Gå til innhold

Atle Antonsen anmeldt for rasisme

Gjest Anonobilis

Anbefalte innlegg

Velvia skrev (5 minutter siden):

Det var jo pent sagt, men det er kanskje ikke så viktig hvordan kan føles å lese slikt om seg selv.

Du kan spørre Listhaug, eller såkalte blendahvite menn om det er hyggelig med sånne uttalelser om seg selv.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velvia skrev (5 minutter siden):

Det var jo pent sagt, men det er kanskje ikke så viktig hvordan kan føles å lese slikt om seg selv.

Føles sikkert ikke så greit men ytringsfriheten er viktigere enn om hun blir krenket. Ja vi må tåle å bli krenket.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Det er skremmende og enda mer hemmende for ytringsfriheten 

Jeg skulle gjerne ha skrevet mer om det på denne tråden men da kommer vi for langt utpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Føles sikkert ikke så greit men ytringsfriheten er viktigere enn om hun blir krenket. Ja vi må tåle å bli krenket.

Nei, det må vi ikke. Friheten til å ha en mening er ikke et frikort for å krenke andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Velvia said:

Neida, man kommer langt med å anse folk som likeverdige mennesker. Langt mer spesielt å være født med sølvskje i munnen og ski på beina, ha alle muligheter i verdens rikeste land  og bruke tiden til å nedvurdere en gruppe mennesker.

Om vi skal være genuint likeverdige må vi bedømmes og behandles likt for våre handlinger, uavhengig av bakgrunn og oppfatninger rundt denne. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (2 timer siden):

Om du finner ut hvem som var mottakeren av meldingen "Du er for mørk til å være her" så har du svaret.

Er hun fra Sør-afrika altså?

Gosh, trodde hun var født i Norge med somaliske foreldre els.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonobilis

Digger at Atle tok et oppgjør med mange av de som har støttet han i denne saken. Mye rart blant det norske folk som hører på Misjonen og tilber Antonsen. Mange som trives bedre i brun enn hvit skjorte, for å si det forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonobilis skrev (3 minutter siden):

Digger at Atle tok et oppgjør med mange av de som har støttet han i denne saken. Mye rart blant det norske folk som hører på Misjonen og tilber Antonsen. Mange som trives bedre i brun enn hvit skjorte, for å si det forsiktig.

Litt som enkelte som har på seg sin islamske funtamentalistiske uniform og predikerer toleranse og antirasisme.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (1 time siden):

Jeg støtter Antirasistisk senter sin vurdering https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/umulig-for-henne-a-ga-videre/15440067/

– Det er for tidlig. Årsaken til det er at det kan virke re-traumatiserende, sier Mansour.

Det at Antonsen ble anmeldt for rasisme og det at «konsekvensene er egentlig ingenting», sier Mansour at det kan virke belastende for Jirde Ali.

Visste ikke at drama queen var et yrke..

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (36 minutter siden):

Nei, det må vi ikke. Friheten til å ha en mening er ikke et frikort for å krenke andre.

Jo faktisk er det det, felles ytringsfrihet er viktigere enn enkelt personer. Om noen synes jeg er en gammal feit røy som bør pakke meg hjem til det landet jeg kommer fra så skal de få lov til å si/mene det selv om det kan oppfattes sårende for meg. Så jo ytringsfrihet er retten til å krenke og å bli krenket

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonobilis said:

Mye rart fra såkalte anti-rasister også, ref denne tråden der det snakkes om apartheid samtidig som en argumenterer for forskjellige krenke-standarder basert på hudfarge, mao reinspikka apartheid oppskrift. Jeg, og sikker flere andre kritiske røster, kan enkelt ta avstand fra ukvemsord eller ytringer rettet mot mørkhudede med hensikt av å skape ubehag. Det samme gjelder selvsagt den andre veien, med andre ord en forventning om at ting skal være noenlunde konsekvent, om det skal gi særlig mening eller hensikt. Å være en vandrende selvmotsigelse som mener at Jirdes rasisme og utbrudd er bedre enn AAs  hjelper ingen, snarere tvert imot. Dere som vil unnskylde dårlig adferd samt formane til krenkesymfoni blant ikke-vestlige innvandrere, så dere kan føle dere godt om dere selv, fungerer i praksis kun som enablers:

enabling
n.
1. a process whereby someone (i.e., the enabler) contributes to continued maladaptive or pathological behavior in another person. The enabler is typically an intimate partner or good friend who passively permits or unwittingly encourages this behavior in the other person; often, the enabler is aware of the destructiveness of the person’s behavior but feels powerless to prevent it.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jegern Puahate skrev (8 timer siden):

Taktisk manøver fra AA sin side for å komme tilbake i det gode selskap. Han sikter muligens til oss som mener følgende:

-At saken er en smule overdrevent, å få en ufin og kanskje sårende fyllekommentar har de fleste alminnelige nordmenn opplevd.

-Ensidig fokus på påstått rasisme fra hvite kontra null fokus den andre veien.

-At denne Jirde kanskje ikke burde skrike høyest om stempling av andre basert på hudfarge, eller lurvete utspill. Ref "fuck politet", "fuck Listhaug" og generalisering av hvite menn.

Åpenbart forferdelig menneskesyn, liksom.

Ja, dette var stygt av AA. 

Ville han foretrukket å vært endel av hylekoret som aktivt hetset noen ut fra yrke, karakter, og nektet de deltakelse i samfunnet, dersom de hadde sagt en feil fleip til noen som de trodde forsto fleipen? Selv også når den som gjorde feilvurderingen beklaget både privat og offentlig, og gav offentlig støtte til den forulempede?

Er det dette han står for? 

Synes han at han burde blitt dømt og ikke vært i sitt virke og samfunnsdeltakelse igjen?

Hva gjør han da på tv? 

Endret av Samfunnsdebatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (4 timer siden):

Mye rart fra såkalte anti-rasister også, ref denne tråden der det snakkes om apartheid samtidig som en argumenterer for forskjellige krenke-standarder basert på hudfarge, mao reinspikka apartheid oppskrift. Jeg, og sikker flere andre kritiske røster, kan enkelt ta avstand fra ukvemsord eller ytringer rettet mot mørkhudede med hensikt av å skape ubehag. Det samme gjelder selvsagt den andre veien, med andre ord en forventning om at ting skal være noenlunde konsekvent, om det skal gi særlig mening eller hensikt. Å være en vandrende selvmotsigelse som mener at Jirdes rasisme og utbrudd er bedre enn AAs  hjelper ingen, snarere tvert imot. Dere som vil unnskylde dårlig adferd samt formane til krenkesymfoni blant ikke-vestlige innvandrere, så dere kan føle dere godt om dere selv, fungerer i praksis kun som enablers:

enabling
n.
1. a process whereby someone (i.e., the enabler) contributes to continued maladaptive or pathological behavior in another person. The enabler is typically an intimate partner or good friend who passively permits or unwittingly encourages this behavior in the other person; often, the enabler is aware of the destructiveness of the person’s behavior but feels powerless to prevent it.

Farlig utvikling. 

Ekte antirasisme er veldig bra. Hvor ingen (uansett hudfarge) skal hetses, diskrimineres eller nedsettende beskrives på bakgrunn av deres hudfarge, utseende eller privat tro. Men det er ikke det som sees her i samfunnet vårt.

Nedsettende kommentarer om noens hvithet eller brunfarge er like diskriminerende og stygt, uavhengig av pigment de har. Hvordan klarer de selverklærte «anti»rasistene å stå for rasistiske ytringer (som nedsettende ytringer basert på andres hudfarge) og få støtte i de da? 

Endret av Samfunnsdebatt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Hank Amarillo said:

– Det er for tidlig. Årsaken til det er at det kan virke re-traumatiserende, sier Mansour.

Det at Antonsen ble anmeldt for rasisme og det at «konsekvensene er egentlig ingenting», sier Mansour at det kan virke belastende for Jirde Ali.

Visste ikke at drama queen var et yrke..

At du snakker om drama queen overrasker meg ikke så mye. Mistenker ikke deg og dine meningsfeller for å ha finesse og kompetanse nok til å forstå dere på traumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 hours ago, fotosyntesen said:

Her beviser du poenget ja. Er du frekk i skjeften, må du tåle å få tilbake. Ikke spesielt synd på Jirde, hun høster som hun sår.

Jeg tror ikke AA kjente henne igjen og begynte derfor å snakke på engelsk til henne. Det var altså ingen sammenheng mellom det som har skjedd tidligere og den rasismen som AA utsatte henne for den kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Fru Uperfekt said:

Jo faktisk er det det, felles ytringsfrihet er viktigere enn enkelt personer. Om noen synes jeg er en gammal feit røy som bør pakke meg hjem til det landet jeg kommer fra så skal de få lov til å si/mene det selv om det kan oppfattes sårende for meg. Så jo ytringsfrihet er retten til å krenke og å bli krenket

Hvor går grensene for hva man kan si? Er det noe man ikke kan si under dekke av uytringsfrihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Jegern Puahate said:

Om vi skal være genuint likeverdige må vi bedømmes og behandles likt for våre handlinger, uavhengig av bakgrunn og oppfatninger rundt denne. 

Ulike handlinger kan ikke bedømmes likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (34 minutter siden):

Jeg tror ikke AA kjente henne igjen og begynte derfor å snakke på engelsk til henne. Det var altså ingen sammenheng mellom det som har skjedd tidligere og den rasismen som AA utsatte henne for den kvelden.

Hva du tror om AA er egentlig uinteressant. Polititet har henlagt saken 2, to ganger for ikke å  være rasisme, men et fylleforsøk for humor.

At rasisme og invisisjonsorganisasjonen mener noe annet er jo bare et bevis for at de fortsatt ønsker penger fra statsbudsjettet så de slipper å jobbe med ekte antirasisme.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...