Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Må si jeg har respekt for dere som går i gang med baby etter 40 år... jeg er snart 43 og merker at jeg har mye mindre energi og overskudd nå, enn for 13 år siden da sønnen min ble født. Hadde aldri orket babytida og småbarnskjøret nå, så jeg bøyer meg i hatten! 🧡

Anonymkode: d4f4d...d1d

Jeg har jobbet utrolig mye i 30-årene og gleder meg til litt mer balanse i livet 🙂 De barna jeg har er såpass store at jeg føler jeg har overskuddet.

Anonymkode: b6620...653

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 3/16/2023 at 4:04 PM, AnonymBruker said:

Jeg bruker også eggløsningstester, og ble jo "lett" gravid i fjor da jeg var 40 og 41, men nå nærmer jeg meg 42 og har prøvd siden oktover.....

Lykke til med fødselen som kommer. :)

Anonymkode: cec1b...e92

Det er jo ikke superlenge siden oktober da. Vil tro løpet ikke er helt kjørt ennå, statistisk sett!

Anonymkode: b6620...653

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå for privat prøverør med en gang, om du vil ha et barn. Det er din beste sjanse. Hvorfor ikke gjøre det ordentlig, hvis du virkelig ønsker barn og er 40+? 

Prøverør er dyrt, men ikke dyrt sammenlignet med totalkostnad for et barn frem til 18 års alder. 

Anonymkode: 5c2da...898

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sent ute før jeg fant mannen i mitt liv og var dermed 39 år da jeg fikk første barnet og fylte 42 året jeg fikk nr 2. Ingen SA i forkant. Nå er jeg 43 og har ikke plan om barn nr 3. Det er derimot hjertelig velkomment om det skulle plantes en ny spire. Fosterdiagnostikken er såpass bra i dag, så slapper helt av mht barnets tilstand. Ba om morkakeprøve i tillegg med barn nr to for sikkerhetsskyld.

Anonymkode: d9712...1e8

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 11.15):

Noen flere som har erfaringer med graviditet rundt 42? Burde jeg innstille meg på at jeg sannsynligvis ikke blir gravid igjen, eller er det noe realistisk håp fremdeles?

Jeg er 42 og gravid. Prøvde riktignok i over to år, men tror mye var pga mannens sperm. Kjenner flere som har blitt gravid naturlig i 40-årene, helt opp til 46 som jeg kjenner til. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2023 den 18.02):

Er ennå ikke blitt gravid, siden jeg opprettet denne tråden i november. :(

Er det bare å innse at dette ikke kommer til å lykkes, er det noe poeng i å fortsette prøvingen?

Noen som prøvde lenge, men som lyktes og fikk et friskt barn til slutt?

Vet at jeg må regne med å prøve en stund når jeg er 41, snart 42, men ettersom tiden går så går jo kvaliteten på eggene stadig ned. Men hvor raskt?

Har målt AMH til 5, i januar i år, og FSH på 9. FSH-nivået er vel for høyt, eller nesten for høyt? Noen som har blitt gravide i ca samme alder som meg og med omtrent like verdier?

Cbd

Anonymkode: 2e740...493

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 7.55):

Jeg har også tro på at det har hjulpet at jeg har brukt lite hormon-greier. Men vel så viktig tror jeg på at jeg har ingen underliggende helseproblemer og at mannen og jeg tydeligvis er bra genetisk match. Det er jo ikke bare kvinnen det går på her. Stadig flere menn får dårlig sædkvalitet, så synd at det fremstilles som et kvinneproblem (fertilitet).

Anonymkode: eb1c6...2f6

Helt enig, dette er mer enn kun et kvinneproblem. Mange menn tror de har all verdens tid bare de finner seg yngre partnere. Jeg vet om flere slike par som ikke har lyktes med å få barn.

Anonymkode: 9dcca...136

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 10.25):

Gratulerer, det er jo fantastisk at det gikk så lett og bra for deg.

Jeg har heller ikke brukt p-piller eller annen hormonprevensjon, om det betyr noe for fruktbarheten vet jeg ikke.

Takk, jeg var veldig overrasket over å bli så lett gravid. Pga alder og alt det negative man hører via media hadde jeg et veldig dystert syn på dette. Regnet med det ville være for sent, det sa jeg også til min mann.

Innser at jeg nok har vært heldig, men tenker det må da finnes mange andre som er som meg (blir lett gravide på tross av alder). Fastlegen min fortalte hun hadde lest noe forskning om at kvinner som nærmer seg overgangsalder kan få en uventet «topp» i fertiliteten like før det begynner å gå nedover. Kanskje det er det jeg har opplevd. 

Anonymkode: 9dcca...136

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Må si jeg har respekt for dere som går i gang med baby etter 40 år... jeg er snart 43 og merker at jeg har mye mindre energi og overskudd nå, enn for 13 år siden da sønnen min ble født. Hadde aldri orket babytida og småbarnskjøret nå, så jeg bøyer meg i hatten! 🧡

Med respekt for deg, det er ikke slik at alle har hatt en partner i 20- eller 30-årene og har fått bestemme når og hvor mange barn de får. Så please, aldri, ALDRI kom med slike lite empatiske kommentarer. Det er så lite gjennomtenkt. Jeg synes du bør heller feire alle de som uansett ønsker å realisere drømmen sin om familie. 

Anonymkode: dbe3c...bc0

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var sent ute før jeg fant mannen i mitt liv og var dermed 39 år da jeg fikk første barnet og fylte 42 året jeg fikk nr 2. Ingen SA i forkant. Nå er jeg 43 og har ikke plan om barn nr 3. Det er derimot hjertelig velkomment om det skulle plantes en ny spire. Fosterdiagnostikken er såpass bra i dag, så slapper helt av mht barnets tilstand. Ba om morkakeprøve i tillegg med barn nr to for sikkerhetsskyld.

Anonymkode: d9712...1e8

Så fint å høre at du fikk realisert familiedrømmen din 💕 Jeg var plutselig singel rett før jeg fylte 39 år, og må innrømme at det var tunge tider. Heldigvis fant jeg en yngre mann rimelig raskt og han ønsket også barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg fikk min siste da jeg var 42, og følte meg overhodet ikke sliten eller lav på energi. Var tvertimot full av energi til å takle både ny baby og storesøsken. Våkenetter og det hele, gikk så fint så!

Kanskje du har for lite energi for baby nå, men andre på din alder har det kanskje annerledes. Vi er alle forskjellige, også mtp helse, sunnhet, energi m.m., så altså ingen grunn til å bøye seg i noen hatt bare på grunnlag av at noen får baby etter 40 😊

Anonymkode: 9dcf7...749

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 20.04):

Jeg fikk min siste da jeg var 42, og følte meg overhodet ikke sliten eller lav på energi. Var tvertimot full av energi til å takle både ny baby og storesøsken. Våkenetter og det hele, gikk så fint så!

Kanskje du har for lite energi for baby nå, men andre på din alder har det kanskje annerledes. Vi er alle forskjellige, også mtp helse, sunnhet, energi m.m., så altså ingen grunn til å bøye seg i noen hatt bare på grunnlag av at noen får baby etter 40 😊

Anonymkode: 9dcf7...749

Måtte du prøve lenge? Går litt i surr med alle anonymkodene, så beklager om jeg spurte deg allerde. :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet ca hvor mange egg som er av dårlig kvalitet når man nærmer seg 42 år?

Har googlet, og fått opp at alt fra 70-90% av eggene da er for dårlige. Da jeg spurte gynekologen om disse tallene, sa han at det var det umulig å svare på fordi det kan variere mye som han sa. Men hvor mye kan det egentlig variere? Regner selvsagt ikke med at de fleste av mine egg er av god kvalitet, men det utgjør jo en stor forskjell om 70% er dårlige vs 90% f.eks.

Noen har kunnskap om dette?

• 5 måneder senere...
Skrevet

Er en stund siden jeg startet denne tråden, har dessverre ikke lyktes enda.

Opplevde kjemisk graviditet(veldig tidlig spontanabort) både i januar, mai og nå i september. Er blitt 42.

Tyder disse kjemiske på at eggkvaliteten rett og slett ikke er god nok, at håpet nå egentlig er ute? Er det realistisk sett mulig å bli gravid igjen og få et friskt barn i min alder etter tre kjemiske og en SA i fjor? 💔

• Hjerte 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Opplevde kjemisk graviditet(veldig tidlig spontanabort) både i januar, mai og nå i september. Er blitt 42.

Tyder disse kjemiske på at eggkvaliteten rett og slett ikke er god nok, at håpet nå egentlig er ute? Er det realistisk sett mulig å bli gravid igjen og få et friskt barn i min alder etter tre kjemiske og en SA i fjor? 💔

Hei, 

Trist å lese. Får dere oppfølging? Har dere prøvd IVF? Jeg ville ha satt meg i kø så kan man heller takke nei til time om man får det til på egenhånd. 

Jeg er 37 år og hadde 11 spontanaborter på rad i løpet av 1,5 år. Så jeg ble raskt gravid. Problemet hos oss var en muskelknute som de ikke så på ultralyd som gjorde at embryo ikke fikk blodtilførsel og jeg spontanaborterte. De tok en vannscan av livmoren og så muskelknuten og deretter ble den fjernet. Så alt i alt var dette en enkel sak og vi kunne vært foruten mye sorg om det hadde vært oppdaget før. Nå er jeg gravid i uke 40+4! 

Poenget mitt er at vi hadde oppfølging, vi stod også i kø for IVF og sa nei til timen siden det ordnet seg.

Anonymkode: 8d0bb...be6

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja egg og/eller sperm kan være av dårlig kvalitet og skape kjemiske. 

Ville også anbefalt ivf før tiden renner helt ut for det også. 

Anonymkode: ccba4...08c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 23.13):

Kanskje du har vitaminmangel eller annet? 

Anonymkode: 41f30...42e

• Liker 2
Skrevet
On 9/19/2023 at 6:15 AM, AnonymBruker said:

Jeg synes kjemisk kan antyde at noe gikk galt med implantasjon?

Jeg anbefaler at du bestiller time hos gynekolog da du skal ha eggløsning (når el-testene begynner å vise positivt), og be om at de sjekker med ultralyd om det er et modent egg, hvordan slimhinnen i livmoren ser ut og sjekker hormoner (særlig progesteron). Finnes det ikke et egg som er modent, kan du be om Ovitrelle som hjelper med modningen. For tynn livmorslimhinne kan du også få hormoner. Man trenger ikke å gå gjennom tunge behandlinger men kan fint starte med helt basics. 

Ble selv gravid på denne måten da jeg var 40, etter 2 tette missed abortions. Kvinner over 40 har ofte litt lav progesteron, men dette er noe som kan fikses veldig enkelt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...