AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Del Skrevet 15. november 2022 Jeg har slitt med å bli gravid i 2 år, og skal begynne på IVF (prøverørsbehandling) om noen mnd. Pratet litt om hvor vanskelig det er å stå i situasjonen, og fikk i dag servert følgende fra ei såkalt "venninne" i dag: "men det er jo ingen menneskerett å få barn......". Hva hadde dere gjort? Kuttet henne ut? Anonymkode: e43cb...2e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Del Skrevet 15. november 2022 Ufølsomt, men da må du jo si det til henne. Anonymkode: efd47...9ab 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Del Skrevet 15. november 2022 Da kan du fortelle henne at kommentaren såret deg, og at du ikke følte deg støttet av henne. Men dere er jo uansett ikke gode venninner, om du vurderer å kutte henne ut fordi hun kom med en kommentar du ikke likte. Anonymkode: 23f90...ec9 24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Del Skrevet 15. november 2022 Ikkje alle er sosialt oppegåande. Og folk kan seie masse rart i situasjonar som er ukomfortable. Då mor mi var alvorleg sjuk kommenterte ei venninne: "Ja ja, alle skal jo døy av noko".... 😅 Anonymkode: 9896e...6e3 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 15. november 2022 #5 Del Skrevet 15. november 2022 Veldig overreaksjon å kutte henne ut, pga denne ene kommentaren. Har selv fått barn via IVF. Så skjønner at det var sårende:) 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 15. november 2022 #6 Del Skrevet 15. november 2022 Det er jo sånn sett veldig mye som ikke er en menneskerett, overleve kreftsykdom eller treffe noen å dele livet med. Vi pleier jo vanligvis likevel ikke å gni det inn hvis noen vi kjenner har det vanskelig og utfordrende. Synes det var en veldig ufølsom kommentar, høres ikke ut som en støttende venninne. Jeg ville dempet kontakten iallefall, livet er såpass kort at man kan heller tilbringe tid med litt mer empatiske og forståelsesfulle folk 7 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Del Skrevet 15. november 2022 Ufølsomt, men sant. Det kan jo tenkes at du snakker veldig mye om dette? Jeg kan bli sånn når jeg blir veldig opphengt i noe og det kan være slitsomt for de rundt meg. Og om hun føler seg nær nok deg, så kan det tenkes at hun ikke orket å være emosjonell søppelkasse for deg lenger. Kanskje sliter hun med noe selv også. Spør du henne hvordan hun har det når dere treffes, eller bare durer du på med egne problemer? Selv valgte jeg å holde tett om både prøving og spontanabort da vi forsøkte å bli gravide. Da kjente jeg ofte at det var slitsomt å høre på andres problemer om de gjentok seg selv mange ganger. Empati går begge veier. Anonymkode: 319a8...86e 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #8 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har slitt med å bli gravid i 2 år, og skal begynne på IVF (prøverørsbehandling) om noen mnd. Pratet litt om hvor vanskelig det er å stå i situasjonen, og fikk i dag servert følgende fra ei såkalt "venninne" i dag: "men det er jo ingen menneskerett å få barn......". Hva hadde dere gjort? Kuttet henne ut? Anonymkode: e43cb...2e0 Hun høres ikke mye ut som ei veninne som sier noe slikt. Jeg ville kuttet henne Anonymkode: f39cf...0ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athena Catalina Skrevet 16. november 2022 #9 Del Skrevet 16. november 2022 (endret) En veldig ufølsom kommentar som hun burde holdt for seg selv. Jeg hadde kuttet henne ut, hadde ikke orket venner uten et snev av empati. Endret 16. november 2022 av Athena Catalina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #10 Del Skrevet 16. november 2022 Jeg har selv vært ufrivillig barnløs og gått gjennom mange forsøk. Jeg vil si det kommer noe an på settingen det ble sagt i. Trukket ut av ingenting ser det jo ganske ille ut. Men i en generell diskusjon, eller sparring, kan det være et forståelig. Det kan jo også være at hun ikke forstår begrepet helt rett. For det er en ting jeg kan love, og det er at alle jeg kjenner som visste om situasjonen sa sårende ting gjennom dette. Øverst på lista troner nok det med å "bare slappe av, så går det", eller "kjente ei som gjorde det...". Anonymkode: c5eee...1b5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #11 Del Skrevet 16. november 2022 Sant, men fullstendig unødvendig å si. Jeg skjønner ikke hva hun ville oppnå med den kommentaren. Jeg hadde nok sett henne an. Hvis jeg hadde sett det som sannsynlig at det kom flere ufølsomme kommentarer som bare gjør livet slitsomt, hadde jeg nok prøvd å styre unna. Men det er dessverre vanskelig for dem som ikke har kjent det på kroppen selv å forstå. Det gjelder mange ting i livet, og man bør derfor dessverre passe litt på hvem man åpner seg for mye til for ikke å bli såret. Anonymkode: 069c6...af9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #12 Del Skrevet 16. november 2022 Man trenger ikke å si alt man tenker, og alt som teknisk sett er rett. Jeg hadde tenkt litt over hva hun får ut av å si det der. Hva ville hun oppnå? I alle fall ikke trøstende ord... Syns det var en utrolig lite gjennomtenkt kommentar fra en 'venn' i en sånn situasjon. Anonymkode: 9abdd...0c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #13 Del Skrevet 16. november 2022 Ufølsomt, ja Riktig, ja konklusjon: man trenger ikke si alt man mener Anonymkode: 0203a...0b1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #14 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har slitt med å bli gravid i 2 år, og skal begynne på IVF (prøverørsbehandling) om noen mnd. Pratet litt om hvor vanskelig det er å stå i situasjonen, og fikk i dag servert følgende fra ei såkalt "venninne" i dag: "men det er jo ingen menneskerett å få barn......". Hva hadde dere gjort? Kuttet henne ut? Anonymkode: e43cb...2e0 Tenker hun har hørt om dette i 2 år og at hun ha gått lei av alt pratet om det. Anonymkode: 8d202...7a4 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 16. november 2022 #15 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikkje alle er sosialt oppegåande. Og folk kan seie masse rart i situasjonar som er ukomfortable. Då mor mi var alvorleg sjuk kommenterte ei venninne: "Ja ja, alle skal jo døy av noko".... 