Gå til innhold

Canon R6 eller Sony A7 III?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg nytt kamera da de jeg har begynner å bli gamle og jeg ønsker litt bedre/mer. (Kanskje dårlig argument, for de kameraene jeg har fungerer jo fortsatt men?). Jeg har fra før Canon 6D med 24-70mm og 50mm objektiv og et Olympus omd EM 10 med 25mm objektiv. Det som jeg kanskje ønsker aller mest av et nytt kamera er bedre autofokus. Føler 6D er ganske knotete å få til å fokusere der jeg vil det skal fokusere... 

Kameraene jeg vurderer kjøpe er enten Canon R6 eller Sony A7 III. Noen som har erfaring? Hvilken anbefales?

Anonymkode: d3924...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har R5 som jeg er ekstremt fornøyd med, så jeg ville valgt Canon R6 :)  

Anonymkode: 1f53c...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony sitt a7 lll er et fantastisk kamera, har jobba med det i flere år. Veldig bra autofokus med eye detection. Canon sitt kjenner jeg ikke til, men sikkert et knall kamera det også.

Anonymkode: 24b65...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24-70 f2.8 IS du har? I så fall ville jeg ha fortsatt med Canon. Har du vurdert det nye R7? Ikke fullformat da, men beholder du 6D'en (første versjon?) er du jo dekket der.

Jeg har 6D mkII og fikk nettopp R7, og enn så lenge godt fornøyd med det. Har dog ikke fått testet det sånn skikkelig enda.

Hva er det du (mest) tar bilder av?

Anonymkode: fde8a...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

24-70 f2.8 IS du har? I så fall ville jeg ha fortsatt med Canon. Har du vurdert det nye R7? Ikke fullformat da, men beholder du 6D'en (første versjon?) er du jo dekket der.

Jeg har 6D mkII og fikk nettopp R7, og enn så lenge godt fornøyd med det. Har dog ikke fått testet det sånn skikkelig enda.

Hva er det du (mest) tar bilder av?

Nei, det er et tamron objektiv. Har egentlig ikke tenkt over å kjøpe R7, har du peiling på hva de største forskjellene er? Sånn sett bort fra at det ene er fullformat og det andre ikke (skal google etterhvert altså, har bare ikke tid nå).  Er jo 10 000 forskjell så det er jo en god del. Kan sikkert være verdt det når man kan spare så mye... Det er ikke akkurat som om jeg er profesjonell fotograf heller. Jeg tar mest bilder av natur og mennesker 😊 

Hvordan er R7 å fotografere med? Og er det slik at du kan ta bilde ved å trykke på skjermen også fokuserer kameraet der du trykker? Og kan du forresten noe om objektivene? Vurderer å kjøpe 35mm ettersom jeg skulle hatt nytt objektiv. (Link til det her: https://www.foto.no/canon/114210/canon-rf-35mm-f-18-is-macro-stm-liten-vidvinkel-med-0-5x-1-2-makro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk fra Nikon til Sony. Angrer ikke en cm, A7 har vært en fornøyelse hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det er et tamron objektiv. Har egentlig ikke tenkt over å kjøpe R7, har du peiling på hva de største forskjellene er? Sånn sett bort fra at det ene er fullformat og det andre ikke (skal google etterhvert altså, har bare ikke tid nå).  Er jo 10 000 forskjell så det er jo en god del. Kan sikkert være verdt det når man kan spare så mye... Det er ikke akkurat som om jeg er profesjonell fotograf heller. Jeg tar mest bilder av natur og mennesker 😊 

Hvordan er R7 å fotografere med? Og er det slik at du kan ta bilde ved å trykke på skjermen også fokuserer kameraet der du trykker? Og kan du forresten noe om objektivene? Vurderer å kjøpe 35mm ettersom jeg skulle hatt nytt objektiv. (Link til det her: https://www.foto.no/canon/114210/canon-rf-35mm-f-18-is-macro-stm-liten-vidvinkel-med-0-5x-1-2-makro)

Er det f2.8- objektivet du har?

Godt fornøyd sålangt med R7, testet autofokusen på bikkja her om dagen da jeg tok bilder av at den kom løpende mot meg og hoppet over en stokk. Ikke noe problem med å følge den.

R7 er et crop-kamera, dvs at et 24-70mm objektiv på dette kameraet tilsvarer 38-112 mm, mens på en R6 om er fullformat blir jo  24-70mm. Man må gange med 1.6. Dvs at du mister jo litt vidvinkel men får litt mer zoom.

Ser nå at foto.no og scandinavianphoto.no kjører kampanje på R6 nå til 23 199 kr, og Canon kjører cashback på 3200 kroner (du får tilbake penger fra Canon etter du har kjøpt kameraet innen nyttår, må fylle ut et skjema), dvs at du faktisk får en R6 til ca 20 000 kroner. Det tror jeg er et skikkelig kupp. Jeg er glad jeg fikk mitt R7 til ca 13 000 kroner, hvis ikke hadde jeg nok blitt litt snurt.

Merk at alle kameraene i R-serien bruker i utgangspuktet de nye R-objektivene til Canon, men med et adapter (følger med R7 for tiden) kan du bruke hvilket som helst objektiv med Canon-fatning. Det ligger på rundt 1500 kr.

Jeg ville ha sjekket youtube for sammenligninger der, regner med at det ligger en drøss R6 vs R7 videoer der.

Ellers så ser du en sammenligning her https://prisguiden.no/sammenlign#p[]=554008&p[]=452839

Merk at det kan være litt leveringstid på R7 for tiden, jeg ventet et par måneder fra jeg bestilte til jeg fikk det. R6 har de fleste inne for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...