Gå til innhold

Sårende ord fra "venninne"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har selv vært ufrivillig barnløs og gått gjennom mange forsøk.

Jeg vil si det kommer noe an på settingen det ble sagt i. Trukket ut av ingenting ser det jo ganske ille ut. Men i en generell diskusjon, eller sparring, kan det være et forståelig. Det kan jo også være at hun ikke forstår begrepet helt rett. 

For det er en ting jeg kan love, og det er at alle jeg kjenner som visste om situasjonen sa sårende ting gjennom dette. Øverst på lista troner nok det med å "bare slappe av, så går det", eller "kjente ei som gjorde det...". 

Anonymkode: c5eee...1b5

de eksemplene du kommer med er jo velmente råd da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sant, men fullstendig unødvendig å si. Jeg skjønner ikke hva hun ville oppnå med den kommentaren. Jeg hadde nok sett henne an. Hvis jeg hadde sett det som sannsynlig at det kom flere ufølsomme kommentarer som bare gjør livet slitsomt, hadde jeg nok prøvd å styre unna. Men det er dessverre vanskelig for dem som ikke har kjent det på kroppen selv å forstå. Det gjelder mange ting i livet, og man bør derfor dessverre passe litt på hvem man åpner seg for mye til for ikke å bli såret.

Anonymkode: 069c6...af9

se det an? Hvorfor ikke konfrontere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

de eksemplene du kommer med er jo velmente råd da...

Og "ikke menneskerett" er faktum. Mens disse rådene bare er sprøyt, og nærmest forteller prøveren at de gjør noe feil. 

Uansett, jeg var aldri nærtagende uansett hva folk sa, de forstod jo ikke betydningen av det, akkurat slik som du ikke gjør her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da tror jeg aldri du har vært i situasjonen.

Det å beskylde en ufrivillig prøver for å gjøre noe feil / at det er egen skyld fordi du ikke klarer å slappe av, er vel så sårende som menneskerett kommentaren. Den første er personlig, og viser til hva man gjør. Den andre er en generell betraktning og sannhet, som det bare ikke er passende å uttale seg om i denne situasjonen. 

det var jo din tolkning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

det var jo din tolkning

Det er enhver ufrivillig barnløs sin tolkning. Og de fleste andre oppegående kvinner som kan litt om fruktbarhet, sædkvalitet, og slik, sin. "Bare slappe av, så klaffer det", er et like idiotisk råd som å si at man blir frisk av forkjølelsen om man sover med sitronskall under puta. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en lite gjennomtenkt kommentar fra en venninne. Forstår godt at det er sårende.

Litt avsporing;

Jeg ble en gang spurt om jeg hadde barn på et jobbintervju. Jeg svarte nei. Da sa hun som intervjuet meg: Det er jo ikke sikkert du kan få barn da!

Dette opplevde jeg som både sårende og særdeles upassende å si i et jobbintervju. 😢 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Herre min hatt. Det ER ikke en menneskerett å få barn. Mange prøvere blir helt koko i prøvefasen og utrolig selvsentrert, putter seg i offerrolle og er utrivelige å være rundt. Når det er sagt, kunne hun kanskje latt være å si akkurat det til deg. For hun burde vite at prøvere er så stuck up i sin egen situasjon at de ikke tåler sannheten. For hennes del bør dere kutte kontakt, hun fortjener ikke en venn som deg!

Anonymkode: dc2f1...e8c

Men kjære vene da, om noen hr en drøm de vil følge (som ikke et hinsides, den er vel oppnålig) er det ikke da umusikalsk å si til personen at det ikke er en menneskerett å *få oppfylt nevnte drøm*?

Det handlet om takt og tone i sosialt samvær. Noen mennesker kan ikke oppføre seg, de har hørt den setningen så ofte (at det ikke er en menneskerett å få barn) at de tror at det er et legitimt faktum å tilføye samtalen om noen sliter med å få barn. Å dra menneskerettigheter inn i et individ sine fremtidsplaner er heller lite relevant mener jeg. 

Anonymkode: f4fdf...5da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Catalina skrev (3 timer siden):

En veldig ufølsom kommentar som hun burde holdt for seg selv.

Jeg hadde kuttet henne ut, hadde ikke orket  venner uten et snev av empati. 

Man kan jo være veldig empatisk og omsorgsfull, selv om man sier en «feil» kommentar. Ingen, ikke en gang du, klarer å si det som er rett til mottakeren hele tiden. Som nå, når du skriver at folk som kanskje har sagt en ligende kommentar til noen, er uten et snev av empati. For det er ikke hyggelig sagt.m Men vil du beskrive deg selv om empatiløs av den grunn?

Jeg var selvskader en periode da jeg var rundt 20 år. Jeg ble ofte møtt av en holdning om at jeg gjorde det for å få oppmerksomhet. Det er så langt fra sannheten som det kunne komme, og det var sårende for meg. Men jeg vet jo at disse menneskene overhodet ikke er empatiløs, selv om jeg ble såret av sånne kommentarer. Det var oppgående mennesker, med masse empati, omsorg og med ønske om å hjelpe, de bare bommet på noen kommentarer. 

Anonymkode: 23f90...ec9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (8 minutter siden):

det var jo din tolkning

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er enhver ufrivillig barnløs sin tolkning. Og de fleste andre oppegående kvinner som kan litt om fruktbarhet, sædkvalitet, og slik, sin. "Bare slappe av, så klaffer det", er et like idiotisk råd som å si at man blir frisk av forkjølelsen om man sover med sitronskall under puta. 

det er som å komme med råd om heleekost til en kreftpasient. Det er å insinuere at det er noe mer de burde gjøre selv for å  bli friske(eller gravide for ufrivillige barnløse) når sannheten er at slike alternative råd ikke har noen bevist effekt. Det er kun å legge sten til byrden.

Anonymkode: f4fdf...5da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floskelen "det er ingen menneskerett..." er noe av det mest ubegavede utsagn jeg hører. Hva mener man egentlig å formidle når man lirer av seg noe slikt? Det er ingen menneskerett å være frisk og rask eller leve et lykkelig liv heller, men alle ønsker det.

Ville man sagt til en kreftsyk "det er ingen menneskerett å være frisk"? Selvsagt ikke. Man tar i bruk de midler som er tilgjengelig for å komme ut av den kjipe situasjonen. Det samme kan sies om barnløshet. Siden det er såpass mange som mener at "det er ingen menneskerett å få barn" til de som sliter med å få barn, så mistenker jeg at det ligger et underliggende budskap om at de innerst inne har en selvtilfreds tanke om det fra naturens er blitt gjort en naturlig seleksjon eventuelt en gudommelig velsignelse, og sånn sett er de barnløse fra naturens side ikke verdige.

I alle andre situasjoner får vi medisinsk hjelp og tar det i mot med glede, men så fort det dreier seg om barn så er det altså noen som sitter der og "føler" seg hellig utvalgt til å bære frem barn og at det er en mening med det hele. 

Anonymkode: 1b987...fab

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da tror jeg aldri du har vært i situasjonen.

Det å beskylde en ufrivillig prøver for å gjøre noe feil / at det er egen skyld fordi du ikke klarer å slappe av, er vel så sårende som menneskerett kommentaren. Den første er personlig, og viser til hva man gjør. Den andre er en generell betraktning og sannhet, som det bare ikke er passende å uttale seg om i denne situasjonen. 

Nei, jeg har ikke vært i situasjonen. Og nei, å komme med velmenende råd er IKKE å beskylde noen for å gjøre feil eller at det er deres skyld. 

Anonymkode: d4d59...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg har ikke vært i situasjonen. Og nei, å komme med velmenende råd er IKKE å beskylde noen for å gjøre feil eller at det er deres skyld. 

Det er ikke velmenende, om man tenker seg om. I beste fall idiotisk og lite gjennomtenkt. 

Det sier at man selv er skyld i situasjonen fordi man ikke gjør det rett.

Sammenligningen med at kreftpasienter kan "tenke seg" frisk mener jeg traff godt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Floskelen "det er ingen menneskerett..." er noe av det mest ubegavede utsagn jeg hører. Hva mener man egentlig å formidle når man lirer av seg noe slikt? Det er ingen menneskerett å være frisk og rask eller leve et lykkelig liv heller, men alle ønsker det.

Ville man sagt til en kreftsyk "det er ingen menneskerett å være frisk"? Selvsagt ikke. Man tar i bruk de midler som er tilgjengelig for å komme ut av den kjipe situasjonen. Det samme kan sies om barnløshet. Siden det er såpass mange som mener at "det er ingen menneskerett å få barn" til de som sliter med å få barn, så mistenker jeg at det ligger et underliggende budskap om at de innerst inne har en selvtilfreds tanke om det fra naturens er blitt gjort en naturlig seleksjon eventuelt en gudommelig velsignelse, og sånn sett er de barnløse fra naturens side ikke verdige.

I alle andre situasjoner får vi medisinsk hjelp og tar det i mot med glede, men så fort det dreier seg om barn så er det altså noen som sitter der og "føler" seg hellig utvalgt til å bære frem barn og at det er en mening med det hele. 

Anonymkode: 1b987...fab

Jeg kan på rams finne flere helserelaterte ting jeg ønsker at samfunnet skal betale for fremfor IVF. Skal barneønske gå foran kreftbehandling av barn mener du? Her til lands disponeres en pott penger, og det er slik at pengene blir ¨tatt¨fra en annen behandling for å finansiere IVF. Det er ikke en menneskerett. Og hun vennina fortjener ikke å ha TS som venninne, for TS er ganske opptatt av bare seg og sitt!

Anonymkode: dc2f1...e8c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke velmenende, om man tenker seg om. I beste fall idiotisk og lite gjennomtenkt. 

Det sier at man selv er skyld i situasjonen fordi man ikke gjør det rett.

Sammenligningen med at kreftpasienter kan "tenke seg" frisk mener jeg traff godt. 

Dustesammenligning. Det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt da. Det er jo kjent at en del prøvere faktisk blir gravid når de slutter å prøve. Jeg kjenner flere, og de sier det selv, men jeg har aldri hørt om noen som sier at de har tenkt seg frisk fra kreft.

Eksempler blant mine venninner: Ei ble gravid uten hjelp straks fastlegen sendte henvisning videre til fertilitetsklinikk, før hun fikk time.  Etter å ha prøvd i 4-5 år fikk hun tre stk på 4 år uten hjelp. Ei anna ei fikk både nr 2 og 3 tett i tett uten hjelp etter at de fikk hjelp med nr 1 etter flere års prøving. Kjenner også to par som har adoptert pga at de ikke kunne få barn selv, og vipps så kom det biologiske barn uten hjelp etterpå.

Jeg skjønner godt at det ikke bare er å «slappe av og ikke tenke på det» når ønsket er så stort, og jeg mener absolutt ikke at de gjør noe som helst feil. Det bare er sånn for noen.
Det ER faktisk i de fleste tilfeller velmenende råd og forsøk på å vise optimisme og positivitet om at dette kan komme til å ordne seg. 

Kommentaren om menneskerett er nok derimot ikke et slikt råd. Ufin og unødvendig kommentar. Hvordan jeg hadde reagert kommer alt an på settingen og hvordan forholdet til denne venninna ellers er. Tror nok uansett ikke jeg hadde gjort et stort nummer av kun dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppe skrev (15 timer siden):

Synes det var en lite gjennomtenkt kommentar fra en venninne. Forstår godt at det er sårende.

Litt avsporing;

Jeg ble en gang spurt om jeg hadde barn på et jobbintervju. Jeg svarte nei. Da sa hun som intervjuet meg: Det er jo ikke sikkert du kan få barn da!

Dette opplevde jeg som både sårende og særdeles upassende å si i et jobbintervju. 😢 

Kan det være at hun angret seg på spørsmålet og skjønte hun tråkket i salaten? Og prøvde trekke det tilbake med at «Shit, jeg burde jo ikke spurt, det er jo ikke sikkert du kan få barn engang». 

Anonymkode: 91965...9f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan det være at hun angret seg på spørsmålet og skjønte hun tråkket i salaten? Og prøvde trekke det tilbake med at «Shit, jeg burde jo ikke spurt, det er jo ikke sikkert du kan få barn engang». 

Anonymkode: 91965...9f8

Saken hadde vært en annen om hun hadde gjort nettopp det, men hun sa det på en ganske spydig måte og kommenterte det ikke etterpå.

Eneste jeg kan tenke meg i ettertid er at hun testet meg på en måte for å se hvordan jeg reagerte. Uansett synes jeg dette er noe som er veldig personlig. Tenk om jeg hadde prøvd å få barn i lang tid uten å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dustesammenligning. Det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt da. Det er jo kjent at en del prøvere faktisk blir gravid når de slutter å prøve. Jeg kjenner flere, og de sier det selv, men jeg har aldri hørt om noen som sier at de har tenkt seg frisk fra kreft.

Eksempler blant mine venninner: Ei ble gravid uten hjelp straks fastlegen sendte henvisning videre til fertilitetsklinikk, før hun fikk time.  Etter å ha prøvd i 4-5 år fikk hun tre stk på 4 år uten hjelp. Ei anna ei fikk både nr 2 og 3 tett i tett uten hjelp etter at de fikk hjelp med nr 1 etter flere års prøving. Kjenner også to par som har adoptert pga at de ikke kunne få barn selv, og vipps så kom det biologiske barn uten hjelp etterpå.

Jeg skjønner godt at det ikke bare er å «slappe av og ikke tenke på det» når ønsket er så stort, og jeg mener absolutt ikke at de gjør noe som helst feil. Det bare er sånn for noen.
Det ER faktisk i de fleste tilfeller velmenende råd og forsøk på å vise optimisme og positivitet om at dette kan komme til å ordne seg. 

Kommentaren om menneskerett er nok derimot ikke et slikt råd. Ufin og unødvendig kommentar. Hvordan jeg hadde reagert kommer alt an på settingen og hvordan forholdet til denne venninna ellers er. Tror nok uansett ikke jeg hadde gjort et stort nummer av kun dette.

Kjære... det hjelper virkelig ikke å "slappe av og ikke tenke på det" når mannen er så godt som steril. Egglederne er tette. Eller du ikke har eggløsning.

At kvinner i det hele tatt kan tro på noe slik er helt hinsides... 

Hvordan tror du egentlig eggløsning og sæd fungerer? At alt bare plutselig funker om man senker skuldrene litt? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjære... det hjelper virkelig ikke å "slappe av og ikke tenke på det" når mannen er så godt som steril. Egglederne er tette. Eller du ikke har eggløsning.

At kvinner i det hele tatt kan tro på noe slik er helt hinsides... 

Hvordan tror du egentlig eggløsning og sæd fungerer? At alt bare plutselig funker om man senker skuldrene litt? 

Forteller du alle detaljer om dette til folk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Forteller du alle detaljer om dette til folk da?

Nå er det 15 år siden jeg var gjennom dette. (Og får egentlig litt vondt av at dere fortsatt er så uvitende)

Jeg snakket ikke med så mange om det. Da jeg tidlig erfarte at alle som ikke hadde vært gjennom det selv, klarte å lire av seg noe idiotisk. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...