😅 Anonymkode: 9896e...6e3 Håper at du fortsatt ikke er venninne med henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #16 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har selv vært ufrivillig barnløs og gått gjennom mange forsøk. Jeg vil si det kommer noe an på settingen det ble sagt i. Trukket ut av ingenting ser det jo ganske ille ut. Men i en generell diskusjon, eller sparring, kan det være et forståelig. Det kan jo også være at hun ikke forstår begrepet helt rett. For det er en ting jeg kan love, og det er at alle jeg kjenner som visste om situasjonen sa sårende ting gjennom dette. Øverst på lista troner nok det med å "bare slappe av, så går det", eller "kjente ei som gjorde det...". Anonymkode: c5eee...1b5 Enig i at det kommer an på settingen. Ang. kommentarene du nevner så tenker jeg at dette høres ut som velmenende råd og at du var litt nærtagende. Kanskje kom dette fra noen som er eldre enn deg og ikke har vokst opp med at alt og alle følelser skal anerkjennes og bekreftes. Jeg er selv oppvokst med og opplært til å reise seg opp igjen og børste det av seg, hvis man faller. Uten å dulle og dille og synes synd i seg selv. Dagens ungdom og unge voksne er flinkere til å snakke om ting/følelser og har også et større behov for anerkjennelse av sine følelser, noe som er bra på sikt og vil skape gode relasjoner. Men det kan skape en konflikt med det som var normen tidligere og holdninger mange voksne fortsatt har. Anonymkode: d4d59...492 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #17 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Enig i at det kommer an på settingen. Ang. kommentarene du nevner så tenker jeg at dette høres ut som velmenende råd og at du var litt nærtagende. Kanskje kom dette fra noen som er eldre enn deg og ikke har vokst opp med at alt og alle følelser skal anerkjennes og bekreftes. Jeg er selv oppvokst med og opplært til å reise seg opp igjen og børste det av seg, hvis man faller. Uten å dulle og dille og synes synd i seg selv. Dagens ungdom og unge voksne er flinkere til å snakke om ting/følelser og har også et større behov for anerkjennelse av sine følelser, noe som er bra på sikt og vil skape gode relasjoner. Men det kan skape en konflikt med det som var normen tidligere og holdninger mange voksne fortsatt har. Anonymkode: d4d59...492 Da tror jeg aldri du har vært i situasjonen. Det å beskylde en ufrivillig prøver for å gjøre noe feil / at det er egen skyld fordi du ikke klarer å slappe av, er vel så sårende som menneskerett kommentaren. Den første er personlig, og viser til hva man gjør. Den andre er en generell betraktning og sannhet, som det bare ikke er passende å uttale seg om i denne situasjonen. Anonymkode: c5eee...1b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #18 Del Skrevet 16. november 2022 Herre min hatt. Det ER ikke en menneskerett å få barn. Mange prøvere blir helt koko i prøvefasen og utrolig selvsentrert, putter seg i offerrolle og er utrivelige å være rundt. Når det er sagt, kunne hun kanskje latt være å si akkurat det til deg. For hun burde vite at prøvere er så stuck up i sin egen situasjon at de ikke tåler sannheten. For hennes del bør dere kutte kontakt, hun fortjener ikke en venn som deg! Anonymkode: dc2f1...e8c 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #19 Del Skrevet 16. november 2022 Det kommer helt an på settingen og sammenhengen. Og vet du, folk kan si utrolig mange sårende ting uten å i det hele tatt tenke at det har noen betydning. Vi har sikkert alle tråkket i den salaten uten å vite om det. Det beste du kan gjøre er jo å si til henne at det såret? Forhåpentligvis sier hun unnskyld og at det var dumt av henne og at hun skjønner at hun ikke skulle sagt det. Samtidig, kan det være du er svært selvsentrert og kun snakker om dette, tenker på dette, legger merke til en hver ting som har med dette temaet å gjøre? Om hun sa dette i en helt annen sammenheng, men du tenker at «hun vet at jeg prøver IVF og ikke burde si slike ting»? Er vanskelig å være venner med noen som kun ser seg selv og situasjon og alt handler om nettopp dette temaet. Ser at folk skriver at du skal kutte henne ut.. Er ikke rart folk sitter ensomme som eldre og lurer på hvor vennene er når de ikke snakker sammen og kaster dem vekk med det samme de kan. Anonymkode: cb497...0b7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 16. november 2022 #20 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har slitt med å bli gravid i 2 år, og skal begynne på IVF (prøverørsbehandling) om noen mnd. Pratet litt om hvor vanskelig det er å stå i situasjonen, og fikk i dag servert følgende fra ei såkalt "venninne" i dag: "men det er jo ingen menneskerett å få barn......". Hva hadde dere gjort? Kuttet henne ut? Anonymkode: e43cb...2e0 Det var jo ikke fint sagt. Jeg hadde vel ikke firekte kutta henne ut. Det kan ha blitt sagt av ren ubetenksomhet, men ville sagt fra at det var sårende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå