AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #21 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du sjekka det andre tøyet du vasker sammen med trusene dine på 40 grader siden du mener det blir rent? For du vet at du ikke kan se bakterier med det blotte øyet, sant? Men de er der likevel, og det er ikke akkurat hygienisk når det smittes avføringsbakterier over alt tøyet ditt fordi det ikke dør på 40 grader. Anonymkode: dddf8...d45 Har folk sluttet og vaske seg? Anonymkode: edd0b...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #22 Skrevet 16. november 2022 Alle disse bakteriene dere hyler om, skal de gjøre oss syke, da? På hvilken måte, da? Er jeg syk uten at jeg merker det, kanskje? Mine truser vaskes på 40 grader sammen med sokker, singleter og andre lette plagg. De går også i tørketrommelen etterpå. Jeg er 40 år, og er svært sjelden syk. Jeg har helt vanlig hygiene, dusjer annenhver dag, tar på trusa hver morgen og tar den av om kvelden. Mens har jeg ikke, og skulle jeg få en flekk i trusa slenger jeg den på 60 grader eller bløtlegger for å fjerne flekken. På hvilken måte er jeg sykere enn de som vasker undertøy på 60 grader? Det lurer jeg litt på. Anonymkode: e61df...436 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #23 Skrevet 16. november 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Du må på 60+. Avføring osv. Anonymkode: 73210...f32 Bæsjer du på deg? Anonymkode: be690...595 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #24 Skrevet 16. november 2022 Jeg gjør det innimellom, gjort det i 15 år. Det er mine egne bakterier, og jeg har ikke dødd av det ennå. Ikke blitt syk heller. Ikke opplevd en eneste kjip konsekvens faktisk. Jeg vasker ikke hendene mine på 60 heller, og de har jeg fort oppi både ansiktet og munnen. Anonymkode: c28fa...de6 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #25 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei. Du må på 60+. Avføring osv. Anonymkode: 73210...f32 Da tror jeg bare jeg hadde kastet den.. Anonymkode: edd0b...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #26 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bæsjer du på deg? Anonymkode: be690...595 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gjør det innimellom, gjort det i 15 år. Det er mine egne bakterier, og jeg har ikke dødd av det ennå. Ikke blitt syk heller. Ikke opplevd en eneste kjip konsekvens faktisk. Anonymkode: c28fa...de6 Sorry, men 😂😂 Denne ble litt morsom. Jeg kommer for øvrig til å fortsette å vaske trusene mine på 40 grader. Det dukker opp slike tråder innimellom, der det liksom skal være så utrolig skadelig. Jeg slår heller et slag for generell hygiene, håndvask og intimvask i dusjen 😊 Anonymkode: e61df...436 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #27 Skrevet 16. november 2022 Jeg har vasket mine på 40 i årevis (som det står i vaskeanvisningene). Jeg har ikke merket noe til hverken avføring, lukt eller hyppig sykdom på grunn av bakterier fra trusene. Tror ikke vasking av truser på 40 grader blir min undergang med det første. Ikke pleier jeg å legge fra meg særlig mye bæsj i trusa heller. Anonymkode: 25896...bf0 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #28 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har folk sluttet og vaske seg? Anonymkode: edd0b...3fa Det håper jeg ikke Men hvis du swabber deg i rumpesprekken og tester, finner du avføringsbakterier. De setter seg i trusa. Hvis ikke hadde du i grunn ikke trengt undertøy, sant? Anonymkode: dddf8...d45
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #29 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det håper jeg ikke Men hvis du swabber deg i rumpesprekken og tester, finner du avføringsbakterier. De setter seg i trusa. Hvis ikke hadde du i grunn ikke trengt undertøy, sant? Anonymkode: dddf8...d45 Hæ? Tror du jeg bruker truse, når jeg bruker truse, pga avføringsbakterier i rompa? Jeg bruker ulltruser på vinteren for og holde meg varm. Jeg bruker bambus/ tencel truser under tynne sommerkjoler for ikke blotte. I strømpebukser bruker jeg ikke truse. Om natten sover jeg uten. Bruker du sokker pga fotbakteier og bh på grunn av puppebakterier? I grunn TRENGER en ikke undertøy. Anonymkode: edd0b...3fa 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #30 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hæ? Tror du jeg bruker truse, når jeg bruker truse, pga avføringsbakterier i rompa? Jeg bruker ulltruser på vinteren for og holde meg varm. Jeg bruker bambus/ tencel truser under tynne sommerkjoler for ikke blotte. I strømpebukser bruker jeg ikke truse. Om natten sover jeg uten. Bruker du sokker pga fotbakteier og bh på grunn av puppebakterier? I grunn TRENGER en ikke undertøy. Anonymkode: edd0b...3fa Jeg anbefaler deg å tilegne deg litt kunnskap om dette emnet, for det er tydelig at du trenger det når du tror det er egne puppebakterier og at du ikke kan noe om avføringsbakterier og hva som skal til for at disse dør og om opportunistiske infeksjoner. De bakteriene du har på huden din er stort ufarlige for deg når de er utenpå den hele huden din og det er ikke egne bakterier for puppene dine. Formålet med BH er å støtte brystene. Man bruker ikke truse for å støtte underlivet, men for at man har bakterier der som man ikke ønsker å få i buksa som man gjerne ikke vasker hver dag. Bakterier du har i tarmen er ufarlige når de er i tarmen din. Da er de normalflora. Men disse bakteriene er opportunistiske. Det betyr at når de havner på feil sted, for eksempel når ecoli (som en del har i normalflora) kryper oppi urinrøret ditt, så skaper de en infeksjon. I verste fall kan bakterier som er ufarlige i tarmen din, drepe deg hvis de havner andre steder. Det skjer faktisk oftere enn det jeg regner med du tror. Så dine egne bakterier er ikke OK bare fordi de er som normalflora på eller i kroppen din. De er kun OK når de er på riktig sted. Det er trasig folk vet så lite om noe så elementært. Det er vel en del av naturfagsundervisningen i grunnskolen. Anonymkode: dddf8...d45 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #31 Skrevet 16. november 2022 60 grader her. Alltid! Anonymkode: 94643...cea 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #32 Skrevet 16. november 2022 Får ikke vekk bremsen på 40 grader Anonymkode: a4f4d...04a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #33 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg anbefaler deg å tilegne deg litt kunnskap om dette emnet, for det er tydelig at du trenger det når du tror det er egne puppebakterier og at du ikke kan noe om avføringsbakterier og hva som skal til for at disse dør og om opportunistiske infeksjoner. De bakteriene du har på huden din er stort ufarlige for deg når de er utenpå den hele huden din og det er ikke egne bakterier for puppene dine. Formålet med BH er å støtte brystene. Man bruker ikke truse for å støtte underlivet, men for at man har bakterier der som man ikke ønsker å få i buksa som man gjerne ikke vasker hver dag. Bakterier du har i tarmen er ufarlige når de er i tarmen din. Da er de normalflora. Men disse bakteriene er opportunistiske. Det betyr at når de havner på feil sted, for eksempel når ecoli (som en del har i normalflora) kryper oppi urinrøret ditt, så skaper de en infeksjon. I verste fall kan bakterier som er ufarlige i tarmen din, drepe deg hvis de havner andre steder. Det skjer faktisk oftere enn det jeg regner med du tror. Så dine egne bakterier er ikke OK bare fordi de er som normalflora på eller i kroppen din. De er kun OK når de er på riktig sted. Det er trasig folk vet så lite om noe så elementært. Det er vel en del av naturfagsundervisningen i grunnskolen. Anonymkode: dddf8...d45 Faktisk finnes det egne "puppebakterier", Corynebacterium kroppenstedtii er nesten utelukkende påvist i prøver fra brystabscesser hos kvinner. Du kan også kalle Staphylococcus aureus, eller gule stafylokokker, for en "puppebakterie" da disse liker seg godt i klamme hudfolder, som rundt brystene. De er den vanligste årsak til brystabscesser. Gule stafylokokker kan du også kalle en "nesebakterie". Eller "rumpesprekkbakterie". Hos noen er den til og med en "halsbakterie". Det er dette man kaller koloniseringsflora. Bakterien er ikke på hjemplassen sin, men den skaper heller ikke sykdom. Man kan ha E.coli (eller andre rumpebakterier) i genitalfloraen sin eller i urinveiene uten å ha urinveisinfeksjon. Man kan til og med ha små mengder E.coli i halsfloraen uten at det er farlig eller forbundet med sykdom. Det er trasig når folk tror de vet så mye om puppebakterier og avføringsbakterier. Anonymkode: 82a7c...af9 2
Gjest wwoman Skrevet 16. november 2022 #34 Skrevet 16. november 2022 Alle dere som er så livredd for å ikke vaske undertøyet på minst 60 grader, hva er dere så redd for?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #35 Skrevet 16. november 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: 40 grader er anbefalt for å bevare plagget, men det tar ikke hensyn til hvor rent det bør være for helsa sin skyld. Og det er absolutt 60 grader!! Anonymkode: 88a25...337 På hvilken måte ødelegger det helsa om et par bakterier overlever 40 grader? Måtte isåfall være den psykiske helsa til hysterikere. Anonymkode: 3a2c6...8bf 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #36 Skrevet 16. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Bæsjer du på deg? Anonymkode: be690...595 Noen fiser er ikke 100% tørre 😀 Anonymkode: 3a2c6...8bf
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #37 Skrevet 16. november 2022 https://forskning.no/bakterier-hygiene-spor-en-forsker/slik-bor-du-vaske-undertoyet-ditt/428895 Litt skitt i trusen er ikke helseskadelig, og man går sjelden rundt i bakteriefullt undertøy selv om man bare vasker ved 40 grader, poengterer hun: – I utgangspunktet er ikke skitt i trusene sykdomsfremkallende. Det er bare litt smuss som blir oppløst av enzymene som er i vaskepulveret – også ved 40 grader. I avføring kan det imidlertid i sjeldne tilfeller være kolibakterier, kanskje bedre kjent som E. coli. Hvis det er blod, betennelse, avføring og sopp i underbuksene, bør du vaske dem på 90 grader for å være sikker på at bakterier blir utryddet, anbefaler Rasmussen. – Fuktighet og varme fremmer også bakterievekst. Så hvis du for eksempel holder mye på med sport, anbefaler jeg helt klart at du vasker på 60 grader, legger til hun. .... I utgangspunktet støtter Bjarnsholt Sundhedsstyrelsens anbefaling om å vaske undertøy ved 60 grader: – Enzymer i vaskepulveret fjerner riktignok skitt, men det dreper ikke bakterier. Hvis du vil være sikker på at avføringsbakterier dør, må vannet være minst 60 grader, sier han. Hvis du har undertøy av materialer som bare tåler 30–40 grader, anbefaler han at du vasker det separat. – Hvis du for eksempel vasker undertøyet ditt sammen med kjøkkenhåndklær, er det en risiko for at bakteriene blir spredt til kjøkkenet. Og hvis du vasker underbuksene dine sammen barnas luer og skjerf, risikerer du at barna får bakteriene opp mot munnen. – Det bør du være forsiktig med. E. coli og andre avføringsbakterier skal være i tarmen eller på do – de skal ikke være på kjøkkenbenken eller andre steder, sier Bjarnsholt. Anonymkode: 9e227...2ab
Einus Skrevet 16. november 2022 #38 Skrevet 16. november 2022 Ingen som sjekker dette, så ta det helt med ro….😂 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #39 Skrevet 16. november 2022 Samboer har noen treningsundervukser han insisterer på at må vaskes på 30 grader hvis ikke kan de bli ødelagt🙈 Det stå faktisk det på vaskeanvisningen også. Ganske ekkelt a de i det hele tatt lager truser som kun kan vaskes på 30😳 Anyway, jeg lar mannen min vaske underbuksene sine sammen med hans tøy selv og så tar jeg alltid en omgang med kokevask etterpå. Mannen min er selvfølgelig like frisk og fin og vi andre også ville jo også klart oss greit med kunn30-graders vasker. Men bare tanken på at avførings bakterier får danse vilt er ganske avskyelig😅 Anonymkode: 45bbd...2f1
Jdz Skrevet 16. november 2022 #40 Skrevet 16. november 2022 Jeg vasker undertøyet mitt på 60 grader, mer av gammel vane enn noe annet, men dere som vasker på 60 grader i frykt for avføringsbakterier osv.: tror dere virkelig at undertøyet er et ugjennomtrengelig lag for bakterier eller vasker dere buksene deres på 60 grader også? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå