Gå til innhold

Utføre EU-kontroll før fristen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Er det slik at hvis jeg utfører EU-kontroll i Desember, og fristen opprinnelig er 29.Januar, at neste frist blir 29/1-25? 

Jeg ser det står "Tar du hovedkontrollen mindre enn to måneder før fristen  går ut, vil den opprinnelige fristen bli stående som utgangspunkt for neste EU-kontroll. " inne på Vegvesen.no. Bekrefter dette det jeg spør om? 

Håper dere forstår spørsmålet!

Takk på forhånd! 

Hilsen ei som elsker overtydelighet, haha 😛 

Anonymkode: 8f357...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yepp det kan du 4 måneder før fristen går ut mener du da har 2 mnd på deg til å få kjerra i orden :)  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (9 timer siden):

Yepp det kan du 4 måneder før fristen går ut mener du da har 2 mnd på deg til å få kjerra i orden :)  

Dette forsvant i februar 2018…..

Anonymkode: f691c...468

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som AB..c63 har i linken- gammel modning med 4+2 måneder er nå forsvunnet, og det er dato man må forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da var det rart at bilen min var inne hos NAF og godkjent på timen i August når fristen var Desember samt at jeg evt hadde 2 måneder på meg til å Reparere bilen men etter en tur på ristebukken til NAF var alt i orden 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (7 minutter siden):

Da var det rart at bilen min var inne hos NAF og godkjent på timen i August når fristen var Desember samt at jeg evt hadde 2 måneder på meg til å Reparere bilen men etter en tur på ristebukken til NAF var alt i orden 🙂 

For flere år siden var regelen at du kunne tidligst ta PKK 4 mnd før fristen gikk ut. Februar 2018 som AB skriver stemmer sikkert, jeg husker ikke. Nå i dag, hvis du leser det som står i linken lenger opp her, er det helt andre regler. Du kan ta PKK hver dag om du så ønsker.

Sitat

Så lenge kjøretøyet er godkjent innen fristen, kan du selv velge hvor tidlig du ønsker å gjennomføre EU-kontrollen. Fristen er endelig, så beregn nok tid til å få gjennomført hovedkontroll, rette eventuelle mangler og få utført etterkontroll. Vi sender deg en påminnelse om EU-kontroll minst to måneder før fristen går ut. Som hovedregel kan du ikke utsette fristen. 

Fordi tiden for gjennomføring av kontrollen er fleksibel, kan du  gjennomføre kontrollen sommeren før, selv om kontrollfristen er på vinteren. Har du en bil eller bobil som kun brukes om sommeren, eller du planlegger en lengre tur til utlandet, kan du ta EU-kontrollen når det passer deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror endel verksteder ikke er klar over dette.

Når jeg tok EU i mai-2021 fikk jeg beskjed om 2mndr frist etter kontrollen...uansett når den ble tatt.

Anonymkode: aa0c5...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Om dette var i år er bilen din godkjent til August 2024, ikke Desember 2024.  Man kan vise bilen når man ønsker, men godkjenningen varer to år.  Men som flere sier, man kan vise bilen to måneder før fristen, da har man to måneder på å få bilen i orden.  Slik pleier jeg å gjøre det etter de nyeste reglene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Maskinfører said:

Ja, det er i så fall veldig rart, for det følger ikke loven/reglene. Det som er sitert under stemmer, bilen min var akkurat igjennom kontroll og godkjenning. Min var på Mekonomenverksted på Østlandet.

4 minutter siden, Merlin said:

Om dette var i år er bilen din godkjent til August 2024, ikke Desember 2024.  Man kan vise bilen når man ønsker, men godkjenningen varer to år.  Men som flere sier, man kan vise bilen to måneder før fristen, da har man to måneder på å få bilen i orden.  Slik pleier jeg å gjøre det etter de nyeste reglene.

Anonymkode: a5ce7...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er i så fall veldig rart, for det følger ikke loven/reglene. Det som er sitert under stemmer, bilen min var akkurat igjennom kontroll og godkjenning. Min var på Mekonomenverksted på Østlandet.

Anonymkode: a5ce7...757

Har fått endret kontrollmåned 2 ganger først Desember 2020  fra 2022 August dette skulle kun være mulig 1 gang  så de gjør vel som dem vil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merlin skrev (15 minutter siden):

Men det du skriver her stemmer ikke helt med reglene, og det TS la ut i åpningsinnlegget. Jeg hadde f.eks. frist 30. september, men valgte å ta kontrollen sent i august. Neste frist er likevel 30. september 2024 fordi jeg tok kontrollen under 2 måneder før opprinnelig frist. Så da blir det litt over 2 år til fristen for neste kontroll. 

Anonymkode: edc27...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men det du skriver her stemmer ikke helt med reglene, og det TS la ut i åpningsinnlegget. Jeg hadde f.eks. frist 30. september, men valgte å ta kontrollen sent i august. Neste frist er likevel 30. september 2024 fordi jeg tok kontrollen under 2 måneder før opprinnelig frist. Så da blir det litt over 2 år til fristen for neste kontroll. 

Anonymkode: edc27...587

Helt korrekt, det er det jeg skriver.  Du kan vise bilen inntil to måneder før fristen og beholde den opprinnelige fristen. Viser du bilen to måneder FØR fristen er bilen med andre ord godkjent 26 måneder.  Verkstedet legger jo godkjenningen inn i systemet til Statens Vegvesen, det systemet tror jeg ikke går an å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...