Gå til innhold

Får alltid kløende hud og et slags rødt utslett på ankel og albue-områdene hver høst og vinter. Er dette eksem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tenkt at eksem er mer utpreget og over større deler av kroppen. Men mitt utslett begrenser seg alltid til ankler og albuer, en sjelden gang i håndflatene. Høres det ut som eksem? Det ligner veldig på dette. Opplever aldri blemmer eller vabler. image.jpeg.d8f0b1f29d26e2d741829d74017e7a8e.jpeg

Anonymkode: 6a506...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Kan være tørr vinterhud eller atopisk eksem. Sannsynligvis sistnevnte. Har du prøvd canoderm krem? Den er reseptfri tror jeg. Ellers finnes flere bra kremer på resept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vetatjegikkevet

Tipper tørr hud eller eksem som nevnt over, men du lam også være obs på om den kan være ull som trigger utslett.

Jeg elsker ull, men kan få kløe og utslett på ryggen av enkelte ulltrøyer. Da er det aloe vera og ren bomull nærmest huden som hjelper for meg. 

Edit: Så ikke at du nevnte håndflater. Da slutter jeg meg til svaret over her.

Endret av Vetatjegikkevet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk atopisk eksem. Bruk Canoderm eller annen fet og god krem, helst med karbamid. Og gå til legen for å få resept på kortisonkrem for de periodene der eksemet blusser mest opp (spesielt om du er plaget med kløe og nesten klør deg til blods, som forverrer eksemet). Jeg anbefaler også å bruke mest mulig uparfymerte produkter og bytte fra dusjsåpe til dusjolje.
Og jeg har til min store skuffelse oppdaget at eksemet ofte fremkalles og forverres av å bruke ullklær, og har hørt det gjelder flere.

Anonymkode: a040e...4d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt at eksem er mer utpreget og over større deler av kroppen.

Anonymkode: 6a506...e2e

Det gjelder nok heller psoriasis. Atopisk eksem dukker typisk opp i albueleddet, og er man plaget kan det dukke opp på de rareste plasser. Jeg har hovedsaklig i albueleddet, på puppene (jepp) og på halsen, men får av og til utbrudd rundt øyne (utrolig plagsomt) og små flekker på de rareste plasser.

Anonymkode: a040e...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...