpel. Det være seg Mozart eller Billie Eilish. Så vel som å åpne ørene for Boulez og Ferneyhough, om det er slikt du ser på som avansert. Kort sagt, jeg er blitt mer altetende. Mindre redd for veldig kompleks eller eksperimentell musikk, og mye mindre snobbete i møte med "simpel" musikk.

Anonymkode: 97840...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "simpel" musikk?

Letter-K-blue-icon.png
1 tarvelig, dårlig, sjofel
en simpel dress / han er en simpel fyr / det var simpelt gjort

Anonymkode: 26915...830

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er "simpel" musikk?

Letter-K-blue-icon.png
1 tarvelig, dårlig, sjofel
en simpel dress / han er en simpel fyr / det var simpelt gjort

Anonymkode: 26915...830

Dette lurte jeg også på…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lage en fengende låt basert på en enkel popmelodi er ikke så enkelt som det høres ut. 

Anonymkode: 68a9d...f1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke noe særlig musikkteori utover noter, men reagerer instinktivt negativt på alt som virker kommerst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer helt fint å nyte enkle og "simple" musikkstykker. 

Det jeg derimot ikke klarer, er folk som er inkompetente på instrumentene sine... Noe mange ikke-klassiske muskere dessverre er. Sånne som er "selvlært", og ikke kan noe musikkteori. Får nesten fysisk vondt av "musikere" som ikke har lært seg betoning.. 

Anonymkode: c938b...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det befinner seg et ytterst lite fåtall her, som har tatt doktorgraden på avansert musikkteori 
og siden jeg heller ikke har det, så koser jeg meg med all slags musikk som jeg kjenner at jeg får noe ut av. 
Hos meg er det ingen snobbish musikk som rangerer høyere noen gang. Alt er like mye verdt.  :nikker: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...