AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Del Skrevet 15. november 2022 Hei Jeg har så lyst til å lære meg fiolin, elsker å høre på fiolin, har alltid elsket folkemusikk (noe er fele, ja) og klassisk musikk, samt at jeg rett og slett føler dypt ned i sjela at fiolin er instrumentet for meg. Likevel tør jeg ikke å "satse" og starte i klasse. Jeg er tenåring og ganske lubben. Når jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi prøve gitar og merket selv at det var vanskelig å holde nede strengene og ikke komme borti andre strenger, fordi fingrene mine var ganske store. Men kan det bare ha vært fordi jeg var dårlig? Har noen erfaring med strengeinstrumenter som tjukk? Evt hvordan det går å lære instrument som "eldre" (i forhold til gjennomsnittet). Kan det gå fint? Anonymkode: 24f99...5d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 15. november 2022 #2 Del Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei Likevel tør jeg ikke å "satse" og starte i klasse. Jeg er tenåring og ganske lubben. Når jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi prøve gitar og merket selv at det var vanskelig å holde nede strengene og ikke komme borti andre strenger, fordi fingrene mine var ganske store. Men kan det bare ha vært fordi jeg var dårlig? Anonymkode: 24f99...5d4 Du skal ha ganske enorme fingre for at det skulle være noe hinder. Det tar tid å lære og spille et instrument og det at du ikke lyktes på første forsøk har neppe noe med kroppsformen din å gjøre 😊 Ellers vil jeg bare si "Go for it!". Jeg angrer fremdeles på at jeg som barn og tenåring skuslet borte alle av de mange mulighetene jeg hadde til å lære meg og spille et instrument. Er du motivert for å lære og øve, kommer du til å få så mye igjen for å beherske et musikkinstrument skikkelig. Du er absolutt ikke for gammel til å begynne spille, det blir du egentlig aldri, men det vil være mye lettere for deg å starte nå enn når du er 40. Det vet jeg av bitter erfaring 🤣 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Del Skrevet 15. november 2022 Finn en privatlærer/kulturskolelærer og bare sett i gang😃 Er sikker på du får stor glede av det! Det har ingen verdens ting å si at man er litt lubben☺️ Og det er aldri for sent å begynne. Masse lykke til! Anonymkode: e6511...963 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Del Skrevet 15. november 2022 Vil du gjøre det så må du i alle fall ikke vente. Jeg var for sjenert til å begynne å spille gitar da jeg var yngre, turte ikke gå i en butikk og se på en en gang, fordi jeg ikke kunne spille nok til å prøve den Når jeg endelig fikk begynt i 40-årene ble jeg kronisk syk etter kort tid, og hadde ikke overskudd lenger. Så om du er tenåring så er du veldig ung, gjør det nå! Anonymkode: 0d6ac...97e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 15. november 2022 #5 Del Skrevet 15. november 2022 Hvis du ønsker å lete etter alle mulige begrensninger til å lære seg et instrument så er ikke det så vanskelig. Du har uansett ikke noe annet valg enn å ta det fra der du er. Ser stadig lubne folk i symfoniorkester jeg.. også på fiolin. Vente lenge før du begynner med god struktur/disiplin for øving er din største utfordring. Den bør du unngå. Sett i gang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #6 Del Skrevet 15. november 2022 De eeeer vankelig å holde ned gitarstrenger uten å komme komme borti de andre. Eller det syns jeg da jeg prøvde. Hopp i det Anonymkode: d3e05...c46 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Del Skrevet 15. november 2022 Ble litt nysgjerrig på dette av å lese posten din. Et kjapt Google-søk avdekket denne lignende tråden, hvor det refereres til mange kjente og dyktige fiolinister som visstnok er/var av den mer velfødde sorten: https://www.violinist.com/discussion/archive/7643/ Ikke noe hinder, med andre ord! Anonymkode: 4762b...2eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vitalogy Skrevet 15. november 2022 #8 Del Skrevet 15. november 2022 (endret) Fele: Jeg liker også klassisk og folkemusikk. En av de aller, aller fremste felespillerne i Norge innen folkemusikken er veldig diger. Så vidt jeg vet har han alltid vært veldig stor. Tjukke fingre har han også. Han spiller nydelig på fela! Selv har jeg mer peiling på gitar. Hvis man har litt tjukkere fingre, kan man finne seg gitarer med litt mer avstand mellom strengene. Det skal ikke nødvendigvis så mye til. Og så kan man tilpasse teknikken etter fingrene sine. Se på Knut Reiersrud! Han har tjukke pølsefingre, men er en råtass! Hans teknikk er ikke helt etter læreboka, men han har funnet det som passer for ham. Jeg har sittet på nært hold og sett hvordan han løser det litt annerledes enn mange andre. Endret 15. november 2022 av Vitalogy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Del Skrevet 15. november 2022 Bare gjør det! Jeg kjenner ingen som har angret på å lært seg et instrument! Tvert imot kjenner jeg mange som angrer på at de aldri gadd Anonymkode: d922a...75e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #10 Del Skrevet 15. november 2022 Jeg var på et dansekurs en gang, der en av deltakerne var ei dame på 70-80 år, vil jeg tippe. Hun mistet minst 20 år når hun var på dansegulvet, og mer behagelig å danse med enn flere av begge kjønn i den yngre garde. (Jeg er dame selv, men lærte meg å danse de "mannlige" trinnene også, og hjalp til under kursene slik at alle hadde noen å danse med.) Når hun kan lære det, så er det ikke for sent for en tenåring å lære seg et instrument heller, tenker nå jeg. Og dette med å føle dypt i sjela at dette er noe for deg? Desto større grunn til å gjøre det! Jeg føler det samme om swing, og jeg var 20 eller 21 da jeg gikk på mitt første kurs. Og den lykkerusen jeg har fått oppleve ute på dansegulvet, den er utrolig og en opplevelse for livet. Det er bare meg, den jeg danser med, musikken/rytmen og bevegelsene som eksisterer, alt annet forsvinner i de minuttene musikken varer. Slik vil det kanskje bli for deg med fiolinen også. Det håper jeg, men da kan du ikke la vekt eller alder hindre deg i å lære deg å spille! Anonymkode: b7823...367 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #11 Del Skrevet 15. november 2022 Hei, har nå meldt meg på! Håper det blir bra, takk for motiverende ord 😊 Anonymkode: 24f99...5d4 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 24. november 2022 #12 Del Skrevet 24. november 2022 Neida alle kan spille fiolin den kan jeg også trekkspill og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #13 Del Skrevet 24. november 2022 😊 Anonymkode: f1de1...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Del Skrevet 31. desember 2022 Å så gøy. For en tenåring ligger hele livet åpent, kast deg på alle muligheter du har! Anonymkode: af574...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #15 Del Skrevet 5. januar 2023 Så bra at du tar steget! Jeg begynte å spille fiolin/fele i studietiden. Hadde spilt flere instrumenter før, men ikke strengeinstrumenter. Nå er jeg 44 år og spiller i spelmannslag, vi har spilt på mange kappleiker og dansetilstelninger i årenes løp, har minst ett spilleoppdrag i måneden i tillegg til øvinger hver uke, og det er KJEMPEgøy og gir mye livskvalitet. Anonymkode: fa81f...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå